GunDragon Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hei Jeg har montert i min stasjonære PC en Chieftec bay med plass til 3xS-ata harddisker, og har brukt denne i nærmere 2,5 år tror jeg det er. Har hatt 3x Samsung Spinpoint P120s i den. I det siste har den ene disken sluttet og fungere, og får systemet til å fryse (hvis det er harddisk-relaterte handlinger gående). Det er kun den ene disken som forårsaker dette, og det er ikke selve bayen da jeg har prøvd harddisken i de to andre bayene som er i chieftec'en og det samme skjer. Prøver jeg en av de to andre harddiskene i den bayen som den defekte harddisken står i til vanlig fungerer det utmerket. Starter harddiskene manuelt (ergo de står ikke på hele tiden), og når de starter skal de legge seg til som en vanlig ekstern disk og få mulighet til å skru av disken før i windows før man skrur de av fysisk. Jeg har forsøkt å se om jeg finner disken i både Symantec Partition Magic og GetBackData, men begge programmene fryser hvis jeg prøver å starte de når disken (som er defekt) står på. Skrur jeg av denne disken på bayen går programmene videre. En gang fikk jeg feilmelding om "Windows Drive Not Ready" i GetBackData, men det har kun skjedd en gang. Kjører diskene via en kontroller mener jeg å huske, en Promise Sata 300 TX4 i så fall. Virker lite sannsynlig for meg at det er noe galt med kontroller eller bay da det kun er den ene disken som har problemer. Kjører også XP 32bit, MSI P35 hovedkort, 4gb Corsair 6400 Ram hvis det er av interesse. Noen som har noen ideer om hva jeg kan gjøre for i det hele tatt å få kontakt med disken? Jeg har erfaring med å hente tapt data og lignende fra før, men da har det skjedd skade med dataen, nå virker det som det er noe med selve harddisken som er problemet. Har en del data på denne disken jeg vil ha tatt vare på, så hadde vært fint om det var mulig å få kontakt med den igjen Takker for svar! Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) No idea really. Jeg har hatt liknende med en av mine en gang. Men dette kom da av at det var veldig dårlig kontakt med adapteren til strømmen og harddisken. Jeg rettet på pinnene i harddisken,og den fungerte i alle fall bedre Edit Svarte i feil post, men bidro med det jeg kunne Endret 13. mai 2008 av Ethernet Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 For å finne ut om disken er gåen eller ikke på en enkel måte, koble disken rett på hovedkortet og sjekk om du så finner den i BIOS. Finnes den der, er den iallefall ikke heeeelt død. De gangene jeg har hatt problemer med lignende, har jeg startet opp maskinen på en live Linux-CD/DVD (ubuntu eller knoppix er fine her). Har erfart at Linux har en tendens til å være flinkere på å takle disker med problemer enn det windows her. Og skulle du få kontakt med den og begynt utkopiering, kan du som regel bare fortsette om den finner noen korrupte filer (som regel vil kopieringen bare stoppe opp i windows). Så selv om du ikke får reddet ut alt, får du kanskje iallefall kopiert ut det meste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå