Gå til innhold

Åge - utprøvelse av ny teknikk.

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Jeg har i dag dratt frem et bilde jeg tok av Åge under Nordic Light, og har prøvd meg litt frem med en ny teknikk (ikke HDR, selv om det muligens kan se slik ut).

Noen meninger om det tekniske her? Er det bedre med svart hvit bilder, eller står slike også like sterkt?

post-39493-1210697529_thumb.jpg

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig mener jeg slike bilder står om ikke like sterkt så ihvertfall ikke langt fra s/v bilder. Liker at bildet ser litt mer "dramatisk" ut ;)

Synes du har fått et flott bilde (Er det streetphoto eller er Åge en bekjent?). For min del er blikket litt ødeleggende, synes det vandrer litt feil. Og mulig skjorta kunne vært noe mørkere ;)

Våger du å røpe din teknikk? Gidder du å legge ut orginalen også?

Kjetil (forresten signaturen kunne du spart deg... (personlig oppfatning at det ødelegger litt)...)

Lenke til kommentar

olopolo: Dette er et streetphoto. Åge var en jeg og pappa ble "kjent" med når vi spurte om retningen til en eller annen ferje.

Han snakker intenst med pappa om livet sitt (han var en veldig suksessfull mann. Jobbet for et eller annet selskap som reiste verden over, til alle verdens havner), da jeg tok dette bildet. Jeg liker blikket hans. Det forteller noe om hvordan han var! En livlig fyr!

Selv synes jeg dette bildet ble bedre enn f.eks disse.

Det originale bildet ser slik ut:

post-39493-1210710573_thumb.jpg

Jeg gikk igjennom Lightroom med noen enkle redigeringer (highlight, fill light osv.. Samme som du finner i Camera Raw i Photoshop). Jeg sendte så bildet inn i photoshop, hvor jeg desaturerte bildet, og brukte curves i form av layermask for å få frem ansiktet mer.

Til slutt la jeg på en liten vignett.

Eirik_a: Jeg aner ikke hvordan Dave Hill tar sine bilder. Egentlig så tror jeg at jeg aldri har sett dem.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke redigeringen i det hele tatt. Så er jeg ikke glad i overdreven redigering heller. Som Eirik_a nevnte, det er veldig David Hill, om det er utilsiktet eller ikke.

Redigeringen din har gitt et lyst felt rundt ansiktet, det ser ut som om han har solt seg med Paris Hilten-solbriller eller noe. Svære briller altså. Jakken og skjorta ser glanset ut, silke eller sateng, i steden for det han egentlig har på seg. Passer ikke karakteren slik du beskriver det i det hele tatt. Blir en voldsom kontrast mellom ansikt, lue og grå T-skjorte, mot jakke og skjorte. Fargene i skjegget forsvinner og blir en grå suppe.

At orginalbildet må redigeres er jeg enig i, men det er jeg ikke noen ekspert i. Jeg bare sier hva jeg mener om den utførte redigeringen. Jeg elsker gode portrettbilder, og det ser ut til at du har flere gode utgangspunkt. Det viktigste er den man tar portrett av, og det har du funnet gull! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...