Gå til innhold

De dro opp kjolen og tok meg i skrittet - Somaliere

Anbefalte innlegg

send alle kriminelle innvandrere hjem, eventuelt et alternativ som svalbard... Få bort alle som driver med slike kriminelle handlinger, samme om vi snakker om 1, 2 eller tredjegenerasjonsinnvandrere... Lag et nytt "australia" bare bruk svalbard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
send alle kriminelle innvandrere hjem, eventuelt et alternativ som svalbard... Få bort alle som driver med slike kriminelle handlinger, samme om vi snakker om 1, 2 eller tredjegenerasjonsinnvandrere... Lag et nytt "australia" bare bruk svalbard

Glem det, Svalbard som er så rent og pent :mad:

Vi har en annen øy vi kan sende dem til, den heter så mye som Peter I's Øy

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Veeel, tallgrunnlaget er hentet ifra SSB`s statistikk over innvandrerbefolkningens andel av norges befolkning.

Om andre lands statsborgere regnes med i denne statistikk bør statistikkens nav endres.

Du kan å gjerne gi meg en link til det korrekte svaret om jeg har misoppfattet dette.

Slik jeg forstår den er det snakk om nye norske statsborgere.

Jeg har spurt SSB og fått et langt svar på epost: Hovedpunktene er som følger:

Personar som kjem frå land utanfor Norden, blir rekna som busett i Noreg når dei har teke opphald her eller har tenkt å bli her minst 6 månader, sjølv om opphaldet her er mellombels. Tilsvarande 6-månadersregel gjeld ved flytting frå Noreg til eit land utanfor Norden.

Frå og med mars 1987 til og med januar 1994 vart asylsøkjarar som regel rekna som innflyttarar til Noreg - og derfor også som busette i landet - sjølv om søknaden om opphaldsløyve ikkje var ferdig behandla. Før og etter denne perioden har berre asylsøkjarar med opphaldsløyve blitt registrerte som busette.

Altså: Befolkningen omfatter alle som er bosatt i landet, også midlertidig hvis oppholdet er tenkt å vare over et halvt år. Statsborgerskap er ikke noe krav, men oppholdstillatelse - midlertidig eller varig - er det. Som med polakkene som er her for å jobbe.

Ytterligere regler finner du i følge SSB i lov om folkeregistrering.

Geir :)

Lenke til kommentar
Du gjentar dette mantra hele tiden, selv om ingen snakker om å hive ut de som allerede er her, å er norske statsborgere.

Så er det noen som snakker om det allievel...?

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at vi får moral og folkeskikk tilbake på timeplanen i skolen.

Litt off-topic, men hva legger du i det?

At ungdom, uansett nasjonalitet, kan trenge å lære å oppføre seg ordentlig. Enten det er somaliske gutter som trakkaserer jenter, eller russ som begår hærverk og faenskap, ungdom som mobber, skjærer opp setene på bussen, raner gamle damer eller andre ungdommer, banker opp tilfeldig forbipasserende eller skolekamerater for å legge det ut på youtube, eller hva det måtte være. Vi har mye å vinne på å lære dem folkeskikk før de blir for gamle til å bry seg. Jeg vet ikke hvordan man gjør det, men mistenker at skolen må ha noe å gjøre med det. I gamle dager ble vi kalt inn til overlæreren (datidens rektor) hvis vi hadde knust en flaske på gaten kvelden før (ikke spør ;) ), idag kan elever gå løs på hverandre med kniv uten at skolen blander seg, så lenge de går utenfor skoleporten og gjør det.

Lenke til kommentar

TWFA, man kan ikke gjeninnføre den gamle form for disiplin i skolen. Samfunnet har gått bort fra slike hierarkiske strukturer i nær sagt alle andre sammenhenger; familie, arbeidsplass, høyere utdannelse, mellom kjønnene, innad i samfunnet osv. Nå vet jeg ikke helt hva du konkret mener bør endres. Men skolen kan ikke være en institusjon med en helt annen sosial struktur enn det samfunnet ellers er bygd opp rundt.

Lenke til kommentar

Jeg vet som sagt ikke hvordan man gjør det. Men det betyr ikke at jeg ikke synes at noe bør gjøres, bare fordi samfunnet "er sånn" idag. Jeg har ikke noe behov for å gjeninnføre hierarkiske strukturer i samfunnet. Jeg har behov fpr å gjeninnføre alminnelig folkeskikk (hva nå det er.) Du må gjerne kalle det disiplin, men det er ikke målet. Det kan derimot være middelet, om ingen har bedre forslag. Jeg har gleden av å væe både far og bestefar, og har sittet i FAU og andre organer. Og de erfaringer jeg har gjort meg tilsier ikke at barneoppdragelse kan baseres på likestilling mellom barn og voksne. Likeverd ja, men det er noe helt annet. Oppdragelse dreier seg om grensesetting like mye som respekt.

Det er en del av barns sosialisering å teste grenser, grensene er ikke medfødt. Møter de ingen motstand når de tester dem så blir adferden deretter: Grenseløs. Og de som skal sette grensene, foreldre og lærere, må derfor ha den nødvendige autoritet. Man kan ikke bare appelere til barnas fornuft og empati, fordi det ikke er medfødt heller.

Hvis skolen ikke kan lære barna folkeskikk fordi lærere og elever ikke skal representere et hierarki, så er vi på ville veier. Det tror jeg helt alvorlig at vi faktisk er, og mye av dagens ungdomsproblemer har sin rot i dette. Jeg har sagt før at gårsdagens ungdom ikke var noe anderledes enn dagens. Fornuft, empati og grenser var ikke medfødt den gangen heller. Så det fantes gjenger og vold den gangen også. Det vil alltid være noen som faller igjennom selv når samfunnet har sosialisering som mål. Skolen kan ikke sosialisere barn som ikke møter opp. Foreldre kan ikke oppdra barn som aldri er hjemme. (Eller når de selv aldri er hjemme.)

At vi går vekke fra hierarkiene voksne imellom er helt greit. Men det forutsetter at disse voksne kan og aksepterer de sosiale spillereglene i samfunnet. Og for at de skal lære det, må det være noen som lærer det bort. Og disse må ha en autoritet som er større enn de krefter som lokker oss på ville veier.

Lenke til kommentar

Jeg tror sosialisering av normer kan oppnås uten bruk av 'old school' disiplin. Jeg tror også at sistnevnte ikke vil bite lenger, for det har ikke noen oppbacking i samfunnet som sådan. Men dette blir veldig off topic (selv om det ikke gjør noe at de utallige rasistiske innleggene som tar til orde for apartheid innen norsk straffepleie drukner litt).

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på at det er off topic, siden emnet dreier seg om hvordan vi kan få 14 år gamle gutter til å oppføre seg skikkelig. Da er det relevant uansett etnisk bakgrunn.

Sosialisering kan oppnås uten disiplin, men ikke uten autoritet. Displin er bare et virkemiddel man tyr til når autoriteten svikter.

Og ja du har rett i at disiplin ikke har noen oppbacking i samfunnet. Det får så være. Men at autoritet heller ikke har det er i denne sammenheng dumt.

Lenke til kommentar

Geir sine innlegg på denne sida i tråden, burde vorte samla i ein artikkel eller tilsvarande. Heilt fantastisk at han har klart å setje ord på det mange av oss tenker.

Eg bøyer meg i støvet.

Eg støtter og opp om Wildgirl sitt utsegn her i posten over meg. At ungdom skal og må læra å respektera autoritetar, før dei entrar samfunnet som vaksne, er ein sjølvfølge.

Allmennkunnskap, som skulen skal formidle, inneheld folkeskikk og atferd.

Atferdskarakteren består vel, eller er han fjerna?

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår poenget. Skolen kan ikke stå for en type disiplin og en sosial struktur som er diskreditert og ikke lenger akseptert i noen andre sammenhenger - med et lite unntak for enkelte avdelinger i militæret. Det betyr ikke at man ikke skal lære om respekt for autoriteter mm, folkeskikk osv. Men det er svært langt fra det og å gå tilbake til en form for disiplin som man i dag vil riste på hodet av - "den gamle skolen". Det voksne samfunnet den oppvoksende generasjon skal inn i symboliseres i dag først og fremst av egalitære strukturer og selvstendig tenkning, ikke hierarki og ubetinget respekt for autoriteter.

Lenke til kommentar

Hvis de lærer seg å respektere autoriteter fra de er små, og folkeskikk, sa vil en mindre del av dem ende med å gjøre slike ting som nevnt i denne tråden. Bare gjenninføre disiplin på skolen, be dem holde kjeft, be dem sette seg, straff dem når de gjøre noe galt...

Lenke til kommentar

About that... Her burde nesten straffen gått på foreldrene for dårlig oppfølging på sine egne barn. Du bør lære dem norske normer og regler. At dette blir henlagt er helt på tryne selv om de er under 15.

Ungene får jo se et prakteksemplar på hvordan Norge fungerer nå... ("Hey! Vi kan gjøre hva F#¤% vi vil sålenge vi er under 15").

Nei, hvis det i det minste skulle gjenta seg så bør barnevernet trå inn eller foreldrene bli straffa. De må lære at dette ikke er lov!

Og toppen av ironi er at, dersom noen hadde sett ei blitt overfalt av disse og hadde trådd til får å hjelpe dama og en av ungene hadde fått seg en trøkk. Så hadde det vært han som ville ha hjelpt som hadde fått problemer. Hadde i allefall vært typisk.

Lenke til kommentar
Ved ett tastetrykk så kan jeg finne mange gjenger som består av norske gutter, der de har voldtatt eller gjort andre ting. Må si at denne tråden her provoserer meg noe veldig faktisk.. den er bare myntet på en ting - å spre hat og fordommer!

Vet dere hvor heldig vi er som er født i Norge eller?? Det var bare flaks at du ble født her skjønner du!! :hrm:

Newsflash, kriminelle finnes overalt, uansett hvor man kommer fra..

Nå er nok mediene flinker til dette enn vi i tråden er. Stort sett opplever jeg at nyhetene er veldig flinke til å legge frem utenlandske personer på gullfat om de gjør noe galt.

Uansett, etter å ha gått på en videregående hvor majoriteten var utenlandsk, så sitter jeg med samme følelse som deg. Jeg greier ikke helt å forstå at alle er slik som mange beskriver her.

en venninne ble slått ned i oslo på lørdag, hun er 15 og ble slått ned og sparket mens hun lå på bakken, av 10 somaliere (etter det hun husker). Fordi hun så rart på de. Uten å ha lagt merke til de engang.

Om det var på natta så var det ikke så rart at hu ikke så dem :) :)

Anyway... Det er helt absurd hvordan de holder på... Slår ned folk pga de ser på noen, har lyst på en jakke, gruppevoldtekter(!)... Det er jo bare kvalmt!

Jeg ville faen ikke slengt kølla i en jente som nettopp har hatt seg med en annen...

Synd med jenta, men jeg undres; hvordan ser en hvor en person kommer fra?

Vi har kanskje ikke så mange somaliere i bergen, men som eg sa tidligere, tror eg. At eg har møtt 3 stk og alle er fucked.

Edit: så med den statistiken så er 100% av alle somalierne i bergen vodleinge. god natt

Jeg har møtt 3:

1. driver med film og er veldig flink, han har drevet med dette lenge og vært sentral innen store filmprosjekter i Norge

2. Har snart bachelor i markedsføring og vurderer master.

3. Er søsteren til 1. person, hun jobber og driver husholdningen og snakker fint norsk

Jeg har også vært på besøk hos en vennine med veldig strenge foreldre hva angår nordmenn. De kom hjem og fant oss, de var veldig høflig mot meg og vi kom godt overens.

Har jeg bare vært veldig heldig, eller er du på bærtur med generaliseringene dine?

Send de til Polen :p

Enkeleste løsning er jo alltid å gi andre problemene, fremfor å løse de selv, det kalles ansvarsfraskrivelse, noe jeg føler staten har gjort med mye annet rart, feks mobbing som ødelegger manges liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...