Gå til innhold

Selvforsvar På Skolen


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er utrolig kjipt at det er sånn, jeg skulle ønske det ikke var slik. Men det er det. Og jeg har ikke tenkt å bare la meg selv være et offer.

 

På skolen min blir jeg regelmessig slått, sparket, presset opp til veggen og lagt i bakken. Dette er det folk som gjør uprovosert. Om det er noen konflikter av noe slag, er alltid vold brukt som middel for å ordne opp. Selv foretrekker jeg verbal konfliktløsing.

 

Bare i dag har jeg gått gjennom en del ting. Jeg har blitt slått, presset ned mot et bord, presset opp etter veggen, og slengt ned mot bakken i en voldsom kraft, som gjorde at bordet flyttet seg en halv meter når hodet mitt traff bordbenet. Kjipt.

 

Slik som tilstanden er nå, er det enkelte personer jeg aldri gjør motstand mot. Jeg har erfart at om jeg slår tilbake, slår de bare enda hardere på meg. De gjør det uprovosert, som en "lek" som jeg synes er litt vel brutal. En av disse personene har tidligere kastet en bordtenniskølle i hodet mitt, som førte til at jeg ble sendt på legevakten.

 

Dette har ikke noe med den fysiske tilstanden min. Jeg er en høy, kraftig og veldig rask fyr. Jeg er også selvsikker og rolig. Men når jeg ikke tar igjen er det fordi jeg vet at det kommer til å slå enda hardere tilbake på meg. Dette vet jeg både bevisst og ubevisst.

 

Lærere gjør ikke så mye med saken, selv om jeg har snakket med dem. Alt i alt faller dette ned på meg.

 

Jeg har sett litt rundt om selvforsvar på forskjellige sider. Jeg har sett at de anbefaler å sparke i knærne eller skrittet, stikke finger hardt inn i øyet eller hals, eller slå til mitt på nesen. Dette er uaktuelt, i og med at jeg er interessert i å sette meg selv i respekt, ikke sende noen på sykehus. Ellers er alle enige i at verbal konfliktløsing absolutt er det beste - men om noen bruker vold mot deg kun for å bruke vold (fordi de synes det er gøy) er det ikke noen konflikt å løse. Jeg har selvfølgelig sagt at jeg ikke liker det de driver med. Jeg har bedt dem stoppe, mange ganger. Men det funker ikke.

 

Hva skal jeg gjøre? Jeg postet det her i kampsportdelen med tanke på at det sannsynligvis er her ekspertisen ligger. Alle tips taes i mot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sett deg i respekt. eneste som funker.

Det er jo det jeg sier ;)

 

Men hvordan?

Lær deg Krav Maga ;)

 

Der lærer du å forsvare deg uten og med vold.

Vet du om noen bra nettsider å sjekke ut Krav Maga på?

 

Omtrent det eneste jeg så på YouTube var pistol disarm, noe som ikke er så veldig aktuelt på skolen :p

Gå på youtube

søk : Bas rutten

 

Sjekk noen av selforsvarsvideoene hans :p

Jeg er ikke interessert i å sende noen på sykehus.

 

Jeg vil sette meg i respekt, men ikke sende noen på sykehus. Jeg vil lære å forsvare meg, uten å la det gå alt for ille ut over bråkmakerne :)

Lenke til kommentar

Før du går og gjør noe dumt: det tar tid å bli god i en kampkunst. Det kan hende du lærer deg noen triks på nettet som overrasker mobberne dine den første gangen, men hvis du bruker noe sånt på dem kan det hende de bare er mer forbanna på deg neste gang de kommer.

 

Hvis du absolutt skal "sette deg i respekt" tror jeg du bør finne deg en "myk" kampsport som har treninger i sommerferien, få med deg en kompis du kan gå sammen med og trene med utenom de organiserte treningene, og trene mye. Da vil du kanskje ha et visst grunnlag til skolen begynner på igjen til høsten.

 

Just my $.02

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det her er ikke snakk om noen slik "vi banker deg for å tøffe oss"-greier. Dette er hva jeg vil kalle kødding, som går langt over mine grenser.

 

Nesten ingen av dem har teknikk, bare styrke - som de ikke er redd for å bruke.

 

Jeg vet at enkelte av dem ikke er redd for ta igjen hardere om jeg gjør motstand - en gang han prøvde å hekte foten min, gjorde jeg det samme mot ham, og da fikk jeg et velretta slag mitt mot solarus plexus, som resulterte i at jeg ikke fikk puste på et halvt minutt - mens han hevdet at han slo "svakt" og at jeg er pingle". Samtidig kan jeg ha en veldig vennlig tone med ham, før han plutselig angriper meg, og dundrer til meg om jeg gjør noen som helst motstand. Bare mot meg, han er sjenert og føler seg trygg på meg.

 

En annen igjen, er jeg en god del sterkere enn. Men denne karen har god balanse, teknikk, og er ikke redd for å bruke alt han har. Han bruker dog å slutte om jeg ber ham om det, eller om jeg slår tilbake.

 

Min teknikk består i å blokke, for så prøve å komme meg bak motstanderen, ta underarmen rundt halsen og enten skubbe bort kraftig, eller legge i bakken. Lite effektivt, i og med at "gjengangerne" vet at dette er det jeg gjør, og bare kommer med avledene slag, uten å la meg komme til. Albuer kan også bli brukt. Jeg har ikke noen ønsker om å få svart belte i karate, bare noen enkle, effektive strategier i og med at jeg ikke aner hva det er jeg driver med. Den eneste kampsporten de driver med her er også Tae Kwon Do. En jeg kjenner gikk på det i noen år, og kan så godt som ingenting, så undervisningen er tydeligvis ikke så veldig bra, eller så er det bare at de kun lærer ekstreme triks i tilfelle en morder kommer og tar dem.

 

Jeg har tenkt å anskaffe meg en boksesekk, og kanskje trene ca. en time daglig. Noen tanker? :)

Lenke til kommentar

slik som du beskriver det er det til oss også, men her er bøllene litt feigere virker det som, så fort den som blir skubbet, slått, banket gjør motstand og klarer å få taket på bølla så kommer vennene og hjelper han å da går det som regel svært ille med "offeret"

Lenke til kommentar

Seriøst, om du prøver å lære deg kampsport ved å se filmer på youtube sier jeg lykke til. Dette er noe du må lære av en instruktør som vet hva han snakker om ellers så kan du ende opp med å gjøre noe alvorlig galt og hvertfall sende disse mobberne på sykehus.

Hva skjer med at lærerne ikke bryr seg a? Det er jo helt på jordet, om de faktisk slår deg er dette en politisak som jeg ikke hadde nølt med å gjøre noe med! Hvis du ikke vil det kan kanskje en snakk med helsesøster hjelpe.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

http://www.trickstutorials.com/index.php?page=content/tricks <- der kan det muligens være noe

 

Om ikke det er noe destruktive knep der, er det iallefall noe flashy som kan kanskje hjelpe.

 

Jeg kan og tipse deg om judo. Du trenger ikke å begynne, men du kan uansett lære deg et par grep hvor man (beklager ordbruken) jævlig lett får noen i bakken og -holder- personen der. Broren til en kompis av meg ble plutselig angrepet av en på skolen, og han ble umiddelbart lagt i lås over pulten.

Lenke til kommentar
Seriøst, om du prøver å lære deg kampsport ved å se filmer på youtube sier jeg lykke til. Dette er noe du må lære av en instruktør som vet hva han snakker om ellers så kan du ende opp med å gjøre noe alvorlig galt og hvertfall sende disse mobberne på sykehus.

Trodde jeg hadde presisert det ganske bra at det er nettopp det jeg IKKE er interessert i. Har jeg ikke skrevet flere ganger?

 

Jeg tror ikke dette er en politisak. Ingen har blitt alvorlig skadet.

Jeg kan og tipse deg om judo. Du trenger ikke å begynne, men du kan uansett lære deg et par grep hvor man (beklager ordbruken) jævlig lett får noen i bakken og -holder- personen der. Broren til en kompis av meg ble plutselig angrepet av en på skolen, og han ble umiddelbart lagt i lås over pulten.

Jeg skal sjekke ;)

Lenke til kommentar
Du sier jo selv at du så etter selvforsvars teknikker på youtube, men fant bare for pistoler.

Med engang noen slår deg er det en politisak.

Om du hadde lest en linje ned hadde du sett at jeg skrev at jeg ikke var interessert i å sende noen på sykehus ;)

 

Skulle man anmelde alle som slo noen, hadde det blitt ganske mye til slutt. Virkelig.

Lenke til kommentar

Ja tok den, men poenget mitt var at hvis du prøver å lære deg noen selvforsvartteknikker via youtube/internett så er det lett at du gjør noe feil og kan ende med å skade dem enda mer!

 

Vi hadde besøk av politi her endag og sa klart ifra at hver en voldelig handling som plager deg er en politisak! Hvertfall når ikke lærerne bryr seg. Makan..

 

 

:)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan lovene er, men jeg tror at dersom man bruker en kampsport mot en annen utenom offisielle kamper regnes kampsporten som et våpen på lik linje med kniv eller pistol, juridisk sett. kan hende jeg tar feil.

 

Noe som krever litt trening, men er bra forsvar er et velrettet spark mot magen, som kickboksere bruker får å få unna fienden. det går ut på å først løfte kneet, så strekke ut resten av benet mot magen til fienden. En i klassen min som er blant norges beste i juniorklassen viste dette med meg som "offer" i gymmen, jeg mistet pusten i 10 sek, mest fordi jeg var uforberedt(vi underviste kickboksing). Jeg sier ikke at kickboksing er kampsporten du skal lære, men det ene sparket er enkelt og veldig effektivt :)

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Tror ikke det er ulovelig så lenge man ikke har vært med i noen kampsport klubb og har skrivd under på en kontrakt.

Du skal også være forsiktig med harde spark mot magen, kan ende opp med å brekke ribbbein eller treffe uheldige plasser som faktisk være dødelige, men et slag mot solar plexus(mellomgulvet) kan funke for så å komme seg unna. Et ikke så alt for hard spark i skrittet funker og men om dette er en av de veldig hevnfulle folka kan du få tilbake med samme mynt :)

Lenke til kommentar

Pfft, jeg vil AVVERGE situasjonen uten at noen blir skadet. Tror jeg sjekker ut litt mer judo iom at det går ut på å låse motstanderen, ikke skade.

 

Grunnen til at jeg ikke vil lære meg en FARLIG kampsport er at å skade motstanderen hardt ikke er noe alternativ, uansett.

 

Altså avverge situasjonen ved å ikke la motstanderen skade meg, i steden for å skade motstanderen så mye at han ikke KLARER å skade meg. En vesentlig forskjell.

 

Ingen som trener judo i området. Noen sider e.l. med enkle grep osv. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...