IceFox Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hjertelig! Lånte en Nikkor 105mm VR av en venn en dag. Første gang jeg bruker makroobjektiv. Skal definitivt kjøpes. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jepp, meget delikat til å være første macro! Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Takk! Følte jeg fikk litt dreisen på det, jeg også. Har jo drevet med "nærfoto" med Tamron-en min også, men den er jo ikke i nærheten av 1:1. Fikk noe insekter også, men vanskelig fant jeg ut. Tror jeg i fremtiden bør ligge på et sted, og vente på dem - ikke jage dem. Tror forsåvidt at 105mm blir et godt valg for meg. Blir jeg insektfreak senere, går jeg kanskje for noe enda lenger enn 150mm. Tamron 180mm f. eks. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Takk! Følte jeg fikk litt dreisen på det, jeg også. Har jo drevet med "nærfoto" med Tamron-en min også, men den er jo ikke i nærheten av 1:1. Fikk noe insekter også, men vanskelig fant jeg ut. Tror jeg i fremtiden bør ligge på et sted, og vente på dem - ikke jage dem. Tror forsåvidt at 105mm blir et godt valg for meg. Blir jeg insektfreak senere, går jeg kanskje for noe enda lenger enn 150mm. Tamron 180mm f. eks. La oss ikke sarve denne tråden. Click! Endret 14. mai 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Blomster Bildene er satt sammen i ett bilde, altså en serie. Kanskje noen skyter meg for det, men jeg synes det var den beste måten å presentere bildene på. Det er ingen grunn til å ta frem skyterene her. Jeg synes presentasjonen fungerer bra; men det er mulig at jeg ville ha speilvendt bildet til høyre or å få en bedre balanse. Løvetannen passer i midten da vi ser hele blomsten. Jeg ville nok også valgt en annen bakgrunn; blir ikke helt fortrolig med teksturen. Men det er mulig det vil fungere på en utskrift. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 3 fugle-bilder ... Jeg ble ikke veldig overrasket over at det ble fuglebilder fra Gissan; men det ble en artig liten serie dette. Tror tittelen "Vent på meg" passer fint her. Liker godt at du har beholdt utsnitt i alle bildene, selv om det betydde at det ble mye vann på det første bildet. Det tekniske er på plass, så der er det ingenting å sette fingeren på. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 På vegne av PMnormal, presenterer jeg her hans bildeserie: Jazz Elegant og stilrent med kombinasjonen av fargene på himmelen og siluetten av musikeren. Jeg er usikker på om måken i bilde #1 burde vært klonet ut eller ikke; den plager meg egentlig ikke. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Jeg har hatt makro i hagen som tema, siden jeg fikk nytt makro objektiv og brukte anledningen til å lære meg litt og teste det ut Mange fine makro bilder her, men jeg savner en sammenheng. De to første bildene henger sammen da det er blomst og insekt. Og de 3 siste henger sammen da det er kun blomster. (dvs. er usikker om sistemann passer med de to andre). Tom Endret 26. mai 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Machine-eyes Nikon D300 + 85mm AF-D f1.4 Har jobbet mest med å få frem personlighet i frontlyktene- og kontrollere områdene ut av fokus slik jeg ønsket. Og det synes jeg du har fått til. Myke og fine farger i tillegg. Det eneste jeg er usikker på, er om jeg ville hatt med bilen? Noen andre som har tanker om det ? Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Nye E-18 Pen serie med fint samspill mellom lys og mørke. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Helg = familiekjør uten stans, så det blir barnebilder fra meg. The Road to Disaster: Alle med D200 + Nikkor AI 105mm f/2.5 @ f/2.8, iso 100. En flott serie som jeg er sikker på at besteforeldrene vil elske. Områdene som er ute av fokus blir pent håndtert av kremoptikken. Men jeg tror det hadde blitt mer dramatisk om det hadde vært en iskrem som hadde gått i bakken. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Manndomskraft i et historisk statue-perspektiv og ei traust Torgkone Mange flotte statuer her. Jeg likte at du hadde en liten tekst til hvert bilde. I og med at du har brukt vidvinkel, så har bakgrunnen blir skarpere enn det som kanskje er ønskelig. Du kan jo prøve å ta bilder av de samme statuene med en brennvidde på rundt 100mm og stor blender-åpning. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Storegut - Tinnoset Bilder tatt av Storegut som ligger ved Tinnoset stasjon ikke så langt fra Notodden. Tatt lørdag kveld i pinsen. Jeg synes at du fikk frem en fin presentasjon av Storegut. Jeg fikk følelsen av å reise mange år bak i tiden. Det som trekker ned, er at du blander farger og sort-hvitt. Serien hadde hengt bedre sammen hvis du hadde valgt en av delene. Jeg ville også utelatt det siste bildet, da jeg ikke synes det henger sammen med resten. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg får vel også legge ut noen bilder. Serie.. de ligner nå i alle fall på hverandre så da kan det vel kalles serie. Plages litt med at bildene ikke blir klare, så det er mulig de er redigert i stykker mens jeg prøvde rette de litt. Vet ikke helt hva jeg har begynt å gjøre feil når jeg fotograferer.. stresser sikkert. Dette kan helt klart kalles en serie. Og selv om du ikke har fått det helt til med det tekniske, så har du fått til en fin samling med spindelvev. I og med at du prøver å fange spindelvevet i motlys, så er det mulig at du prøver på mer enn det objektivet makter. Grunnen til at jeg gjetter på det, er at det er en del CA i bildene og det noen av bildene virker sløret pga. strølys. Uansett, så likte jeg denne serien. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Mange flotte statuer her. Jeg likte at du hadde en liten tekst til hvert bilde. I og med at du har brukt vidvinkel, så har bakgrunnen blir skarpere enn det som kanskje er ønskelig. Du kan jo prøve å ta bilder av de samme statuene med en brennvidde på rundt 100mm og stor blender-åpning. Tom Takker for kommentar. Jada, Tom skal prøve ut litt forskjellig etter hvert...prøving og feiling skaper læring det også :!: RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Lite bidrag fra meg også med tema snapshopts fra skjærgården utenfor kristiansand hvor jeg var i helga og ble solbrent.. Alle bildene ble tatt søndag 11 mai08. Dette ble litt for mye snapshots for meg. Grunnen til det, er at de ikke henger noe særlig sammen. Jeg synes kun det er det siste bildet som minner meg om Sørlandet. Hadde du kombinert det med bilder av fritidsbåter, flere hvite hus, reker og pils på svaberget osv, da hadde du truffet meg. Det er ihvertfall det jeg tenker på, når noen sier "Snapshots fra Skjærgården". Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Pinsa har vært en utfordring i seg selv, som hele våren. Skader kan fra tid til annen sette en til side. Men lengselen etter å få være med ligger der hele tiden. Ved siden av. I senga. Jeg får være glad jeg kan kjenne våren komme gjennom morellenes blomstring. Også kan jeg hente posten! Godt å se at du holder humøret i oppe i en vanskelig hverdag. Glad for at du tok deg tid til å fortelle denne lille historien. Og det som gjør at denne bildeserien fungerer så godt, er at den forteller en liten historie. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Vår i BergenPå grunn av ei skuleoppgave vi held på med for tida, så har eg vore ein del ute på Nordnes og tatt bilder og filma Nordnæs Battaillon. Det er jo eit av dei sikre vårteikna i denne byen, at buekorpsa byrjar å røre på seg, og med det været vi har hatt i det siste, så er det jo fint å vere ute. Bilda skal på ein måte vere ei lita historie, men om det fungerer er eg litt usikker på. De tre siste bildene henger jo godt sammen, men det er jo ikke sikkert alle ser trommen i bilde nr. 2. Jeg ser ikke helt hvordan bilde 1 og 2 henger sammen. Minner ihvertfall meg om vår i Bergen. Tom Endret 26. mai 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
archanios Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Takk for kommentaren Tom, fin gjennomgang av alle bidraga forresten, noko som heilt sikkert fører til at det kan vere interessant for fleire å vere med i andre tilfelle. Det er to ting som skal binde sammen bilde en og to, i tillegg til at det skal ha ein litt fortellande effekt, som det kanskje burde vore ei forklaring til. 1. Geografisk tilhørigheit - kanskje tilogmed vanskelig for folk frå Bergen, men alle bilda er tatt på Nordnes. 2. Treet med blomar er av samme sorten i begge bilda, og hadde det ikkje vore for det, så hadde det nok ikkje blitt tatt med. I tillegg så kjem biten med å fortelle ei historie. Bilda vart tatt under innspeling av innklippsbilde og fyllbilder til ein film vi har laga i samband med studiet eg går på. (Om buekorps) Der har vi også denne oppbygginga, med eit bilde uten det "forstyrrande elementet" mens dette kjem sterkare og sterkare utover i serien. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Jaja, prøver meg på denne utfordringen med temaet: "Dører" Jeg liker at du har valgt å velge andre utsnitt og vinkler enn det man forbinder med bilder av dører. Liker også de fine fargene. Men vi kunne kanskje sett mer av dørene 2 og 3? Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå