Bassmus Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Hei. Prøver meg på Ubuntu Linux igjen, nå når v8.04 er sluppet. Men har gjort en blemme som jeg ikke finner ut av hvordan å fikse. Et program hang seg for meg, og skulle bruke xkill for å drepe programmet. Tenkte det funktet å bare trykke på knappen til programmet nede på linja på bunnen av skjermen. Men da drepte jeg hele vindussystemet i Ubuntu i stedet. Prøvde å restarte maskinen, men vindussystemet forblir borte. Eneste jeg får opp er skrivebordet (med noen få ikoner) og muspekeren. Kan høyreklikke for å få opp en liten meny, uten at det hjelper meg noe. Googlet meg frem til at å skrive 'gdm restart' under #/etc/init.d ville restarte X. Og trykket Ctrl+Alt+F2 for å få et nytt shell å skrive i. Men fikk bare feilmeldinger når jeg prøvde å kjøre gdm. Er det noen som kan hjelpe meg her? Jeg kan umulig tro at løsningen må være å reinstallere Ubuntu over en sånn filleting. Endret 13. mai 2008 av Bassmus Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Prøvd Ctrl+Alt+Backspace? Det tar livet av X(brukergrensesnittet), og hvis jeg ikke tar feil så vil nok X automatisk prøve å starte igjen. (Altså, du restarter X) Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Takk for tipset, men det fungerte dessverre ikke. Altså, jeg kom riktignok ut av Gnome igjen, ut til login-skjermen, men når jeg logget inn igjen, skjedde akkurat det samme igjen. Skrivebordet kommer opp med noen få ikoner på, men ingenting mer. Linja på toppen og bunnen er rett og slett borte. Ikke fungerer Alt+F2 heller for den saks skyld. Prøvde å velge diverse sessions ute på login-skjermen, men ingen gjorde noe forskjell. Har du noen andre idéer? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Dersom du bare skrev gdm restart fikk du nok feilmelding ja, for /etc/init.d er ikke i $PATH. Du må enten bruke hele adressen ("/etc/init.d/gdm restart") eller relativ adresse ("./gdm restart" dersom du befinner deg i mappen /etc/init.d) Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Hvis det bare er panelene som er borte, kan du vel prøve å starte dem igjen; gnome-panel & Så kan du jo prøve å logge ut og inn igjen, å se om sesjonen lagres. Note: Jeg bruker ikke gnome selv, så er ikke 100% sikker på hvordan sesjoner i gnome fungerer. Xfce gjør noe slikt iallefall. EDIT: logge ut og inn, ikke logge inn og ut.. Endret 13. mai 2008 av humbuq Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Takker for svar! Har nå fått panelene opp igjen. Etter masse om og men greide jeg å få åpnet Firefox og et terminal-vindu. Artig å prøve å åpne en tom mappe i Firefox da, men det funket i hvert fall. Fikk søkt litt mer i Google, og fant noen hint på et Ubuntuforum. Startet panelene igjen med 'gnome-panel' i et terminalvindu, og dette ble husket til neste gang jeg startet opp. Men det dukket opp et annet problem. Jeg fikk tre-fire feilmeldinger om applikasjoner som ikke greide å starte opp under oppstart av gnome-panel. Husker bare 'mixer' og 'trash' sånn i farta. Vet dere hvordan jeg kan få disse to på plass igjen? Har prøvd å legge til 'trash' igjen via 'Add to panel', men får bare en feilmelding. Har lagt ved skjermbilde av feilmeldingen. Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Fant ut av det. Løsningen ble å reinstallere 'gnome-applets'- og 'gnome-applets-data'-pakkene. Tror jeg skal bli flinkere til å søke litt mer før jeg stiller spørsmål her på forumet. Men pussig at det ble sånn et rot bare fordi jeg tok en xkill på programlinja nederst på skjermen. Er jo litt lett for at sånt kan skje.. Men takk for hjelpa, folkens! Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Så lenge ikke alt henger/fryser så har dette fungert gaske bra for meg: Bruk System Monitor (System -> Administrasjon -> System Monitor {noen distroer har den også i Programmer -> System Verktøy -> System Monitor}) til å avslutte programmer, den tilsvarer task manager/oppgave behandling i windows. Hellers så går det ganske greit å bare høyre klikke på programmet på oppgavelinje og velge lukk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå