Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nervøs for framføring! HJEEELP!

Gjest Guest_Nervevrak_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Nervevrak_*

Hei. Er en gutt på 17 år som går første år på videregående.

Har alltid hatet å framføre, og det blir bare værre og værre:( Jeg var veldig nervøs ved mine første fremføringer også og tenkte at det ville bli bedre etter hvert, men det har det ikke.

I forrige uke fikk jeg vite at vi skulle ha framføring, i det samme sekundet var det så vidt verden stoppet for meg. Jeg fikk en veldig rar og ekkel følelse i hele kroppen og jeg bare satt å stirret en liten stund. Hver gang jeg tenker på det får jeg den samme følelsen igjen.

Neste dag fikk jeg vite at vi skulla ha enda en framføring, da var det like før jeg bare ville gi opp skole. Nå har jeg nesten bestemt meg for å bare drite i de framføringe, noe som ikke er likt meg. Jeg har ALDRI skulka skolen eller framføringer, bortsett fra i det siste. I det siste har jeg vært VELDIG skolelei, noe jeg egentlig er på slutten av hvert skoleår.

Hva skal jeg gjøre? Hvorfor "driter" jeg plutselig i skolen? Vet mange vil si at jeg bare skal forberedre meg godt før framføringer, men for meg er det ikke "bare." Har prøvd før, får jernteppe uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist du sliter veldig, så brude lærer din sett dette. men uansett kan du spørre om å slippe fremføringer, kjener flere som har det.

Og det å være skole lei nå, er da ikke uvanlig, er snart SOMMER, vi er alle skole leie nå!

Men stå på du:). Vil likevell mene at du blir bedre for vær gang fremfører noe, liker nesten å fremføre ting jeg nå, HATET! det i starten av skole året Vg1.

Lykke til. :)

Mvh Thomas.

Lenke til kommentar

Hvis det er så ille at du stryker fordi du ikke takler å stå der, så er det beste å ta en prat med læreren din og fortelle hvordan du føler det. Ja, det er en litt flau og kjip samtale for deg, men du vil antakeligvis bare trenge å ta den èn gang med læreren det gjelder (evt. med fler dersom det er fler fag).

Det er ikke veldig mange som føler seg komfortable med å stå foran klassen sin og snakke om ting man kanskje egentlig ikke kan så mye om. Personlig har jeg alltid gruet meg til fremføringer, men det har alltid gått bra (selv om følelsen av å stå der oppe er meget ubehagelig). Jeg er en person som rødmer veldig lett, sånn at hele hodet mitt blir knallrødt og det SYNS virkelig for alle som er tilstede i rommet :p

Fremfør på en måte som gjør at DU får flyt i snakkingen, ikke nødvendigvis på den måten som er "anbefalt". Og hvis du rødmer, ja da kan du faktisk ikke gjøre noe med det. Bare smil av det, det er også noe som til en viss grad forsvinner med alderen.

Prøv å få klarhet i noen tanker også. Hvorfor syns du det er ekkelt? Kan du gjøre noen enkle grep som gjør det lettere for deg å fremføre? Som f. eks prøve å være morsom (om du klarer det oppi nervøsiteten!), bruke praktiske eksempler osv. Hvordan bruker du stikkordene dine/Powerpoint/overhead? Det er faktisk veldig lett å glemme det man skal si om man har for mye stikkord eller innhold på tavla! Blir ofte til at du bare husker det som står der da, og ikke klarer å plukke noe fra eget hode.

Litt surr fra min side sånn halvveis på natta :p

Lenke til kommentar

Mislikte å fremføre på ungdomsskolen, hovedsakelig på grunn av stamming Merkelig nok så "forsvant" stammingen i 2 år (GK1-VK1), men har begynt å ta på seg litt igjen i det siste (likevel veldig sjeldent). En av de andre grunnene er at når det ble mer og mer framføringer så ble det til at jeg vendte meg til situasjonen (å fremføre).

Noe du burde tenke på når du fremfører: Svært få bryr seg egentlig hva du sier, så lenge du står der og sier noe. Ikke mist fokus selv om noen ler/grynter, som oftest er det ikke pågrunn av det du sier at de gjør det du gjør, men at de kanskje driver med andre ting. Jeg har alltid vært veldig "careless" når det gjelder skole, hvis jeg ikke føler for å ha en time drar jeg bare hjem og driter i konsekvensen (selv om det sjeldent blir noen). Det viktigste er at du biter i deg og konsentrerer deg om de avsluttende fagene, de andre er ikke fullt så nøye å følge ut føu fremfører, drit i hva folk/læreren sier hvis du sier/gjør noe galt, hva er det værste sr de er avsluttende for vitnemålet.

En kamerat av meg var også veldig nervøs for fremføring når han begynte i klassen min, men ble mer trygg når vi gjorde gruppefremføringer med han. Han tilvendte seg situasjonen, og har idag ingen merkbare problemer med fremføring (som jeg kan se).

Kanskje det er mangel på forarbeid at du er nervøs? Isåfall ville jeg gjort hva jeg kunne for å lage en bra fremføring, så du setter en klar standard for klassen.

Bruk heller denne likegyldigheten når dom kan skje egentlig?

Det beste tipset jeg har er: Ikke øv på å huske arkene. Lær deg stoffet ved å lese gjennom flere ganger, og lær deg gjerne ting du ikke har skrevet ned på "manuset". Da kan du feks. legge til noe mens du fremfører, samtidig som fremføringen virker mindre overfladisk. Da slipper du å lese direkte fra manuset, og kan heller forme fremføringen "on-the-fly". Da virker automatisk fremføringen mer flytende og blir lettere å følge med på.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Nervevrak_*

Jeg har også det problemer med rødming, men har på en måte blitt vandt til det.¨

Ingen av innleggene har påvirket meg til å framføre, men innlegget til Syvertsen påvirket meg til å bare drite i det:P

Det er to fag jeg vet jeg vil stå i, og det er ikke fag jeg trenger for får nå vidre på en måte.

Lenke til kommentar

Haha, det var jo uheldig. Hadde jeg vært deg ville jeg gjort god nok innsats til å stå i alle fag hvertfall, noe jeg er ganske sikker på er nødvendig for å kunne fortsette. Ta å send en mail til læreren din (sikkert it's learning) og spør hvor du står i faget, hvis du står på stryk - be henne/han fortelle deg hva du kan gjøre for å stå, itillegg til å møte opp på skolen. Det er jo veldig lite som egentlig skal til for å stå i de fleste fag.

Lenke til kommentar

Det er helt naturlig å være nervøs når du står foran en oppgave som du ikke er helt trygg på. Om du lar dette være en unnskyldning for å lure deg unna går dette bare ut over deg selv. Du blir ikke tryggere og bedre i å fremføre ved å gjemme deg bort.

For å kunne mestre fremføringen er det noen ting som må på plass etter min mening.

Vær forberedt og ha peiling på det du skal fremføre. Om du ikke har kontroll vil dette skinne igjennom.

Planlegg fremføringen og strukturer den. Dette vil hjelpe deg å avpasse tiden på forskjellige emner. Her kan du på et utkast til manus skrive hver enste setning du har tenkt å si når du står der fremme. Ut fra dette utkastet kan du øve muntlig på fremføringen. Ta faktisk å legg dette frem for deg selv eller for en kompis, ikke bare les det på papiret. Når du føler deg mer trygg på det du skal si reviderer du utkastet til en struktur med stikkord. Du vil ikke ha fullstendige setninger foran deg når du skal legge dette frem for klassen for da blir du bare å lese fra et ark. Du kan hake av stikkordene etter hvert som du har gjennomgått de slik at du klarer å holde strukturen gjennom hele fremlegget.

Bruk visuelle hjelpemiddel som overhead, powerpoint eller tavle om dette er tilgjengelig. Det vil hjelpe tilhørerne til å følge med.

Ta den tiden du trenger og ikke stress. Snakk rolig å behersket, ha med en flaske med vann og ta kunstpauser ved å ta en slurk når du har behov, men pass på at det ikke blir altfor ofte heller.

Vær modig. Det er en barriere en må forsere når en skal snakke for en forsamling. Husk at dette bare er folk du kjenner, ikke en gjeng fremmede. Ikke forvent verdens beste fremlegg med en gang men ta med deg den erfaringen du har gjort til neste gang. Det vil bare bli bedre og bedre, samt lettere og lettere. Husk, det er ikke verdens undergang om du ikke gjør det perfekt. Stå med rak rygg, snakk mot forsamlingen og se på disse så kan du være stolt av deg selv når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Kjenner situasjonen. Har aldri likt å fremføre for større grupper, men selv om det ikke nødvendigvis har blitt lettere har jeg i det minste lært å overleve det. :p

Som valentino sier bør du lage et utkast til fremføringen din, men ikke kast den bort før fremføringen. Om du kommer ut av det, pga. jernteppe f.eks., så leser du bare av arket. Bedre å lese direkte av arket, men tydelig, enn å stå og mumle. Sjansen er også stor for at du kommer på noe mer å si etter å ha lest en setning eller to.

Det største problemet mitt når jeg fremfører er et lite hukommelsessvikt. Selv om jeg kjenner alle som hører på godt og egentlig ikke bryr meg om hva de synes, så husker jeg bare en brøkdel av det jeg har lært. Derfor hjelper det de gangene jeg gidder å virkelig sette meg inn i stoffet, slik at jeg "overlærer" det. Dette bidrar også til å gjøre meg sikrere ("jeg kan dette bedre enn flertallet her inne" :p).

Lenke til kommentar
Det er ikke veldig mange som føler seg komfortable med å stå foran klassen sin og snakke om ting man kanskje egentlig ikke kan så mye om. Personlig har jeg alltid gruet meg til fremføringer, men det har alltid gått bra (selv om følelsen av å stå der oppe er meget ubehagelig). Jeg er en person som rødmer veldig lett, sånn at hele hodet mitt blir knallrødt og det SYNS virkelig for alle som er tilstede i rommet :p

Jeg er heller ikke så begeistret for fremføringer, men det er bare en ting man må gjennom og av erfaring så går det bra hver gang. Med "bra" mener jeg ikke "perfekt", men jeg lever når det er overstått, og ingen hater meg for at jeg sto der oppe og snakket. I tillegg har jeg spilt gitar i mange år, hvorav 9 i musikkskolen/kulturskolen i Bergen, og jeg er litt ute av telling på hvor mange ganger jeg har stått på en scene med gitaren. Det har minst vært 2 ganger i året hvert av de årene, hver gang har jeg vært like nervøs og hver gang har jeg spilt feil. Jeg har også spilt tre år i korps, men selv om jeg spilte feil der hadde jeg en større blåserrekke å "gjemme" dette bak. Det tar imidlertid ikke lang tid å hente seg inn igjen enten jeg spiller instrument eller står og holder foredrag, og jeg er alltid fornøyd med innsatsen etterpå.

Det er ingen forskjell på sceneskrekk og foredragsskrekk såvidt jeg kan se, med unntak av at det kanskje forventes større presisjon, og ihvertfall fra min side mer gjennomgående forberedelser, til en konsert enn til et foredrag. Jeg må forresten korrigere forrige innlegg: ved en anledning spilte jeg kun en konsert på ett år, fordi jeg var for dårlig forberedt. Vi var tre gitarister og jeg visste at begge de andre ville stille og dette ville være tilstrekkelig, og i tillegg hadde jeg andre planer, så jeg droppet den ene konserten. Jeg visste at det var feigt av meg, men der og da hadde jeg ingenting å bidra med pga altfor dårlige forberedelser. Det er viktig at du gjør de nødvendige forberedelsene, så stiller du deg foran den forsamlingen og sier det du har å si. Mister du tråden så tar du et par sekunders tenkepause, og fortsetter igjen. Når du er ferdig vil du få applaus, og da føler du deg mye bedre og kan gå og sette deg igjen. Det er faktisk ikke verre, tro meg!

edit: jeg kan nevne at jeg også blir knallrød, ikke minst på scenen der det er gloheit scenebelysning, men der og da velger jeg å overse dette.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Nervevrak_*
Hva er det nøyaktig som du ikke liker med framføringer?

Jeg er så uuuutrolig nervøs. Føler meg veldig uvell, litt kvalm og kan høre hjertet banke. Egentlig bryr meg jeg ikke om folkene rundt osv. Jeg begynner å stamme, rødmer og får jernteppe. Det er rett og slett et helvete.

Lenke til kommentar

Dette gjelder meg også, men tydeligvis i mindre grad enn for deg (og muligens unntatt stammingen). Se det jeg skrev ovenfor. Jeg har ikke verdens beste selvtillit selv, men du bør bare bite i det sure eplet og kaste deg i det, det går aldri så ille som dine verste anelser :)

Det er helt sikkert flere i klassen din som sliter med det samme, dog kanskje i mindre grad, men jeg vedder glatt noen kroner på at de fremfører likevel, uten å bli latterliggjort. Dette er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar

Jeg har så og si ALLTID hatet og fremføre, mens i det siste har det gått bedre og bedre, Før så hadde jeg med 4-5 siders manuscript på hva jeg skulle si, hvor jeg skulle stå, om jeg skulle skrive noe på tavla, og når jeg leste opp det som sto der hadde jeg øynene ned i arket, jeg stamma siden jeg var nervøs over at jeg skulle glemme ting som sto der, og glemte jeg det så var jeg rask ut med og si ting som "Å faen", "Opz hvor var jeg" osv. noe som ødela for karakteren min muntlig

MEN så på Konf. Undervisningen lærte jeg åssen jeg skulle gjøre det, at det ikke gjorde noe om jeg ikke sa alt ordrett, at jeg ikke burde stirre på publikum men heller på veggen bakerst i klasserommet, Dette hjalp meg stort og nå fremfører jeg som regel fremføringene mine "On-The-Go" som det heter, jeg hadde fremføring i dag, hadde helt glemt at jeg hadde den men jeg tok den kunskapen jeg hadde og spytta det sammen til en bra fremføring, fikk 5er :)

Så kort oppsumering:

-> Ikke ha Manus

-> Ikke vær redd for og si noe feil

-> Ikke vær redd for og drite deg ut (Noe som har tatt meg laaaaang tid og lære, lettere sakt en gjort)

-> Stirr bakerst i klasserommet

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Jeg har det på samme måte, så jeg har ordnet en avtale om at jegt framfører for læreren alene, noe som er sååå mye enklere.

Ta en prat med rådgiver eller lærer og fortell hvordan du har det. Vet om mange som har egne ordninger på grunn av det der. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...