Gå til innhold

Sette opp en lokal webserver

Anbefalte innlegg

heisann.

Jeg har tenkt å sette opp et lokalt server system sånn at jeg kan bruke php og mysql på maskina mi, så bare jeg kan se det, for å utvikle en side. Jeg ønsker et program som lign xamp, men det får jeg ikke til å virke her på windows vista 64bit. Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre. wampserver funker heller ikke. Finnes det andre alternativer, eller er jeg nødt til å bruke et annet operativsystem til dette?

Jeg vil helst ha gratis programvare, og kan eventuelt skaffe meg et linuxbasert os, til å drive slik utvikling på om jeg må, men vil helst gjøre det i windows.

Takk for alle fine svar. Takk til alle andre tilbakemeldinger om hvor dum jeg er og hvor feil jeg har postet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk denne: http://www.windowsreference.com/windows-vi...iis-7-in-vista/

Du kan installere IIS på Vista... Deretter kan du installere PHP for Windows.

Hvis du har peil på Linux kan du dra ned vmware/virtual pc også kjøre en liten linux-webserver virtuelt :)

Edit:

Et kjapt søk viste WAMP5 som et godt alternativ: http://www.en.wampserver.com/download.php

Changelog

2.0-c -- 05/05/2008

now using PHP 5.2.6

now using MySQL 5.0.51b

now using phpMyAdmin 2.11.6

corrected notice messages on index page

corrected fancyindex in Apache

2.0-b -- 03/07/2008

now using apache 2.2.8

now using MySQL 5.0.51a

deleted WAMP5 text

added languages

corrected a bug with Vista 64

2.0-a -- 11/21/2007

first release of WampServer 2

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Takk for et fint og raskt svar med fine valgmuligheter :). Helt topp ;).

Jeg har prøvd wampserver, som du ga link til, og det funka ikke.

IIS virket kult nok, men så ut som det var litt knotete. Virtual pc/wmware hørtes kult ut. Jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner åssen jeg skal bruke det, er det sånn at jeg kan bruke vista og bare legge filene en spesiell plass på pcen så blir de behandle av det virtuelle greiene og vil virke.

Jeg har ikke peil på linux, men hadde absolutt ikke gjort meg noe å skaffe meg litt peil på det :).

Takk for et fint svar:)

Lenke til kommentar
Takk for et fint og raskt svar med fine valgmuligheter :). Helt topp ;).

Jeg har prøvd wampserver, som du ga link til, og det funka ikke.

IIS virket kult nok, men så ut som det var litt knotete. Virtual pc/wmware hørtes kult ut. Jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner åssen jeg skal bruke det, er det sånn at jeg kan bruke vista og bare legge filene en spesiell plass på pcen så blir de behandle av det virtuelle greiene og vil virke.

Jeg har ikke peil på linux, men hadde absolutt ikke gjort meg noe å skaffe meg litt peil på det :).

Takk for et fint svar:)

Kan du kjøre 32-bits programmer?

I så fall er AppServer noe du bør prøve.

Mulig AppServer kommer i 64-bit også,-sjekk det ut.

Selv satt jeg i dagesvis med Apache, PHP og mySQL, og fikk det aldri til å funke.

AppServer inneholder Apache, PHP, mySQL og phpMyAdmin, og tar to minutter å installere.

At de andre løsningene har overlevd er en gåte.

Lenke til kommentar

wampserver var jo genialt. Har alltid brukt kontrollpanel som Plesk og Cpanel på webserverene mine, da jeg ikke har satt meg inn i hvordan jeg får PHP og MySQL til å fungere uten mye knot.

Men med wampserver, så var det jo rett opp å kjøre på 5 minutter. Testet det på en Win2003 installasjon nå, tok bort IIS før jeg startet wampserver og så var alt oppe å kjøre. Lastet ned wordpress for å teste og den startet opp uten problemer.

Så kommer til å bruke wampserver fremover på mine webservere her hjemme. Takker for tipset her i tråden.

Håper ellers det løser seg for trådstarter. Ville nok anbefale en virtuell pc når du skal teste ut web server, siden om du får problemer eller det skjer noe med installasjonen, er kanskje ny installasjon eneste måten å rydde opp, og da er det kjipt med pcen du bruker hver dag.

Lenke til kommentar

Takk for flott svar her:).

Jeg har nå prøvd virtual pc og synes det ser greit ut, MEN når jeg prøvde å instalere ubuntu, var det noe galt, med prossesorarkitektur eller noe sånt. Så jeg har tenkt å prøve noen andre distroer, men når jeg har fått en sånn opp å gå, hva er veien videre? Må vel instalere en sånn server ting eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...