Vaio Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Selv kjeltringer kan da trenge asyl. Du slo meg ut der... I am speechless. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 http://www.bt.no/lokalt/bergen/article563905.ece Volden øker, spesielt fra etniske minioriteter... I wounder which? Hvor i artikkelen står det at det er etniske minoriteter som står for økningen? Her i Bergen har vi forøvrig ikke så mange somaliere, de kommer litt ned på listen over de største innvandrergruppene. Geir Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) http://www.bt.no/lokalt/bergen/article563905.ece Volden øker, spesielt fra etniske minioriteter... I wounder which? Hvor i artikkelen står det at det er etniske minoriteter som står for økningen? Her i Bergen har vi forøvrig ikke så mange somaliere, de kommer litt ned på listen over de største innvandrergruppene. Geir Videoen på toppen i bt Endret 14. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Selv kjeltringer kan da trenge asyl. Du slo meg ut der... I am speechless. Så var det godt for noe at jeg sitter oppe midt på natten. Poenget er at vi ikke vet hvem som kommer til å bli kriminelle på forhånd. Med mindre de kommer med et rulleblad fra hjemlandet i hånden. Vi (les UDI) kan bare vurdere om de har gyldig grunn til asyl. Og så vil - statistisk - noen av dem etterpå vise seg å være kriminelle. Eller blir kriminelle. Eller gjøre ting som ikke hører hjemme i vårt samfunn, uten at hensikten er kriminell. Det er dumt vi ikke kan sile dem ut på forhånd, men selv ikke med et kobbel av TVNorges synske detektiver ville klart den jobben. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 http://www.bt.no/lokalt/bergen/article563905.eceVolden øker, spesielt fra etniske minioriteter... I wounder which? Hvor i artikkelen står det at det er etniske minoriteter som står for økningen? Her i Bergen har vi forøvrig ikke så mange somaliere, de kommer litt ned på listen over de største innvandrergruppene. Geir Videoen på toppen i bt Ok. takk, la ikke merke til at det var en video. Men de sier vel ikke at den øker spesielt fra den gruppen, bare at de er en stor andel. Ille nok det, selvsagt. Geir Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Selv kjeltringer kan da trenge asyl. Du slo meg ut der... I am speechless. Så var det godt for noe at jeg sitter oppe midt på natten. Poenget er at vi ikke vet hvem som kommer til å bli kriminelle på forhånd. Med mindre de kommer med et rulleblad fra hjemlandet i hånden. Vi (les UDI) kan bare vurdere om de har gyldig grunn til asyl. Og så vil - statistisk - noen av dem etterpå vise seg å være kriminelle. Eller blir kriminelle. Eller gjøre ting som ikke hører hjemme i vårt samfunn, uten at hensikten er kriminell. Det er dumt vi ikke kan sile dem ut på forhånd, men selv ikke med et kobbel av TVNorges synske detektiver ville klart den jobben. Geir Sant, men det er derfor vi må være hardere ved å slå ned på det de gjør. Allerede på asyl får de høre hvor lett og hvordan de skal gjøre ting for å snylte på staten. Hadde vi vært strengere så hadde nok pipa blitt litt annerledes. Vi kan kanskje ikke se hvem som er kriminelle, men basert på statestikker og asylgrunnlag så bør vi kunne være mye mer selektive på hvem vi slipper inn... Lenke til kommentar
Bango Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Vi har kanskje ikke så mange somaliere i bergen, men som eg sa tidligere, tror eg. At eg har møtt 3 stk og alle er fucked. Edit: så med den statistiken så er 100% av alle somalierne i bergen vodleinge. god natt Endret 15. mai 2008 av Sir Tojo Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 La alle kriminelle, inkludert de norske, sone i hjemlandet sitt. Jeg kan ikke skjønne at en slik ordning skulle bety forskjellsbehandling eller rasisme. Dette er den mest tåpelige "legitimeringen" av apartheid jeg har sett på en stund. Dette er ikke en gang et tilsynelatende nøytralt utsagn. Og det innebærer et angrep på et sentral prinsipp for en rettsstaten, lik straff for like forbrytelser. Forbrytelsen begår i Norge, og det er ingen logikk i at noe annet sted skal være åsted for soning av idømt straff. Og det rasistiske med det blir jo ytret helt åpent av de som fremsetter påstanden, man ønsker andre (les:verre) soningsforhold for bl.a. somaliere enn man ønsker for nordmenn. Det er et ønske om apartheid som driver frem det standpunktet du forfekter. Og når du omtaler å la somaliere sone i Norge som 'forsøpling" er det ikke vanskelig å se hvilke holdninger du representerer. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) 1.1.2007 utgjorde den somaliske befolkningen 19656 personer.1.1.2008 utgjorde den somaliske befolkningen 21795 personer. Snip... Så vidt jeg kan se så er dine tall mer eller mindre de samme som mine. Men jeg tror logikken ditt er litt feil. Antallet oppholdstillatelser kan ikke måles direkte mot endringen i folketall. De som får oppholdstillatelse er her i hovedsak allerede, og teller med uansett. Det kan godt være somaliere her som ikke har fått søknadene sine behandlet ennå, og dermed teller med i de 1793 uten å være familiegjenforeninger. Og mesteparten av de 632 er godkjenninger av folk som faktisk kom i 2006, og dermed tilhører befolkningsveksten fra det året. Så her er det en del slingringsmonn... Og så må du vel ta med de 363 som flyttet ut i regnestykket. Hvilken gruppe vil du plassere dem i? De tilhører kanskje tidligere års innflytting, men på den anne side vil jo en del av året tilvekst flytte ut de neste årene. Geir Tro kan man gjøre i kjerka, kan du dokumentere dine påstander? Jeg har ikke målt antall oppholdstillatelser oppmot økningen i folketallet, men derimot brukt SSB sine absolutte tall som de selv kaller det, å de sier jo følgende; 1793 personer av somalisk nasjonalitet har i tidsrommet 01.01.2007 - 01.01.2008 blitt norske statsborgere. At 363 norske statsborgere av somalisk opprinnelse valgte flytte ifra Norge i samme tidsrom, endrer ikke dette faktum. Meeen, det høres jo selvfølgelig bedre ut når man vrir litt på det å sier 1430 personer Faktum er jo at problemet vi opplever med denne innvandrergruppen hadde prosentmessig vært atskillig mindre om feks kun de 632 personene som fikk opphold via asylordningen fikk statsborgerskap. Men neida, vi tar inn over dobbelt så mange utenom asylordningen. Helt sykt som man lager ris til egen bak, hvorfor la en problemgruppe øke sin befolkningsandel med over dobbelt det antall det vi via asylordningen er "forpliktet" til? Når vi får flere somaliere inn, så hjelper kanskje det til med å integrere de som er her? Eller? Endret 15. mai 2008 av sony123 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Sant, men det er derfor vi må være hardere ved å slå ned på det de gjør. Allerede på asyl får de høre hvor lett og hvordan de skal gjøre ting for å snylte på staten. Hadde vi vært strengere så hadde nok pipa blitt litt annerledes. Det er jeg enig i. Hvordan man best gjør det er jeg mer usikker på. Her er det snakk om guttunger. Jeg er ikke overbevist om at straff er et tema. Det er god gammeldags barneoppdragelse som skal til, både kollektivt og individuelt. Jeg har tidligere prinsipielt gitt uttrykk for samme holdning som Cybbe: En forbrytelse skal primært straffes der den er begått. Og ja, det betyr at jeg synes nordmenn som begår forbrytelser i utlandet kan straffes der. Det betyr ikke at jeg synes straffemetodene i alle land er OK. Så synes jeg personlig at straffene i Norge, spesielt for gjengangere, bør skjerpes, så får vi dem vekk fra gaten etterhvert. Men det har vist seg i forbindelse med gjengmiljøene i Oslo at straff (i hvertfall med dagens straffenivåer) ikke hadde noen betydelig avskrekkende effekt. Tvert om var det status å ha sittet inne. Da var du blant de tøffeste i gjengen. (Det gjaldt også de etnisk norske gjengene, som var i flertall på min tid.) Jeg husker uten sammeligning forøvrig en fyr fra Haugenstua som stadig ble tatt for promillekjøring og som sa at "Nå skal jeg tilbake å spikre videre på europallen min". Det var et avbrekk i hverdagen for ham, men noen avskrekkende effekt sluttet det å ha andre gangen han var på Ilseng. Vi kan kanskje ikke se hvem som er kriminelle, men basert på statestikker og asylgrunnlag så bør vi kunne være mye mer selektive på hvem vi slipper inn... Man kunne tenke seg at vi bare slapp inn folk fra land med lave tall på de historiske kriminalstatistikkene ja. Men det står jo i motstrid til at at det skal være asylbehovet som avgjør. Det er liksom ikke så mange asylsøkere å hente i Danmark... Geir Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Hvorfor er vi nødt å la tilstrømningen fortsette?Vi kan ikke hive ut de som har fått opphold nej, men hvorfor må vi fortsette slippe inn flere? Undres fremdeles på dette?? Når vi ser at denne gruppen ikke er enkle å integrere, hvorfor stopper vi ikke feks familiegjenforeningen fram til vi får orden på integreringen??? Vi er ikke nødt. Men de partiene som synes det er en fornuftig ordning har 75-80% av befolkningen bak seg. I hvert fall de som benytter stemmeretten sin... Ellers er det vel ikke åpenbart at problemene her skyldes familiegjenforening (bortsett fra i den konkrete saken.) Vel så mye av oppstusset rundt somalierne i Norge skyldes vel tvert om de voksne mennene, altså asylsøkerne. Om noe kan man vel tenke seg at det virker beroligende på en del å få kone og barn til landet. Da får de annet å ta seg til. Geir Du mener at 75-80% av den norske befolkning er klar over hvordan innvandringspolitikken i praksis går for seg i dagens Norge? Å atpåtil tatt ett så klart standpunkt som du forsøker gi oss inntrykk av her? Kanskje du kunne beære oss med litt dokumentasjon på det? Såvidt meg bekjent sier politikerne at vi har full innvandringstopp i Norge, innvandringen skjer kun via asylordningen vi via FN har forpliktet oss til å overholde. Når har noen hørt snakk om familiegjenforening, og omfanget av denne? Hvorfor er disse tallene ikke med i debatten når vi\politikerne snakker innvandring\asyl? I realiteten er ett ja til oppholdstillatelse til de 632 personene ifra Somalia som i 2007 fikk norsk statsborgerskap bare via asylordningen ett ja til hvor mange personer? Hva skal vi gange 632 opp med? Du har sikkert statistisk kjennskap til hvor mange nye personer hver enkelt av innvandrerne får inn via smutthullet familiegjenforening. Men kjenner jeg systemet rett finnes det ingen slik dokumentasjon. Men dette mener du altså at 75-80% av den norske befolkning er klar over, og tilogmed at dette er ønsket av 75-80% av den norske befolkningen?? Joja, jommen sa jeg smør.. Noe dokumentasjon kanskje? Endret 15. mai 2008 av sony123 Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Selv kjeltringer kan da trenge asyl. Det er ikke bare "snille" mennesker som blir forfulgt. Geir Jotakk, det ser vi klart ut av kriminalstatistikkene. Men om man er "forfulgt" av loven i sitt hjemland, burde ikke det være grunnlag for asyl i Norge. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Ok. takk, la ikke merke til at det var en video. Men de sier vel ikke at den øker spesielt fra den gruppen, bare at de er en stor andel. Ille nok det, selvsagt. Geir Det var et oppslag om det i papiravisen idag også. Heller ikke der ble det nevnt annet enn i en bisetning. Ville være interessant å vite mer om dem. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Du mener at 75-80% av den norske befolkning er klar over hvordan innvandringspolitikken i praksis går for seg i dagens Norge? Nei, hvor har jeg sagt det hen? Men det er da heller ikke poenget. Den faktiske sitasjonen er den samme uansett: Det er politisk flertall for dagens innvandringspolitikk (med små variasjoner.) Om det skyldes at befolkningen er ført bak lyset er en helt annen diskusjon. Det jeg har sagt - hverken mer eller mindre- er at: 1. Vi har en betydelig andel innvandrere i Norge idag. 2. De partiene som støtter den nåværende innvandringspolitikken har 75-80% av stemmene ved valg. Ergo er det lite sannsynlig på kort tid at innvandringspolitikken blir vesentlig endret. Og nesten helt usannsynlig at vi får flertall for en politikk der vi hiver ut de som allerede er kommet. Altså er vi i praksis belemret med de som alt er kommet, pluss en del til som vil komme i de nærmeste årene, enten vi vil det eller ikke. Og blir vi ikke kvitt dem, må vel selv innvandringsmotstandere være enig at det er fornuftig å gjøre det beste ut av situasjonen. Hva den norske nordmann fra Norge vet om innvandringspolitikken og tallene skal jeg ikke spekulere i. Kanskje finnes det statistikk om det også. Men påstanden om at det norske folket ville snu i synet sitt på innvandring gitt mere informasjon (i tilstrekkelig grad til å snu det politiske flertall) er det du som kommer med, så det kan du får dokumentere... Jeg tror ellers ikke du finner mange politikere som sier vi har innvandringsstopp lenger. Til det løper det for mange polakker rundt og snekrer i OBOS og BOB-blokkene rundt om. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Men om man er "forfulgt" av loven i sitt hjemland, burde ikke det være grunnlag for asyl i Norge. Det høres enkelt og greit ut. Men hvordan skal vi kunne la staten som asylsøkeren flykter fra definere asylbehovet. Da blir det jo lett som det var i østblokklandene i kommunisttiden: Man definerte bare dissidenter som kriminelle og buret dem inn med andre forbrytere. Geir Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Du mener at 75-80% av den norske befolkning er klar over hvordan innvandringspolitikken i praksis går for seg i dagens Norge? Nei, hvor har jeg sagt det hen? Men det er da heller ikke poenget. Den faktiske sitasjonen er den samme uansett: Det er politisk flertall for dagens innvandringspolitikk (med små variasjoner.) Om det skyldes at befolkningen er ført bak lyset er en helt annen diskusjon. Nei, det sier du ikke i klartekst, men vanskelig forstå deg annerledes. Noe som jeg å regner med er hensikten. Det er flertall for innanvdring via asylordningen, som vi via FN har forpliktet oss til. Itillegg er det flertall for arbeidsinnvandring, noe vi ikke kan kalle familiegjenforening for akkurat Montro om politikerne selv er klar over følgene av dette? Det jeg har sagt - hverken mer eller mindre- er at:1. Vi har en betydelig andel innvandrere i Norge idag. 2. De partiene som støtter den nåværende innvandringspolitikken har 75-80% av stemmene ved valg. Ergo er det lite sannsynlig på kort tid at innvandringspolitikken blir vesentlig endret. Og nesten helt usannsynlig at vi får flertall for en politikk der vi hiver ut de som allerede er kommet. Altså er vi i praksis belemret med de som alt er kommet, pluss en del til som vil komme i de nærmeste årene, enten vi vil det eller ikke. Og blir vi ikke kvitt dem, må vel selv innvandringsmotstandere være enig at det er fornuftig å gjøre det beste ut av situasjonen. Har jeg snakket om å "bli kvitt" dem??? Jeg snakker om å stoppe innvandringen via fwks familiegjenforening frem til vi klarer integrere de vi allerede har tatt inn. Men du ønsker ikke stoppe dette, bare pøse på med flere å gjøre problemet større. Hvorfor???? Hva den norske nordmann fra Norge vet om innvandringspolitikken og tallene skal jeg ikke spekulere i. Kanskje finnes det statistikk om det også. Men påstanden om at det norske folket ville snu i synet sitt på innvandring gitt mere informasjon (i tilstrekkelig grad til å snu det politiske flertall) er det du som kommer med, så det kan du får dokumentere... Hvor påstår jeg det? Jeg tror ellers ikke du finner mange politikere som sier vi har innvandringsstopp lenger. Til det løper det for mange polakker rundt og snekrer i OBOS og BOB-blokkene rundt om. Geir Arbeidsinnvandring ifra østeuropa har intet med asyl\flyktninger på gjøre, ei heller medfører disse store kulturelle problemer. Problemene med innvandringen er innvandringen ifra nasjoner der kulturen tilhører religionen islam. Stopp innvandringen ifra den 3-verden frem til vi klarer få integrert de vi allerede har her. Men om man er "forfulgt" av loven i sitt hjemland, burde ikke det være grunnlag for asyl i Norge. Det høres enkelt og greit ut. Men hvordan skal vi kunne la staten som asylsøkeren flykter fra definere asylbehovet. Da blir det jo lett som det var i østblokklandene i kommunisttiden: Man definerte bare dissidenter som kriminelle og buret dem inn med andre forbrytere. Geir Jepps, men om vi gjør litt forarbeid er ikke dette noe problem. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Selv kjeltringer kan da trenge asyl. Det er ikke bare "snille" mennesker som blir forfulgt.Det er mange som er flyktninger og som trenger asyl så vi kan faktisk velge hvem vi slipper inn. Hvilke typer personer sosialistene ønsker å "berike" samfunnet vårt med er imidlertid tydelig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Og så vil - statistisk - noen av dem etterpå vise seg å være kriminelle. Eller blir kriminelle. Eller gjøre ting som ikke hører hjemme i vårt samfunn, uten at hensikten er kriminell. Det er dumt vi ikke kan sile dem ut på forhånd, men selv ikke med et kobbel av TVNorges synske detektiver ville klart den jobben.Joda, dette er faktisk meget enkelt. Spør dem ved ankomst hvordan de kom til Norge og har de vært innom andre trygge lang før trenger vi ikke engang ta imot asylsøknaden, da er det rett ut igjen med en gang. Vil de ikke si hvor de kommer fra eller ikke vil vise papirene de må ha hatt for å komme hit så er det også rett tilbake den veien de kom. Dette er en meget billig løsning som stopper de fleste trygdejegene og personer fra land som er er overrepresentert på kriminalstatistikken. Finnland gjør allerede dette og det fungerer meget bra der. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 La alle kriminelle, inkludert de norske, sone i hjemlandet sitt. Jeg kan ikke skjønne at en slik ordning skulle bety forskjellsbehandling eller rasisme.Dette er den mest tåpelige "legitimeringen" av apartheid jeg har sett på en stund. Dette er ikke en gang et tilsynelatende nøytralt utsagn.Like regler for alle betyr apartheid? Du snakker som en sann sosialist!Og det innebærer et angrep på et sentral prinsipp for en rettsstaten, lik straff for like forbrytelser. Forbrytelsen begår i Norge, og det er ingen logikk i at noe annet sted skal være åsted for soning av idømt straff. Og det rasistiske med det blir jo ytret helt åpent av de som fremsetter påstanden, man ønsker andre (les:verre) soningsforhold for bl.a. somaliere enn man ønsker for nordmenn. Det er et ønske om apartheid som driver frem det standpunktet du forfekter.Hvilke forhold de har i sitt hjemland er faktisk ikke Norges problem, men om du absolutt ønsker det er det bare å bruke bistandsmidlene til å sørge for fengslingsforhold som oppfyller internasjonal minimumsstandard.Og når du omtaler å la somaliere sone i Norge som 'forsøpling" er det ikke vanskelig å se hvilke holdninger du representerer.Du har tydeligvis ikke sett Battle Royale, her er det slettes ikke snakk om soning. Tusenvis av lik spredt utover en øy betyr forsøpling og infeksjonsfare, og det uavhengig av etnisitet. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Nei, det sier du ikke i klartekst, men vanskelig forstå deg annerledes.Noe som jeg å regner med er hensikten. Det skal du få lov til. Jeg kan ikke bestemme hvordan du skal oppfatte meg. Til andre som leser tråden kan jeg bare oppfordre til å gå tilbake og se på innleggene der bemerkningen falt, hva jeg sa og og hva jeg svarte på. Har jeg snakket om å "bli kvitt" dem??? Nei, det har du antagelig ikke. Men så var da heller ikke mitt opprinnelige utsagn rettet mot deg, men et svar til en helt annen bruker. Det er du som grep fatt i det og tolket ting inn i det for å kunne angripe det. Min presisering gjaldt hva jeg faktisk sa, og må leses som et svar til innleggene det faktisk svarte på. Det var dette svaret til et innlegg fra Vaio: Link. Jeg snakker om å stoppe innvandringen via fwks familiegjenforening frem til vi klarer integrere de vi allerede har tatt inn. Men du ønsker ikke stoppe dette, bare pøse på med flere å gjøre problemet større. Hvor har jeg sagt at jeg ønsker å gjøre problemen større? Jeg har sagt at jeg tvert om mistenker at familiegjenforening gjør problemene mindre i det somaliske miljøet, selv om antallet somaliere blir større, fordi problemene i stor grad er et resultat av en masse familieløse unge menn som reker rundt i gatene. Det er kjent fra andre sammenhenger. Hvor påstår jeg det? Jeg får herme etter deg her: Nei, det sier du ikke i klartekst, men vanskelig forstå deg annerledes.Noe som jeg å regner med er hensikten. Arbeidsinnvandring ifra østeuropa har intet med asyl\flyktninger på gjøre, ei heller medfører disse store kulturelle problemer. Nei, men det har noe med innvandringsstopp å gjøre. Det var det jeg kommenterte. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå