Gå til innhold

eh.... 800Mhz Ram PÅ 1333Mhz HK og CPU flaskehals?

recognice

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg Intel E8400 prossesor og ABIT IP35 PRO hovedkort.. Begge støtter 1333Mhz.. Hvis jeg da kjøper RAM PC6400 som kjører på 800Mhz, så vil vel dette være en flaskehals??

Spørsmålet er om den flaskehalsen er betydelig eller ikke?

Hovedkortet støtter jo ikke DDR3. Søker jeg på prisguiden finner jeg ingen DDR2 brikker som kjører på 1333Mhz

JA, jeg er veldig rusten på dette.. Utviklinga går for fort for meg!!!!:O

Endret av recognice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ville jo vært logisk ja, siden PC6400 er vel en veldig vanlig RAM å kjøpe pr. dags dato, i tillegg til dette hovedkortet og prosessor, men jeg får det fortsatt ikke til å gå opp..

1333Mhz på hovedkort = bushastighet?

ahhhrg...

EDIT: hmmmm.. nei er fortsatt overbevist om at dette vil være en flaskehals...

Endret av recognice
Lenke til kommentar
hmmmm.. nei er fortsatt overbevist om at dette vil være en flaskehals...

Minne er flaskehals på systemet ditt ja, men du trenger ikke veldig rask RAM for at det ikke skal være flaskehals, bare du har nok. Bedre med 4 GB PC6400 RAM enn 2 GB PC8500 RAM.

Lenke til kommentar
ok, så hvis jeg kjører 8Gb RAM på PC6400 på nevnt HK og CPU, så vil det være mer enn bra nok?

Ja, men 4 GB holder vel egentlig. Du må bare være opps (hvordan skriver man denne lyden?) på at du trenger 64-bit OS for å kunne utnytte mer enn 4 GB minne (skjermkort minne + div andre småtterier er inkludert).

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Sa aldri at jeg hadde stort budsjett :p men regner med å bruke rundt 10000kr... Men gidder ikke å bruke penger på ekstra RAM om det er helt unødvendig. Vil tro at 4Gb holder i de fleste situasjoner egentlig, men man vet aldri, er jo bare 7-800kr mer.F.eks diskplass er ikke viktig for meg, siden jeg ikke en gang klarer å fylle min nåværende 400Gb

disk...

Lenke til kommentar

netshop har ok pris på Mushkin 8000 DDR2. Det er ram som går på 1000mhz som er fint å ha når man skal overklokke litt. Tilhører Redline-serien dems, som er veldig bra.Koster rundt 800 normalt for 4GB, hender de har den på tilbud til 695. Den anbefales av flere her på forumet

Lenke til kommentar

Når CPU kjører 1333fsb vil det si at den kjører synced 1:1 med minne på

667mhz... så minnet du har valgt vil ikke være noen flaskehals her... du kan faktisk

klokke cpu'en opp til 3,6ghz og minnet ditt vil da kjøre på 800mhz.

Og som regel kan minne klokkes litt også... da da skal det ikke så mye til før du har en cpu på 4ghz og minne på 888mhz ;) De nye Wolfdale cpu'ene er ganske så klokkevennlige av seg,

kjører selv min E8500 på 4.3ghz 24/7. Stabil og fin :)

Vinci

Lenke til kommentar
Sa aldri at jeg hadde stort budsjett :p men regner med å bruke rundt 10000kr... Men gidder ikke å bruke penger på ekstra RAM om det er helt unødvendig. Vil tro at 4Gb holder i de fleste situasjoner egentlig, men man vet aldri, er jo bare 7-800kr mer.F.eks diskplass er ikke viktig for meg, siden jeg ikke en gang klarer å fylle min nåværende 400Gb

disk...

Meningen med en ramdisk er at den er mye raskere enn harddisken. Man kan derfor innstalere programmer på den så de skal bli raskere i oppstart og generelt.

Lenke til kommentar
Når CPU kjører 1333fsb vil det si at den kjører synced 1:1 med minne på

667mhz... så minnet du har valgt vil ikke være noen flaskehals her... du kan faktisk

klokke cpu'en opp til 3,6ghz og minnet ditt vil da kjøre på 800mhz.

Og som regel kan minne klokkes litt også... da da skal det ikke så mye til før du har en cpu på 4ghz og minne på 888mhz ;) De nye Wolfdale cpu'ene er ganske så klokkevennlige av seg,

kjører selv min E8500 på 4.3ghz 24/7. Stabil og fin :)

Vinci

Takk skal du ha for et godt oppklarende svar:) Da bestiller jeg PC6400. Kommer nok ikke til å overklokke, men skal aldri si aldri.. Har i alle fall ingen erfaring med det.

disk...

Meningen med en ramdisk er at den er mye raskere enn harddisken. Man kan derfor innstalere programmer på den så de skal bli raskere i oppstart og generelt.

Ja det skjønner jeg, var ikke det jeg refererte til.. :) Men takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...