Luc1fer- Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 I helgen var jeg ute å spilte volleyball. Jeg fikk uheldigvis puttet mobilen i en ganske så sandete lomme, og nå er konsekvensen at samtale-høyttaleren har fått sand på seg, og at den skurrer voldsomt. Vet det er dette siden jeg hadde et tilfelle tidligere med enn 3310. Hvordan ligger jeg ann i forhold til garanti i denne saken? Skal ikke mobilen være så tett at den ikke tar til seg sand? Har også funnet et par guider på hvordan man kan åpne telefonen, men har sett etter og det virker som man må plukke den helt fra hverandre for å komme til samtale-høyttaleren. Så vet ikke om jeg har lyst til dette. Mobilen er en Nokia N82. Demonteringsguiden er her: http://www.scribd.com/doc/2440938/Nokia-N82-Disassembly Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Forbrukerkjøpslovens paragraf 15: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. Spørsmålet er som du sa om en mobil skal tåle behandlingen. Jeg mener nei. Oppbevaring i sandfylt lomme er et såpass snevert bruksområde at det ikke er rimelig å forvente at en alminnelig mobiltelefon skal tåle det. Dette skal ikke gå på reklamasjon, men kanskje du slipper billig siden alt som trengs er en kjapp rens. En annen ting er jo at mobilen din ikke er ødelagt, bare skitten. Vedlikehold er ikke det samme som en retting av mangel. Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Er forsåvidt enig i dette, og hadde heller ikke regnet med at garantien/reklamasjonen ville dekke dette. Men det er en mildt sagt ****** irriterende feil, og kunne godt ha tenkt meg å rettet den. Finnes det i det hele tatt noen verksteder som gjør jobben for meg? Sålenge jeg betaler? Hvor skal jeg i tilfelle gå? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Forhandleren din kan sende den til verksted for deg selv om det ikke dreier seg om noe som vil gå på reklamasjon. Det er kanskje ikke så dumt å gå den veien hvis du vil ivareta rettighetene dine på best mulig måte. Litt kostbart blir det nok uansett. Lenke til kommentar
Luc1fer- Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Garantier og sånn bryr jeg meg egentlig mindre om. Av 10 innsendte mobiler på jobben får vi stort sett 7 av de tilbake med vannskade.. Så det holder aldri i mine øyne. Derimot har jeg litt erfaring med å demontere telefoner og sette de sammen igjen, så jeg lurer på om jeg skal ta sjansen på dette. Men om det ikke blir altfor kostbart er jo rep en mulighet. Hvor mye tror du det vil ligge på? Rundt 1k? Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Amobils Guide; Her får du mobilen fikset på dagen! Sjekk artikkelen og se om noen av de ligger i nærheten av deg, så kan du stikke innom dem.. Selv hadde jeg bare blåst den rein og sendt den til service. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Dekkes ikke av garanti. Står så pent i bruksanvisningen at den ikke skal oppbevares i støvete/skitne omgivelser. Les stell og vedlikehold. Mest trolig vil du få et prisoverslag på rens samt bytte av høyttaler. Det er ofte mye lettere å bare bytte høyttaleren enn å rense den. Lettere for verksted = billigere for deg. Dessuten er det ikke alle høyttalere som er mulig å rense. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå