Gå til innhold

Finne IP-adresse/usikret nettverk

Anbefalte innlegg

Noen spørsmål:

Hvordan finner man IP-adressen til en trådløs ruter? Er IP-adressen til ruteren den samme som på dataen min, eller hvordan fungerer det? Og hvordan finner man ruterens logg?

Jeg har et usikret nettverk (ja jeg skal sikre det) og har en nabo som bruker nettverket av og til, men vet ikke hvilken nabo det er. Hvordan finner jeg IP-adressen til de som logger seg på? Og hvis jeg har funnet IP-adressen; hvordan kan jeg da finne utav hvilken nabo det er?

Jeg har windows vista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No can do.

Det er ruteren din som deler ut ip'en til de som måtte be om det. Hvilken ip den gir, finner du ut hvis du logger deg på ruteren. Dette hjelper deg imidlertid lite hvis naboen din har sikret PC-en sin tilstrekkelig. Du må isåfall "bryde deg inn" på pcen til naboen din, og derav finne ut hvem det er. Men slike tiltak skal vel strengt tatt ikke diskuteres her.

Lenke til kommentar
No can do.

Det er ruteren din som deler ut ip'en til de som måtte be om det. Hvilken ip den gir, finner du ut hvis du logger deg på ruteren. Dette hjelper deg imidlertid lite hvis naboen din har sikret PC-en sin tilstrekkelig. Du må isåfall "bryde deg inn" på pcen til naboen din, og derav finne ut hvem det er. Men slike tiltak skal vel strengt tatt ikke diskuteres her.

Tror du har misforstått litt. Det er JEG som har det usikrede nettverket. Det er altså da andre som kobler seg ulovlig til mitt usikra nettverk. Og jeg har lyst til å finne utav hvem det er. Det er da ingen forbrytelse det vel. For jeg må da ikke "bryte meg inn" i hans pc for å finne utav hvem det er, når det er HAN som bryter seg inn på mitt nettverk og bruker det. Ville tro at han legger igjen spor på nettverket som jeg kan finne. Altså da en IP-adresse.

VIl gjerne ha oppskriften på hvordan man finner IP-adressen til de som er koblet til mitt usikrede nettverk i Windows vista..

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener, men noe av det :p

Alle har jo hvertfall ett datamaskinnavn. Trodde alle datamaskiner også hadde en unik IP-adresse?

Et eksempel:

Hvis noen skal hacke eller noe da, så forsøker jo man å finne utav hvem som hacker med å finne IP-adressen. Finner man IP-adressen så kan man jo også finne datamaskinen som er hacket ifra..

Jeg fant utav det selv.. Det er jo bare å gå inn i cmd å skrive: net view, så ser man alle som er inne på ruteren. Altså datamaskinnavn til de som er pålogget.. :)

Lenke til kommentar

Hvis han broadcaster et beskrivende maskinnavn, så er jo saken biff. Merk at han strengt tatt ikke har gjort noe ulovlig, siden nettverket ditt er åpent. Setter du ut en kasse kaker på gata, må du regne med at noen forskyner seg. :)

Ang IP: Det er DHCP-serveren i ruteren som deler ut en lokal IP til de som logger seg på, feks i området 192.168.1.1-255. Eksternt bruker han IPen fra nettleverandøren din.

Lenke til kommentar

Makan te surr. Via Ipen naboen får utdelt kan man kjøre en "ping -a"-kommando og finne netbios.-navnet hans. Mange bruker sitt eget navn eller noe som kan kobles til han/hun som det

Ctrl+R - cmd - ipconfig

IP-adressa som står under "standard gateway" er IP til routeren

Alle som er koblet til ligger nødvendigvis ikke under "net view"

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Makan te surr. Via Ipen naboen får utdelt kan man kjøre en "ping -a"-kommando og finne netbios.-navnet hans. Mange bruker sitt eget navn eller noe som kan kobles til han/hun som det

Ctrl+R - cmd - ipconfig

IP-adressa som står under "standard gateway" er IP til routeren

Alle som er koblet til ligger nødvendigvis ikke under "net view"

Kan du beskive litt bedre om hvordan man gjør det?

hvordan man finner netbios navnet altså..

Lenke til kommentar

Netbios-navnet finner man ved å kjøre "ping -a <ip>" om dns'en i routeren har lagret det. Om ikke så kan man gå inn i webgrensesnittet i routeren og sjekke. Er nok der det er lettest å finne ut. Der er det sikkert en liste over tilkoblete klienter også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...