Gå til innhold

Mer RAM til eksisterende PC.

Badjoker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i dag kun 2GB RAM, nå i disse Age of Conan tider har jeg planer om å sette inn 2GB til. (Jeg spiller betaen og kan si at AoC bruker MYE RAM og jeg antar at performance flaskehalsen ligger mye på RAMen)

Anyways, maskinen jeg har fra før som jeg har tenkt å bruke videre kjører på et Asus P5K hovedkort, som jeg ikke blir klok på spesifikasjonene på. Klikk meg for specs

Det står under minne: (jeg siterer websiden deres)

4 x DIMM, max. 8GB, DDR2 1066*/800 / 667 MHz, non-ECC, un-buffered memory

Dual channel memory architecture

* The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800MHz. Tuned by ASUS Super Memspeed Technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz

Please refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL.

Betyr det at jeg kan kjøre PC8000 RAM, eller må jeg holde meg til PC6400?

I maskinen fra før sitter et slikt par med Corsair PC6400 - 2x1Gb brikker. Spørsmål blir da som følger;

Skal jeg kjøpe et sett med 2x1GB brikker til av samme type? Eller skal jeg gå for f.eks disse mushkin PC8000 brikkene (2x2GB). Jeg er åpen for alternativer, prisen har mer eller mindre ingenting å si (men ikke kom med Dominator RAM til 2000,- per GB :p)

Takk for alle innspill.

Ps. Maskinen skal ikke brukes til noen for for overclocking. Kun til gaming og noe photoshop/video redigering.

Maskinen kjører forresten på en Core2Duo E6750 og har et 8800GTX kort i seg, om det hjelper for å speide ut RAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan godt bruke PC8000 RAM ja :) . Hovedkortet støtter opptil PC8500 (1066 MHz). Du kan fint kjøpe 2 stk til av de brikkene du har nå eller så kan du kjøpe nye. Hvis du bruker de eksisterende og kjøper 2 nye identiske så kan du ikke oppgradere til 8 GB, noe du kan hvis du kjøper nye 2x 2 GB brikker. Hvis du ikke skal overklokke er det ingen vits å kjøpe noe særlig dyr RAM og PC6400 skal holde i massevis ;) .

:)

Lenke til kommentar

Nice, takk.

Jeg har i utgangspunktet ikke så mye greie på ram, det er så mye tall å forholde seg til som jeg aldri har giddet å sette meg inn i.

Men, det du sier er da altså at en overgjennomsnittet gamer vil ikke merke forskjell på 6400 og 8000 ram? Det er kun antall GB som merkes for han/henne?

Lenke til kommentar
Men, det du sier er da altså at en overgjennomsnittet gamer vil ikke merke forskjell på 6400 og 8000 ram? Det er kun antall GB som merkes for han/henne?

Ikke store forsjeller nei. Antall GB har nesten alt å si så lenge rammen er rask nok (PC6400 holder til prosessor på ca 3,6 GHz).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...