Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikring - store prisforskjeller i forhold til bilmerke

Anbefalte innlegg

Fant akkurat ut at jeg sparer ca 5000 kr på gå fra en Bmw 1-serie til en Nissan Qashqai.

De har omtrent like motorspesifikasjoner.

Hyggelig overraskelse når det gikk i den retningen, men utrolig kjedelig den andre veien.

Syns du det er riktig at bilforsikringer er merkeavhengig?

"Kjør" debatt!

Endret av fAight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange faktorar som spelar inn her, ikkje kun motorstørrelse. Eg vil tru ein BMW 1-serie har ein god del fleire kollisjonar og forsikringsutbetalingar enn Qashqai som er ganske ny på markedet. Jo større risikoen er for at ein kræsjer (ulykkesstatistikk), jo høgare blir forsikringen.

Lenke til kommentar
Det er mange faktorar som spelar inn her, ikkje kun motorstørrelse. Eg vil tru ein BMW 1-serie har ein god del fleire kollisjonar og forsikringsutbetalingar enn Qashqai som er ganske ny på markedet. Jo større risikoen er for at ein kræsjer (ulykkesstatistikk), jo høgare blir forsikringen.

Det går også på hvor tyveriutsatt bilene er. En BMW er oftere og finne i tyveristatistikken enn Qashqai...

Lenke til kommentar
Fant akkurat ut at jeg sparer ca 5000 kr på gå fra en Bmw 1-serie til en Nissan Qashqai.

De har omtrent like motorspesifikasjoner.

Hyggelig overraskelse når det gikk i den retningen, men utrolig kjedelig den andre veien.

Syns du det er riktig at bilforsikringer er merkeavhengig?

"Kjør" debatt!

Selvfølgelig er det det. Forsikringsprisen er basert på statistikk, med svært mange parametere. Blant annet vil det ha påvirkning både hvor ofte bilene blir stjålet og/eller kræsja, _og_ hva det koster å reparere dem etterpå. At oppretter-regninga på en BMW er høyere enn på en Nissan ville ikke overraske meg i det hele tatt.

Det ville bli _helt_ feil hvis det bare var motorspesifikasjoner som styrte forsikringsprisene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...