Gå til innhold

De dro opp kjolen og tok meg i skrittet - Somaliere

Anbefalte innlegg

Ja, det er endel problemer med somaliere som gruppe. Men det er en grunn til at de blir tatt inn også. Somalia er ett av de kjipeste landene i verden.
Med så mange somaliere på ett sted er jeg ikke i tvil. La oss ikke gjøre Oslo til et like kjipt sted.
Det er i mine øyne liten tvil om at det påvirker folkene som kommer derfra. Betyr det at man bare skal la de seile sin egen sjø?
Neida, de burde kunne komme inn som flyktninger og asylsøkere til muslimske land hvor de har en mulighet til å bli integrert.
Og forventer du å bli tatt seriøst med påstander som "sosialistene ønsker å ødelegge landet"? Det eneste du opnår er å stille ditt eget innlegg i et dårlig lys, ingen av partiene på tinget ønsker å ødelegge landet.
Det mangler da ikke på eksempler på hvordan sosialistene ødelegger Norge. Mener du de gjør det ikke fordi de ønsker det, men bare fordi de er dumme?

Tror du det er det at endel av de er muslimer som er problemet? Personlig tror jeg hovedroblemet er at de kommer fra et krigsherjet land som i praksis ikke engang har hatt regjering på mange år, og som regnes som et av verdens farligste land.

Det mangler ikke på eksemler på hvordan de borglige "ødelegger landet" heller (om man antar at den voldsomme overdrivevelsen er en grei beskrivelse). Og om man antar at det er trivielt å styre et land "riktig", så gjør de det fordi de er dumme ja, både vestre og høyre-siden. Begge forsøker som helhet å styre landet slik de synes er greit (ispedd, litt diverse ersonlige agendaer). Begge sider gjør feil, pga udyktighet, svært komliserte problemer eller annet. Å annta at noe stortingsparti forsøker å ødelegge landet er totalt virklighetsfjernt. Om du virkelig tror det, får du neppe særlig hell i overbevise noen på venstresiden i at du har rett.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du det er det at endel av de er muslimer som er problemet? Personlig tror jeg hovedroblemet er at de kommer fra et krigsherjet land som i praksis ikke engang har hatt regjering på mange år, og som regnes som et av verdens farligste land.

AtW

Somalia er, såvidt jeg har forstått, et semianarkistisk stammesamfunn som har vært krigsherjet så lenge noen kan huske og ikke har hatt en reell regjering på like lenge. Jeg tror at denne bakgrunnen har mye å si. Å komme fra et samfunn uten autoriteter, hvor det i tillegg har vært innslag av særdeles ekstremistiske muslimske regioner (med tanke på omskjæringssakene o.l.) til et særdeles autoritært (anser Norge som autoritært i forhold) og i høy grad segregert land, gjør at det blir vanskelig å tilpasse seg. Jeg har også inntrykk av at kvinnesynet mange av disse somalierne kommer til Norge med er noe vi vil kalle forkastelig, og det er her jeg tror vi har mye arbeid igjen på integreringsfronten.

I bunn og grunn tror jeg det er en kombinasjon av ekstremistisk religionsutøvelse, samfunn uten autoritetsstruktur og særdeles diskriminerende kvinnesyn.

Lenke til kommentar
Jeg tror litt overforenklet at de somaliske guttegjengene er et symptom på de voksnes manglende integrering. Hva man eventuelt skal gjøre med det finnes det sikkert mange gode forslag om. Noen mener at de aldri burde vært her, men det toget er gått. Det er usannsynlig at Norge foretar noen massedeportasjon av somaliere, så vi er antagelig nødt til å håndtere problemene her.

Geir :)

Kanskje dette er et prakt eksempel på relativiteten i "ytringsfrihet"? hint hint...

Det er mer en kulturforskjell, det er en barrier til.

Nemlig: "Religionen" Ta en titt på Webpundits video..

Beklager, men den skjønte jeg ikke helt. Hvor kommer ytringsfriheten inn i bildet her? Og hvor snakket jeg om kulturforskjeller?

Har religionen noe med dette å gjøre? Kanskje. Men jeg har da kjent noen muslimer i mitt liv, og de gikk ikke rundt på gaten og trakk blusen av damer. Det er ikke slik at religion fritar for personlig ansvar i her i landet. Videoen handler vel ellers om Saudi-Arabia, ikke om Somalia. Det er ikke uten videre helt det samme...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Men det er ytterst merkverdig at somaliere er en av USAs best integrerte og arbeidsomme innvardrergrupper.

Hvorfor får vi ikke det til å funke i Norge?

Er det vårt trygdesystem?

Eller får vi de som feks USA ikke vil ha?

I USA lønner det seg å ha utdanning og det lønner seg å jobbe.

I Norge lønner det seg å være kriminell og man kan leve (i somalisk målestokk) meget bra helt uten å jobbe.

Oppegående personer søker da selvsagt å komme seg til USA, mens Norge og Sverige får de i andre enden av spekteret. Dette er helt elementært, og en villet politikk.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Typisk drittunger som ser opp til dem tøffe kriminelle storebrødrene sine. Synd vi tar inn disse i så stort omfang

Ja! Disse menneskene har en helt annen holding en oss til det meste. Også sex! I feks. Iran kan en mann få dømt kjærringa til til steining hvis hun nekter å ha sammleie, eller nekter å gjøre som han sier.

EDIT: Skrivelagg

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Integrering? Hva med å sende disse drittungene til norske fosterforeldre?
Det er ingen grunn til at vi skulle ha Somaliere i Norge i det hele tatt. De burde ikke bli tatt inn som flyktninger da de er lite integrerbare og de burde ikke gis asyl da Norge ikke er det første trygge landet de kommer til, de er nødt til å komme innom et annet trygt land først og det er der de skal søke asyl.

Den eneste grunnen til at vi har så mange somaliere i Norge er at sosialister ønsker å ødelegge landet, dette er altså en villet politikk.

Kunne ikke ha sagt det bedre selv.

Men det er ytterst merkverdig at somaliere er en av USAs best integrerte og arbeidsomme innvardrergrupper.

Hvorfor får vi ikke det til å funke i Norge?

Er det vårt trygdesystem?

Eller får vi de som feks USA ikke vil ha?

I USA lønner det seg å ha utdanning og det lønner seg å jobbe.

I Norge lønner det seg å være kriminell og man kan leve (i somalisk målestokk) meget bra helt uten å jobbe.

Oppegående personer søker da selvsagt å komme seg til USA, mens Norge og Sverige får de i andre enden av spekteret. Dette er helt elementært, og en villet politikk.

helt enig. Den amerikanske drømmen er velstand gjennom arbeid og ytelse, det har den vært helt siden europerne koloniserte kontinentet. Slik er det enda. mens i norge er det som du sier de kriminelle og de late som lever godt.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Hva skjedde med Vg's Heia Norge spalte? For FRP vennlig?

Men..... Det rare er at i Somalia ville de fått grisebank og stokkeslag....

Grunnen til at de gjør dette må være at de ser på disse jentene\kvinnfolka som horer. De går rundt og er yppige for å friste.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor det ble av all oppmerksomheten rundt at kvinner skulle kunne gå tryggt rundt i byen uten å frykte for vold eller seksuelle overgrep. Mye av oppmerksomheten forsvant vell da man innså at det var uforenelig med å ha såppas mange innvandrere som i dag med dagens integreringspolitikk(eller mangel på sådan).

Lenke til kommentar
0.25% av somalierne i norge ble voldsdømt i fjor.

At du konkluderer med at det er innvandringspolitikken som er skyld i at vi har så mange voldtekter i norge, synes jeg dermed er rart :). Ber deg tenke deg om litt.

Nåh, det gir da ikke ett helt korrekt bilde av virkeligheten.

Hva er forresten oppklaringsprosenten vedrørende voldtaktssakene?

Feks kan vi lese følgende:

I tillegg kommer en del somaliere som ikke er registrert bosatt i norge har også gjort alvorlige forbrytelser.

De er ikke med som en del av somaliske befolkningen i Norge i den offisielle statistikken.

Asylsøkere gjennomfører mellom en og en halv prosent av alle forbrytelsene i Norge.

Hadde vært interessant se hvor stort dette "tillegget" er.

Lenke til kommentar

Er vell ikke lenger enn et halvt år siden en statistikk der halvparten av Oslos(Norges?) overfallsvoldtekter ble utført av innvandrere. Med tanke på hvilken andel de utgjør av befolkningen kan det neppe være særlig mye tvil om at vi med dagens innvandringspolitikk har gjort byen mindre trygg enn den burde vert. I så måte kan man jo si at man ofrer mange jenter og liv for å få gjennomført drømmen om det fargerike fellesskapet. Jeg tror at de av oss som opplever innvandrerungdommen på nært hold og ser hvor mye mer brutale mange av disse miljøene er lettere blir skremt/kritiske på godt og vondt. Jeg tror mye av usikkerheten kommer i former som ikke måles ved statistikker og skjemaer

Lenke til kommentar

Når asylsøkere totalt står for 1.5% av totale kriminaliteten i norge, og det er den delen av de 1.5% som er utført av somaliere som ikke er med på statistikken, tviler jeg sterkt på at det gjør noe fantastisk utslag.

Er vell ikke lenger enn et halvt år siden en statistikk der halvparten av Oslos(Norges?) overfallsvoldtekter ble utført av innvandrere. Med tanke på hvilken andel de utgjør av befolkningen kan det neppe være særlig mye tvil om at vi med dagens innvandringspolitikk har gjort byen mindre trygg enn den burde vert. I så måte kan man jo si at man ofrer mange jenter og liv for å få gjennomført drømmen om det fargerike fellesskapet. Jeg tror at de av oss som opplever innvandrerungdommen på nært hold og ser hvor mye mer brutale mange av disse miljøene er lettere blir skremt/kritiske på godt og vondt. Jeg tror mye av usikkerheten kommer i former som ikke måles ved statistikker og skjemaer

Utfordringen er jo at overfallsvoldtekter er et enormt lite mindretall vs den totale mengden voldtekter i norge.

Lenke til kommentar

Men man har ingen grunn til å tro at det forholdet skal være bedre i favør av innvandrerne. Tvert i mot. Som den norskpakistanske advokaten(Raja?) sa tidligere er mange av disse miljøene veldig lukket og å annmelde onkelen sin for voldtekt kan være fatalt. Husk at det store flertallet (over 70%) av kvinnene på voldsmottakene (leste i avisen for en stund siden) er av innvandrerbakgrunn. At overfallsvoldtektene er færre har jo alikevell lite å si for om innvandrere gjør det mer utrygt å gå i byen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...