herzeleid Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Eller så er problemet de somalierne som vi tar inn... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg foreslår at alle leser om hvor vellykket Somaliere har klart og integrert seg i USA. Det har faktisk vært delegsjoner fra det Somaliske miljøet i Minneapolis over til Sverige for å finne ut av hvorfor Nordisk integrering av somaliere har vært katastrofal sammenlignet med USA. Kanskje det burde gå noen delegasjoner andre veien. Ser ut som om "våre" somaliere har noe å lære. (Og ja, de kan godt ta med seg noen politikere på turen.) Geir Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg foreslår at alle leser om hvor vellykket Somaliere har klart og integrert seg i USA. Det har faktisk vært delegsjoner fra det Somaliske miljøet i Minneapolis over til Sverige for å finne ut av hvorfor Nordisk integrering av somaliere har vært katastrofal sammenlignet med USA.Om vi bytter somaliere med USA så vil vi antagelig merke en stor forskjell. USA tiltrekker seg de som ønsker å jobbe, mens naive nordiske land tiltrekker seg kriminelle og snyltere. Dette er en villet politikk fra venstresiden og det vil få enda mer negative konsekvenser for Norge om politikken ikke endres. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Kanskje det burde gå noen delegasjoner andre veien. Ser ut som om "våre" somaliere har noe å lære. (Og ja, de kan godt ta med seg noen politikere på turen.)Tror nok ikke viljen til å lære er der. De mobber og ler av andre somaliere som (i deres øyne er så dumme at de) jobber, har sett dette selv. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Misforstå meg rett, jeg ser godt at somaliere er svært lite integrerte i vårt samfunn. Kan ikke si jeg liker voldtektsmenn heller. Jeg bare klarer ikke folk som forsøker å vri "sannheten" til sin fordel, som viser seg så useriøs. Vri på sannheten? I en rekke alvorlige kriminalsaker i Norge de siste årene har gjerningsmannen kommet fra Somalia. Her er bare et lite utvalg. Som jeg husker, impliserer alvorlige kriminalsaker, drap, Voldtekt og Narkotika. Sannheten er skrevet ned svart og hvit. Om du ikke har lyst å akseptere det, forblir det ditt problem. Men er det riktig at somaliere er mer kriminelle en andre grupper i Norge? Tall fra Statistisk Sentralbyrå gir langt på vei belegg for den påstanden. En norsksomalier ved Uteseksjonen, Ali Jama, uttalte seg nylig til Aftenposten om somaliere som shopper velferdstilbud og som er mer opptatt av rettigheter enn plikter: Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Så var det, det med å ta alle over en kam igjen da... Om du har sett noen somaliere le av andre som jobber, så javel. Jeg har sett mange nordmenn som også har ledd og utnyttet seg av systemet. Men jeg vet jo at alle ikke er sånn. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Så var det, det med å ta alle over en kam igjen da... Om du har sett noen somaliere le av andre som jobber, så javel. Jeg har sett mange nordmenn som også har ledd og utnyttet seg av systemet. Men jeg vet jo at alle ikke er sånn. En norsksomalier ved Uteseksjonen, Ali Jama, uttalte seg nylig til Aftenposten om somaliere som shopper velferdstilbud og som er mer opptatt av rettigheter enn plikter: - De kan anklage minibanken for rasisme fordi det ikke er penger igjen på kontoen, http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article910916.ece Å utnytte system er del av kulturen deres. Endret 14. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hvor mange somaliske flyktninger kom til norge i 2007 sony123? Hvor mange av de fikk opphold/asyl? Det kan sikkert vår eminente "statistikkforsker" TWA svare deg på, hvis ikke skal jeg undersøke det å opplyse her om det, men det har jeg dessverre ikke tid til idag. Jeg tenker da både på opphold\asyl og familiegjenforening. I 2007 kom det 1826 asylsøkere fra Afrika, av disse var 189 fra Somalia. Men det var unormalt lavt. De to årene før kom det 6-700. I de tre første månedene i år kom det 141, så de blir nok rundt 600 i år også. Det store "rushet" av asylsøkere fra Somalia er uansett over for denne gang. For 5-6 år siden kom det 15-1600 i året. Til gjengjeld er de som er kommet begynt å etablere seg, og dermed øker familieinnvandringen. 1003 av de 2150 som kom fra Afrika av denne årsaken var fra Somalia. Antallet som fikk innvilget asyl er en "backlog" fra flere års innvandring, så det må sees over tid. Men i fjor var det ialt 789 søknader som ble behandlet, av dem fikk 632 oppholdstillatelse, av ulike årsaker (Asyl, annen beskyttelse eller humanitære grunner.) Altså ca 80%. Det er langt over snittet, ser vi alle nasjonaliteter under ett er det bare 45% som innvilges opphold. Det tyder på at asylbehovet for Somaliere vurderes som reelt. Det ser vi også av at asyl i større grad enn for andre store søkerland er begrunnelsen for å gi opphold. Kilde UDI: Tall og fakta 2007 Geir Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Det finnes like mye ugress på begge sider av gjerdet, mordsaker og voldtektsaker finner man hos alle folkeslag.. Ja, men trenger vi virkelig å slippe inn flere av disse forbryterne, så lenge vi har våre egne å stri med? Strafferammene i Norge er en dårlig vits i forhold til hva de hadde risikert i sine respektive hjemland. Voldtekter, drap, ran osv. burde føre til umiddlebar deportasjon og straffeutmåling i hjemlandet, om gjerningsmannen blir funnet skyldig. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Meph: Du sier altså at vi skal stenge ute samtlige somaliere, fordi 5% er kriminelle? La oss si at 10% av de vi nekter blir drept i hjemlandet sitt, er det særlig trivelig? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg har sett mange nordmenn som også har ledd og utnyttet seg av systemet. Men jeg vet jo at alle ikke er sånn.Joda, men andelen er mye mindre og snyltere fra Somalia velger vi å slippe inn i Norge. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Meph: Du sier altså at vi skal stenge ute samtlige somaliere, fordi 5% er kriminelle? La oss si at 10% av de vi nekter blir drept i hjemlandet sitt, er det særlig trivelig? Ble visst litt misforstått. Jeg er for åpne grenser, for all del, slipp inn de trengende. Men la dem bo her i visshet om at bryter de norsk lov, blir de deponert for å straffes i sitt hjemland. Akkurat på dette med menneskerettigheter og sånt er ikke en del av problemstillingen nå. Bryter de vår lov, sender vi dem ut av vårt land. Har de dette i bakhodet, tenker de seg kanskje om to ganger. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Det er ikke Somalierne det er noe galt med, det er Norge! Jeg foreslår at alle leser om hvor vellykket Somaliere har klart og integrert seg i USA. Det har faktisk vært delegsjoner fra det Somaliske miljøet i Minneapolis over til Sverige for å finne ut av hvorfor Nordisk integrering av somaliere har vært katastrofal sammenlignet med USA. NEI, SOMALIARANE KAN JO IKKJE TENKE OG VI MÅ TA SKYLDA FOR AT DEI DREPE! Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hvor mange somaliske flyktninger kom til norge i 2007 sony123? Hvor mange av de fikk opphold/asyl? Det kan sikkert vår eminente "statistikkforsker" TWA svare deg på, hvis ikke skal jeg undersøke det å opplyse her om det, men det har jeg dessverre ikke tid til idag. Jeg tenker da både på opphold\asyl og familiegjenforening. I 2007 kom det 1826 asylsøkere fra Afrika, av disse var 189 fra Somalia. Men det var unormalt lavt. De to årene før kom det 6-700. I de tre første månedene i år kom det 141, så de blir nok rundt 600 i år også. Det store "rushet" av asylsøkere fra Somalia er uansett over for denne gang. For 5-6 år siden kom det 15-1600 i året. Til gjengjeld er de som er kommet begynt å etablere seg, og dermed øker familieinnvandringen. 1003 av de 2150 som kom fra Afrika av denne årsaken var fra Somalia. Antallet som fikk innvilget asyl er en "backlog" fra flere års innvandring, så det må sees over tid. Men i fjor var det ialt 789 søknader som ble behandlet, av dem fikk 632 oppholdstillatelse, av ulike årsaker (Asyl, annen beskyttelse eller humanitære grunner.) Altså ca 80%. Det er langt over snittet, ser vi alle nasjonaliteter under ett er det bare 45% som innvilges opphold. Det tyder på at asylbehovet for Somaliere vurderes som reelt. Det ser vi også av at asyl i større grad enn for andre store søkerland er begrunnelsen for å gi opphold. Kilde UDI: Tall og fakta 2007 Geir 1.1.2007 utgjorde den somaliske befolkningen 19656 personer. 1.1.2008 utgjorde den somaliske befolkningen 21795 personer. En økning på 2139 personer. Av dette er 701 personer fødte i norge. 20 personer døde i 2007. Utflyttede utgjør 363 personer. Innflyttede utgjør 1793 personer. Dette er totale tall, da kan vi slå fast følgende: Kun 632 av det totale antallet på 1793 personer fikk oppholdstillatelse via asylordningen, 1161 personer har da sannsynligvis fått opphold via familiegjenforening el lignende ordninger. Kilde SSB Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Hva med å innføre en prøveordning for alle innvandrere? Hvis de kødder i løpet av det første året, så kan de si bai bai til Norge? Det høres vel rettferdig ut? Og obligatorisk norskkurs (valgfritt nyn/bm) må også til. EDIT: Satt litt på spissen Endret 14. mai 2008 av Arne Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 De er her idag, de blir her i overskuelig fremtid, og vi er nødt til å gjøre det beste ut av det. Jeg står ved mitt utsagn... Geir Hvorfor er vi nødt å la tilstrømningen fortsette? Vi kan ikke hive ut de som har fått opphold nej, men hvorfor må vi fortsette slippe inn flere? Undres fremdeles på dette?? Når vi ser at denne gruppen ikke er enkle å integrere, hvorfor stopper vi ikke feks familiegjenforeningen fram til vi får orden på integreringen??? Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Kan vi ikke bare flytte over alle de kriminelle somalerne over på Jan Mayen, så kan vi se om de vil kjøre en "Battle Royale". Endret 14. mai 2008 av Camper_killer Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Kan vi ikke bare flytte over alle de kriminelle somalerne over på Jan Mayen, så kan vi se om de vil kjøre en "Battle Royale".Nå er jeg mot å forsøple norsk natur. Hvorfor ikke heller bruke Mogadishu? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Det finnes like mye ugress på begge sider av gjerdet, mordsaker og voldtektsaker finner man hos alle folkeslag.. Ja, men trenger vi virkelig å slippe inn flere av disse forbryterne, så lenge vi har våre egne å stri med? Strafferammene i Norge er en dårlig vits i forhold til hva de hadde risikert i sine respektive hjemland. Voldtekter, drap, ran osv. burde føre til umiddlebar deportasjon og straffeutmåling i hjemlandet, om gjerningsmannen blir funnet skyldig. Hva er årsaken til at du ønsker å innføre apartheid innen det norske justisvesenet? Forskjellige straffer for nordmenn og utlendinger, altså. Rent bortsett fra at dine skremmende tanker er politisk og juridisk umulig, så er det uansett en vekker at folk åpent tar til orde for innføring av apartheid innen norsk straffepleie. Andres 'humoristiske' innspill om å sende somaliere til drapsøyer hvor de skal drepes en etter en - sagt i en 'useriøs' tone eller ei - viser et yrende hat som jeg ikke har vansker med å omtale som direkte rasistisk. Men du skal selvsagt få lov til å forklare logikken bak et apartheid-system for norske domstoler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå