Gå til innhold

2 cdromer i windows XP, en vil ikke virke

FSOL

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 cdromer (en brennner og en dvd) i msakina mi. Problemet er at noen ganger så vil bare en av dem lese cd plater. Jeg puter en cd inn i begge og kun en av dem vil vise hva som er på plata, den andre viser bare en cd uten innhold, når jeg klikker på cdromene. dt variere hvilken som virker og hvilken som ikke virker.

hk epox 8kha+

pioneer dvd 116

mitsumi 24x4x4x brenner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Har hatt samme problemet i win2000.

Løsningen på problemet var da å gå i enhetsbehandlingen og ta bort DMA. Deretter starter du på nytt. Dersom begge CD-ROMene virker da, kan du aktivere DMA igjen. Da skal de forhåpentligvis virke igjen.

Tror dette er bugs i NT5 (win2000) og i NT6 (WinXP)

Men sjekk som tidligere nevnt kablene og settingene på CD-enhetene hvis dette er en nylig sammensatt PC.

Det fungerte for meg ihvertfall.

Hvis ikke, kan du jo sjekke om det finnes IDE-drivere til hovedkortet ditt, evt. ny BIOS.

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-01-11 16:42 ]

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg prøvde å sette begge cdromene til pio mode. Foreløpig virker det, men det har det gjort periodevis før også.

Hardisken er primary master, dvd romen er primary slave og cdbrenneren er secondary slave. Da jeg trengte en jumper, måtte jeg låne en fra cdbrenneren, så den står nå alene på en kabel som slave. Kanskje det er årsaken, får prøve å finnne en ny jumper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...