Gå til innhold

Felleskjøp av Openmoko - Freerunner (Runde nr2)

Anbefalte innlegg

BorN: Neo Freerunner har hverken 3G, super-3G eller EDGE, men den har en veldig høyoppløselig touch-skjerm (VGA, 640x480 px), en relativt rask prosessor, og støtte for SD-kort på opptil 8GB. :)

Relativt rask prosessor?! Den er jo veldig, veldig rask til å være på en mobil.

500 MHz er ikke lenger så imponerende som det var for et par år siden, flesteparten av Freerunners konkurrenter (iPhone, HTC Touch Diamond ++) har tilsvarende eller bedre prosessorer. Husk også at Freerunner bruker en temmelig utdatert ARM9-prosessor (samme arkitektur ble brukt i N-Gage i 2003), mens de fleste konkurrenter har gått over til ARM11 eller Intel Xscale (iPhone, Nokias N-serie, Zune ++).

Tror ikke folk har helt fått øynene opp for hvor kraftige godsaker som egentlig ligger inni telefonene sine. Nokia N82/N95 har f.eks. to CPUer (en 330MHz ARM11 + en 220MHz DSP) i tillegg til 3D-akseleratoren, og de har en langt mindre formfaktor enn typiske (store) smarttelefoner fra f.eks. HTC, Apple eller Nokia.

Jeg vil vel egentlig bare si at prosessoren er rask nok til å kjøre det en kan forvente at en mobil skal kunne kjøre, men (hovedsakelig på grunn av begrensningene i grafikkakseleratoren) den er rapportert å faktisk være tregere og mindre responsiv enn GTA01, som bare hadde en 266MHz-prosessor. Vi får håpe at med bedre drivere vil en kunne presse mer ytelse av den, selv om en allerede tyner grafikkakseleratoren for langt mer enn den egentlig skal klare. :)

Og den støtter også microSDHC-kort, noen som betyr at 16gb er rett rundt hjørnet her i Norge, men jeg tror det er mulig å bestille fra utlandet idag.

EDTI: MicroSD(HC), ikke SD(HC). HC betyr High Capacity.

Ble en typo på meg der, ja. :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BorN: Neo Freerunner har hverken 3G, super-3G eller EDGE, men den har en veldig høyoppløselig touch-skjerm (VGA, 640x480 px), en relativt rask prosessor, og støtte for SD-kort på opptil 8GB. :)

Vil forøvrig fraråde deg å kjøpe en telefon nå om du har lite erfaring med Linux eller bare ønsker en telefon som virker med full funksjonalitet fra første start. Foreløpig er Freerunner tiltenkt de som tør å knote litt med den, og som aksepterer at den ikke vil være fullt utrustet programvaremessig fra starten av. For meg som liker å snoke rundt og gjerne skrive noen programmer for den er det en vidunderlig telefon, men om du er en vanlig bruker ville jeg ventet til programvaren var mer ferdigstilt, f.eks. til neste revisjon kommer (GTA03), som også vil ha bedre hardware. :) Openmoko-miljøet er ikke så veldig tjent med å få mange brukere som blir skuffet når de ser hva telefonen er så tidlig i prosessen, så det er nok greit at får vite om dette før du evt. kjøper en, så du ikke føler deg lurt i etterkant. :)

Jeg blandet visst Freerunner med en annen telefon angående 2G, 3G og 3,5G.

Jeg er ikke typen som sitter og leser seg til programmeringsspråk, men jeg kan jo litt, både om det og om Linux. Det hadde vært artig, men jeg tror ikke dette er mobilen for meg siden jeg også har en del lyst på en kameramobil.

Får heller sjekke forholdene ytterligere etter andre telefoner :)

Ønsker meg en (smart-)mobil med WLAN, Edge, kamera og eventuelt røre-skjerm (touch).

(De siste postene ble off-topic i forhold til det som var hensikten med denne tråden, men det omhandler i det minste om samme mobiltelefon, så jeg regner med jeg er tilgitt.)

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Ja, jeg mener jeg har mottatt kontraktene. Må telle over, de som har sendt via posten er kommet frem. Pengene er kommet inn på konto, så vi har nok nå til å kjøpe. :) Hvis det skjer noe når jeg er på jobb, så send en sms. Men som sagt, jeg garanterer ikke at jeg er noen mulighet til å gjøre noe før jeg er ferdig på jobb. Uansett, den kan da umulig bli utsolgt samme dag?

Lenke til kommentar
Ja, jeg mener jeg har mottatt kontraktene. Må telle over, de som har sendt via posten er kommet frem. Pengene er kommet inn på konto, så vi har nok nå til å kjøpe. :) Hvis det skjer noe når jeg er på jobb, så send en sms. Men som sagt, jeg garanterer ikke at jeg er noen mulighet til å gjøre noe før jeg er ferdig på jobb. Uansett, den kan da umulig bli utsolgt samme dag?

Neppe, GSM850-versionen er fortsatt ikke utsolgt.

Lenke til kommentar

Neppe, GSM850-versionen er fortsatt ikke utsolgt.

Regner med de bare holder webshoppen åpen, og lar produksjonen gå på løpende bånd for å dekke etterspørselen. Tviler på at vi vil få beskjed om at de er utsolgt, men om vi ikke er rask på avtrekkeren kan vi bli nødt til å vente på en senere batch, med tilhørende transport og import fra taiwan. :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...