Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mangler etter EU kontrol. Hva kan dette koste?


Anbefalte innlegg

Ja, det var ikke ille! :yes:

 

For å fikse foringene, så kan du likeså godt kjøpe hele nye bærebruer på biltema. De koster 349kr pr stykk, og er da komplette med begge foringer samt bærekula. Billigere enn å kjøpe foringer alene på ford og så drive å presse disse ut og inn.

 

Har en bilmekaniker som gjør det for meg. Han kjøper det på mekonomen går jeg utifra. Og da får jeg rabattene hans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå fått tak i en fyr som sveiser og ordner så jeg får bilen igjennom EU kontroll. Det skulle bli rundt 3500 for rustjobben. Så må jeg til en annen for å fikse foringene.

 

Husk nå at har du først fått annmerkning om rust i bærende konstruksjon i en EU kontroll må sveisejobben utføres av en autorisert sveiser.

Mulig at du også må legge fram papirer på det, er ikke bare å få hvem som helst til å utføre den jobben.

Lenke til kommentar
Bærende konstruksjon er vel relativt på nyere biler? På unibodys inngår vel det meste av paneler på hele bilen i bærende konstruksjon.

 

Om ikke rustskaden utgjør en svekkelse av bilens bærende konstruksjon får man ikke pålegg om utbedring.

Lenke til kommentar
Har nå fått tak i en fyr som sveiser og ordner så jeg får bilen igjennom EU kontroll. Det skulle bli rundt 3500 for rustjobben. Så må jeg til en annen for å fikse foringene.

 

Husk nå at har du først fått annmerkning om rust i bærende konstruksjon i en EU kontroll må sveisejobben utføres av en autorisert sveiser.

Mulig at du også må legge fram papirer på det, er ikke bare å få hvem som helst til å utføre den jobben.

 

Hæ?

 

Det har jeg aldri hørt om.

 

Kan ikke huske at det står i kjøretøyforskriften eller retningslinjer for PKK?

Har du en kilde på dette?

 

Jeg har tidligere skiftet kanaler på min gamle Opel Ascona, og det var ikke noe problem å få godkjent.

 

Til info : Jeg er ikke autorisert sveiser eller oppretter.

Lenke til kommentar
Har nå fått tak i en fyr som sveiser og ordner så jeg får bilen igjennom EU kontroll. Det skulle bli rundt 3500 for rustjobben. Så må jeg til en annen for å fikse foringene.

 

Husk nå at har du først fått annmerkning om rust i bærende konstruksjon i en EU kontroll må sveisejobben utføres av en autorisert sveiser.

Mulig at du også må legge fram papirer på det, er ikke bare å få hvem som helst til å utføre den jobben.

 

Hæ?

 

Det har jeg aldri hørt om.

 

Kan ikke huske at det står i kjøretøyforskriften eller retningslinjer for PKK?

Har du en kilde på dette?

 

Jeg har tidligere skiftet kanaler på min gamle Opel Ascona, og det var ikke noe problem å få godkjent.

 

Til info : Jeg er ikke autorisert sveiser eller oppretter.

 

Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

 

 

Hadde selv en gammel Granada en gang som fikk annmerkning på EU kontroll om bl.a rust i bærende konstruksjon.

Utførte jobben selv, men fikk den ikke godkjent siden jeg ikke hadde dok på at jobben var utført av autorisert fagmann/verksted.

Kan legge til at jeg har sveisesertifikater.

 

Er vel egentlig ikke så rart heller, den dagen kjøretøyet eventuelt havarerer er de noen som skal kunne stilles til annsvar for det.

Endret av ilstang
Lenke til kommentar

Men den sier jo at det da skal avvike fra utførelsen som er foreskrevet. Og jeg går utifra at sveising av kanaler ikke avviker fra utførelsen. De skal jo bli like. Toker det og som at det er hvis man skal bytte til andre bremser enn originale etc. F.eks ombygging fra trommel til skivebrems bak.

Lenke til kommentar

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt.

 

Jeg skiftet komplette kanaler, og benyttet deler fra Veng, dette skal ikke ha noe si ettersom reparasjonen gjorde ikke slik at den ble forandret.

 

Du har også lov til å skifte hovedlamper på bilen din selv, det samme med bremseklosser.

 

Så lenge du bruker "korrekte" deler så har dette ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Dette er irrelevant. Sitatet du har funnet, angir krav ved endring fra originalutørelse. Det er det ikke snakk om her, trådstarter ønsker å tilbakeføre til de egenskapene bilen hadde som ny.

 

For øvrig kan man selv utføre alle reparasjoner på sin egen eller nærmeste families bil. Hvis man benytter verksted, skal verkstedet være godkjent av Statens Vegvesen for de aktuelle fagområdet. Dette for å unngå bakgårdssjapper o.l.

 

Hvem som har reparert bilen sjekkes ikke på PKK. Ulovlige verksteder er en sak for politiet og Statens Vegvesen.

Lenke til kommentar

Her er det snakk om hvem som er ansvarshavende ovenfor utbedringen/reparasjonen.

Det er nok en grunn til at de fleste verksteder skyr rustsveising og ofte gir overpris i stedet for og si direkte nei til å utføre jobben.

Har selv jobbet på VAG og Ford i ganske mange år og min erfaring samsvarer med dette.

 

Men for all del det er lov og prøve,vil bare advare vedkommede om at han risikerer å ikke få bilen godkjent.

Endret av ilstang
Lenke til kommentar

Dersom du har fått en til å ta rustjobben for 3500,- så har du hatt flaks og fått en kjempepris i din favør :yes:

 

Vil nok også anbefale som en annen har nevnt tidliger her, å kjøpe nye lenkearmer med alle foringer fedig monter, du sparer deg for noen kroner og masse arbeid

 

Når det gjelder godkjenning på sveisingen så har jeg faktisk aller opplevd det som et tema eller noe problem noen gang, har selv holdt på med biler i snart 20 år

De eneste gangene jeg har opplevd dette som ett tema, er de gangene det har vært snakk om å skøte en bil som har vært utsatt for skade og vert kondemnert

 

Det er mye på en bil som regnes som bærende konstruksjon, men det finnes flere og flere verksteder i dag som bruker lim når det skal utbedres rustskader, nye hjulbuer, kanaler og mye annet blir faktisk limt på i stedet for sveist

Det er ingen som forlanger at du skal være sertifisert limer for å gjøre dette selv

 

Men det er riktig som det blir nevnt tidliger, dersom du ikke kan gjøre jobben på bilen din selv så må det være ett autorisert verksted som utfører det

Men hvem kan påstå at det ikke er deg selv som har gjort jobben selv da

Så sant rustjobben ikke ser helt på tryne ut så er det liten sansynlighet for at det blir noe spørsmål, men skulle du få aprsmål er det jo bare å si at du har gjort det selv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...