cfx86 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg har en maskin med vista og en med xp. Hvordan oppretter jeg nettverk (trådløst) mellom dem? Har ingen erfaring med nettverk og den slags Jeg har endret arbeidsgruppe til begge maskinene og slått på nettverksøk og fildeling på vista maskinen. Hva jeg må gjøre på xp maskinen vet jeg ikke. Maskinene er koblet til internett via et modem hos husverten. Men jeg vil ikke være i nettverk med han. Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Du må sette begge maskinene opp i ad hoc mode Her er noe lesestoff http://compnetworking.about.com/od/wireles...upadhocwifi.htm Edit: Dette forutsetter at du er koblet opp mot internett via et annet nettverks kort. Hvis du prøver å sette opp et trådløst nettverk med trådløsruter så mangler du bare å sette opp tillatelser i brannmurene på maskinene. Trykk start og kjør, skriv inn cmd og enter, skriv inn ipconfig og enter så får du ipadressen til maskinen du sitter på. Ta med denne til den andre maskinen og lag en regel i brannmuren om å tillate trafikk fra denne ipadressen. Så gjør du det samme andre veien. locale ip adresser er typisk 192.168.x.x Endret 12. mai 2008 av hello(win) Lenke til kommentar
cfx86 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Takk, men hvordan tillater jeg ip adresser i windows xp/vista brannmuren? Edit: Er dette rett i XP? Windows Brannmur > Unntak > Fil og Skriverdeling > Rediger > Endre Område > Egendefinert liste: 192.168.1.3/255.255.255.0 Men jeg får tilgang til XP maskinen selv om jeg bruker en oppdiktet ip. Vista brannmuren har jeg ikke anelse på. Og maskinen nekter også å kommunisere med XP. Endret 13. mai 2008 av cfx86 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Å ha begge maskinene i samme arbeidsgruppe er alltid en fordel. XP brannmuren er så dårlig at den har aldri hindret meg i å komme inn på andre maskiner. Du bør slå denne av og heller kjøre Zonealarm free eller COMODO. Da har du mye bedre kontroll over IP-er og denslags. Lenke til kommentar
cfx86 Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Den er grei, men jeg kommer likevel ikke inn på vista maskinen. Noen som har erfaring med vista brannmuren? Jeg regner med det er den som stopper opp adgang fra xp'en. Hvilke tjenester og instillinger er viktig i vista? Jeg vil bare at 192.168.1.2 skal ha tilgang. Endret 15. mai 2008 av cfx86 Lenke til kommentar
Angelboy Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Den er grei, men jeg kommer likevel ikke inn på vista maskinen.Noen som har erfaring med vista brannmuren? Jeg regner med det er den som stopper opp adgang fra xp'en. Hvilke tjenester og instillinger er viktig i vista? Jeg vil bare at 192.168.1.2 skal ha tilgang. Å identifisere maskinene er alltid viktig for din egen del. Gå på Start -> Run -> CMD [enter] -> ipconfig [enter] Så skriver du ned ipen og gjør det samme på den andre maskinen. Hvis disse maskinen er i nett nå er det ikke verre enn : Gå på Start -> Run -> \\"ip" (eksempel \\192.168.0.1) Hvis du har firewall som blocker vil ikke dette virke og du må også ha aktivert fildeling på den maskinen du skriver inn (for en del er det litt verre å forstå i Vista) Gå inn på nettverksenter og der finner du det på en av valgene på første bilde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 I XP kan man i hvertfall forandre ganske mye under administrative oppgaver og rettigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå