Gå til innhold

Bordvifte farlig for HD?

Anbefalte innlegg

Jeg har kabinettet åpent og en bordvifte som står og blåser inn om sommeren. Det jeg har sett når vifta har stått og blåst mot den gamle crt-skjermen er at skjermen flimrer i masse farger, slik de gjør når du holder en magnet nær de.

Så jeg lurer på om det er skadelig for harddisken at vifta står og blåser mot/nær den (mot HD'n, ikke skjermen), ettersom magnetisme vel ikke er helt bra for slike?

Endret av GW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta det helt med ro, det er ikke noe problem.

En CRT er veldig følsom for magnetfelt. De påvirkes til og med av jordas magnetfelt.

En harddisk er ikke på langt nær så følsom. Det skal meget sterke magnetfelt til for å påvirke dataene. Det er bortimot umulig å få til uten å bruke spesiellt utstyr.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på noe lignende. Jeg har fått et nytt kabinett, lian li cube case, og pga størrelsen må jeg omorganisere litt. Jeg lurer på om harddisker vil ta skade av å være plassert under en forsterker. Den nærmeste harddisken vil være ca 5 cm fra forsterkeren og bare adskilt av topplokket på kabinettet og bunnlokket på forsterkeren.

En kamerat av meg fikk harddisken i laptopen sin ødelagt fordi han gjorde noe lignende, så jeg er litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på noe lignende. Jeg har fått et nytt kabinett, lian li cube case, og pga størrelsen må jeg omorganisere litt. Jeg lurer på om harddisker vil ta skade av å være plassert under en forsterker. Den nærmeste harddisken vil være ca 5 cm fra forsterkeren og bare adskilt av topplokket på kabinettet og bunnlokket på forsterkeren.

En kamerat av meg fikk harddisken i laptopen sin ødelagt fordi han gjorde noe lignende, så jeg er litt skeptisk.

Tror det skal gå greitt, tror det hadde vært værre om den hadde stått oppå forsterkern.

Lenke til kommentar

Ok, vet du om det er noe jeg kan gjøre for å redusere risikoen? F.eks har jeg en aluminimusplate jeg kan legge i mellom. Ellers kan jeg jo såklar legge noe gummi under beina på forsterkeren. Noe annet jeg kan finne på? Jeg må innrømme jeg fortsatt er litt skeptisk :)

Lenke til kommentar
Ok, vet du om det er noe jeg kan gjøre for å redusere risikoen? F.eks har jeg en aluminimusplate jeg kan legge i mellom. Ellers kan jeg jo såklar legge noe gummi under beina på forsterkeren. Noe annet jeg kan finne på? Jeg må innrømme jeg fortsatt er litt skeptisk :)

Hehe, joda å være skeptisk kan være lurt det ja, aluminium leder ikke strøm så da vil jo ikke eventuelt elektromagnetisme gå gjenom, grunnen til at jeg sier at det ikke gjør noe så lenge den er under forsterkeren er jo at varme stiger, så har du god plass over forsterker sånn at varmen kan forsvinne vekk så bør ikke det være noe problem, selv har jeg 30cm over forsterkeren min.

Lenke til kommentar
Hehe, joda å være skeptisk kan være lurt det ja, aluminium leder ikke strøm så da vil jo ikke eventuelt elektromagnetisme gå gjenom, grunnen til at jeg sier at det ikke gjør noe så lenge den er under forsterkeren er jo at varme stiger, så har du god plass over forsterker sånn at varmen kan forsvinne vekk så bør ikke det være noe problem, selv har jeg 30cm over forsterkeren min.

Ah, du tenkte bare på varmen, eller? Skulle kanskje vært litt klarere men grunnen til min skepsis, og forøvrig grunnen til at disken til kameraten min ble ødelagt, var ikke varme, men magnetisk forstyrrelse, eller hva man skal kalle det.

Endret av tarjeiii
Lenke til kommentar
... forøvrig grunnen til at disken til kameraten min ble ødelagt, var ikke varme, men magnetisk forstyrrelse ...

Og hvordan vet du det?

Dere har en ødelagt disk, OK, men jeg har mine tvil om at dere har noe grunnlag for å konkludere med at det er på grunn av magnetisme. Det er svært usannsynlig at det skal være tilfelle.

Lenke til kommentar
... forøvrig grunnen til at disken til kameraten min ble ødelagt, var ikke varme, men magnetisk forstyrrelse ...

Og hvordan vet du det?

Dere har en ødelagt disk, OK, men jeg har mine tvil om at dere har noe grunnlag for å konkludere med at det er på grunn av magnetisme. Det er svært usannsynlig at det skal være tilfelle.

Når han fortalte om det fikk jeg inntrykk av at han hadde sendt den inn og at han hadde fått beskjed at dette var grunnen, men jeg spurte han nå og han sa han trodde det var grunnen, men at han ikke var sikker. Så det stemmer, det du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...