kjeklulf Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Fint om du oppdaterer med hvordan det gikk. Det vil sikkkert være av interesse for flere som drømmer om en karriere innen foto. Lenke til kommentar
beccarella Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Selv om jeg for en stund siden hadde sagt at dette er første oppdrag av slik karakter, hadde oppdragsgiver tydeligvis ikke helt fått det med seg eller glemt det. Jeg fortalte åpent at jeg aldri har utført et slikt oppdrag før, men tror jeg skal klare det. Jeg fikk høre i etterkant at han hadde inntrykk av at jeg får til det meste, så da har jeg tydeligvis fremstått som sikker nok (og jeg tror virkelig også at jeg skal klare dette, er selvfølgelig litt nervøs, men det er både normalt og skjerpende tror jeg). Jeg begynte research med en gang jeg kom hjem etter møtet, sjekket ut nettsidene til firmaene jeg skal ta bilder for (2stk, fikk ikke vite navnene på disse før under møtet) samt konkurrentene for å vite hva jeg har å forvente og jobbe mot. Oppdragsgiver var imponert, som han uttrykte det, over at jeg allerede hadde begynt med det (men for min del er planlegging en god del av jobben, også med hensyn til å kunne opptre sikkert under oppdrag). Om noen har noen fototips dere ønsker å dele med meg som jeg bør ha i tankene før jeg starter, setter jeg stor pris på det! I helgen henter jeg et Manfrotto 190X PRO med 804RC2 kulehode. Endret 15. mai 2008 av beccarella Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 protip; ha alltid kamera i vater på slike bilder =) Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Skriv en liste med alle tips og triks, ha med den som en check list som du går igjennom før du tar bildene. Da slipper du å glemme noe viktig i "kampens hete" og slå deg i hode med stativet i etterkant. I forkant kan det være greit å ta en sensorrens kanskje, ihvertfall sjekket om det er noe smuss på senson/objektiv (i begge ender) Check list før avreise: *Kamera *objektiv *Minnekort *fulladet batteri/batterier *stativ *snorutløser (hvis du har) *pusseklut/rensesett hvis du oppdager noe smuss på frontlinsa (går utifra at du har fulgt første punktet og det ikke er noen i kameraet) *noe å drikke *godt mot! På location: *Riktig instilling (F.eks hvis ISO ikke vises kan man fort glemme å stille den tilbake fra du var kvelden før ute å tok actionbilder i mørket) *Kameraet er i vater *Bruker snorutløser/timer *tar rikelig med bilder *ta de forskjellige typer bilder du skal, f.eks panorama, detalj/macro, wide etc. *være åpen for nye ideer, ikke bare kjør på det du har tenkt i hodet før du kommer dit! Sikkert mange som har noe å tilføre på denne listen, men det var det jeg kom på i farten! Lykke til! Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 * Ta med en Laptop og skyt remote, så har du bedre kontroll over eksponering og DYBDESKARPHET og vet at basisbildet er bra før du forlater location. (Synd du bruker Nikon siden det programmet koster en del, mens det er gratis med Canon). * POLAFILTER er et absolutt "Must" så du har kontroll over skinnet/refleksen i gulvene. * Be om en flik av hvert gulvbelegg du skyter, så du vet hvordan det egentlig ser ut/fargevalør når du sitter hjemme å redigerer. * Ta kontakt med den som har ansvaret for å legge bildene på en webside så det du leverer blir likt på web som du har justert. * Ta kontakt med de som eventuelt skal Trykke brosjyrer/plakater så du er sikker på dere jobber ut ifra samme fargeprofil. * Messematriale: Oppblåsing til store plakatstørrelser krever ekstra arbeid med digital skarphet så det ikke ender opp med masse skarphets støy. Her er en oversikt over avanserte skarphets program: http://www.americaswonderlands.com/digital...terpolation.htm * Sørg for at gulvene er "supervasket og polert" og ikke har vaske/polerings striper. Ta med hauger av microfiber kluter så du kan fjerne smuss fra gulvene. * Så fort du har tjent litt penger så invester i en linse med mindre zoom område som egner seg bedre og er skarpere for slike oppdrag. * Har du en kompis som er flink med RAW program/Photoshop så trygl,true&be ham om å redigere bildene for deg i begynnelsen mens du ser på, (da får du kanskje tid til å sove litt innimellom ). Nevnte jeg polafilter? Lykke til! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Jeg ser det strømmer på med gode råd her, så jeg begrenser meg til et par tre ting. - Nylagte gulv har ofte gjenskinn som gjør seg dårlig på bilde. Derfor kan det være lurt å legge vekt på tidspunkt du velger å fotografere på. Om mulig, unngå direkte sollys på gulvet. Da gjør du det mye enklere for deg selv. Det er nok og en fordel å jobbe på et tidspunkt hvor du får være i fred. At kunden tråkker rundt beina dine, kan være stressende. - Skyt raw + jpg. Sjekk eksponering WB o.l underveis. Siden du har vært åpen om kompetansen din har du all verdens tid på den første jobben. Er du heldig kan du bruke jpg filene uten for mye styr etterpå. Men har du tatt begge deler, så har du rawfilene som redningsplanke hvis det kniper. EDIT: Ser at Polafilter blir nevnt. Det er en god ide, men om mulig så er det oftest bedre å bekjempe ondets rot, altså unngå unødige reflekser. - Jeg mener at objektivet ditt har en del perspektivforvrenging. Særlig i vidvinkelområdet. Så hvis du vil unngå komplisert etterbehandling, kan det være en fordel å forsøke å holde seg til mest mulig normalområdet, der hvor du har minst perspektivforvrenging. Til slutt vil jeg anbefale deg å satse på et redigeringsprogram som letter arbeidsflyten. Tid er penger. Du bør ta rikelig med bilder, slik at du kan velge ut det/de beste. Spøkefulle tunger sier at forskjellen på en proff fotograf og en amatør, er at proffen bare viser de beste bildene sine. Selvfølgelig flåsete sagt, men har en kjerne av sannhet. Et godt arbeidsflytprogram letter utvelgelsesprosessen. Selv bruker jeg Lightroom og kan anbefale dette. Det er oversiktelig og greit i bruk. Har akkurat det du trenger for å produsere ferdige bilder, og ikke masse overflødige finesser. Scott Kelby sin bok The Adobe Photoshop Lightroom Book har mange gode råd, spesielt på det med effektiv sortering av bilder. Endret 16. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Husker jeg rett, så er 18-200 ganske rettegnende på 24mm. (Jepp: Photozone sier -0.7% distorsjon - det er ikke mye) Lenke til kommentar
fototim Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Husker jeg rett, så er 18-200 ganske rettegnende på 24mm. (Jepp: Photozone sier -0.7% distorsjon - det er ikke mye)Da burde det være trygt fra 24mm og oppover. Lenke til kommentar
beccarella Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Takk for mange flotte tips! Oppdragsgiver har ikke kommet med noe konkret enda da han er veldig opptatt for tiden med et annet prosjekt han må bli ferdig med, men har nevnt noen av de første stedene jeg kommer til å besøke. Det er typisk produksjonshaller, bilverksted og forretninger. Ser for meg at i flere av disse plassene vil det være vanskelig å dempe evt. problembelysning. Dagslys kan som tidligere nevnt reguleres med arb.tidspunkt på dagen, men tenker at det likevel vil bli noen sterke refleksjonsmerker i gulv grunnet store og mange vinduer som vanskelig lar seg skjerme. Eller f.eks fra sterke lysstoffrør som eneste belysning. Vil et polarfilter kunne fjerne slike "brente flekker" i bildet? Hvis jeg likevel ikke får det til ute på location og ikke skjønner hva jeg kan gjøre og dermed begynner å svette vilt samt med en oppdragsgiver som puster meg i nakken...hva gjør jeg? Hvis alt går galt, kan det fikses på? Leste et sted at polarfilter bare fungerer i visse vinkler i forhold til lyset...hvor mye endring må til? F.eks hvis komposisjonen er bra, men polarfilteret ikke fungerer der, må jeg flytte meg såpass at komposisjonen blir ødelagt? Og en nevner å ta med laptop...det skal jeg gjøre. Er uttrykket å "skyte remote" rett og slett det? Eller ligger det noe mer bak det? Og har dere noen tips til kontroll av dybdeskarphet? (og ikke gi dere helt over av mine åpenbart manglende kunnskaper (hehe), for her jobbes det ihvertfall på spreng!! ) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Vil et polarfilter kunne fjerne slike "brente flekker" i bildet? Hvis jeg likevel ikke får det til ute på location og ikke skjønner hva jeg kan gjøre og dermed begynner å svette vilt samt med en oppdragsgiver som puster meg i nakken...hva gjør jeg? Hvis alt går galt, kan det fikses på?Hvis du _ser_ det som utbrente flekker, uten kamera, bør du avvente til lysforholdene er annerledes. Ellers kan polafilteret hjelpe deg, fordi det "spiser" litt lys, slik at du reduserer faren for at kameraet går i metning (brenner ut). Det er dessverre ikke svaret på alt... Dersom du har anledning, bør du sjekke location på forhånd, og fortrinnsvis fotografere vanskelige lokaler på dager når det er overskyet. Da er lyset inne også forholdsvis flatt, og til denne typen fotografering egner det seg godt. Dersom det er først og fremst pga. kraftig belysning inne i rommet, er det verre, men det er heldigvis svært sjelden innendørsbelysning er så kraftig, selv i industriområder. Du vil kunne få problemer dersom det er svært store kontraster, men da får du heller ta flere forskjellige eksponeringer slik at du er sikker på at alt i rommet er dekket av minst én god eksponering, så får du heller jobbe med å sette dem sammen i ettertid. Og en nevner å ta med laptop...det skal jeg gjøre. Er uttrykket å "skyte remote" rett og slett det? Eller ligger det noe mer bak det?Det betyr at kameraet er direkte tilkoplet PCen, og at du får bildet opp på skjermen straks du har tatt det. Da er det mye lettere å vurdere eksponering og skarphet, samt at du har mye kraftigere verktøy tilgjengelig for å vurdere og justere bildet for å se om du har tilstrekkelig informasjon i bildet. D200 har ikke liveview, så du får ikke bildet på skjermen før du tar bildet. Når det gjelder kontroll av dybdeskarphet, er det naturlig å bruke bildet på laptopen til dét. I utgangspunktet kan du bruke så liten blender som mulig uten at du får nevneverdig diffraksjon, på 18-200 tilsier vel det ca f/8-11 på rundt 24mm (du bør antakelig ikke bruke kortere brennvidde med det objektivet på dette oppdraget). Endret 21. mai 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Endret 12. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Endelig noen med fornuft her. Å foreslå 3-400kr/t for en fotograf som ikke vet noe, 5-700kr/bilde og ikke kan bilderedigering. Hvis verden er slik skulle jeg aldri ha kjøpt en K10D, skulle heller ha gått for en Canon EOS 1Ds Mark III eller noe slikt. Kamera til 60K=proff fotograf Ikke glem at OP allerede jobber med saken. Han bruker tid på å tilegne seg den nødvendige kunnskapen. Tid som han ikke fakturer. Han kommer nok og til å være forsiktig på tidsbruekn på de første oppdragene. Så 350krt som har blitt foreslått blir i realiteten mye lavere. En annen ting er at din K10D også kan brukes til profesjonelt arbeid. Så hvis du finner oppdrag, så er det bare å sette i gang. Men jeg ser selvfølglig paradokset ditt. Det er fare for at fotografyrket etter hvert blir så nedvurdert at det blir uråd å livnære seg. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Endret 12. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
beccarella Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 Som hobbyfotograf vil jeg være fornøyd med at noen vil bruke meg eller bildene mine. Å i bli kreditert for bildene er jo supert. Å få betalt er en sinnsyk ekstra bonus. I dette tilfelle er det anderledes siden det er oppdrag og ikke tilfeldig bilde som blir brukt. Klart det er gøy å bli kredidert for sine bilder...og når man i tillegg kan få betalt er det jo topp! Nettopp derfor nedlegger jeg nå mye arbeid i researching, utspørring i dette forum, planlegging, tilegning av kunnskaper osv osv....selvfølgelig uten å fakturere! Tariff timelønn for fotografer er nesten 600kr/t, så da er ikke 300kr/t så mye likevel...jeg må jo bruke like mye penger på ekstra utstyr som en profesjonell fotograf, og om ikke bildene blir like/nesten like bra, bør de ihvertfall bli halvparten så bra...halv pris/halv kvalitet henger jo sammen på sett og vis. Og 300-400kr/t er såvidt meg bekjent standard timepris for generell freelance. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Hei Når det gjelder polafilter, så skrur man på selve filteret for å justere vinkelen slik at effekten blir slik man ønsker. Foreslår at du finner noen locations med lignende lysforhold som du vil oppleve, og eksperimentere litt for å være bedre forberedt når du faktisk skal jobbe. Se hva som gjør hva, skru på polafilter etc. Evt kan det kanskje være aktuelt med en blitz+softbox-kombinasjon for å gripe kontroll over lyset. Det blir mer å lære seg, men når du først er oppe og går så blir du mer effektiv. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Det er fare for at fotografyrket etter hvert blir så nedvurdert at det blir uråd å livnære seg. Litt synd. Nå kan alle med greit kamera og utstyr tilegne seg kunnskapene via internett/bøker om foto og bilderedigering. Denne kunnskapen har alltid vært tilgjengelig. Bøker er ikke noen ny oppfinnelse. Faglitterturen har alltid vært der. Men den er lettere tilgjengelig, ja. Så lenge amatører tilegner seg skikkelige kunnskaper ser jeg ikke noe galt i at de prøver seg på fagarbeid. Men det er jo pokker så synd for de stakkars gamle fagarbeiderne. Ekstra synd er det i de tilfellene hvor amatørene ikke forsøker å lære seg faget, men tror at en DSRL er en magisk boks som gir dem fotografiske superkrefter. Du virker forrsten opprørt på fotofaget sine vegne, over at trådstarter får mulighet til å tjene penger på hobbyen sin. Samtidig som du selv er villig til å gi bort bilder for byline. Hvem tror du undergraver fotofaget mest, du eller trådstarter? Jeg ikke annet enn å smile litt her Håper du tåler at jeg flirer litt av deg, det er absolutt ikke vondt ment. Endret 21. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Endret 12. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
beccarella Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 beccarella, hva om du ikke klarer oppdraget? Oppdragsgiver blir missfornøyd over resultatet og han må ordne med en som kan faget. Tenk noen år framover, du har MYE større kunnskap. Du er blitt god. Du får små og store oppdrag. En av de nye oppdragsgiverene dine kjenner den første du hadde, navnet ditt kommer opp. Hva trur du reaksjonen blir? "Han dusten der har ikke peiling, han fant ett kamera på gata og trudde han var fotograf, ikke bruk han!" Så gir han nummeret til personen som måtte ordne opp etter du prøvde deg. Vettu hva..? Jeg er faktisk ikke så bekymret for det. Hadde jeg vært det, hadde jeg takket nei til oppdraget istedet for å drite meg ut!! Hehe....Er VELDIG klar over at jeg mangler basiskunnskaper, men er åpen om det, gjør hva jeg kan... Jeg har fått en gyllen sjanse rett i fanget SOM JEG IKKE KAN SI NEI TIL...... Tar det derfra....lærer sinnsykt mye, folk i dette forum er utrolig hjelpsomme, setter pris på det....og dette blir bra..sikker på det.....selv om hånda skjelver som juling.......hehe.... Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Endret 12. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
Speik Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Fjernet.. Endret 22. mai 2008 av Speik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå