Knuty Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Hei! Har bestilt et 40D, med 17-55 2.8 IS som skal hentes når feriepenger og sånt er i boks! Har i noen tester (blant annet Akam sin) lest at bildene fra 40D er noe uskarpe direkte fra kamera. Stemmer dette? Testen jeg viser til finner man her Hvis ja - hvordan kan man best mulig korrigere for dette? Personlig kommer jeg nok til å bruke mest raw, og da er det vel en smal sak å oppskarpe i ettertid? Er det allikevel mulig å gjøre default-verdiene kameraet lagrer som raw noe skaprere? Min samboer vil nok riktignok foretrekke å bruke .jpg, og få best mulige bilder rett fra kamera, i alle fall i begynnelsen. Er det en enkel måte å endre skarpheten på også her? Endret 12. mai 2008 av Knuty Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Du kan ikke stille på noe på kameraet for å få Raw-filene skarpere. Oppskarping av Raw-filer på PC er fort og greit gjort. Ikke noe å miste nattesøvn over. Innstillingene på kameraet går på jpg-filene. Du kan justere oppskarpingen slik at den blir sterkere rett fra kamera. Også her kan filene oppskarpes på PC, om ønskelig. Litt rotete svar, men satser på du ser hva jeg sier. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Jepp, skjønner hva du mener. Hvilket program er best til å knote med raw-filene egentlig? Har lite greie på sånt.. Regner med det er mulig i slike programmer å gjennomføre en "standard behandling" på mange bildefiler samtidig? (For eksempel oppskarping.?) Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det er vel lettest om du søker i "Bildebehandling"-delen av forumet, opp ett nivå. Dette har vært diskutert mye frem og tilbake, og er egentlig et nokså omfattende område. Det følger vel med programvare med kameraet, gjorde hvertfall det med mitt. Selv bruker jeg Lightroom og syns det er raskt og enkelt. Andre bruker Bibble, Silkypix, picasa, Adobe Photoshop, Corel Paint Shop Pro X2 osv osv. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
grizley Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hei! Har bestilt et 40D, med 17-55 2.8 IS som skal hentes når feriepenger og sånt er i boks! Har i noen tester (blant annet Akam sin) lest at bildene fra 40D er noe uskarpe direkte fra kamera. Stemmer dette? Testen jeg viser til finner man her Hvis ja - hvordan kan man best mulig korrigere for dette? Personlig kommer jeg nok til å bruke mest raw, og da er det vel en smal sak å oppskarpe i ettertid? Er det allikevel mulig å gjøre default-verdiene kameraet lagrer som raw noe skaprere? Min samboer vil nok riktignok foretrekke å bruke .jpg, og få best mulige bilder rett fra kamera, i alle fall i begynnelsen. Er det en enkel måte å endre skarpheten på også her? Jada, det er enkelt. Du trykker på Bildestilknappen som befinner seg første knapp til venstre for strømbryteren. Når du trykker på den kommer du til en meny med en del valgmuligheter. Selv bruker jeg egendefinert. Der har jeg skrudd skarphet helt til høyre. Du kan selvfølgelig da finne frem til de innstillinger du/dere liker når det gjelder Skarphet, Kontrast, Fargemetning og Fargetone. P.S. Husk at du/dere skal bruke INFO knappen til venstre for Bildestils knappen i Bildestil menyen for å gå inn i de forskjellige innstillings mulighetene der Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Canons egen rawkonverter, DPP, følger med i esken. Sørg for å oppgradere til siste versjon på Canons hjemmeside. Du får veldig enkelt fine resultater med den, men du har behov for et redigeringsprogram som Photoshop Elements eller Paintshop Pro, eventuelt et gratisprogram som GIMP. Det er til retting av bilder, kloning osv. DPP kan nemlig bare konvertere, om enn med god kvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå