pcp160 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Har et problem jeg trenger litt tips for å løse. Har satt opp en server med (K)Ubuntu som ikke er tilkoblet noe skjerm/mus, så styrer denne med ssh/Nomachine NX. Etter en del frem og tilbake har jeg funnet ut at problemene oppstår kun når skjerm/tastatur er fjernet. Da får jeg plutselig ikke lov til å mounte disker, og får da denne feilmeldingen: Disker som er satt til å mounte automatisk er ikke noe problem, men ekstern usb disk kommer jeg da ikke inn på. Maskinen er satt til automatisk innlogging, har kun en brukerkonto. SÅ lenge det er en skjerm tilkoblet får jeg fint mountet diskene eksternt over ssh/NX, så jeg forstår ikke helt hva den feilmeldingen egentlig forteller meg, og hvilken sikkerhetspolicy det er snakk om. Er det konfliktfylt å logge inn 2 innstanser av samme bruker slik at jeg burde sette opp dette på en annen måte? Har under testing av ssh/NX mellom to laptoper sett at for eksempel åpning av Evolution tilsynelatende ikke har virket på klienten jeg sitter ved, men så ser jeg at Evolution har åpnet seg på skjermen til den fjernstyrte maskinen. Det rare er at dette ikke har skjedd hver gang, så jeg vet ikke om det er et mønster, eller en bug/tilfeldig feil. I de vanlige remote desktop programmene som følger med (K)Ubuntu ser jeg at man angir skjerm ved tilkobling, kan/bør jeg det med NX også kanskje? Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Har et problem jeg trenger litt tips for å løse. Har satt opp en server med (K)Ubuntu som ikke er tilkoblet noe skjerm/mus, så styrer denne med ssh/Nomachine NX.Etter en del frem og tilbake har jeg funnet ut at problemene oppstår kun når skjerm/tastatur er fjernet. Da får jeg plutselig ikke lov til å mounte disker, og får da denne feilmeldingen: Det høres ut som en bug, jeg ville kontaktet nomachine og rapportert det. Kryssjekk at virkelig fjerning av tastatur/mus trigger det.Disker som er satt til å mounte automatisk er ikke noe problem, men ekstern usb disk kommer jeg da ikke inn på.I utgangspunktet er montering av disker forbeholdt superbruker, og automatisk montering betyr /etc/fstab, som kun rot har tilgang til. Når det gjelder USB-disker, så kan du vel sette dem til å automountes når du kobler dem på.SÅ lenge det er en skjerm tilkoblet får jeg fint mountet diskene eksternt over ssh/NX, så jeg forstår ikke helt hva den feilmeldingen egentlig forteller meg, og hvilken sikkerhetspolicy det er snakk om.Er du sikker på at det har noe med hvorvidt skjermen er koblet på? Isåfall høres det ut som en bug. Skill gjerne også mellom nxclient og ssh, det er strengt tatt to forskjellige måter å koble seg på.Er det konfliktfylt å logge inn 2 innstanser av samme bruker slik at jeg burde sette opp dette på en annen måte?Nei.Har under testing av ssh/NX mellom to laptoper sett at for eksempel åpning av Evolution tilsynelatende ikke har virket på klienten jeg sitter ved, men så ser jeg at Evolution har åpnet seg på skjermen til den fjernstyrte maskinen. Det rare er at dette ikke har skjedd hver gang, så jeg vet ikke om det er et mønster, eller en bug/tilfeldig feil. I de vanlige remote desktop programmene som følger med (K)Ubuntu ser jeg at man angir skjerm ved tilkobling, kan/bør jeg det med NX også kanskje?Jeg har brukt nx en god stund, ofte, aldri opplevd at vinduer åpnes i feil ende. Dette er ikke noe du trenger stille inn. Når det gjelder ssh så styrer du det med DISPLAY-variabelen, og det er ganske effent, siden det tillater deg å åpne hva du vil i et vindu eksternt. Endret 13. mai 2008 av Del Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Huff, så ble deg deg som tok jobben likevel, og jeg som prøvde å avlaste litt gjennom å ikke mase i servertråden... Men ja, jeg er rimelig sikker på at scenarioet er som beskrevet, og har dratt serveren ut og inn fra hjemmestedet sitt flere ganger. Har også reinstallert Ubuntu en gang, og klødd meg mye i hodet før jeg forstod sammenhengen. Nå har jeg den fremme igjen, så skal gå gjennom dette en gang til slik at jeg er helt sikker på hva som skjer, og når. Om det er skjerm, eller mus/tastatur som avgjør vet jeg feks ikke. Bruker og snakker om NX client ja. Takk for svar/tips så langt, kommer tilbake til mer nøyaktig resultat. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Da har jeg fått testet dette grundig. Problemene oppstår når maskinen blir bootet uten skjerm tilkoblet. (tastatur/mus spiller ingen rolle) Usb- disken vises som normalt når jeg plugger den inn, men får da feilmeldingen (som i første post) så fort jeg prøver å åpne den. Det samme gjelder FAT formatert minnepinne, og både i Ubuntu og Kubuntu. Med skjerm tilkoblet dukker valg for åpning av usb-dings opp automatisk når den plugges inn, og kan åpnes uten problem. Dette gjelder da både med NX client, og hvis jeg fysisk sitter ved maskinen. Så med andre ord, alt fungerer utmerket eksternt så lenge den har en skjerm, og jeg skjønner ingenting. En annen ting jeg registrerer er at jeg heller ikke kan logge inn med eksternt skrivebord (vrdc eller Vinagre) når det ikke er noen skjerm tilkoblet. Logger jeg først inn med NX client, og avbryter uten terminering av økten kan jeg logge inn på den samme sesjonen med eksternt skrivebord etterpå. Så dette sier meg at det ikke startes noe skrivebord (X?) når det ikke finnes en skjerm tilkoblet, er det normalt? Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Da har jeg fått testet dette grundig.Problemene oppstår når maskinen blir bootet uten skjerm tilkoblet. (tastatur/mus spiller ingen rolle) Usb- disken vises som normalt når jeg plugger den inn, men får da feilmeldingen (som i første post) så fort jeg prøver å åpne den. Det samme gjelder FAT formatert minnepinne, og både i Ubuntu og Kubuntu. Høres ut som en bug, flott om du rapporterer den til nomachine. Første gang du plugger i en USB-dings, kan du huke av for at den skal gjøre valgt handling automatisk hver gang, det kan være en grei work-around. Eventuelt kan du forsøke å montere manuelt som superbruker.En annen ting jeg registrerer er at jeg heller ikke kan logge inn med eksternt skrivebord (vrdc eller Vinagre) når det ikke er noen skjerm tilkoblet.Kan nok skyldes at du har satt den opp til å starte på samme skjerm/DISPLAY som kjører lokalt, og den finnes ikke.Logger jeg først inn med NX client, og avbryter uten terminering av økten kan jeg logge inn på den samme sesjonen med eksternt skrivebord etterpå. Så dette sier meg at det ikke startes noe skrivebord (X?) når det ikke finnes en skjerm tilkoblet, er det normalt?Høres veldig praktisk ut. Du trenger med andre ord ikke avslutte noen ting, om du ønsker å gå til en annen maskin for å jobbe videre med økten på serveren, eller fortsette der du slapp neste dag uten at klienten trenger å være på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå