Gå til innhold

Barbermaskin eller den gamle våtbarberingen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei da, du trenger ikke begge sånn sett. De gjør samme nytte, så hvis du kjøper begge, så er det for å ha noe å variere med, eller for å teste både såpe og krem for å se hva du liker best. Begge skummes opp med en kost og påføres ansiktet. (Når det er sagt, så finnes det faktisk noen som foretrekker å blande inn krem i skummet de lager med såpen, såkalt "Superlather", men det er kanskje litt spesielt :p)

Lenke til kommentar

Hm, har lenge sett etter et alternativ til den regelrett vonde fusionbarberingen (for ikke å snakke om prisen på bladene som må kastes etter to gangers bruk).

 

Er det mindre irritasjon ved barbering med en slik høvel?

Er vant til å få røde "fregner" på halsen som ikke forsvinner før etter et par dager med fusionen, selv om jeg bruker aldri så mye fuktighetskrem for å begrense skaden etterpå.

Lenke til kommentar

Og hvis du vil ta det enda lenger kan du begynne med method shaving. Da trenger du en flat kost (man kan faktisk kjøpe spesiallagde koster for denne type barbering) hvor man bruker en såpe kalt the cube, shaving paste og activater, altså tre produkter for å lage skummet. :wee:

 

Hm, har lenge sett etter et alternativ til den regelrett vonde fusionbarberingen (for ikke å snakke om prisen på bladene som må kastes etter to gangers bruk).

 

Er det mindre irritasjon ved barbering med en slik høvel?

Er vant til å få røde "fregner" på halsen som ikke forsvinner før etter et par dager med fusionen, selv om jeg bruker aldri så mye fuktighetskrem for å begrense skaden etterpå.

 

Jepp, men det er ikke bare pga høvelen. Konseptet med våtbarbering er at det du gjør før barberingen er vel så viktig som selve barberingen, altså ikke bare klaske på litt guffe på boks på kjakan og dra i vei. Ved å dusje før barberingen samt vaske ansiktet med en celanser, bruke en skikkelig barberkrem påført med en barberkost og eventuelt bruke en pre shave oil ville selv en barbering med Fusion ikke være så halv gæli. Det sagt, en tradisjonell DE-høvel er overlegen alt av Gillettes flerblads "systemer". Ta en titt på mantic59 sine videoer på youtube, de forklarer konseptet meget bra.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Og hvis du vil ta det enda lenger kan du begynne med method shaving. Da trenger du en flat kost (man kan faktisk kjøpe spesiallagde koster for denne type barbering) hvor man bruker en såpe kalt the cube, shaving paste og activater, altså tre produkter for å lage skummet. :wee:

 

Hm, har lenge sett etter et alternativ til den regelrett vonde fusionbarberingen (for ikke å snakke om prisen på bladene som må kastes etter to gangers bruk).

 

Er det mindre irritasjon ved barbering med en slik høvel?

Er vant til å få røde "fregner" på halsen som ikke forsvinner før etter et par dager med fusionen, selv om jeg bruker aldri så mye fuktighetskrem for å begrense skaden etterpå.

 

Jepp, men det er ikke bare pga høvelen. Konseptet med våtbarbering er at det du gjør før barberingen er vel så viktig som selve barberingen, altså ikke bare klaske på litt guffe på boks på kjakan og dra i vei. Ved å dusje før barberingen samt vaske ansiktet med en celanser, bruke en skikkelig barberkrem påført med en barberkost og eventuelt bruke en pre shave oil ville selv en barbering med Fusion ikke være så halv gæli. Det sagt, en tradisjonell DE-høvel er overlegen alt av Gillettes flerblads "systemer". Ta en titt på mantic59 sine videoer på youtube, de forklarer konseptet meget bra.

 

Fem videoer senere aner jeg fortsatt ikke hva DE står for, men er hellig overbevist om at jeg vil prøve dette!

Lenke til kommentar

Jeg fikk Nivea For Men sin barbermaskin julen 2007 av mine foreldre (16år) og er meget fornøyd med den :) Vantett og enkel å rengjøre!

 

Jeg slår bare maskinen kjapt på, barberer uten noe extra fyll, skylder barberbladene i 30sek og setter den på plass. Woalla! god som ny ;)

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Har nå nesten bestemt meg for hva jeg vil ha. Høvelen blir nok en Merkur 23C. I tillegg kjøper jeg et sett med Merkurblader. Kost er jeg ikke sikker på, men det blir enten Vulfix-kosten eller Simpson-kosten. Når det kommer til kremer og såper har jeg hvertfall lyst på en Proraso-krem også tar jeg en Colonel Conk Amber Shave Soap i tillegg.

 

Det jeg trenger hjelp til er å finne riktig kost og en eventuell etterbarberingskrem. Har nettopp sett på men-u Premier Shaving Brush. Hvis du ser videoen under blir du kanskje like overbevist som meg? Virker som en veldig bra kost hvertfall, noen som har erfaring med den?

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar

Tror nok du har en bra pakke der, ja. Kan nesten ikke gi noen råd ang. kost - jeg har én kost selv, en Vulfix (Super Badger, modell 2233), som jeg ikke har hatt noen problemer med. Men jeg har altså ikke noe å sammenligne den med heller.

 

Ellers mottok jeg den Col. Conk-såpen i dag selv, og den lukter veldig godt. Vanskelig å definere lukten egentlig - den er veldig ren og frisk, men den har en slags spesiell aroma som gjør at den allikevel ikke blir "kjedelig". :)

 

Håper du blir fornøyd!

Lenke til kommentar

Det var Amber-såpen jeg mente på i det forrige innlegget, ja. Men jeg kjøpte både Amber og Bay Rum, hehe. :)

 

Amber er iallfall en lukt som er ganske så ulik lukten av Proraso-kremen. Først og fremst var såpelukten temmelig mild, mens Proraso er en skikkelig øyenåpner. Og de er altså veldig forskjellige dufter i utgangspunktet. Proraso-lukten er enklere å forestille seg, siden den har mye eukalyptus. Folk sier ofte at Proraso lukter som en italiensk barbersalong, og det har jeg ingen problemer med å tro på (uten noen gang å ha vært i en, riktignok).

Lenke til kommentar

Bay Rum-duften har blitt sammenlignet med gløgg. Jeg synes den lukter enda friskere og mer tropisk, i alle fall er den krydrete og eksotisk. Om det er verdt å kjøpe den også? Vet ikke hva jeg skal si. Disse såpene er jo ikke så dyre sammenlignet med andre såper da, men ellers får du vurdere selv hva du trenger, tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Ok, tror det blir en av dem jeg. Det som mangler nå er syn på koster. Jeg ble veldig interesert i men-u Premier Shaving Brush. Hadde vært greit om noen med erfaring rundt koster kunne si noe om denne.

 

Jeg quoter meg selv fra tradisjonel barberingstråden:

 

men-u kosten ser unektlig imponerende ut på videoen, og det er ingen tvil om at kosten kan lage mye skum av lite krem. Jeg har imidlertid et par problemer med demonstrasjonen. For det første så selger fyren som lagde videoen men-u produkter. Det er godt mulig han gjør det fordi han synes produktene fungerer bra, men jeg blir alltid skeptisk når en forhandler skryter av produkter han selv selger. For det andre blir grevling-kosten brukt helt feil. Den blir ikke hydrert nok før han begynner å skumme opp kremen, og om man ser på kremen kosten lager er den veldig tørr uten at mer vann blir tilført. Hvor overaskende er det egentlig at en men-u kost i kombinasjon med en men-u krem skummet opp av en men-u forhandler vinner en slik test?

 

Det sagt er men-u kosten utvilsomt et spennende produkt som gjør jobben bra, men rundt om på verdensveven er det fortsatt liten tvil om at en super eller silvertip grevlingkost fortsatt er det beste valget.

 

Hvis du vurderer men-u kosten til nesten 400 så ville jeg tatt skrittet opp og kjøpt en super badger kost. Sannsynligvis kommer du til å kjøpe en slik kost etter hvert uansett, så da kan du like så greit starte med noe av det beste. Vulfix #2235 eller Edwin Jagger sin super badger er begge veldig gode alternativer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er nå nesten helt klar til bestilling av mitt første barberutstyr. Høvelen blir nok en Merkur 23C. Jeg har dog tenkt litt på Merkur 34C, noen syn på hvilken jeg bør gå for? Kost er jeg fortsatt ikke sikker på, men det ligger an til en men-u Premier Shaving Brush. Vil den gå bra til Proraso-kremen eller er den bare god til men-u-kremer? Jeg har også sett litt på etterbarberingsprodukter som Miklagard etterbarberingskrem fra Fitjar Såpekokeri. Noen som har erfaringer med det?

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...