Gå til innhold

De dro opp kjolen og tok meg i skrittet - Somaliere


Anbefalte innlegg

Nei, det sier du ikke i klartekst, men vanskelig forstå deg annerledes.

Noe som jeg å regner med er hensikten.

Det skal du få lov til. Jeg kan ikke bestemme hvordan du skal oppfatte meg. Til andre som leser tråden kan jeg bare oppfordre til å gå tilbake og se på innleggene der bemerkningen falt, hva jeg sa og og hva jeg svarte på.

 

Jepps, det anbefales på det sterkeste ;)

 

Nei, det har du antagelig ikke. Men så var da heller ikke mitt opprinnelige utsagn rettet mot deg, men et svar til en helt annen bruker. Det er du som grep fatt i det og tolket ting inn i det for å kunne angripe det. Min presisering gjaldt hva jeg faktisk sa, og må leses som et svar til innleggene det faktisk svarte på. Det var dette svaret til et innlegg fra Vaio: Link.

 

Hehe, good one ;) "Antagelig" ikke?? hehe...

 

Vel, jeg forholder meg til hva du sier.

 

Det er ikke i svaret til Vaio du forsiktig antyder at jeg ønsker sende hjem alle som er mørke i huden.

 

Men klart ting er enklere om man kan stemple meg som en rasist ;)

 

Hvor har jeg sagt at jeg ønsker å gjøre problemen større? Jeg har sagt at jeg tvert om mistenker at familiegjenforening gjør problemene mindre i det somaliske miljøet, selv om antallet somaliere blir større, fordi problemene i stor grad er et resultat av en masse familieløse unge menn som reker rundt i gatene. Det er kjent fra andre sammenhenger.

 

 

Når du fremdeles ytrer ønske om fortsatt inntak av probleminnvandrere utover det antall vi har forpliktet oss til via asylordningen.

 

Men det er vel greit siden du mistenker at løsnngen er såre enkel, la oss ta imot kvinner ifra den somaliske landsbygda, så disse unge menn som reker rundt i gatene lar de norske jentene være i fred å heller utøver sitt grusomme menneskesyn på de somaliske jentene.

De går jo ikke i media å klager som de norske gjør ;)

 

Problem solved!!

Ehm, nej..

 

 

Jeg får herme etter deg her:
Nei, det sier du ikke i klartekst, men vanskelig forstå deg annerledes.

Noe som jeg å regner med er hensikten.

;)

 

Hehe... Å jeg får si som du; jeg mistenker at det er slik......

 

Arbeidsinnvandring ifra østeuropa har intet med asyl\flyktninger på gjøre, ei heller medfører disse store kulturelle problemer.

Nei, men det har noe med innvandringsstopp å gjøre. Det var det jeg kommenterte.

 

Geir :)

 

 

Nei, det vil jeg ikke si..

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, jeg forholder meg til hva du sier.

Nei, det gjør du ikke. Jeg sa, ordrett sitat: Link

 

Vi er ikke nødt. Men de partiene som synes det er en fornuftig ordning har 75-80% av befolkningen bak seg. I hvert fall de som benytter stemmeretten sin...

 

Og du fikk det til å blit til: Link

 

Du mener at 75-80% av den norske befolkning er klar over hvordan innvandringspolitikken i praksis går for seg i dagens Norge?

Når jeg så påpeker at nei, det var ikke det jeg sa: Link, så svarer du at "Nei, det sier du ikke i klartekst, men vanskelig forstå deg annerledes. Noe som jeg å regner med er hensikten."

 

Det kan vanskelig sees som annet enn en stråmann. Først tillegger du meg synspunkter jeg ikke har for å kunne angripe disse, og så når jeg påpeker det, sier du at nei jeg har ikke sagt det, men det var sikkert det jeg mente...

 

Det er ikke i svaret til Vaio du forsiktig antyder at jeg ønsker sende hjem alle som er mørke i huden.

Jeg natyder ikke noe som helst om deg, jeg fortsetter begrunnelsen for hvorfor jeg sa som jeg gjorde i det opprinnelige innlegget, som du startet med å kommentere her: Link. Du stiller spørsmål til dette, og jeg utdyper mitt opprinnelige poeng:

 

Altså er vi i praksis belemret med de som alt er kommet, pluss en del til som vil komme i de nærmeste årene, enten vi vil det eller ikke. Og blir vi ikke kvitt dem, må vel selv innvandringsmotstandere være enig at det er fornuftig å gjøre det beste ut av situasjonen.

Du ber meg om en begrunnelse, og du får den. Det er min begrunnelse for hvorfor vi må takle situasjonen når den en gang har oppstått. Jeg kan ikke godt la være å argumentere for mitt syn når du ber meg om det fordi du kan komme til å ta det personlig. Det var ikke rettet mot person i det hele tatt, men mot det kollektive "vi".

 

I motsetning til deg som stadig tillegger folk meninger: "Men det er vel greit siden du mistenker at løsnngen er såre enkel...", "Men dette mener du altså at 75-80% av den norske befolkning er klar over...", osv.

 

Men klart ting er enklere om man kan stemple meg som en rasist ;)

Dette har vi tatt opp tidligere. Du som er nesten like glad i statistikk som undertegnede, kan jo gjøre en rask statistikk på forumet. Rasismekortet brukes oftere av de som er mot innvandring for å fremstille seg som urettmesssig forfulgt og stigmatisert, enn det brukes om dem. Jeg tipper at for hver gang noen faktisk blir beskyldt for rasisme (selv indirekte) er det minst 10 som roper opp om at de blir beskyldt for det. Det er bare en måte å snike seg unna problemstillinger på.

 

Til den delen av innlegget ditt som dreier seg om saken:

Jeg har ikke sagt noen om at det er enkelt. Jeg har sagt at jeg mistenker at det er positivt om innvandrere har normale familiesituasjoner og ikke ender opp med "gullgraversyndromet" (et samfunn av utelukkende unge ustyrlige menn blir det fort cowboytendenser av.) At det i så fall kan gå utover de somaliske jentene, istedet for de Norske, er selvsagt mulig. Men det er ikke derfor jeg ønsker familieinnvandring, selv om du prøver å tillegge meg den også.

 

Mer om det kan vi eventuelt diskutere dersom du legger vekk stråmennene og rasismekortet, så kan vi begge diskutere sak ut fra egne synspunkter, uten at den motparten skal ha hverken grunn eller behov for å ta det personlig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Selv om denne tråden er dedikert til mennesker fra Somalia, har dere begynt å snakke om helt andre temaer her. Og i en av dem er det noe med ”integrering”.

 

OK, jeg har ingen mulighet til å sette meg inn i det somaliske miljøet, eller noen aspekter av hvem og hvordan de fleste somaliere i Norge er. Men det ble nevnt at de hadde greid seg mye bedre i USA?

 

Selv om jeg synes at enkelte aspekter av USA aldri burde kopieres i Norge, som f.eks mangelen av gratis helsevesen, og en velferdsstat. Så er det noen aspekter som er verdt å kopiere. Hva gjelder integrering, vil jeg bare si at jeg opprinnelsesmessig er fra ex-yugoslavia.

Uansett, poenget med dette er at jeg vet at mennesker med helt lik utdanning, og helt lik bakgrunn fra Bosnia, Serbia Kroatia som jeg kjenner personlig klarte seg noe forskjellig i Nord – Amerika og Skandinavia.

 

Jeg sikter nå bare til førstegenerasjons innvandrere, eller flyktninger er mer korrekt i denne sammenhengen siden ingen av de nevnte egentlig ønsket å flytte ut. Men uansett, de i Nord – Amerika fikk veldig fort godkjent og anerkjent sin høyere utdanning og klarte innenfor samme tidsrom som alle andre i landet å få seg jobber innenfor sitt felt, gitt at det var behov for mennesker med denne utdanningen.

 

De i Skandinavia fikk ofte, med mindre det ikke var veldig veldig stort behov for mennesker med den typen utdanning[leger tannleger enkelte typer ingeniører], ikke jobb innenfor sitt felt, men kunne bare ta jobber som var underes deres kvalifikasjon, selv om det var behov for mennesker med denne typen utdanning.

 

Jeg vet at denne erfaringen fra Balkan har fint lite å gjøre med de somalierne dere omtaler her i denne tråden, hvor problemet er alt fra stammesamfunn, til analfabetisme. Men en får inntrykket av at Skandinaviske land ofte foretrekker å holde personer som kan og vil jobbe på trygd eller almisser heller en å gi dem muligheten til å jobbe og utvikle seg.

 

Denne sammenligningen er kanskje tatt ut av sammenheng siden Nord – Amerika er basert på Europeisk innvandring, mens Norge og Sverige er gammel europeiske land. Men siden dere begynte å lage sammenligningen.

 

Dette har fint lite med den originale tråden å gjøre. Hva gjelder den originale tråden, gjengkriminalitet, spesielt av en seksuelt art bør slås hardere ned på. Hvem som gjør dette er likegyldig.

 

Jeg har sagt at jeg mistenker at det er positivt om innvandrere har normale familiesituasjoner og ikke ender opp med "gullgraversyndromet" (et samfunn av utelukkende unge ustyrlige menn blir det fort cowboytendenser av.

 

Godt poeng, selvfølgelig vil personer som er et sted midlertidig, eller bare har havnet et sted, oppføre seg helt forskjellig fra de som har til hensikt å holde ved like en familie på gitt sted å forsøke å lykkes. En hver gruppering hvor en stor del av befolkningen ikke har noe overordnet mål, ala jobbe seg opp, familie etc… Vil degenerere til gjenger og kriminalitet…

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar
Dere burde nesten åpne forskjellige tråder, siden dere diskuterer vidt forskjellige sosiale og kulturele aspekter nå...

Alt fra Integrering, til sosial stand til somalisk rasisme.....

Nei, vi prøver bare å finne en forklaring på hvordan de kan oppføre seg slik. Du kan jo ikke si at det ikke har noe med kulturen å gjøre?

Lenke til kommentar
Dere burde nesten åpne forskjellige tråder, siden dere diskuterer vidt forskjellige sosiale og kulturele aspekter nå...

Alt fra Integrering, til sosial stand til somalisk rasisme.....

Nei, vi prøver bare å finne en forklaring på hvordan de kan oppføre seg slik. Du kan jo ikke si at det ikke har noe med kulturen å gjøre?

Alle kan oppføre seg slik, og alle gjør det..

 

"Kulturen"... da kommer du inn på sosiale og økonomsike aspekter, er disse handlingene rasistisk motiverte?

Er disse menneske analfabeter fra et stammesamfunn, hvor kvinner blir sett ned på?

Er de av økonomiske grunner "bånslammet" av samfunnetog derfor overrepresentert hva gjelder kriminalitet?

 

Kulturen betyr fint lite, det finnes sosiale aspekter, økonomiske... Jeg vet fint lite om Somalisk kulturliv, om de har en nasjonalrett eller et Operabygg...

 

Men de forskjellige faktorene som kan gjøre en gruppe overrepresentert i denne typen kriminalitet kan være alt fra at de fra små ben av har blitt lært opp til et negativt kvinnesyn, eller de fra små ben av har blitt lært et ekstremt negativt/fiendelig syn på "andre", eller økonimiske, at de er på bunnen av samfunnet og overtar de rollene det innebærer. Jeg ville si at det er en kombinasjon av alle tre.. Hvis jeg skulle gjettet...

Lenke til kommentar

 

Dere burde nesten åpne forskjellige tråder, siden dere diskuterer vidt forskjellige sosiale og kulturele aspekter nå...

Alt fra Integrering, til sosial stand til somalisk rasisme.....

Nei, vi prøver bare å finne en forklaring på hvordan de kan oppføre seg slik. Du kan jo ikke si at det ikke har noe med kulturen å gjøre?

Men de forskjellige faktorene som kan gjøre en gruppe overrepresentert i denne typen kriminalitet kan være alt fra at de fra små ben av har blitt lært opp til et negativt kvinnesyn, eller de fra små ben av har blitt lært et ekstremt negativt/fiendelig syn på "andre", eller økonimiske, at de er på bunnen av samfunnet og overtar de rollene det innebærer. Jeg ville si at det er en kombinasjon av alle tre.. Hvis jeg skulle gjettet...

 

Ja det ville jeg også, da er vi jo enige? Alle vet hvordan kvinne syn de har feks. i Somalia og Iran, er ikke rart det kommer til Norge å tror de kan forsette som de gjorde der nede. De må skjønne at Norge er et velutviklet og demokratisk sammfunn og ikke noen liten landsby, det man kan gjøre som man bestemmer selv.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke målt antall oppholdstillatelser oppmot økningen i folketallet, men derimot brukt SSB sine absolutte tall som de selv kaller det, å de sier jo følgende; 1793 personer av somalisk nasjonalitet har i tidsrommet 01.01.2007 - 01.01.2008 blitt norske statsborgere.

Nei, det er positivt feil. Hvor sier de at de har blitt statsborgere?

 

SSBs statistikk omhandler endringer i folkemengden, ikke i antall statsborgere. Det SSB sier er at 1793 somaliere er kommet til landet. De er fortsatt somaliere, så fort går det ikke å få innvilget statsborgerskap. Og de trenger strengt tatt heller ikke søke det, det holder at de får innvilget oppholdstillatelse.

 

Samtidig kom det ifølge samme statistikken 14 227 polakker. De er fortsatt polakker, jeg tror ikke noen av dem har søkt norsk statsborgerskap. De er her for å jobbe, ikke for å bli norske.

 

At 363 norske statsborgere av somalisk opprinnelse valgte flytte ifra Norge i samme tidsrom, endrer ikke dette faktum.

Selvsagt gjør det det. Hvis du og jeg reiser til USA, og jeg reiser hjem igjen, hvor mange flere nordmenn er det da i USA? Hadde det vært snakk om at vi begge var blitt amerikanske statsborgere i mellomtiden så hadde saken vært en litt annen. Men slik er det ikke. Skjønt jeg ville allikevel ikke være en del av gatebildet. For å side sånn: Hvis en somalier, uansett statsborgerskap, sitter i Mogadishu, er han da medvirkende til problemene med denne gruppen i Oslo?

 

Meeen, det høres jo selvfølgelig bedre ut når man vrir litt på det å sier 1430 personer ;)

Det er ikke å vri på det. Det er et uomtvistelig faktum at antallet mennesker i en gruppe er startantallet pluss differansen mellom tilgang og avgang. Nå synes ikke jeg at 1430 høres så mye bedre ut enn 1793.Det er fortsatt et tall over tusen og under to tusen. Det er psykologi, det spiller ikke noen rolle om en vare koster 85 kroner eller 95, men det spiller en rolle om den koster 95 eller 105.

 

Faktum er jo at problemet vi opplever med denne innvandrergruppen hadde prosentmessig vært atskillig mindre om feks kun de 632 personene som fikk opphold via asylordningen fikk statsborgerskap.

Nei. Det er ikke så enkelt. Dette er ikke ren prosentregning. Det er ikke uvesentlig hvem som innvandrer, eller hvilket samspill de har med andre i samme gruppen. Hvis 10 gutter trekker ned blusen på jenter på Grunerløkka, kan vi ikke uten videre slutte at dersom det kommer 10 til så blir det dobbelt så mye vold. Det kan hende at de siste 10 er mødrene til de 1o første og tvert om kommer til å holde dem litt i ørene, så problemene minsker.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Vi kan kanskje ikke se hvem som er kriminelle, men basert på statestikker og asylgrunnlag så bør vi kunne være mye mer selektive på hvem vi slipper inn...

Man kunne tenke seg at vi bare slapp inn folk fra land med lave tall på de historiske kriminalstatistikkene ja. Men det står jo i motstrid til at at det skal være asylbehovet som avgjør. Det er liksom ikke så mange asylsøkere å hente i Danmark...

 

Geir :)

 

Nå var det vel ikke Danmark jeg hadde i tankene, men Norge er som sagt tidligere en av de få landene som har vært superpositive til somaliere, og dette helt tilbake til 80 tallet (kanskje lengre og, men det vet jeg ikke noe om). Hvorfor Norge har hatt dette positive synet på somalia helt siden dengang vet jeg ikke, men det er rart.

 

Altså, bare i Risør der jeg gikk så har vi "sutukoba dag" på skolen, hvor alle skal ut å jobbe et sted en dag, tjene penger og sende dem til sutukoba. Dette er ikke frivillig engang, men pålagt. Dette har foregått over 15 år !!!

 

Når jeg tenker over det nå, så tror jeg at om denne "sutukoba dagen" eksisterer når mine barn kommer på skolen, så skal de få nekt for å delta. Men først må jeg kanskje få barn da :)

 

Edit: Jeg vet ikke om andre land vi på "pålagt" å støtte på denne måten. Vi skulle i allefall valgt et land/organisasjon som vi ville gi vår støtte til når vi først blir på lagt slikt av skolen.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

 

Ja, men trenger vi virkelig å slippe inn flere av disse forbryterne, så lenge vi har våre egne å stri med?

Strafferammene i Norge er en dårlig vits i forhold til hva de hadde risikert i sine respektive hjemland. Voldtekter, drap, ran osv. burde føre til umiddlebar deportasjon og straffeutmåling i hjemlandet, om gjerningsmannen blir funnet skyldig.

Hva er årsaken til at du ønsker å innføre apartheid innen det norske justisvesenet? Forskjellige straffer for nordmenn og utlendinger, altså.

 

Rent bortsett fra at dine skremmende tanker er politisk og juridisk umulig, så er det uansett en vekker at folk åpent tar til orde for innføring av apartheid innen norsk straffepleie.

 

Andres 'humoristiske' innspill om å sende somaliere til drapsøyer hvor de skal drepes en etter en - sagt i en 'useriøs' tone eller ei - viser et yrende hat som jeg ikke har vansker med å omtale som direkte rasistisk.

 

Men du skal selvsagt få lov til å forklare logikken bak et apartheid-system for norske domstoler.

 

Logikken ligger her: De har sluppet unna straff, tortur, mishandling osv. i sitt hjemland. Vi aner i de fleste tilfeller ikke hvorfor de skal straffes. MEN; vi slipper dem inn. Da bør det være selvsagt at det er et forbehold i denne kontrakten?

Men selvfølgelig, er du fan av å bruke mye penger på deres udåder, kan vi jo la dem sone sin dom på et av luksushotellene vi driver her til lands, før de blir hjemsendt. Lovbrytere har vi nok av.

Lenke til kommentar
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article563905.ece

 

Volden øker, spesielt fra etniske minioriteter... I wounder which?

 

Denne dokumentarer synes jeg er litt drøyt, men gir et ganske bra innblikk på virkeligheten.

Se filmen hos Youtube

Og så var det ikke slik allikevel. BT og politiet legger seg flate idag. Politimannen som tok ut dataene for BT hadde glemt å filtrere på alder, slik at han fikk ut voldstallene for alle aldersgrupper sammenlagt. Sannheten er at det hittil i år er mindre ungdomsvold enn året før. (4 ran i år mot 6 på samme tid i gjor.) Kilde: Papirutgaven av BT idag.

 

Det var i grunnen litt rart at volden skulle øke så voldsomt på et år. Det har ikke vært noen eksplosjonsartet utvikling i ungdomskullene her i Bergen, hverken blant innvandrere eller andre grupper, som skulle forklare det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Vel, jeg forholder meg til hva du sier.

Nei, det gjør du ikke. Jeg sa, ordrett sitat: Link

 

Vi er ikke nødt. Men de partiene som synes det er en fornuftig ordning har 75-80% av befolkningen bak seg. I hvert fall de som benytter stemmeretten sin...

 

Og du fikk det til å blit til: Link

 

Du mener at 75-80% av den norske befolkning er klar over hvordan innvandringspolitikken i praksis går for seg i dagens Norge?

Når jeg så påpeker at nei, det var ikke det jeg sa: Link, så svarer du at "Nei, det sier du ikke i klartekst, men vanskelig forstå deg annerledes. Noe som jeg å regner med er hensikten."

 

Det kan vanskelig sees som annet enn en stråmann. Først tillegger du meg synspunkter jeg ikke har for å kunne angripe disse, og så når jeg påpeker det, sier du at nei jeg har ikke sagt det, men det var sikkert det jeg mente...

 

Okej, kan du da forklare meg hva du mente med innlegget ditt da?

Som faktisk var ett svar til meg der jeg spør om hvorfor vi må la tilstrømmingen av probleminnvandrere fortsette samt hvorfor vi ikke kan stoppe familiegjenforening for samme grupper til vi klarer få integreringen opp å stå.

 

Så svarer du: "Vi er ikke nødt. Men de partiene som synes det er en fornuftig ordning har 75-80% av befolkningen bak seg. I hvert fall de som benytter stemmeretten sin..."

 

Hva sier du her om du ikke sier at 75-80 % av befolkningen som bruker sin stemmerett ønsker en slik innvandringspolitikk?

 

Hva var egentlig din intensjon med det svaret?

 

Hva skulle du frem til?

Sånn forutenom at du ønsker gi inntrykk av at dagens innvandringspolitkk har bred, nesten enstemmig støtte i folket?

 

Det er ikke i svaret til Vaio du forsiktig antyder at jeg ønsker sende hjem alle som er mørke i huden.

Jeg natyder ikke noe som helst om deg, jeg fortsetter begrunnelsen for hvorfor jeg sa som jeg gjorde i det opprinnelige innlegget, som du startet med å kommentere her: Link. Du stiller spørsmål til dette, og jeg utdyper mitt opprinnelige poeng:

 

Altså er vi i praksis belemret med de som alt er kommet, pluss en del til som vil komme i de nærmeste årene, enten vi vil det eller ikke. Og blir vi ikke kvitt dem, må vel selv innvandringsmotstandere være enig at det er fornuftig å gjøre det beste ut av situasjonen.

Du ber meg om en begrunnelse, og du får den. Det er min begrunnelse for hvorfor vi må takle situasjonen når den en gang har oppstått. Jeg kan ikke godt la være å argumentere for mitt syn når du ber meg om det fordi du kan komme til å ta det personlig. Det var ikke rettet mot person i det hele tatt, men mot det kollektive "vi".

 

Hehe, først av alt må jeg si at jeg ikke tar det personlig, men blir provosert av at hver eneste debatt om innvandring er det underliggende budskapet ifra de som ønsker fri innvandring at motstanderne er rasister.

 

Ett godt eksempel er feks der jeg spør om jeg har sagt at vi skal hive ut de som allerede er her, å du svarer; "Nei, det har du antagelig ikke."

Du er såpass aktiv her på forumet, å jeg vet at i andre tråder har jeg klart sagt ifra når feks du kommer med ditt stikk, -for å vise hvor intolerante inhumane galninger vi som ikke er for fri innvandring er- "Men vi kan jo ikke hive ut de som allerede er her"

Du gjentar dette mantra hele tiden, selv om ingen snakker om å hive ut de som allerede er her, å er norske statsborgere.

 

I motsetning til deg som stadig tillegger folk meninger: "Men det er vel greit siden du mistenker at løsnngen er såre enkel...", "Men dette mener du altså at 75-80% av den norske befolkning er klar over...", osv.

 

Hva er det med deg å dette tegnet: ?

Du vet hva det betyr når det feks er brukt slik som i følgende innlegg av meg:

"Du mener at 75-80% av den norske befolkning er klar over hvordan innvandringspolitikken i praksis går for seg i dagens Norge?"

 

Du svarer til meg følgende i innlegg 174:

 

"2. De partiene som støtter den nåværende innvandringspolitikken har 75-80% av stemmene ved valg.

Ergo er det lite sannsynlig på kort tid at innvandringspolitikken blir vesentlig endret. Og nesten helt usannsynlig at vi får flertall for en politikk der vi hiver ut de som allerede er kommet.

 

Hva tillegger du meg her?

Men klart ting er enklere om man kan stemple meg som en rasist ;)

Dette har vi tatt opp tidligere. Du som er nesten like glad i statistikk som undertegnede, kan jo gjøre en rask statistikk på forumet. Rasismekortet brukes oftere av de som er mot innvandring for å fremstille seg som urettmesssig forfulgt og stigmatisert, enn det brukes om dem. Jeg tipper at for hver gang noen faktisk blir beskyldt for rasisme (selv indirekte) er det minst 10 som roper opp om at de blir beskyldt for det. Det er bare en måte å snike seg unna problemstillinger på.

 

 

Hehe, hater statistikk, men klarer ikke la være sjekke opp din "glansbildemalende" bruk av innvandringstatistikken.

 

Å nåda, kall meg bare en rasist om du vil, men jeg liker ikke at man ikke kan si det rett ut, man skriver lange fine innlegg der den underliggende mening er å stemple de som ikke deler ens synspunkt som bla rasister.

 

Ditt svar til meg i innlegg 174 er ett ypperlig eksempel på det.

 

Det er en bevisst psykologisk manipulasjon man gjør for å påvirke leserne, å få de over på sin side i debatten.

Til den delen av innlegget ditt som dreier seg om saken:

Jeg har ikke sagt noen om at det er enkelt. Jeg har sagt at jeg mistenker at det er positivt om innvandrere har normale familiesituasjoner og ikke ender opp med "gullgraversyndromet" (et samfunn av utelukkende unge ustyrlige menn blir det fort cowboytendenser av.) At det i så fall kan gå utover de somaliske jentene, istedet for de Norske, er selvsagt mulig. Men det er ikke derfor jeg ønsker familieinnvandring, selv om du prøver å tillegge meg den også.

 

Tillegger deg den også?

 

Du sier følgende:

 

"Hvor har jeg sagt at jeg ønsker å gjøre problemen større? Jeg har sagt at jeg tvert om mistenker at familiegjenforening gjør problemene mindre i det somaliske miljøet, selv om antallet somaliere blir større, fordi problemene i stor grad er et resultat av en masse familieløse unge menn som reker rundt i gatene. Det er kjent fra andre sammenhenger."

 

Ergo ønsker du heller ikke integrere disse med oss norske, men hente ektefelle til disse unge mennene ifra somalia.

Å dette begrunner du med at du mistenker at problemene vi snakker om i denne tråden skyldes at disse unge menn er familieløse å derfor reker rundt i gatene å gjør ugagn.

Noe som du mistenker ville bli en slutt på om de får hentet sin familie hit, evt en kone.

Derfor ønsker du ikke stoppe familiegjenforening for denne problemgruppen frem til vi klarer få den aktuelle gruppen bedre integrert i det norske samfunn.

 

Eller har jeg misforstått ditt svar?

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Jeg har ikke målt antall oppholdstillatelser oppmot økningen i folketallet, men derimot brukt SSB sine absolutte tall som de selv kaller det, å de sier jo følgende; 1793 personer av somalisk nasjonalitet har i tidsrommet 01.01.2007 - 01.01.2008 blitt norske statsborgere.

Nei, det er positivt feil. Hvor sier de at de har blitt statsborgere?

 

Veeel, tallgrunnlaget er hentet ifra SSB`s statistikk over innvandrerbefolkningens andel av norges befolkning.

 

Om andre lands statsborgere regnes med i denne statistikk bør statistikkens nav endres.

Du kan å gjerne gi meg en link til det korrekte svaret om jeg har misoppfattet dette.

 

 

SSBs statistikk omhandler endringer i folkemengden, ikke i antall statsborgere. Det SSB sier er at 1793 somaliere er kommet til landet. De er fortsatt somaliere, så fort går det ikke å få innvilget statsborgerskap. Og de trenger strengt tatt heller ikke søke det, det holder at de får innvilget oppholdstillatelse.

 

Slik jeg forstår den er det snakk om nye norske statsborgere.

 

Samtidig kom det ifølge samme statistikken 14 227 polakker. De er fortsatt polakker, jeg tror ikke noen av dem har søkt norsk statsborgerskap. De er her for å jobbe, ikke for å bli norske.

 

Hvor mange somaliere kom hit via arbeidsinnvandring?

 

At 363 norske statsborgere av somalisk opprinnelse valgte flytte ifra Norge i samme tidsrom, endrer ikke dette faktum.

Selvsagt gjør det det. Hvis du og jeg reiser til USA, og jeg reiser hjem igjen, hvor mange flere nordmenn er det da i USA? Hadde det vært snakk om at vi begge var blitt amerikanske statsborgere i mellomtiden så hadde saken vært en litt annen. Men slik er det ikke. Skjønt jeg ville allikevel ikke være en del av gatebildet. For å side sånn: Hvis en somalier, uansett statsborgerskap, sitter i Mogadishu, er han da medvirkende til problemene med denne gruppen i Oslo?

 

Fremdeles kom det 1793 nye soamliere til norge i perioden.

Jeg snakker ikke om den somaliske befolkningen i norges nettotall, men nevner kun hvor mange nye somaliere som i 2007 kom til norge ifølge SSB.

 

Meeen, det høres jo selvfølgelig bedre ut når man vrir litt på det å sier 1430 personer ;)

Det er ikke å vri på det. Det er et uomtvistelig faktum at antallet mennesker i en gruppe er startantallet pluss differansen mellom tilgang og avgang. Nå synes ikke jeg at 1430 høres så mye bedre ut enn 1793.Det er fortsatt et tall over tusen og under to tusen. Det er psykologi, det spiller ikke noen rolle om en vare koster 85 kroner eller 95, men det spiller en rolle om den koster 95 eller 105.

 

Det er psykologi som er årsaken til at du ønsker bruke tallene for nettoøkningen i den somaliske befolkningen å dermed tilsløre det faktum at 1793 nye somaliere ankom norge i 2007 ja.

 

 

Faktum er jo at problemet vi opplever med denne innvandrergruppen hadde prosentmessig vært atskillig mindre om feks kun de 632 personene som fikk opphold via asylordningen fikk statsborgerskap.

Nei. Det er ikke så enkelt. Dette er ikke ren prosentregning. Det er ikke uvesentlig hvem som innvandrer, eller hvilket samspill de har med andre i samme gruppen. Hvis 10 gutter trekker ned blusen på jenter på Grunerløkka, kan vi ikke uten videre slutte at dersom det kommer 10 til så blir det dobbelt så mye vold. Det kan hende at de siste 10 er mødrene til de 1o første og tvert om kommer til å holde dem litt i ørene, så problemene minsker.

 

Geir :)

 

 

Hehe.. ja, ikke sant? om det ikke er mødrene da?

Men kanskje brødrene? da er antallet doblet jo;)

 

Men hvorfor ikke full stopp i familiegjenforening å bruke ressursene på å sørge for å få denne gruppen skikkelig integrert, før vi tar inn flere?

 

Du satser jo på at mora til disse guttene klarer holde de i ørene, noe jeg finner forunderlig med tanke på den rådende ukultur som råder i somalia.

Lenke til kommentar

Djeez.

Der har vi det svart på hvitt.

 

Nå, om jeg hadde interessert meg så alt for mye til tross for at jeg nesten ble rana av en guttegjeng med negre (vil ikke si de var somaliere, de var ikke mørke nok i huden til det jeg er vant med å se fra somaliere), ville jeg nok ha sagt som Gunnar Hitler og Nazi-Nils en gang sa "Hiv lortongan ut av lainjet!", dog sier jeg det, blir jeg vel flamet huden full og unngår ergo å si det og heller holde meg nøytral eller noe, selv om det ikke hadde vært helt uaktuelt å fjerne noen folk her i landet (ikke bare utlendinger, en del "urnorske" trøndere og møringer også. Like ille / verre enn noen av somalierne jeg har vært borti siden de begynte å komme til hjemplassen min back i 2001.)

Lenke til kommentar
Okej, kan du da forklare meg hva du mente med innlegget ditt da?

Som faktisk var ett svar til meg der jeg spør om hvorfor vi må la tilstrømmingen av probleminnvandrere fortsette samt hvorfor vi ikke kan stoppe familiegjenforening for samme grupper til vi klarer få integreringen opp å stå.

Så svarer du: "Vi er ikke nødt. Men de partiene som synes det er en fornuftig ordning har 75-80% av befolkningen bak seg. I hvert fall de som benytter stemmeretten sin..."

Hva sier du her om du ikke sier at 75-80 % av befolkningen som bruker sin stemmerett ønsker en slik innvandringspolitikk?

Hva var egentlig din intensjon med det svaret?

Hva skulle du frem til?

Sånn forutenom at du ønsker få frem at dagens innvandringspolitkk har bred, nesten enstemmig støtte i folket?

Jeg ville fram til akkurat det jeg sa. At det er bred støtte om partier som pr. idag fører en gitt innvandringspolitikk. Og derfor er det ikke sannsynlig at den endres med det første. Det betyr ikke nødvendigvis at befolkningen ønsker en slik politikk. Det kan like godt være at de synes andre faktorer i norsk politikk er viktigere, for eksempel veibygging, overføringer til landbruket, kristen formålsparagraf i skolen eller hva det måtte være. Det kan selvsagt være en egen diskusjon verd, men vi står altså etter min mening igjen med to alternativer: Enten har gjeldende innvandringspolitikk støtte i folket, eller så ser folk flest innvandringspolitikken som mindre viktig enn andre politiske saker. Spørsmålet er: Hvis folk mente innvandringspolitikken var viktig, og de mente at den politikken de fleste partiene fører er helt på trynet, hvorfor stemmer de da på dem?

 

Det gjør de altså, uansett årsak. Derfor sier jeg at partiene som står bak dagens innvandringspolitikk har politisk flertall, og at det må vi leve med i nærmeste fremtid. Det betyr ikke at man ikke kan jobbe for å endre denne politikken, men inntil det skjer, er det den politikken som gjelder. Og dermed har vi to utfordringer:

1. Om innvandringspolitikken skal og bør endres.

2. Enten den blir det eller ikke, hvordan vi takler problemene med integrering best inntil det skjer, og etter.

 

Hehe, først av alt må jeg si at jeg ikke tar det personlig, men blir provosert av at hver eneste debatt om innvandring er det underliggende budskapet ifra de som ønsker fri innvandring at motstanderne er rasister.

Jeg er altså ikke enig at det finnes noe slikt underliggende budskap. Jeg tror - personlig - ikke de fleste av dere er rasister. Hva andre mener må stå for deres regning. Derimot tror jeg at mange innvandringsmotstandere bruker rasismekortet som et proaktivt element. Ved å si "Jeg er lei av å bli kalt rasist", før noen faktisk har gjort det, planter man en følelse av at motparten spiller med skitne tricks, og så slipper man å ta stilling til sak. Å si at noe har negative konsekvenser betyr ikke at man gir folk som mener det motsatte noe rasismestempel.

 

Ett godt eksempel er feks der jeg spør om jeg har sagt at vi skal hive ut de som allerede er her, å du svarer; "Nei, det har du antagelig ikke."

Du er såpass aktiv her på forumet, å jeg vet at i andre tråder har jeg klart sagt ifra når feks du kommer med ditt stikk, -for å vise hvor intolerante inhumane galninger vi som ikke er for fri innvandring er- "Men vi kan jo ikke hive ut de som allerede er her"

Når jeg skrev antagelig var det for å si at jeg faktisk ikke visste. Jeg leste ikke gjennom alle dine tidligere poster om emnet før jeg svarte, men har ingen grunn til å tro at du har sagt noe sånt. Hadde jeg trodd det hadde jeg sagt "Jo det tror jeg du har". Men da hade jeg nok også tatt meg bryet med å lete etter eksempler. Men jeg tror det altså ikke.

 

Du gjentar dette mantra hele tiden, selv om ingen snakker om å hive ut de som allerede er her, å er norske statsborgere.

Nå er det folk som har sagt det: Jeg kan godt vise deg eksempler på poster i denne og andre tråder som sier at kriminelle innvandrere skal sendes hjem og straffes i hjemlandet. Her er et fra denne tråden de siste par dagene:

 

Voldtekter, drap, ran osv. burde føre til umiddlebar deportasjon og straffeutmåling i hjemlandet, om gjerningsmannen blir funnet skyldig.

Ikke bare kriminelle forresten. Alle innvandrere som ikke vil bli norske nordmenn. Om du virkelig mener at de ikke er noen som sier det, skal jeg grave frem eksempler til deg.

 

Nå hekter du riktig nok på et lite "å er norske statsborgere". Det får stå for din regning. For meg er folk kommet for å bli så snart de har fått en varig oppholdstillatelse, og eventuell problemer må takles her i landet. Mener du ikke at det er et relevant poeng? Hvis vi ikke skal hive ut dem som allerede er her, så er vi jo nødt til å takle de problemene de representerer her. Er du uenig i det?

 

Hehe, hater statistikk, men klarer ikke la være sjekke opp din "glansbildemalende" bruk av innvandringstatistikken.

Takk i like måte. Om enn i motsatt retning. Nå har jeg vel ikke mye glansbildemaling på samviitigheten, så vidt jeg vet har jeg referert korrekt til statistikkene. At vi begge bruker dem til å underbygge våre påstander er det ikke noe galt i, så lenge man ikke bruker dem misvisende. Jeg har ikke slike motiver, derfor poster jeg stadig også innvandringsnegative statistikker der tallene faktisk er slik, for eksempel kriminalstatistikkene.

 

Å nåda, kall meg bare en rasist om du vil, men jeg liker ikke at man ikke kan si det rett ut, man skriver lange fine innlegg der den underliggende mening er å stemple de som ikke deler ens synspunkt som bla rasister.

Jeg kaller deg ikke rasist, hverken direkte eller indirekte. Du må gjerne være uenig, men det er slitsomt at folk trekker rasismekortet som forsvar hele tiden. Spesielt når de ikke kan vise til konkrete rasismeanklager, men bruker "Texas sharpshooter"-logikk for å antyde det.

 

Kanskje det er bedre om vi går tilbake til å diskutere sak. Så kan vi eventuelt fortsette rasismediskusjonen på PM. Ellers kan jeg ikke gjøre annet enn å si så klart og tydelig jeg kan: "Jeg mistenker ikke sony123 for å være rasist!" Bortsett fra det forbeholder jeg meg retten til å bruke de argumenter jeg mener er relevante i diskusjonen. Om du eller andre er uenige i argumentene, så diskuter innholdet i dem, ikke mine antatte motiver for bruke dem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Vet ikke hva jeg skal si jeg, men jeg ble ihvertfall redd når jeg leste dette:

Link

(Håper ikke linken har vært tatt opp tidligere i tråden.)

Så hva gjør vi med det?

 

Jeg foreslår at vi får moral og folkeskikk tilbake på timeplanen i skolen. Dette må lukes vekk, og helst må vi starte tidlig. Det hjelper selvsagt ikke mot de voksne somalierne, men vi kanskje sette dem på skolebenken også når de kommer hit. Og ikke minst reagere kontant og konsekvent mot overgrep.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...