Hansforum Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Vi har kjøpt en 10 år gammel enebolig der fiberkabelen ligger 3 meter fra husveggen, og skal få dette inn i hus og få til å virke. Leverandøren krever 2400 kr for å få oppkobling, men jeg må selv få noen til å få kabelen inn til der hvor jeg vil ha hjemmesentralen. Dette virket forferdelig dyrt. Basispakken med 10/10 Mbit breibånd og standard tv-kanaler koster 900 kr i måneden. Det er allerede parabol og adsl til huset. Parabol trenger jeg bare et "abbonnements"kort, Adsl må jeg vel bare åpne opp. Er det verdt å satse på fiber, eller bør jeg bruke det som allerede er der? Endret 12. mai 2008 av Hansforum Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Tja, er det en hage kan du jo grave selv med en spade. Jeg hadde ikke tenkt meg om ett sekund og gått for fiber, 900,- er da ikke dyrt pr mnd inkl TV. Du må jo uansett betale for både ADSL og parabol. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Ja det er grus inn til huset, så det er nok ikke noen problem. Det verste er nok å få det fysisk inn i huset, må jo lage hull et sted, og føre kabel i rør inn til sentralen. Lenke til kommentar
ICE76 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hold deg til ADSL. Billigere (uansett i ditt tilfelle med tilkobling og mnd. pris). ADSL er mer stabilt etter flere går over til fiber i kampanje perioder. Hvorfor betale mer? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Hold deg til ADSL.Billigere (uansett i ditt tilfelle med tilkobling og mnd. pris). ADSL er mer stabilt etter flere går over til fiber i kampanje perioder. Hvorfor betale mer? At ADSL er/blir stabilt er det dårligste begrunnede argumentet eg har sett på lenge. Det er mange faktorer som gjør ADSL ustabilt(i mange områder) og at kundene bytter til fiber fikser ikke alle disse. Når det gjelder pris så har vi her for lite informasjon til å kunne si at fiberen i dette tilfellet blir for dyrt. Men for å ta et eksempel her eg bor så er det billigere med fiber. ADSL koster ca 400 kr måneden(plus 79 i linjeleige) for den beste linjen eg kan få(fortsatt langt tregere en fiber) og parabolpakken ligger på ca kr 350 i måneden. Total pris på disse to er da 829 og da er internettforbindelsen tregere en hva fiberen kan levere, eg må ha en stygg tallerken på veggen og dersom eg skal ha tv på flere apparater er det også en ganske dyr affære. Så her er fiber bedre og billigere. Men eg skal ikke utelukke at i noen tilfeller er det dyrere. Når det gjelder installasjonen så er den dyr men dette er en verdifull investering. Det forhøyer faktisk verdien på boligen ved senere salg. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Har du stilt deg spørsålet: Hva skal du bruke nettet ditt til egentlig? Går det mye i "you know" nedlasting og greier så er vel fiber å anbefale. 10/10MBIT opp ned er god saker. Er det vanlig nettsurfing så holder du deg til ADSL. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg må vel kalle meg storbruker av båndbredde, og savner spesielt bedre opp hastighet. Jeg ønsker også å spille online, og har hørt at det er lavere ping med fiber. Stemmer ikke dette? Vi ønsker ikke å ha tlf linjer, så det kommer jo i tillegg for ADSL, og slik som kommentert her så er også parabol dyrere når jeg skal ha flere tv'er, mens fiber kostet bare 75 kr ekstra pr tv. Men likevel, med å få en montør for å få ledning inn i hus i tillegg til 2400 kr, det er blodpris. Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg må vel kalle meg storbruker av båndbredde, og savner spesielt bedre opp hastighet.Jeg ønsker også å spille online, og har hørt at det er lavere ping med fiber. Stemmer ikke dette? Vi ønsker ikke å ha tlf linjer, så det kommer jo i tillegg for ADSL, og slik som kommentert her så er også parabol dyrere når jeg skal ha flere tv'er, mens fiber kostet bare 75 kr ekstra pr tv. Men likevel, med å få en montør for å få ledning inn i hus i tillegg til 2400 kr, det er blodpris. Vel... De skal jo ha betalt for gravingen som fant sted når de la opp i området ditt... i tillegg kommer det jo folk som skal blåse fiberen inn i huset, sette opp hjemmesentral, og så sveise fiberen. Installasjonen er noe mer omfattende enn om du skal ha ADSL. Fiber er heller ikke en plikttjeneste, så det blir jo helt opp til deg da. Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Hvis du kjøper en av de pakkene de tilbyr med fiber, alt inkludert, er etpar tusenlapper fort spart inn hvis man tenker totalt sett og ikke minst nytelsen ved å bruke dette. Har vurdert sterkt å investere i fiber selv, men bor i leilighet jeg ikke eier, og ikke sikkert jeg bor her så lenge til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå