Gå til innhold

Canaldigital øker hastigheten til 100mbit


Anbefalte innlegg

Fikk et brev i jannuar fra Canaldigital, der står det at de skal i løpet av 2008 tilby 100mbit. Jeg ringte Canaldigital forrige uke, og det ble bekreftet at de vil tilby dette fra høsten 2008. Noen andre som har hørt dette? Og er det noen som eventuelt vet priser?

 

Arvid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle likt å vite om de samtidig innfører en begrensning på mengde av datatrafik for den hastigheten, men det vil tida vise. I tillegg er jeg spent på hvor asymmetrisk linja blir, 2Mbit/s uplink? ;)

 

Nå er jo ikke Cd de dårligste på uplink. De har jo bedre enn alle tilbydere på ADSL. Men det det kunne vært mye mer, der er jeg enig i.

 

Jeg bare håper de kommer med priser og hastigheter som konkurerer med Lyses 10/10 og 25/15 linjer. Lyse (skagerak energi) bygger for tiden ut i grenlands området. Men selvfølgelig ikke der jeg bor. Derfor ble jeg litt glad når CD øker hastigheten. Men blir ikke 100mbit for enhver pris.

 

God helg!

Kos dere på 17. mai.

 

Arvid

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Docsis 3.0 kan gi 160 mbps ned og 140 mbps opp.

 

Kan huske og ha lest at EuroDOCSIS skal kunne levere opp til 220/120mbps, som skal vere maksimal hastighet ved bruk av 4 kanaler.

Men er det 8 kanaler det er snakk om så vil de kunne nå hastigheter som 445/120mbps.

 

Det du tenker på Knoppfix er standar DOCSIS. Standar DOCSIS skal kunne levere hastigheter på 170/120mbps ved 4 kanaler.

 

 

Litt info runt EuroDOCSIS 3.0

Downstream

1 tv-kanal legger beslag på 8 megahertz båndbredde og dette tilsvarer runt 55.62 mbit i download-stream

 

upstream

Upstream sies at den vanligvis ligger på 1:4 & 1:6 (hastighet av downstram), så om du har en 100mbit fra canal digital så vil det nokk ligge på 100/25mbps, men de har muligheten til og kjører 1:2 som tilsvarer feks. 100/50mbps.

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar
Nei jeg refererer til Cisco pensum(2008 versjon) når jeg sier Docsis 3.0 gir 160/140.

Jeg kan godt lime inn linjene etterhvert om ønskelig.

 

Du skriver uansett selv at du refererer til Docsis 3.0 og ikke EuroDocsis 3.0 som er benyttet i denne sammenheng.

Men uansett ifølge diverse nyhetsider og online-leksikoner så vil opplastingen ikke kunne bestige 122mbps, ta wikipedia sin artikkel om DOCSIS som eksempel, og feks ITavisen skriver i 1-2 av sine artikler at opplasting er MAX 122,6mbps elns.

 

 

Btw folkens jeg må nevene at i følge itavisen vil hastigheten fra CD ligge på 120mbps til og begynne med.

Itavisen skrev 5. oktober 2006

Canal Digital lover hastigheter på 120 Mb/s til å begynne med, og sier dette kan øke helt til 400 Mb/s. Da vil uthastigheten ligge på 120 Mb/s.

Lenke til kommentar

Heisann :)

Skjønner du er ivrig når det gjelder Eurodocsis og jeg sjekket litt i pensumet og du har rett i at Eurodocsis vil få større Downstream.Stod ikke noe tall der men hjemmsiden deres er nok den tryggeste kilden.

At up havner på rundt 122 er ikke overaskende da de oppgitte hastighetene gjerne er basert på teoretiske maks hastigheter.

Overhead og linjetap er jo selfølgelig med på å avgjøre virkelig hastighet.

Siden jeg har fiber så er jeg sikret god hastighet i fremtiden.Men gøy er det jo for kabel kunder.

 

Ser at Cisco har oppgradert pensumet siden sist jeg leste det fra 5.0 til 5.1 og har trukket vekk de konkrete tallene som tidligere var 160/140 mbps så de har nok endrer mening i hva som blir riktig.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Heisann :)

Skjønner du er ivrig når det gjelder Eurodocsis og jeg sjekket litt i pensumet og du har rett i at Eurodocsis vil få større Downstream.Stod ikke noe tall der men hjemmsiden deres er nok den tryggeste kilden.

At up havner på rundt 122 er ikke overaskende da de oppgitte hastighetene gjerne er basert på teoretiske maks hastigheter.

Overhead og linjetap er jo selfølgelig med på å avgjøre virkelig hastighet.

Siden jeg har fiber så er jeg sikret god hastighet i fremtiden.Men gøy er det jo for kabel kunder.

 

Ser at Cisco har oppgradert pensumet siden sist jeg leste det fra 5.0 til 5.1 og har trukket vekk de konkrete tallene som tidligere var 160/140 mbps så de har nok endrer mening i hva som blir riktig.

 

Pensum-stuff er nokk så kjedeligt og lese azz så det skal du ha credz for :p

Men det er ikke mye tap over Koaxial-kabler er det ikke bare 3% tap elns?, men jeg vil regne med at maxen man oppnår normal ligger på 100mbps upsteam, men skal lese litt mere på saken, kom og over for litt siden at det skal være mulig med EuroDOCSIS 3.0 og oppnå hastigheter bot i mot 1GB i fremtiden, men aner ikke hvordan de skal klare dette, da maks Channals er vel 8, og en channal tilsvarer jo bare 56mbps :| men i teorien skulle det vel ikke vere vanskelig og bare dobble denne mangden? 8 - 16 - 32... ?

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar
kom og over for litt siden at det skal være mulig med EuroDOCSIS 3.0 og oppnå hastigheter bot i mot 1GB i fremtiden, men aner ikke hvordan de skal klare dette, da maks Channals er vel 8, og en channal tilsvarer jo bare 56mbps :| men i teorien skulle det vel ikke vere vanskelig og bare dobble denne mangden? 8 - 16 - 32... ?

Man kan jo lure på hvor mange kanaler de skal bruke pr kunde hvis man snakker om 1Gbit.

Skal man bruke omtrent 20 kanaler så vil jo det oppta 8*20=320MHz som vil gjøre det trangt om plassen på et stort nettverk. Alternativet er å gå opp i QAM nivå, men dagens digitale 256QAM krever alt 33dB S/N og man gjør kanskje nettet unødvending sårbart ved en ytterligere økning?

Lenke til kommentar

Høres bra ut og ser frem til raskere linje. CD oppgraderte jo linjene nok en gang. Oppdaget det for noen uker siden, da jeg plutselig hadde over 2 MB/s i nedlastnings hastighet. Etter et par tester, fant jeg ut at jeg nå hadde en 16.000/3.500 linje, og ikke 14.000/3000 som jeg hadde før.

 

Men fant ingen info om dette på sidene deres, og heller ingen pakker (ikke på boretslags tilbudene heller). Men nå ser jeg at de har oppdatert sidene sine med de nye hastighetene. Har vel gått opp 10 mbit siden jeg startet å bruke dem nå, uten at prisen har gått opp.

 

Så håper på 20 mbit i løpet av 2008.... :whistle:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Så håper på 20 mbit i løpet av 2008.... :whistle:

 

Vel når oppgraderingen fra euroDocsis 2.0 til 3.0 blir du nokk overasket med enda en oppgradering, til noe som 25/10mbps elns for samme prisen ;)

 

-----------

Det ryktes at de har planer om og kutte ut EuroDOCSIS 2.0 som de benytter seg av ATM.

De brukerne som er der fra før av vil få en KRAFTIG endring på linjen.

 

MEN DETTE ER RYKTER! har ingen trofast kilde for dette. (At The Moment)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...