Gå til innhold

De dro opp kjolen og tok meg i skrittet - Somaliere


Anbefalte innlegg

De skal ha norsk historie og nynorsk. Husker Zahid Ali for en stund siden på TV 2 gikk rundt og interviuet innvandrere om nynorsk, halvparten viste ikke hva det var engang, synes de bør lide like mye som oss

 

OT: Før 2007 var det ikkje lov å få norskopplæring og norskeksamen for innvandrarar på nynorsk, men berre på bokmål. Dette skapte lettare fråflytting ifrå enkelte distrikt (lokalavisa og folket brukar ikkje nødvendigvis normert østlandsk) og det gjekk kraftig utover ei undergruppe av godt integrerte invandrarar som hadde lært seg norsk på eiga hand.

 

Spør du innvandrarane på vestlandet er nok dei langt meir klar over kva nynorsk er. Når det er sagt, det finst innvandrarungdom i Oslo som oppnår vesentleg bedre karakter i nynorsk som sidemål på grunn av det magiske ordet motivasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan kalle meg for rasist og si at jeg bekymrer meg uten grunn, men det er slik som jeg ser på saken utfra det jeg har sett og erfart.

 

Frykten er jo delvis skapt av media som alltid sørger for å få med hvor de kommer fra når det er snakk om ikke etniske normenn som gjør noe galt.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Var en fjortisgjeng her i bygda som drev med omtrent samma opplegget for litt siden. De slutta med det tøvet etter litt deng.

 

Husker vi og hadde nokre tullingar på barneskulen. Folk som ikkje hadde lært seg grenser i 12 og 14 årsalderen. Kvite og ateistkristnesatanikarar.

 

 

Ein del av desse toskepavane møtte veggen på den tunge narkotikagaleien nokre år seinare. Merkeleg korleis mangel på grensesetting kan øydelegge livet til folk.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke huske at andre norske, ei andre minoriteter, barn og unge har gjort noe minst like avskyelig som dette.

Nå skal jeg ikke påberope meg noen enestående hukommelse, men det kan jeg. Værre ting også, som mishandling og annet. Ikke er det noe nytt med det heller. På slutten av 50-tallet var det en guttegjeng som terroriserte Karl Johans gate, rundt 1970 var det en tilsvarende gjeng på Majorstua. De opprinnelige drabantbygjengene var norske. På slutten av 80-tallet var det en jentegjeng som gikk løs på andre tilfeldige og uskyldige jenter i sentrum. Og i senere tid har vi hatt minst to saker hvor ungdommer har mishandlet andre på fester, for "moro skyld", blant annet en i Rogaland og en i Østfold. Og her har det vært etnisk norske gjerningsmenn (ungdom) i alle tilfellene.

 

Hvis ikke dette får noe som helst etterspill i form av barnevern etc. begynner jeg å lure. Det er ikke et sunnhetstegn at unge gutter viser såpass lite respekt for (norske?) kvinner. Denne respekten, eller mangel på sådan, er det noen som har lært dem...

Ja, her er det foreldrenes unnlatelsessynder det dreier seg om. Dersom ikke fedrene til disse gutten kan eller vil lære dem folkeskikk, så får samfunnet ta jobben.

 

Ingen her tror vel at somaliere er bunn og grunn dårligere mennesker enn resten av oss vel?

Jo? Det er vel oppdragelsen som i bunn og grunn er dårligere enn for resten av oss..

Ja, men oppdragelse er ikke genetisk. Kultur er tillært, ikke medfødt, og kan læres. Det finnes norske gutter som mangler oppdragelse også, og som gjør både slike og værre ting. At somaliernes kultur i denne sammenheng ikke holder mål betyr ikke at de er dårligere mennesker, bare at vi har en utfordring foran oss når det gjelder integrering og sosialisering fordi det er enkelte normer vi er vant til å ta for gitt som ikke er lært fra barnsben av..

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det setningen du quoter meg på er dessverre et resultat av min dårlige oppdragelse. Jeg er opplært til å bruke mye sarkasme og ironi. Heldigvis er det i stor grad akseptert i Norge.

 

Hva er det egentlig du mener da? Du sier det er et ironisk/sarkastisk utsagn at folk fra somalia har dårligere oppdragelse, mener du da at de ikke har det? At oppveksvilkårene er like gode?

 

AtW

Lenke til kommentar
en venninne ble slått ned i oslo på lørdag, hun er 15 og ble slått ned og sparket mens hun lå på bakken, av 10 somaliere (etter det hun husker). Fordi hun så rart på de. Uten å ha lagt merke til de engang.

 

Om det var på natta så var det ikke så rart at hu ikke så dem :) :)

 

Anyway... Det er helt absurd hvordan de holder på... Slår ned folk pga de ser på noen, har lyst på en jakke, gruppevoldtekter(!)... Det er jo bare kvalmt!

Jeg ville faen ikke slengt kølla i en jente som nettopp har hatt seg med en annen...

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du mener da? Du sier det er et ironisk/sarkastisk utsagn at folk fra somalia har dårligere oppdragelse, mener du da at de ikke har det? At oppveksvilkårene er like gode?

 

AtW

 

Skal forklare meg i korthet. Person 1 sier: De er vel ikke dårligere mennesker enn...

 

Jeg starter setningen med "Jo?", som er ironisk ment. Om de har dårligere oppdragelse skal ikke jeg si fra utsiden, men noe er iallefall galt når de driver på med slike ikke-sosialt-aksepterte aktiviteter.

 

Eg har berre ein ting å sei: STEM FRP 2009!

 

Ja, da hadde Norge blitt et bedre land å bo i. Alt blir billigere, vi får mer penger, og kriminelle skytes ut i rommet.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke påberope meg noen enestående hukommelse, men det kan jeg. Værre ting også, som mishandling og annet. Ikke er det noe nytt med det heller. På slutten av 50-tallet var det en guttegjeng som terroriserte Karl Johans gate, rundt 1970 var det en tilsvarende gjeng på Majorstua. De opprinnelige drabantbygjengene var norske. På slutten av 80-tallet var det en jentegjeng som gikk løs på andre tilfeldige og uskyldige jenter i sentrum. Og i senere tid har vi hatt minst to saker hvor ungdommer har mishandlet andre på fester, for "moro skyld", blant annet en i Rogaland og en i Østfold. Og her har det vært etnisk norske gjerningsmenn (ungdom) i alle tilfellene.

Oppførselen til disse Somalierne er ubevist. Mao: Det er "normalt" for dem.

Det er normen deres i Somalia, og de tatt det med til Norge.

 

Om Norge har importert et par kannibaler fra Afrika, og de begynner å går løs på befolkningen.

 

Kannibalisme vs drap i Norge av etnisk Nordmenn??!?! :blink: Get my point?

 

Det er mentaliteten deres som fører til kriminalitet, deres kultur som føre til voldtekt, og deres normer som føre til hat.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke riktig om vi noensinne har "importert" noen kannibaler til Norge. Men kannibalisme er heller ikke genetisk, det er ikke snakk om instinkter.

 

Poenget mitt er at somalierne er her, på godt og vondt. Det er en kulturell utfordring vi ikke slipper unna. Da er det bedre å diskutere hvordan vi endrer deres mentalitet og påvirker deres kultur enn å drømme om et Norge der grensene er stengt. Så kan man selvsagt jobbe for å få dem stengt om man synes det er positivt.

 

Når det er sagt - kannibalisme unntatt, la oss holde oss til de reelle problemene - jeg synes drap er langt verre enn å dra ned blusen på en dame, uansett gjerningsmannens etniske bakgrunn. Og sistnevnte handling er ikke feil fordi guttene er somaliere, den er feil fordi det er feil. Det dreier seg om oppdragelse, og å vise på en utvetydig måte at slik oppfører man seg ikke, uansett.

 

At de er somaliere er allikevel relevant fordi det forteller oss at vi har en jobb å gjøre med akkurat den etniske gruppen. Det er et moment i det preventive arbeidet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du mener da? Du sier det er et ironisk/sarkastisk utsagn at folk fra somalia har dårligere oppdragelse, mener du da at de ikke har det? At oppveksvilkårene er like gode?

 

AtW

 

Skal forklare meg i korthet. Person 1 sier: De er vel ikke dårligere mennesker enn...

 

Jeg starter setningen med "Jo?", som er ironisk ment. Om de har dårligere oppdragelse skal ikke jeg si fra utsiden, men noe er iallefall galt når de driver på med slike ikke-sosialt-aksepterte aktiviteter.

 

Eg har berre ein ting å sei: STEM FRP 2009!

 

Ja, da hadde Norge blitt et bedre land å bo i. Alt blir billigere, vi får mer penger, og kriminelle skytes ut i rommet.

 

Et lite stalltips er at det ofte kan bli misforståelser når du starter en setning med et ironisk enkeltord, og fortsetter setningen uten ironi. Det er ikke for å være vond og vansklig eller noe, men ingen er tjent med misforståelser.

 

AtW

Lenke til kommentar
0.25% av somalierne i norge ble voldsdømt i fjor.

 

Leste et sted at ca 1 prosent av voldtekter får en dom i Norge. Altså vil det tilsi at det er betydelige mørketall :)

Det stemmer, men det handler om alle hjemmevoldtektene, alle nachspielvoldtektene osv - ikke gatevoldtektene. De aller fleste gatevoldtekter blir anmeldt, og selv om ikke alle ender i dommer, så er det de andre voldtektstypene de store mørketallene er.

 

Og nachspielvoldtektsmannen er norsk, og kjenner ofte offeret fra før.

Lenke til kommentar
Et lite stalltips er at det ofte kan bli misforståelser når du starter en setning med et ironisk enkeltord, og fortsetter setningen uten ironi. Det er ikke for å være vond og vansklig eller noe, men ingen er tjent med misforståelser.

 

AtW

 

Pedagogisk burde jeg nok ha startet med et nytt avsnitt der. Allerhelst skulle jeg ikke skrevet noe mer enn "Jo?", men jeg trodde det ville regnes som spam og bli slettet av moderator.. :)

Lenke til kommentar

Somaliere utmerker seg klart som den minst integreringsvillige gruppen av innvandrere i Norge. Mange er arbeidsledige, spesielt blant kvinnene, religionen står sterkere enn nesten noen annen innvandrergruppe, og det er et stort forbruk av det narkotiske stoffet khat blant mange somaliere, spesielt i Oslo. Tendensen er dessverre den samme i de fleste Vest-Europeiske land. Mange kommer fra bygdene uten noen form for utdanning, lesing sådan. Det er helt klart at det ikke er lett å komme til et land så langt fra hjemlandet, med helt forskjellig kultur, språk og normer.

 

Men dette forsvarer på ingen måte oppførselen til en rekke somaliere som har vært involvert i forskjellige lovbrudd de siste 8 årene, det være seg khat-smugling eller knivstikking. Regjeringen, faktisk begge to siste, har gitt millioner av summer til integreringsarbeid for å få somaliere til å delta mer i det norske samfunnet, for å få dem integrert, uten hell. Flere av organisasjonslederne i disse foreningene kan heller ikke gjøre rede for hvor pengene har gått til. Med tanke på PSTs aksjoner mot 3 somaliere for et par måneder siden som var tiltalt for å finansiere al-Shabab, en militant gruppe som begår terror i Somalia, er det et tankekors hvor "integreringsmidlene" har funnet veien. Pengene de 3 samlet inn, kom fra flere innen det somaliske miljøet i Norge.

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1790237.ece

 

I linken over forteller SV- politikeren Armir Payan at innvandrere må ta et oppgjør med seg selv i forbindelse med det rekordhøye antallet voldtekter i Norge. Innvandrere er overrepresentert i slike saker. Dette oppgjøret er høyst aktuelt for det somaliske miljøet i Norge. Det er fullstendig feil å si at alle somaliere er potensielle voldtektsforbrytere, men den største gruppen gjerningsmenn i forhold til folketallet, var somaliere. Mye tyder på at kvinnesynet til en del ikke-vestlige innvandrere er forferdelig primitivt, og mange tar slett ikke et nei for et nei. Dette gjelder ikke utelukkende somaliere, men mange andre innvandrergrupper fra den muslimske verden.

 

Om det er kultur, religion eller rett og slett dyrking av mannsjåvinisme som er årsaken til dette, er jeg ikke sikker på, men det som er klart, er at synet en del muslimer har på lettkledde kvinner, går i arv. Saken denne tråden handler om, er et ypperlig bevis på dette. Noe er forferdelig galt når guttunger under 14 år begynner å tafse på og kle av jenter som både er 10 og 20 år eldre. Igjen går dette kvinnesynet igjen blant en del immigranter i den vestlige verden, og i flere land, blant annet Australia, har imamer uttalt at kvinner som ikke dekker seg til, er fritt vilt. En mer primitiv tankegang skal man lete lenge etter, og slike mennesker fortjener heller ikke verken opphold eller rom til å uttale seg.

 

Noe må gjøres med en del muslimske miljøer i Norge. Deres syn på det som for oss er helt naturlig og åpenbart, er skremmende gammeldags. Det har aldri vært en reform innen islam tilsvarende Martin Luthers innen kristendommen; kanskje det er på tide nå. Det er også verdt og merke seg at i land der velferdsstaten nærmest syr puter under armene på asylsøkere i form av barne- og uføretrygd, er det også at man finner de dypeste kulturforskjellene, mest skeptisk og dermed også mer fremmedfrykt. I USA, der man ikke har noen aktiv velferdsstat tilsvarende den nederlandske, svenske eller norske, stilles det dermed mye strengere krav til innvandrere om de skal klare seg; Få deg en jobb, eller lev på minimumsgrunnlag resten av livet. I USA er det også en somalisk minoritet, og disse har, oppsiktsvekkende nok for oss, integrert seg utmerket i det amerikanske samfunnet. Svaret på om den europeiske integreringspolitikken er feilslått, har vi sett eksempler på i Paris, i Danmark under karikaturstriden og i den siste tid, i Norge i saker som dette. Derfor er det nå på tide og legge om kursen, men det er også på tide å stille krav til innvandrergrupper i Norge, om de fortsatt vil være en del av kongeriket.

Lenke til kommentar
0.25% av somalierne i norge ble voldsdømt i fjor.

 

Leste et sted at ca 1 prosent av voldtekter får en dom i Norge. Altså vil det tilsi at det er betydelige mørketall :)

Det stemmer, men det handler om alle hjemmevoldtektene, alle nachspielvoldtektene osv - ikke gatevoldtektene. De aller fleste gatevoldtekter blir anmeldt, og selv om ikke alle ender i dommer, så er det de andre voldtektstypene de store mørketallene er.

 

Og nachspielvoldtektsmannen er norsk, og kjenner ofte offeret fra før.

 

Som du selv påpeker, det er ikke alle gatevoldtektene som ender i dom. Henlagt som følge av bevisets stilling, sannsynligvis. Det er mørketall på gang her og. Mørketall, som følge av uidentifiserte mørkemenn med (i altfor mange tilfeller.) mørk hud.

 

Hva nachspielvoldtekter angår, må nok våre nye landsmenn ta sin del av kaka, også her. Det triste er at den delen er stor, om man ser på tallene.

 

Jeg tar regla, som så mange andre: Jeg har flere innvandrervenner, de er alle i fast jobb, og bidrar positivt i samfunnet. (Jobb er ikke nødvendigvis et kriterium, men dere ser poenget?) De er integrert. De trenger ikke snakke rent en gang, alt de trenger å gjøre, er å følge norske lover og regler. Og normer, i en viss grad.

 

Somalere later til å ha det litt vanskeligere enn andre grupper, med å lære seg dette.

Lenke til kommentar

Greit nok at etniske nordmenn også gjør ting, men det er ikke tingen! Tingen er at alle disse handlingene kunne vært unngått hadde vi kastet de ut.

Noen som skjønner ka eg mener? Altså at ved å gi disse oppholdstilatelse så er det en risiko vi ikke trenger å ta!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...