Gå til innhold

Utviklingsverktøy for Linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Monodevelop.

Må nevne at Mono(som er navnet på Linux sin .NET) på Linux er ikke like utviklet som på Windows så du vil kanskje vurdere noe annet. (Java er vel det næreste du kommer .NET utenom Mono.)

Når du endelig har kommet deg ut av Windows-plattformen så kan du jo kanskje også vurdere andre progerammeringsplattformer i slengen?

Du kan fks. skrive programmer i C med GTK+, eller i C++ med både wxWidgets eller QT(nettopp kommet ny versjon). Du kan også prøve deg i enklere språk som Python. Alle alternativ jeg nå har nevnt er crossplattform og vil også fungere på Windows(Hvis det betyr noe for deg.) Finnes uendelig mange valg her.

Lenke til kommentar

Mitt råd: Kom deg bort fra .NET så fort som mulig. Java er et greit høynivåspråk som er meget utbredt, til det brukes gjerne Eclipse. Hvis du vil ta skrittet over til mer lavnivåspråk, så er både C og C++ industristandarder, mens Qt gir det alt du trenger av GUI plattformuavhengig, her er KDevelop en suveren IDE. Fortran er forsåvidt fortsatt going strong i en del miljøer, men har ingen utpreget IDE såvidt jeg vet.

Python/Perl er for skripting, og greit til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Vil også anbefale Java fremfor .NET, eller C++ med QT. QT gjør ting utrolig mye enklere, har nettopp begynt på en diger bok om QT, og det ser veldig lovende ut..

Som Del sier, Eclipse er finfin for Java, men vil legge til at den også er helt flott for C/C++ med CDT-pluginen. Ellers er KDevelop som nevnt ålreit.

Lenke til kommentar

Jeg syns det var utrolig lurt. Det er jo fortsatt C++, selv om det er litt "skjult", og du slipper å tenke så mye på pekere osv. Man beholder også muligheten til å linke med biblioteker skrevet i C/C++ (dvs det meste).

Og ytelse/minnebruk i forhold til Java er jo ekstremt bra.

Lenke til kommentar

Ikke noe iveien for å prøve Mono og MonoDevelop, men jeg vil da anbefale deg å holde deg mest mulig unna System.Windows.Forms og heller gå for for eksempel Gtk#. Resten av .NET skal være rimelig bra implementert.

Men som du ser her, begynner nok også System.Windows.Forms å bli bedre, også i mono.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...