Gå til innhold

Servere i VMware? Erfaringer!

Anbefalte innlegg

Setter straks opp en ny server og har i den anledning oppdaget VMware og dens bruk. Har primært behov for en streaming/backup/nedlastings server som jeg tenkte jeg skulle kjøre med Windows 2003 server som hoved OS.

Har alltid hatt lyst på en dedikert server til Linux for å bruke som webserver og en dedikert server til firewall, mOnOwall feks. Men da dukket jo VMware opp og jeg kan jo da i bunn og grunn kjøre alt på en server. Noen som har noe erfaringer med det jeg tenker på?

Mitt ønske hadde jo da vært å kjøre Win2k3 som hoved OS og kjøre debian og m0n0wall som guest os ved hjelp av VMware. Og at jeg da installere 4 nettverkskort, 2 til m0n0wall, 1 til win2k3 og en debian. Tenker jeg rett da? Annet jeg må tenke på? Jeg er helt ny i VMware så om jeg glemmer noe eller tenker feil, vennligst rett meg.

Jeg kommer til å ha VMware både på laptopen min og serveren min. Burde jeg da ha VMware workstation på begge eller workstation på laptopen min mens server utgaven på serveren? På laptopen vil jeg bruke det til å teste forskjellig OS og programmer, ta snapshot osv..

Andre fine løsninger med VMware? Kom med erfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en smule erfaring med disse. Noe av det første jeg oppdaget var at virtuelle maskiner opprettet i Workstation ikke nødvendigvis kan startes i Server, så om testingen din innebærer å flytte snapshots og images mellom de to hadde jeg valgt Server til begge. Server hadde jeg valgt fordi bruk av VMware Server Console er ganske sweet, du trenger ikke å ha den visuelle delen kjøre hele tiden og systemet kjører som en service som vil gi bedre prioritering AFAIK.

Lenke til kommentar

Ok. Skulle nesten trodd det var motsatt, at man ikke kunne flytte fra Server til Workstation. Men jeg har vel egentlig ikke planer om å flytte den veien, er vel egentlig bare mest for å teste. Og har i den anledning hørt at Workstation har flere muligheter enn server. Men server er kanskje mer laget for å bli kjørt på en server og får å kjøre serverer? Hva vet vel jeg=)

Men med tanke på nettverkskort, har jeg tenkt rett der?

Lenke til kommentar

Det er nok nettopp fordi Workstation har flere muligheter at images laget med den ikke nødvendigvis kan startes i Server.

Angående nettverkskort kan du enten kjøre ett nettverkskort til hver maskin eller alle på samme nettverkskort med samme IP ( NAT ) eller alle på samme nettverkskort med forskjellig IP.

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig så viser det seg å være dårlig ytelsesmessig å bruke en virtuell server som firewall/package shaper. Det er mye last på CPU og nettverk, og i mange tilfeller så takler ikke VMWare sin nettverkskontrollere det så veldig godt.

Siden du ikke kan bruke PCI-pass through på VMWare så vil ikke ytelsen bli noe særlig bedre selv med to eller fler nettverkskort.

Men en generell pekepinn: Raske disker, mange disker, mye minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...