Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Til nå har jeg tatt vare på RAW-filene. Men en tanke som har slått meg er om jeg kanskje skulle beholdt RAW av de beste bildene og heller laget JPG av de resterende bildene og slettet RAW-filene til disse... Har ikke fått meg til å gjøre det enda.

Noen andre som gjør eller vurderer å gjøre dette?

Ville du vurdert å makulere negativene, og bare beholdt papirkopiene dine? Aldri i verden om jeg ville gjort det...

Hehe, på en måte har du et poeng, men samtidig er det ikke helt sammenlignbart med film. Kan justere mye på jpg også selv om en selvsagt ikke har den samme fleksibiliteten.

Kommer uansett ikke til slette RAW-filene på det som er bra. Tenker mer på det som ikke er så bra med for fint til å slettes helt. Elendige bilder eller bilder ute av fokus eller lignende går uansett i søpla.

Med dette tempoet jeg nå tar bilder må jeg ganske snart ut å kjøpe ny nye eksterne harddisker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører egen servermaskin med Windows Home Server og duplikasjon på alle bildene. I tillegg har jeg bildene på min hovedmaskin og konto på mozy.com. Mozy er ganske så billig og fungerer smertefritt for meg. Første gang jeg tok backup tok det fryktelig lang tid å laste opp alle bildene til Mozy, men nå går det veldig greit ettersom bare nye bilder blir lagt til i backupen. En ulempe som man bør være obs på er at home-versjonen av Mozy ikke støtter Windows Home Server (som er basert på Windows 2003 Server) og heller ikke backup fra nettverks-stasjoner.

Lenke til kommentar

Enda en mozy.com bruker...

Hmm, virker neste som det er endel som bruker det...

Stiller mozy.com noen garantier mot at de mister bildene.?

25kr mnd er billig om de garanterer mot datatap...

Å en ting til, kan jeg kjøre mozy.com fra flere pcer.? (Desktop + laptop)

Men 100.000kr spørsmålet er, om det er noe for meg som har 450kb utlinje...?

( jeg har max linjehastighet i området 5000/450)

Edit: om man betaler 2år i gangen blir det 21,75kr pr mnd.. (pr dagen kurs)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Vet ikke om hva Mozy garanterer, men for min egen del synes jeg det er betryggende å vite at bildene også finnes utenfor huset i tilfelle noe skulle skje. :yes:

Jeg tror også at sjansene for at både Mozy og PCen min tar kvelden på samme tid er veldig små. Jeg valgte å betale for 2 år, og man betaler da hele beløpet ved registrering.

Ja du kan kjøre mozy fra flere PCer, men du må betale det samme for denne også. Så da lønner det seg å samle alt på en PC og ta backup fra den.

Ellers kan jeg si at jeg enda ikke har hatt behov for å hente en backup, men det virker veldig enkelt å hente data. Man får en egen "stasjon" i utforskeren som går rett på din konto, eller så kan man logge seg inn på mozy.com, velge filene og få de gjennom en link. Man kan også få de tilsendt på DVD tror jeg.

Angående linjehastighet så tror jeg ikke det har så mye å si, det går uansett ikke særlig kjapt. Jeg har ikke fulgt med så nøye, men hastigheten ligger på rundt 500-1000 kb/sec, eller altså 60-130 kB/sec. Det tar derfor fryktelig lang tid å laste opp store mengder data. Men dette står og jobber i bakgrunnen, så det er ikke noe problem med mindre man har flerfoldige giga om dagen, da er jeg redd man aldri kommer a jour.... :hmm:

Lenke til kommentar

Da har jeg laget meg mozy konto, Home free sålangt, det er veldig kjekt at man kan åpne en gratis konto å teste ut hvordan dette fungerer.!

MozyHome Remote Backup ligger som en egen ""harddisk"" i Min Datamaskin, å der har jeg direkte tilgang til alle filer som har backup.

Genialt for dagligdagse uheldige slettinger...

Ved total krasj og ny OS så tror jeg kanskje jeg hadde valgt å fått tilsendt dvdkopi som er et valg, men koster penger...

Eneste nedturen jeg kan se, er at jeg ser mørkt på å laste opp mine 30Gb med Foto... :s

Lenke til kommentar
Ja du kan kjøre mozy fra flere PCer, men du må betale det samme for denne også. Så da lønner det seg å samle alt på en PC og ta backup fra den.

Hva skjer dersom PCn din tar kvelden, må du da betale for å få mozy på en ny maskin, for å kunne laste ned bildene fra dem igjen?

Lenke til kommentar
Men hvordan er det med sikkerheten mot missbruk av bildene når de ligger hos Mozy?

When you use Mozy, your files are encrypted on your computer using 448-bit Blowfish encryption and then transferred to the Mozy servers using 128-bit Secure Socket Layer (SSL) encryption. You have the option of using a Mozy key or your own private key to encrypt your data.

:)

Lenke til kommentar
Hva skjer dersom PCn din tar kvelden, må du da betale for å få mozy på en ny maskin, for å kunne laste ned bildene fra dem igjen?

Nei, du betaler for en brukerkonto, som kan brukes fra kun en pc av gangen...

Du kan ikke installere programmet på flere pcer, kun en pc av gangen...

Om du vil kan du laste ned Backupen hos naboen, mens du venter på ny pc... :)

(ups dette ble en dobeltpost)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Jeg leker med tanken på å sette opp en backupserver på mine foreldres WinXP maskin. I prinsippet er det jo bare å sette opp en FTP-server, men idéelt sett ønsker jeg en løsning hvor jeg kan montere det som en nettverksdisk på min egen Vista-maskin, sånn at jeg kan bruke den samme AlwaySync-løsningen som jeg gjør med backupdiskene mine her hjemme.

Noen som har tips til hvordan jeg kan fikse dette?

(FWIW så har de Telenor adsl - jeg vet ikke om de filtrerer på emkelte porter - f.eks 21 - slik min isp gjør)

Hei,

du kan jo prøve dette (Er ikke helt sikker på om det vil virke, men det er kanskje verd et forsøk):

-Start "Utforsker"

-Velg "Min Datamaskin"

-Velg "Verktøy - Koble til nettverksstasjon"

-Klikk linken "Abonner på lagringsplass på Internett, eller koble til en nettverksserver"

-Skriv inn adressen til serveren.

Siden dine foreldre har ADSL fra Telenor:

-Opprett en dynamisk DNS link (http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/)

-Installer programmet på dine foreldre sin PC, slik at linken blir oppdatert når de kobler til internett dersom de har fått ny IP siden sist.

Du får dermed en adresse f.eks. Minbackup.dyndns.com som er en link til dine foreldre sin PC. Det er denne adressen du putter inn i veiledningen ovenfor.

Det KAN være du må åpne enkelte porter i routeren/modemet deres, dette er en rett frem prosedyre som kan finnes på Telenor sine sider for den aktuelle enheten.

Litt triksing og styring frem og tilbake, så burde du få det til.

Håper dette i det minste var litt informativt.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Takk for tipsene Beej. Jeg prøvde å sette opp en FTP-server på maskinen til foreldrene mine, men klarte ikke å få kontakt med den. Loopback (127.0.0.1) gikk greit, men ikke om jeg tastet inn IP'en (ingen FW konfigurert på ruteren deres). Da hadde jeg selvsagt satt opp software-brannveggen.

Det er ikke uvanlig at ISP'er forbyr servere i bruksavtalene, og Get (som jeg har hjemme) filterer vanlige porter som 80 og 21 inbound, så jeg prøvde også å sette opp FTP'en på port 2121, men heller ikke det funket.

Jeg gadd ikke å jobbe så mye med det - mozy er så billig at det ikke er noen vits i å stresse med dette selv, så jeg har også gått for den løsningen. Initiell backup av litt over 90GB er beregnet til å ta 3 uker...

Lenke til kommentar

Har nå prøvd Mozy noen dager, men bare Free-utgaven inntil videre for å sjekke det ut. Har også forsøkt restore-variantene, bare for å se hvordan det fungerer.

Det fungerer jo veldig greit, men også veldig sent. Det er ikke linja mi det står på, og faktisk ikke avstanden til serveren heller ser det ut til. Jeg får på backup maks 1,1mbit/s uansett. Virker som de har en limit på 1mbit/s hos Mozy. Restore ser ut til å gå på maks 0,5mbit/s.

Har forsøkt med "speedometer", og jeg får 5mbit inn/1,5mbit ut i flere målinger fra flere speedometer, så linja mi ser ut til å duge.

Med tanke på at jeg har en 60-70gb som må restores om harddisken skulle krasje og egne lokale backups feile, så er det snakk om å vente VELDIG lenge... selv om maskinen skulle stått på 24/7. Vet ikke om jeg gidder det... DVD-restore alternativet tilbys jo kun for brukere i USA og koster mye penger (sikkert derfor de har så ulidelig treg utlinje, så folk skal kjøpe DVD-restore i stedet for å laste ned gratis).

Anew... backup av 90GB tar tre uker ja... i beste fall. Tenk da på at det vil ta i beste fall seks uker å få det tilbake igjen om noe skulle skje :)

Lenke til kommentar

Bruker selv totalcopy, og tar kopi av bildekatalogen min som er ca 50gb og vokser fort.

Kopiene sendes, til media PC-en som er i samme rom og servern som står i kjellern.

Vurderer også DVD kopier, men må finne en ok plass og lagre de da...

Lenke til kommentar
DVD-restore alternativet tilbys jo kun for brukere i USA og koster mye penger (sikkert derfor de har så ulidelig treg utlinje, så folk skal kjøpe DVD-restore i stedet for å laste ned gratis).

Står dette på mozy.com?

Synes jeg har lest mye, men ikke sett noe om at DVD er begrenset til USA...

Heller ikke funnet pris på tjenesten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...