-Shark- Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Kommet et godt stykke med overklokkingen av Min E6320. 1.8ghz 4mb cache Asus P5N-E SLI OCZ XTC 2gb ram 8800GTS @630/920 Standard uten noen form for overklokking ble det 8100 i 3dmark 06. Så begynnte jeg å klokke og kom fram til: 1800@ 2975 ghz 38 grader ved full load. Kjørte Orthos i 20minutter uten problemer. 1.28 vcore +/- volt på minne er satt til auto, samme med de andre. Kjølt av Big typhoon og standard kjøler på skjermkortet. ------------------------------------------------------------------------------- Så noen spørsmål: *Hvor mye mer kan jeg gå på Vcore uten at noe tar skade? *Rammen- hvor mye kan jeg sette volten til her- slik at den slipper å stå på auto? *Muligheter for å hente ut noe mer her?- Håper på det. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Ingen som kan svare på spørsmålene? Lenke til kommentar
marius883 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Ingen som kan svare på spørsmålene? sålenge temperaturene ikke erspesielt høye, så går det nok bra å pøse på opp til 1.4v ivertfall. min E6300 (samme cpu, halv cache) kjører jeg på 3,43ghz 24/7 med 1,33vcore. Jeg har hatt denne cpuen helt oppe i 3,74ghz, og den var faktisk stabil, men det ble for hett med normal luftkjøler. Men uansett, det er bare å prøve seg fram! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Er ikke kjent med E6320, men regner med du har en god del mer å gå på med vcore, bare pass på temp, anbefaler deg også å bruke Coretemp til å måle den og Prime95 med Small FFT for å teste stabilitet, husk du må ha versjon 25.6 av Prime95 - husk også å krysse av "round off checking" under advanced menyen. Spenningen på minnet står på brikkene eller på pakningen. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Ingen som kan svare på spørsmålene? sålenge temperaturene ikke erspesielt høye, så går det nok bra å pøse på opp til 1.4v ivertfall. min E6300 (samme cpu, halv cache) kjører jeg på 3,43ghz 24/7 med 1,33vcore. Jeg har hatt denne cpuen helt oppe i 3,74ghz, og den var faktisk stabil, men det ble for hett med normal luftkjøler. Men uansett, det er bare å prøve seg fram! Ja, men kan det stemme at temperaturen ikke er mere enn 38grader ved full load? Målt da med Asus probe.. Bruker jeg Everest- så får jeg usansynlige temperaturer, ala 17 grader etc. Problemet er da: Hvis jeg åpner everest- og sjekker temperaturer på cpu- så stemmer de ikke. Åpner jeg deretter asus probe- og sjekker blir temperaturen den samme som hos everest. Men om jeg rebooter og kun åpner Asus probe får jeg IDLE temp på ca 34 og full load 38. Hva er det som kødder til de temperaturene egentlig? Er ikke kjent med E6320, men regner med du har en god del mer å gå på med vcore, bare pass på temp, anbefaler deg også å bruke Coretemp til å måle den og Prime95 med Small FFT for å teste stabilitet, husk du må ha versjon 25.6 av Prime95 - husk også å krysse av "round off checking" under advanced menyen. Spenningen på minnet står på brikkene eller på pakningen. Ja. Vcore er nå 1.35 Bruker Orthos til å kjøre 100% load. Er vel det samme som Prime 95. Skal se om jeg finner spenningen til brikkene på siden dems, OCZ. Endret 13. mai 2008 av -Shark- Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Orthos er greit, den bruker en eldre Prime95 versjon, jeg liker bedre å kjøre Prime95 v25.6 på Small FFT for å teste maks cpu oc, og på Blend for å teste generell stabilitet. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Orthos er greit, den bruker en eldre Prime95 versjon, jeg liker bedre å kjøre Prime95 v25.6 på Small FFT for å teste maks cpu oc, og på Blend for å teste generell stabilitet. Kjørte Prime 95 med den Small FFT litt nå, nå ligger cpu på 44 grader. Så jeg vill tro Prime 95 er bedre en orthos. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Husk at "round off checking" må være skrudd på i Prime95 da, ellers viser den ikke feil somm sagt, det er litt vesentlig. Endret 13. mai 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Husk at "round off checking" må være skrudd på i Prime95 da, ellers viser den ikke feil somm sagt, det er litt vesentlig. Haka av den nå- spiller vel ingen rolle om prim95 kjører, eller burde jeg starte en ny stress test? Kjørt i 12min nå, og cpu ligger på 45grader. Ålreit det? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Alt under 60c er helt greit, vet ikke hvor mye E6320 tåler før den begynner å hoste, sannsynligvis mer også. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Alt under 60c er helt greit, vet ikke hvor mye E6320 tåler før den begynner å hoste, sannsynligvis mer også. Ja. Er jo med god margin enda da. Men hva er det som egentlig dreper cpu'n? Er det kun varme, som kommer av for høy Vcore? Eller kan for høy Vcore også drepe, uten av temperaturen er spesielt høy? La oss si jeg kjører cpu på 3.5ghz snart. Er det i hovedsak cpu som tar kvelden isåfall? eller kan den rive med seg hovedkort og minne? Har ikke klokket minne noe- det står bare med volt til auto, og standard minnetider. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) På 65nm core2 er det vel varmen som knekker dem - og økt vcore gir jo mer varme, på 45nm Core2 sies det at for høy vcore kan knekke prosessoren selv om tempen er ok. Hvis cpu tar kvelden på denne måten går det oftest helt bra med resten av maskina. Du tjener svært lite på å klokke minnet, jeg gjør det, men det er av gammel vane bare Endret 13. mai 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) På 65nm core2 er det vel varmen som knekker dem - og økt vcore gir jo mer varme, på 45nm Core2 sies det at for høy vcore kan knekke prosessoren selv om tempen er ok. Hvis cpu tar kvelden på denne måten går det oftest helt bra med resten av maskina.Du tjener svært lite på å klokke minnet, jeg gjør det, men det er av gammel vane bare Den lever iallefall enda. Prøve mer krutt snart. Se hvor langt det går før den blir ustabil og for varm. Edit. Da kom jeg over 3GHZ. jeg prøvde først og sette den opp fra 1700fsb(2.975ghz) til 1800fsb uten å juster vcore eller noen ting. Da bootet den ikke og bare sto og peip. Da resatte jeg bios og satt den på 1750 og ga den 1.3 Vcore. Kan jeg gjøre noe mer for å få den høyere? *Når jeg stiller fsb så står jeg over om jeg vill ha ''Unlinked eller Linked'', jeg har valgt sistnevnte. Men når jeg så på førstnevnte kunne man stille memory FSB- hva er dette? *I coretemp står det:437.51x 7. Regner da med at 7 er multiplieren og 437 øker itakt med FSb når jeg stiller opover. Men er det noen mulighet til å bare stille denne 437 saken alene? Endret 14. mai 2008 av -Shark- Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Du kan fint bruke 1.6v så lenge temperaturen er under 70'c. 65nm tåler *alt*. 45nm sliter p.g.a EMI som trår igang bare du tenker på 1.4v+. Om den klarer lengre kan bare du finne ut:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå