Gå til innhold

Kulturo: Arkeologer reagerer på Indiana Jones


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Latterlig at de skal komme med slike utalelser. Dette er jo bare film for underholdningens skyld. Ikke en reklamekampanje for universitetet for arkeologer.

 

Latterlig er det da ikke, forstår godt at de ønsker å klarifisere hva arkeologi egentlig dreier seg om.

 

Ja ok. Var vell kanskje et litt feil ord jeg brukte der. Men jeg synes likevell at det er snedig av de å komme med slike uttalelser. En trenger ikke akkurat å være rakettforsker for å skjønne at arkeologer ikke springer rundt med pisk og blir jaktet på av nazister.

Lenke til kommentar

Ser ut som om Lucas' og Spielberg's rekrutterings taktikk gikk til h* and beyond da gitt.

 

Huffa meg.

Kanskje de skulle ha laget den 5 timer lange filmen med "Harry" som børster steiner og gjør en spektakulær oppdagelse!

 

Nemlig Huleboer tannbørsten!

Så kommer nazistene og truer med å stappe den et visst sted hvis de ikke får børsten, så stikker de av med den, og "Harry" sitter igjen og sutrer som en unge.

 

 

 

.... er det ikke det arkeologer gjør da?

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste kinogjengere og filmseere er innforstått med at Indy er eventyrfilmer, og ikke representative for arkeologisk praksis. Det er bare det at fire måneder med utgravninger - en centimeter for dagen - på jakt etter potteskår ikke er så velegnet som underholdning. Ikke for andre enn spesielt interesserte, iallefall.

Lenke til kommentar
Amerikanske arkeologer avslører nå at de vanligvis ikke bruker pisk, og mener Harrison Ford er en dårlig og urealistisk rollemodell for unge arkeologer.

 

Haha... urealistisk, nei, seriøst? Trodde alle arkeologer løp rundt med pisk og plyndra graver og kjørte over nazister jeg. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Takk, amerikanere. :love:

Lenke til kommentar

Hehe, litt søtt dette her. Poenget med Indiana Jones er jo at Spielberg gjør alt til det ekstreme. Nazistene gjøres så "nazistiske" som mulig, indiske slemminger gjøres mest mulig lik de verste og mest skremmende fordommene man kunne hatt osv.

 

Arkeologer burde jo være glad til om Indy hjelper med rekrutteringen. Det er nok ikke like fristende å se på en som sitter en hel arbeidsdag og børster støv med en tannbørste :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...