Gå til innhold

Kulturo: Arkeologer reagerer på Indiana Jones


Anbefalte innlegg

Hehe, litt søtt dette her. Poenget med Indiana Jones er jo at Spielberg gjør alt til det ekstreme. Nazistene gjøres så "nazistiske" som mulig, indiske slemminger gjøres mest mulig lik de verste og mest skremmende fordommene man kunne hatt osv.

 

Arkeologer burde jo være glad til om Indy hjelper med rekrutteringen. Det er nok ikke like fristende å se på en som sitter en hel arbeidsdag og børster støv med en tannbørste :)

 

Kanskje poenget er at arkeologene egentlig trives i jobben sin og ikke ønsker økt rekruttering av folk som ønsker å bli som Indiana Jones.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det blir jo konkurranse om gravene nå :p

 

Før andre verdenskrig var det faktisk veldig vanlig med gravrøveri blant arkeologer. Han sier vel i siste filmen (av de gamle) at 70% av all arkeologi foregår på biblioteket, så det kan vel ikke være så dårlig at det er et hån mot arkeologi yrket?

Lenke til kommentar
Hehe, litt søtt dette her. Poenget med Indiana Jones er jo at Spielberg gjør alt til det ekstreme. Nazistene gjøres så "nazistiske" som mulig, indiske slemminger gjøres mest mulig lik de verste og mest skremmende fordommene man kunne hatt osv.

 

Arkeologer burde jo være glad til om Indy hjelper med rekrutteringen. Det er nok ikke like fristende å se på en som sitter en hel arbeidsdag og børster støv med en tannbørste :)

 

Kanskje poenget er at arkeologene egentlig trives i jobben sin og ikke ønsker økt rekruttering av folk som ønsker å bli som Indiana Jones.

 

Ja fordi han er så fryktelig forbilde :wee:

 

Jeg tror det er noen arkeologer der ute som må jekke ned sin egen oppfatning av eget intellekt om de tror folk er så dumme at de kjøper Indiana Jones som arketypen på en arkeolog.

 

Han er jo tross alt kun det på deltid, som han selv sier....

Lenke til kommentar
Hehe, litt søtt dette her. Poenget med Indiana Jones er jo at Spielberg gjør alt til det ekstreme. Nazistene gjøres så "nazistiske" som mulig, indiske slemminger gjøres mest mulig lik de verste og mest skremmende fordommene man kunne hatt osv.

 

Arkeologer burde jo være glad til om Indy hjelper med rekrutteringen. Det er nok ikke like fristende å se på en som sitter en hel arbeidsdag og børster støv med en tannbørste :)

 

Kanskje poenget er at arkeologene egentlig trives i jobben sin og ikke ønsker økt rekruttering av folk som ønsker å bli som Indiana Jones.

 

Jg har vansklig for å tro at noen som er smarte nok til å komme inn på et universitet tror at Indy overhodet representerer hvordan ekste arkeologer jobber.

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg har vansklig for å tro at noen som er smarte nok til å komme inn på et universitet tror at Indy overhodet representerer hvordan ekste arkeologer jobber.

 

AtW

 

Du vil bli overrasket over hva enkelte studenter som søker seg til informasjonsbehandling og datateknikk tror studiet dreier seg om.

Lenke til kommentar

Slik utsagnene står i saken, så virker det hele litt rart. Først og fremst siden klagen kommer på hvordan Indy behandler arkeologiske gjenstander, og hva slags holdning som utstråles.

 

Det er litt både og kanskje, men Indy har da i mange tilfeller gode baktanker (som da han f.eks. i anslaget til Indiana Jones and the Last Crusade, hvor han tar tilbake gjenstander fra arkeologiske plyndrere fordi «gjenstandene hører hjemme på museum»).

 

I Indiana Jones and the Temple of Doom, så er gjenstandene allerede funnet, og han tar de bare tilbake til der de opprinnelig var.

 

Selvfølgelig er det ikke i god arkeologisk ånd å løpe inn i en grav og bytte ut en gjenstand med sand, for så å løpe ut igjen, og herpe hele stedet i prosessen, men stort sett så handler jo fyren under press fra diverse galninger, og i det store og det hele så synes jeg karakteren er skrevet ganske så sympatisk mot arkeologiske holdninger; om man tar i betraktning hva slags univers karakteren faktisk befinner seg i.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Nesten så jeg begynner og tro at det og klage på slikt er ett eget yrke i USA. Folk sitter og leter etter slik ting og klage på, fra filmer, serier, spill, etc. Hva blir det neste? Taxi sjafører som klager på at de blir fremstillt som råkjørere i Taxi filmene og at de egentlig ikke har slike biler som kan forvandle seg til super biler, at det derfor er urealistisk?

 

DET, ER, EN, FILM! jeeez :roll:

 

Hvis amerikanere er så ekstremt dumme så at de faktisk tror at ... eller, glemm det :whistle:

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Jeg hoppa forøvrig av sykepleierstudiet over på arkeologi studiet fordi jeg trodde det var mer lara croft lignende babes der enn det var på sykepleierstudiet.. jeg føler meg lurt!!!

 

Ja, og det var vel da du såg Elle Driver i Kill Bill at du forstod at du hadde tatt feil, og alle de heite jentene gikk på sykepleie?

Lenke til kommentar
Jeg hoppa forøvrig av sykepleierstudiet over på arkeologi studiet fordi jeg trodde det var mer lara croft lignende babes der enn det var på sykepleierstudiet.. jeg føler meg lurt!!!

 

Ja, og det var vel da du såg Elle Driver i Kill Bill at du forstod at du hadde tatt feil, og alle de heite jentene gikk på sykepleie?

 

Ja, jeg så Nightshift Nurses og angret villt!

 

 

 

 

(Synes sånn seriøst sett at daryl hannah ikke er noe da, men det er noe annet igjen.)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...