Gå til innhold

Vista Ultimate32 til vista ultimate 64

Anbefalte innlegg

Hallo...

Vurderer å kjøpe ny pc, kraftig sak, vurderer om jeg skal velge vista 32 ultimate eller 64 bits versjonen. Ja skal bruke den til Gameing.

Den jeg har sett på er:

Zalman Z-MACHINE GT1000 Gaming, Alu,

Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS,

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, AMD 790FX, DDR2

AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 x2,

PowerColor Radeon HD 3870 "PCS" 512MB,

PowerColor Radeon HD 3870 "PCS" 512MB,

Western Digital Raptor 150GB SATA

Western Digital Caviar GP 750GB SATA2

Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Logitech G15 gaming tastatur

MS COA Label Windows

MS Win Vista Ultimate Norsk

MS MANUALS Win Vista Ultimate

MS ROYALTY Vista Ultimate

HP PS C4280, 30/23spm

men burde jeg gå for 64 bits vista isteden for 32 biten`?

evt er det enkelt å oppgradere senere eller innebærer det en full clean install?

Endret av Vegara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine erfaringar med 64-bit er at den er svært ustabil i form av at den låser seg, og går ofte i bluescreen. Sjølv om eg hadde dei rette drivarane opplevde eg dårleg kompitabilitet med spel og programvare. Etter å ha slite ei stund ga eg opp og vendte tilbake til trygge gamle 32-bit. Du får sjølvsagt ikkje utnytta meir enn om lag 3,5 GB av minnet, men det har ikkje mykje å seie vil no eg påstå.

Trur du må bruke rein installasjon om du skal skifte frå 32 til 64-bit. Eg har i alle fall funne ut at eg held meg til 32-bit ei stund til, so får vi heller sjå seinare korleis ting utviklar seg.

Eg er sikkert den einaste som vil anbefale 32-bit :p

Endret av Kalvegodt
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker også 32bit. Overlegen driver-/spillstøtte gjør det til et enkelt valg.

Dessuten tror jeg ikke det er noen programmer som oss normale mennesker bruker som trenger over 3,5 GB RAM per dags dato uansett. Slik jeg alltid har sett på det er 32bit for normale folk og 64bit for entusiaster.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva dere folk har av maskinvare, men hjemme har vi 3 forskjellige maskiner med Ultimate 64bits, og opplever ingen problemer i det hele tatt. Og det finnes vel ikke et spill eller program som ikke brukes på disse maskinene til sammen.

Lenke til kommentar

Prøvde ut å gå over fra 32bit til 64bit for et halvt år siden. Når det kommer til stabilitet så gjør 64bit versjonen glatt bord, og må si jeg har vært mer fornøyd med stabiliteten der.

Kompatibilitetsmessig så har det også vært mindre problemer enn ventet, og det eneste jeg ikek fikk brukt lengre var AVG antivirus, og min kjære Fingerprint scan.

Resten av de ørten programmene gikk enten fint rett ut av boksen, eller ved en oppdatering.

Og dette gjorde jeg selv med bare 2GB RAM. Går nok ikke tilbake, spesielt ikke nå som jeg har fått meg 4GB RAM. ;)

Du får sjølvsagt ikkje utnytta meir enn om lag 3,5 GB av minnet, men det har ikkje mykje å seie vil no eg påstå.

Nei. Han får nok ikke utnyttet særlig mer enn 3.0-3.2GB. (om ikke mindre)

Lenke til kommentar
Slik jeg alltid har sett på det er 32bit for normale folk og 64bit for entusiaster.

Så entusiaster er ikke normale folk? :hmm:

Nei=)

Vet ikke hva dere folk har av maskinvare, men hjemme har vi 3 forskjellige maskiner med Ultimate 64bits, og opplever ingen problemer i det hele tatt. Og det finnes vel ikke et spill eller program som ikke brukes på disse maskinene til sammen.

Står i signaturene våre

Prøvde ut å gå over fra 32bit til 64bit for et halvt år siden. Når det kommer til stabilitet så gjør 64bit versjonen glatt bord, og må si jeg har vært mer fornøyd med stabiliteten der.

Kompatibilitetsmessig så har det også vært mindre problemer enn ventet, og det eneste jeg ikek fikk brukt lengre var AVG antivirus, og min kjære Fingerprint scan.

Resten av de ørten programmene gikk enten fint rett ut av boksen, eller ved en oppdatering.

Og dette gjorde jeg selv med bare 2GB RAM. Går nok ikke tilbake, spesielt ikke nå som jeg har fått meg 4GB RAM. ;)

Du får sjølvsagt ikkje utnytta meir enn om lag 3,5 GB av minnet, men det har ikkje mykje å seie vil no eg påstå.

Nei. Han får nok ikke utnyttet særlig mer enn 3.0-3.2GB. (om ikke mindre)

Sto 2815 MB i min "system specs"-dings(den som kommer opp når man trykker WinKey+PauseBreak)

Lenke til kommentar

Hvor mye man får utnyttet kommer helt ann på hvor mye minne skjermkort, prosessor, harddisk osv.. tar opp. Trekk det fra 4096MB som er maks som et 32bit OS kan addresere, og du har hvor mye fysisk minne du kan utnytte.

I trådstarter sitt tilfelle så er det snakk om to skjermkort med 512MB hver osv..

Stort over 3GB kan han nok ikke forvente, og noe rundt 2,8GB høres nok også sannsynelig ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...