Gå til innhold

De dro opp kjolen og tok meg i skrittet - Somaliere

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/12/535047.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/11/534972.html

Lørdag kveld ble Mariann (24) og åtte andre kvinner antastet av somalisk guttegjeng.

Hva gjør de om noen år?

Mariann Steiro (24) velger å fortelle om det hun opplevde fordi hun mener det er noe som fortjener oppmerksomhet.

- Det kan virke uskyldig nå, men hva gjør disse guttene når de blir eldre? De har allerede en skremmende gruppementalitet, sier Mariann, som frykter for at mer alvorlige overgrep kunne skjedd hvis det ikke hadde vært for at hun møtte guttegjengen på åpen gate.

PICT0161X1X_1210620598_1210620614.jpg

Integrering? Hva med å sende disse drittungene til norske fosterforeldre?

Hvordan kan de integrer seg nå deres mødrer mener at norske jenter er horer?

Selv om de er ganske Hot :wee:

Webpundit forklarer: :D

Se filmen hos Youtube

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg nevnte denne episoden kort om "hva syns du om invandrerer" tråden, men velger å quote meg selv her og.

Invandrere er det generelt ikke noe galt i. Men Norge er en av de få landene som tror godt om somaliere. Så fort en somalier søker så får de velkomstpakker og det som bedre er.

Jeg har totalt avsmak av somaliere, har mange utenlandske venner (bosniere, tyrkere, Tsjekkia osv), men somailere... Nei, de liker jeg ikke!

Har noen her i byen, og allerede ved lav alder så har noen blitt dømt for voldtekt, ran, innbrudd og vold som nesten hadde døden til følge.

Dette er i en liten by på sørlandet...

Videre, så har en kamerat av meg blitt slått ned av somaliere forrige uke kl 0330 på vei hjem fra byen i Oslo.

Så leser jeg dette i dag: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/12/535047.html

Nei, somaliere gjør meg kvalm. Ellers syns jeg somregel positivt om innvandrerer.

Dette her gjør meg egentlig mer og mer forbanna og veldig glad for at jeg takka nei til jobb i Oslo. Selv om man kan se tendensene andre steder også, så er det i allefall ikke så mye av det.

Lenke til kommentar
Det er ingen grunn til at vi skulle ha Somaliere i Norge i det hele tatt. De burde ikke bli tatt inn som flyktninger da de er lite integrerbare og de burde ikke gis asyl da Norge ikke er det første trygge landet de kommer til, de er nødt til å komme innom et annet trygt land først og det er der de skal søke asyl.

Den eneste grunnen til at vi har så mange somaliere i Norge er at sosialister ønsker å ødelegge landet, dette er altså en villet politikk.

Lenke til kommentar

Er vel egentlig enig med Wabby. Kan hende jeg har blitt litt hjernevasket av media, men er det bare på meg det virker som at somaliere er overrepresenterte når det kommer til kriminalitet ? Tenker da prosent messig etter hvor mange av dem det er i landet.

Lenke til kommentar
Er vel egentlig enig med Wabby. Kan hende jeg har blitt litt hjernevasket av media, men er det bare på meg det virker som at somaliere er overrepresenterte når det kommer til kriminalitet ? Tenker da prosent messig etter hvor mange av dem det er i landet.

Tja, nå har vi jo over 20.000 av dem da, hvorav ca 16.000 ikke er oppfostra under norsk samfunn. Så det er mange nok til å gjøre mye faenskap, og det gjør dem også. Likevel er det et fåtall av dem som gjør noen skade, men dem finnes dem også

Lenke til kommentar

Tja, nå har vi jo over 20.000 av dem da, hvorav ca 16.000 ikke er oppfostra under norsk samfunn. Så det er mange nok til å gjøre mye faenskap, og det gjør dem også. Likevel er det et fåtall av dem som gjør noen skade, men dem finnes dem også

Men da kommer det magiske spørsmålet... Hva er din definisjon av skade? Er det vold, ran, etc?

Eller inkluderer dette også arb.ledige, snylt, trygde, svart arbeid... For etter min oppfatning så "skader" dette også samfunnet.

Isteden for å se hvor mange som "skader" samfunnet av disse 20.000 så kunne det vært greit å heller se hvor mange av dem som faktisk er i jobb og eller prøver å integrere seg ved å ta Norskkurs, jobbsøkerkurs og utdanning.

Lenke til kommentar

Ved ett tastetrykk så kan jeg finne mange gjenger som består av norske gutter, der de har voldtatt eller gjort andre ting. Må si at denne tråden her provoserer meg noe veldig faktisk.. den er bare myntet på en ting - å spre hat og fordommer!

Vet dere hvor heldig vi er som er født i Norge eller?? Det var bare flaks at du ble født her skjønner du!! :hrm:

Newsflash, kriminelle finnes overalt, uansett hvor man kommer fra..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Så PepsiCo du sier at de bare er overrepresentert i media da ?

Nei, men det finnes flere måter å være kriminell på, og måten kommer ikke alltid like godt frem

Nesten åtte prosent av befolkningen, 349.000 personer, i Norge har innvandrerbakgrunn. Men bare 15.586 personer av denne gruppen har bakgrunn fra Somalia.
5,1 prosent av alle somaliere i Norge ble straffedømt i 2002

15586 / 100 * 5,1 = 794,886 steraffedømte somalere

Skremmende, hva? Vi leser videre

Det året ble 39 somaliere dømt for voldskriminalitet

39 / 15586 * 100 = 0,250224% ble voldsdømt

Sannheten er at dem fleste dømmes form å sitte hjemme og røyke tjall, noe som ikke skader andre enn demselv. Alltid når det kommer opp i media hvor mange som dømmes, tenker dem fleste voldelige gjengungdommer som raner, voldtar og slår ned tilfeldige på gata.

kilde

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Ved ett tastetrykk så kan jeg finne mange gjenger som består av norske gutter, der de har voldtatt eller gjort andre ting. Må si at denne tråden her provoserer meg noe veldig faktisk.. den er bare myntet på en ting - å spre hat og fordommer!

Vet dere hvor heldig vi er som er født i Norge eller?? Det var bare flaks at du ble født her skjønner du!! :hrm:

Newsflash, kriminelle finnes overalt, uansett hvor man kommer fra..

Så flott at du antar at alle er norske her!

Jeg er ikke født i Norge og jeg liker fortsatt ikke somaliere! Så ikke kom å anta at alle er norske som vil spre hat og fordommer.

Jeg er en utlending som snakker om egenerfaring + litt media vissvass. Kanskje dette var en newsflash for deg?

Det er slike ting som provoserer meg, det må da for pokker være lov å snakke om utlendinger uten at folk roper, hat, fordommer og rasisme. Det plager meg hardt at dette skal være et så skjørt tema.

Prøvde selv å ta opp en samtale i helga om 17 mai og utenlandske flagg... Det ble helt stille i stua hos dama da jeg nevnte det... Skulle nesten tro at jeg banna i kirka. Men etter noen få minutter så løsnet det. Som om de aldri har snakket om slikt.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Denne tråden har en fordomsfull undertone, det er åpenlyst!

Og selvsagt vet jeg jo at ikke alle her er født i Norge, den var myntet på de her som faktisk er født i Norge da.. trodde det var forståelig. Selv er jeg blanding av norsk mor og utenlandsk far, men født i Norge.. og ja, det var flaks!

Newsflash igjen, jeg er for å kun ha norske flagg på 17 mai, og jeg er ikke en av de som roper rasisme så fort det er no.. så ikke forhånsdøm meg takk.

Lenke til kommentar

Ifølge SSB er sysselsettingen i befolkningen som helhet 70%, blant første generasjons innvandrere 60%, blant flyktninger/asylsøkere 50%. Men somalierne ligger på en absolutt bunnplass med bare 32,5% sysselsatte. Alle tall fra 2006. Det er selvsagt en enorm utfordring fra et integreringsperspektiv at de ikke er i jobb sammen med folk av ulike nasjonaliteter, men istedet trekker sammen i etniske klikker.

Hva det skyldes er en litt mer komplisert diskusjon. Vi vet at noen innvandrergrupper klarer dette bra: Flyktningene fra Chile og Sri Lanka har en sysselsetting tilnærmet lik den norske befolkningen. Men de har også en lang botid og en generelt god integrering. Mer interessant er det at kroaterne, som har vært her i snaue 10 år, også har en sysselsetting nær den norske.

En medvirkende årsak er kjønsrollerelatert. Mens sysselsettingen blant chilenske kvinner bare er marginalt mindre enn hos mennene, er det blant somalierne 40% av mennene og bare 22% av kvinnene som er i jobb. Det er nok også et medvirkende problem at tilsiget av nye somaliere fortsatt er relativt høyt, slik at miljøet aldri får "satt seg".

Et positivt moment er at somalierne sammen med etioperne er de som har størst oppgang i sysselsettingen. Det går den riktige veien, året før var det bare 28%. Men fortsatt er det en lang vei å gå. Og spørsmålet er om de som vinner på oppgangstidene blir taperne i nedgangstidene.

Ikke helt on topic dette, hva nå topic er, men det er nå greit å kjenne tallene.

Jeg tror litt overforenklet at de somaliske guttegjengene er et symptom på de voksnes manglende integrering. Hva man eventuelt skal gjøre med det finnes det sikkert mange gode forslag om. Noen mener at de aldri burde vært her, men det toget er gått. Det er usannsynlig at Norge foretar noen massedeportasjon av somaliere, så vi er antagelig nødt til å håndtere problemene her.

Geir :)

Lenke til kommentar

Mye bra i det du sier Tom, og ja toget har gått (det gikk for mange mange år siden da somaliere har alltid vært velkommen). Men selv så har jeg ikke merket dette på meg som et problem før de siste årene.

Uansett, så må dette bli tatt tak i og ikke bli oversett. Håper bare noen politikere tørr å ta dette opp før det blir værre.

Alternative løsninger er å stille krav til dem for at de skal i det hele tatt få lov til å motta diverse støtte og stønader. Lære dem litt norske lover, regler, arb.moraler osv.

For eksempel så kan man "outsource" litt arbeid fra de åpne soningsplassene. Er mange jobber der som også passer for folk som ikke soner.

For eksempel kan de ha et industriområde hvor de da kan lære å jobbe etter norske regler. 8 - 16, lunsj, osv. I tillegg til dette så kan deler av arb.dagen brukes til jobbsøking, norskkurs etc.

Jobber der kan være alt fra tømring til sveising. Da vil de i tillegg få litt erfaring og kanskje en liten interesse også.

Lenke til kommentar

Jeg har tro på slike tiltak ja. Problemet er at så snart det blir dårlige tider (ja selv i gode tider) så vil enkelte reagere på det de ser som forfordeling av norske arbeidstagere og at innvandrerne får alt opp i hendene og tar jobbene fra nordmenn, selv om det altså er snakk om tiltaksjobber. Men jeg tror på at såpass må vi "tåle" for å få fart på integreringen. Det er tross alt snakk om bare noen promille av befolkningen.

Jeg tror dog det er viktig at dette ikke blir "arbeidsghettoer", da kan vi fort ende opp med at det virker mot sin hensikt. Det nå være arbeid som "tvinger" dem ut i samspill med nordmenn og andre slik at de også integreres i prosessen.

Så er det selvsagt ikke noen mirakelkur, på et eller annet tidspunkt må de jo ut i vanlig arbeid, men i mellomtiden har de kanskje lært et og annet.

Lenke til kommentar
Det er ingen grunn til at vi skulle ha Somaliere i Norge i det hele tatt. De burde ikke bli tatt inn som flyktninger da de er lite integrerbare og de burde ikke gis asyl da Norge ikke er det første trygge landet de kommer til, de er nødt til å komme innom et annet trygt land først og det er der de skal søke asyl.

Den eneste grunnen til at vi har så mange somaliere i Norge er at sosialister ønsker å ødelegge landet, dette er altså en villet politikk.

Ja, det er endel problemer med somaliere som gruppe. Men det er en grunn til at de blir tatt inn også. Somalia er ett av de kjipeste landene i verden. Det er i mine øyne liten tvil om at det påvirker folkene som kommer derfra. Betyr det at man bare skal la de seile sin egen sjø?

Og forventer du å bli tatt seriøst med påstander som "sosialistene ønsker å ødelegge landet"? Det eneste du opnår er å stille ditt eget innlegg i et dårlig lys, ingen av partiene på tinget ønsker å ødelegge landet.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg tror litt overforenklet at de somaliske guttegjengene er et symptom på de voksnes manglende integrering. Hva man eventuelt skal gjøre med det finnes det sikkert mange gode forslag om. Noen mener at de aldri burde vært her, men det toget er gått. Det er usannsynlig at Norge foretar noen massedeportasjon av somaliere, så vi er antagelig nødt til å håndtere problemene her.

Kanskje dette er et prakt eksempel på relativiteten i "ytringsfrihet"? hint hint...

Det er mer en kulturforskjell, det er en barrier til.

Nemlig: "Religionen" Ta en titt på Webpundits video..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jobber der kan være alt fra tømring til sveising. Da vil de i tillegg få litt erfaring og kanskje en liten interesse også.

Jeg husker en avisartikkel som jeg leste for et par år tilbake, angående innvandring og arbeid.

Artikkelen handlet om hvilken minioriteter i Norge som er mest i arbeid, og minst i arbeid.

Hvis jeg husker rett, så var det somaliere som arbeidet minst. Fordi de hadde en tendens til å søke på arbeid de ikke var kvalifisert for.

F.eks CEO i Coca cola Norge med grunnskole diploma eller legeposisjoner med kun sykesøster arbeidsefaring osv... Sykt... :wee:

Noen må forteller de at Norge er ikke en Banana-Republikk.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ja, det er endel problemer med somaliere som gruppe. Men det er en grunn til at de blir tatt inn også. Somalia er ett av de kjipeste landene i verden.
Med så mange somaliere på ett sted er jeg ikke i tvil. La oss ikke gjøre Oslo til et like kjipt sted.
Det er i mine øyne liten tvil om at det påvirker folkene som kommer derfra. Betyr det at man bare skal la de seile sin egen sjø?
Neida, de burde kunne komme inn som flyktninger og asylsøkere til muslimske land hvor de har en mulighet til å bli integrert.
Og forventer du å bli tatt seriøst med påstander som "sosialistene ønsker å ødelegge landet"? Det eneste du opnår er å stille ditt eget innlegg i et dårlig lys, ingen av partiene på tinget ønsker å ødelegge landet.
Det mangler da ikke på eksempler på hvordan sosialistene ødelegger Norge. Mener du de gjør det ikke fordi de ønsker det, men bare fordi de er dumme?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...