Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mangler etter EU kontrol. Hva kan dette koste?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har nå hatt bilen min inne til EU kontroll. En 1994 Ford Mondeo. Fikk ett par toer mangler. Og lurer på om noen vet ca hvor mye dette vil komme til å koste?

 

Slakk i bærearmsforinger; indre bakre HS

Stor slagg i foringer bak; indre og ytre begge sider

Farlig rust i gulvseksjon; bak begge sider

Farlig rust i kanaler; begge sider

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foringene vil vel ikke koste så veldig mye.

 

Jeg kjenner en mekaniker, men han nekter å ta store rustskader. Det på kanalene er så ille at alle jekkepunktene er klemt flate. Har egentlig satt en makspris på reprasjon til 5000 kr.

Lenke til kommentar
Hvor mye tror dere jeg kan få for bilen hvis jeg selger den? 10 -15 000? Motoren har gått 170 000, akkurat tatt service.

Ligger de ikke på rundt 20.000 da?

Du burde prøve med rundt 10 tenker jeg.

Det er helt sikkert noen som vil ha den for å pusse den opp. Men de ønsker selvsagt å tjene på det selv og da.

Du kjenner ikke andre som kan sveise og fikse rustskadene da?

Det er ofte rusten som tar knekken på bilene.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen som kan ta rusten. Kjenner en mekaniker og han nekter å sveise rust. Men er relativt stort hull i gulvplatene. Og alvorlige hull i kanalene. Så de må skiftes begge to.

 

Men noen som tør gjette på pris på en sånn jobb?

Lenke til kommentar

Skal du bytte kanaler og sveise inn nytt i gulvet vil jeg gjette på +/- 20000,- hvis det gjøres på ett ordinært verksted. Tviler sterkt på at bilen er verd noe særlig mer enn vrakpanten, en opprustet bil uten EU-godkjenning er noe de fleste skyr som pesten.

Lenke til kommentar

Slenger meg på og sier meg enig med de to siste posterne. Bilen er ikke verdt noe lenger. Opprustede biler har ingen verdi for en kjøper med mindre det er en sjelden veteranbil e.l. det er snakk om.

 

Du kommer ikke til å få solgt bilen uten å fikse rusten og det vil koste mer enn bilen er verdt, så det eneste du kan gjøre for å tjene inn noen kroner er å selge den som delebil eller å selge delene hver for seg før du vraker den (motor, interiør, girkasse etc.)...

Lenke til kommentar

Hadde det bare vært kanalene, så hadde gått ann å få fiksa det for en ok sum.

 

Men om mor de ikke fatter at bæringa og gulvet i bilen er vekk, og at det vil koste mer enn å kjøpe en tilsvarende brukt mondeo i brukbar stand, ja, da er det ikke lett.

 

Du får nok ikke allverdens. 5000kr som delebil. Motoren kan du sikkert få 2-3K for.

 

Alt ettersom. Får mer å selge del for del.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Foringene vil vel ikke koste så veldig mye.

 

Jeg kjenner en mekaniker, men han nekter å ta store rustskader. Det på kanalene er så ille at alle jekkepunktene er klemt flate. Har egentlig satt en makspris på reprasjon til 5000 kr.

Som du nevner så er det ikke mange mekanikkere du får til å sveise rust, dette er en jobb mekanikkere skyr som pesten

Har selv drevet MYE med rustsveising og kan love deg at dette er en godt betalt jobb

Det som oftest skjer når du går innom ett verksted å sjekker pris på en større rustjobb er at mekanikkerene ikke har kompetanse til dette eller at de overhodet ikke gidder å ta i mot en slik jobb, så du får enten beskjed om at de ikke tar slike jobber eller du får en blodpris slik att det ikke lønners seg for kunden å fikse bilen, dette gjør de i håp om at de ikke skal få jobben

Rustsveising regnes for noe av det værste som finnes av drittjobber på en bil

Så i den tiden jeg drev litt for meg selv med stort sett bare rust sveisin var det bare å forlange det jeg ville

Regner med du har for minimum 10.000,- bare i rustsveising på bilen din, dersom du ikke har fryktelig flaks, så kommer tillegg for tectyl behandling av innerkanaler og de andre feilene du nevner

 

Så jeg må nok si meg enig i det de andre her inne sier, dersom du kaster bilen på skroten nå får du igjen halve årsavgiften + 1500,- i vrakpant

Disse bilene er faktisk ikke værdt noe i det hele tatt for tiden og du får en mye bedre bil igjen for de pengene du må bruke på repperasjon på denne + det du får igjen for Mondeoen din

 

Det er lett å spare seg til fant på gamle biler

 

Mvh support 81

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...