Khaffner Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg prøver å dele en mappe på nettverket som eies av root. Dette klarer jeg altså ikke. Feilmeldingen jeg får er 'net usershare' returned error 255: net usershare add: cannot share path /media/Medier/Videoer/Serier as we are restricted to only sharing directories we own. Ask the administrator to add the line "usershare owner only = False" to the [global] section of the smb.conf to allow this. Er det bare å sette inn "usershare owner only = False" hvor som helst i [global] delen? For det hjalp meg ikke. Men det jeg egentlig vil vite er hvordan jeg kan endre eier på en mappe. Noen som kan hjelpe meg? Google hjalp ikke. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Logge inn som dem? Evt root. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 tror ikke du har forstått. Jeg har en mappe på en ekstern harddisk (burde jeg kanskje nevnt?) som jeg vil dele på nettverket. Når jeg høyreklikker og går inn på menyen som deler mapper, får jeg opp feilmeldingen. Den mappen det er snakk om er eid av root. Jeg vil at brukeren min skal eie den filen. Hvordan få det til? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 chown (ditt loggin-navn):(din brukergruppe, mest sannsynlig ditt login-navn) /bane/til/mappa Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Fikk det ikke til å funke, sikkert fordi jeg skrev noe feil. Kan du skrive kommandoen på nytt, kall brukeren og brukergruppen min for "lars" for eksempel Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) chown lars:lars /bane/til/mappe/med/fil/i Du må nok bruke sudo også. Red.: Hvis du bruker chown -R så forandrer du eierskap til alle filer og mapper under. Endret 12. mai 2008 av Xecuter88 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 prøvde også denne guiden, er egentlig det samme du skriver, men det funker fortsatt ikke. Jeg restarter PC-en, kanskje det hjelper Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Restart hjelper nok ikke. Er ikke Windows dette. Får du opp nå beskjed når du skriver kommandoen? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 nei, etter å ha trykket enter tar det et tredjedels sekund før jeg kan skrive en ny kommando. Ingen beskjed kommer Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Da funket det jo! Skriv "ls -l" i mappa der du er, så får du opp eierskap o.l. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 hm, hvorfor kan jeg da ikke dele mappen på nettverket, med samme feilmeldig som istad? Og det står fortsatt at eieren er root Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg googlet litt mer og fant en kommando sudo chown <navn> /media/Medier -R Medier er harddisken jeg vil dele "Medier" begynte å surre og knitre et par sekunder før jeg kunne skrive en ny kommando, det så ut som om alt gikk flott denne gangen. Men når jeg går på egenskaper->rettigheter til harddisken er den fortsatt eid av root, og er umulig å dele på nettverket. Flere forslag? Noe jeg må (re)installere? Noe jeg må stille inn? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jævlig rart dette da! Viser "ls -l" det samme? Er ikke alltid at nautilus oppdaterer seg. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 det viser også root. kan det ha noe med filsystemet i harddisken å gjøre? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Skulle ikke tro det. Hva er filsystemet? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Hvordan kan jeg finne det ut? Når jeg formaterte den mens jeg brukte windows valgte jeg NTFS, tipper det er det ennå? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hvis du ikke har formatert den i etterkant så tipper jeg nok at det fortsatt er NTFS. Du kan se i /etc/fstab hvordan den er montert. Hvordan man skifter eierskap på mappe i NTFS vet jeg ikke, hvis det er noen forskjell. Lenke til kommentar
ba1der Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Hvis du ikke har formatert den i etterkant så tipper jeg nok at det fortsatt er NTFS.Du kan se i /etc/fstab hvordan den er montert. Hvordan man skifter eierskap på mappe i NTFS vet jeg ikke, hvis det er noen forskjell. ntfs-3g som brukes til å mounte ntfs disker i ubuntu støtter ikke ntfs rettigheter pr idag. Alt mountes vel med ett defaultsett med rettigheter. NTFS har en annen måte å definere eiere/grupper i forhold til det som er vanlig i linux. Derfor må man "oversette" brukere til "windows-brukere" Det er omtalt her: http://pagesperso-orange.fr/b.andre/security.html Som jeg forstår det så er det en utvidelse av ntfs-3g som må lages for å kunne oversette mellom ntfs og linux rettigheter. Endret 16. mai 2008 av ba1der Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Problemet er her fremdeles men nå er det en 1000GB NTFS ekstern harddisk og ubuntu 8.10 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Eier brukeren din monteringpunktet? Monterer du disken som bruker? Er innholdet eid av bruker, og har lesetilgang? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå