hvidsten15 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Jeg kan ikke installere Linux via cd/dvd fordi på mange nye hovedkort bruker produsentene 3.parts hardware på den ene IDE porten, driverne til disse er ikke støttet native så da får en problemer med å boote linux på et IDE drev. Siden dette ikke funker på 4av4 pcer jeg har prøvd på så gjelder kanskje dette problemet mange der ute. Hadde vert veldig bra om dere linux eksperter kunne være med å lage en god guide på å installere linux fra andre medier som usb disker/minnepenner, nettverk osv. Kan begynne med en guide som Anders Iver la ut: Installer med usb minnepenn Jeg fikk imidlertid problemer med denne guiden så hjelp og løsninger trengs her En annen guide som dere flinke forumbrukere la ut er denne fra Crowly: Installer via nettverk For Ubuntu (eller de andre varriantene, du velger skrivebord under installasjonen)64 bit: ftp://ftp.uio.no/linux/ubuntu/dists/hardy.../netboot.tar.gz 32bit: ftp://ftp.uio.no/linux/ubuntu/dists/hardy.../netboot.tar.gz Følg guiden over, men husk å sett current dirctory til den samme som boot fila ligger i, på dette bildet er ikke det gjordt, og jeg fikk det ikke til å fungere før jeg gjorde den endringen Resten er ganske rett frem, kan være greit å skru av andre dhcp servere i nettverket, men jeg hadde ikke problemer med å ha på dhcp serveren i routeren min. Så må du bare boote fra nettverket, er alt satt opp riktig så vil du få se ubuntu installasjon skjermbildet som spør deg om hvordan du vil installere. Hvis ikke noe spesielt så er det bare å trykker enter, og følge instruksjonene på skjermen, det er hovedsakelig det samme som alternativ cden. Denne virker en smule komplisert og tidkrevende føler jeg i forhold til f.eks å ha linux på en bootbar minnepenn. Men denne skal jeg teste etterhvert. Endret 13. mai 2008 av .::BaNdiT::. Lenke til kommentar
hvidsten15 Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Første problemet mitt med minnepenn prosjektet var at jeg ikke fikk SYSLINUX til å kjøre på min Xp pc(syslinux er det programmet som er anbefalt i guiden). Programmet bare blinker uansett hvilke rettigheter jeg gir programmet(testet syslinux.exe som ligger i win32 mappa) ja, jeg har lastet 2versjoner men ingen funker Slike problem på rekke og rad gjør at terskelen for å få linux inn på maskina er nå kommet ganske høyt, men nå vil jeg prøve linux!! Noen løsninger anyone? Endret 13. mai 2008 av .::BaNdiT::. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Her er en annen guide som fokuserer på hvordan du kan sette opp minnepennen i windows. Install ubuntu 8.04 from usb. Edit, bra initiativ dette Endret 13. mai 2008 av anders iver Lenke til kommentar
hvidsten15 Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Her er en annen guide som fokuserer på hvordan du kan sette opp minnepennen i windows. Install ubuntu 8.04 from usb. Edit, bra initiativ dette Takk Jeg får bare ikke den syslinuxen til å funke, er det noen andre som får den til å funke? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Du åpner vel syslinux via cmd som det står i guiden? Lenke til kommentar
hvidsten15 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Du åpner vel syslinux via cmd som det står i guiden? Ja, jeg åpner cmd og så har jeg lagret syslinux mappa i rota på c: og så står det at en da bare skal skrive C:\syslinux -ma N: (N: er stasjonsnavnet på min minnepenn) har da cd'a meg bak til rota av c: før jeg skriver kommandoen slik at jeg skriver C:\syslinux -ma N: men når jeg skriver kommandoen så får jeg bare opp: "syslinux gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil" Har og prøvd og dirigere meg frem til win32 mappa: c:\syslinux\win32\>syslinux -ma :n og da får jeg opp svaret: Usage: syslinux.exe [s-sfmar][-d directory] <drive>: [bootsecfile] Men ingen filer har dukket opp på minnepennen? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Skriv følgende du Etternavnet må nok være med (.exe) C:\syslinux.exe -ma N: Endret 14. mai 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
hvidsten15 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Skriv følgende du Etternavnet må nok være med (.exe) C:\syslinux.exe -ma N: hvis jeg har lagt syslinux filene i ei mappe på c: som heter "syslinux" skal jeg aktivere kommandoen når jeg står i rota på C: eks:[c:syslinux.exe -ma N:] eller skal jeg stå i win32 mappa eks: [c:\syslinux\win32\>syslinux.exe -ma N:] Første linja funker jo ikke, men når jeg står i win32 mappa og kjører kommandoen så skjer det noe men det kommer ingen nye filer/mapper på minnepennen... Lenke til kommentar
hvidsten15 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Min feil! Kjørte minnepennen inn i den bærbare med mandriva linux på så viste det seg at fila er jo på plass allikevel. Hadde satt opp på denne maskina med xp at den skulle vise skjulte filer men det var nok "vis beskyttede operativsystem filer" som skulle vert påslått Så husk det skal du sjekke om fila er der :!: Endret 14. mai 2008 av .::BaNdiT::. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Du må selvfølgelig stå der hvor .exe fila ligger for å kunne kjøre den ja. Jeg misforstod og trodde den lå i mappen C: Men da ser det ut som du kommer litt lenger da Lenke til kommentar
hvidsten15 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Har nå gjort alt som stod i instruksene men får ikke pcen til å boote fra pinnen uansett hvilke innstillinger i bios. Biosen gjenkjenner pinnen, der jeg kan velge om den skal kjøres som floppy(FDD) eller harddisk(HDD) Har og satt opp 1.boot som usb cdrom, usb FDD, usb zip men ingenting funker... Nå tror jeg at jeg skal teste nettverkboot. Lenke til kommentar
hvidsten15 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Driver nå og tester nettboot. Får ikke den tftpd serveren til å starte, kommer ikke opp hvilken ip/og mac adresse som er koblet på: Hvorfor starter ikke serveren? har mappa i rota på c: Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 For de dette problemet angår er kanskje det enkleste å ta med seg harddisken på en maskin hvor det går an å installere, for så å flytte ferdig installert disk tilbake. Normalt er dette et meget sjeldent problem, selv om jeg har sett noen issues med 8.04, så oftest er enkleste løsning å gå tilbake til en eldre versjon av ubuntu, og så oppgradere over nett. I ditt tilfelle forstod jeg det slik at det var Live CD du hadde problemer med, mens alternate CD gikk fint. De fire maskinene, var det egentlig fire disker på samme maskin, eller fire identiske maskiner? Problemer med live CD er vanlig, og noe vi antagelig må leve med inntil alle skjermkort får stabile åpne drivere. Lenke til kommentar
hvidsten15 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) problemet med live cd var på 4 ulike pcer. Den ene hadde samme hovedkort som min men ellers forskjellige pcer. Har problem med alternate cd også, har i kveld prøvd å installere kubuntu 8.04 da kde ser veldig lekkert ut! Den installerer fint, men når den skal restarte og starte opp for første gang så står den bare og loader i evigheten. Startet opp i, husker ikke i farten hva det alternativet hette men det er vel en slags sikkerhetsmodus, og da kom samme feilen opp som under tidligere installasjoner. Den klarer ikke å lese harddiskene; ATA 3, 4, 5 og 6. Der står den og prøver gjentatte ganger på hver disk. Får spinup feil på alle diskene. Siden det ikke er raid på dette hovedkortet så vet jeg ikke om jeg kan bytte mellom achi/ide mode men jeg skal sjekke når jeg kommer hjem. Det er jo et helt nytt hovedkort med ich9 sørbrikke så det er jo mulig at det er noe som ikke er støttet. Det som er så forbannet er at windows kan en installere med letthet, selv gamle XP. Hvorfor har ikke linux en slik generell støtte til hardware... Endret 14. mai 2008 av .::BaNdiT::. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Jeg har ikke nok kunnskaper til å forteller hvorfor det er nødvendig at ting er slik, jeg fulgte bare denne guiden og fikk det til å fungere Min windows maskin har tildelt ip 192.168.2.101, og router 192.168.2.1. tftp kjører fra katalogen c:\apps\linux\tftp (tilpass til eget behov). Jeg lastet ned TFTP (link i guiden) og Ubuntu 8.04 netboot image linket til over. TFTP ble installert på vanlig måte til c:\program files\tftpd32. Alle filene i den katalogen ble så kopiert til c:\apps\linux\tftp hvor jeg har lagt alle netboot filene, og tftpd32.exe blir startet fra ...\linux\tftp katalogen. Pakk ut netboot.tar.gz fila (med f.eks 7zip), i c:\apps\linux\tftp Gå så inn i ubuntu-installer\amd64 mappen, evt ubuntu-installer\i386, som nettopp ble pakket ut . Kopier katalogen pxelinux.cfg til c:\apps\linux\tftp (overskriv det som allerede er der) Kopier fila pxelinux.0 til c:\apps\linux\tftp Konfigurer tftp slik i dhcp Current directory: c:\apps\linux\tftp (mappen hvor pxelinux.0 og tftpd32.exe ligger) Server Interfaces: 192.168.2.101 (maskinen tftpd kjører på) Ip pool starting adress: 192.168.2.2 (routers ip adresse +1) Boot fil: pxelinux.0 WINS/DNS server: 192.168.2.1 (din router) Default router: 192.168.2.1 (din router) Mask: 255.255.255.0 trykk save Da er skal det se slik ut tftp oppsett mappe struktur filer i c:\apps\linux\tftp Hvis routeren din har en innebygd dhcp server, eller du har andre dhcp servere kjørendes i nettverket, så kan det hende at du må slå/deaktivere av disse slik at maskinen du skal installere på finner riktig. Det gikk greit hos meg å ha på dhcp i min router. Du vil se i dhcp bildet om maskinen du ønsker å installere på finner tftp serveren, da vil du se hvilken ip som er tildelt på hvilket tidspunkt, mac adresse og slikt. Da skal det bare være å sette boot fra nettverk i bios på maskinen du skal installere på, og den skal etter litt søking finne windows maskinen, og så skal ubuntu installasjons bilde dukke opp. Endret 15. mai 2008 av Crowly Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hvorfor har ikke linux en slik generell støtte til hardware...Linux har det, men hvilket system tror du produsenten tester på før de rusher ting ut på markedet? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Hvorfor har ikke linux en slik generell støtte til hardware...Linux har det, men hvilket system tror du produsenten tester på før de rusher ting ut på markedet? Hard/software produsentene må støtte Linux, ikke omvendt. Men siden Windows har så store markedsandeler, så konsentrerer de fleste seg kun om å støtte windows, noe som kan resultere i dårlige drivere o.l i Linux siden andre må gjøre denne jobben, og de har kanskje ikke all den informasjonen de trenger. (Har oppdatert posten over om hvordan jeg satt opp netboot fra min windows maskin.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå