Gå til innhold

BK: En Norsk Grå Elghundvalp

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg legger ut ett bilde jeg plages litt med. Får det ikke bra, det er som om det ligger en tåke over bildet jeg ikke blir kvitt. Så da legger jeg ut en versjon her for å spørre om tilbakemeldinger på om dere er enige, og hva dette kan skyldes, og om det er mulig å rette det opp i ettertid. Er det bevegelsesuskarphet, eller er fokusområdet rett og slett for snevert? På denne har jeg stilt kontrasten veldig høyt etter å ha lest i en annen tråd at sånn "tåke" kan dempes vha det. Er det for mye kontrast og USM her?

Exif er f/5.0, ISO200, 1/60s, og 200mm. (RAW)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fokus er nødvendigvis ikke for snevert, men det er dessverre på helt feil plass. Fokuspunkt skal alltid ligge på øynene - her får man kun skarp nese (ett helt vanlig problem ved hundefotografering)

Forøvrig så blir bakgrunnen altfor forstyrrende -

Mitt tips for ett bedre portrett av hunde vil da være å skifte til en litt annen bakgrunn, og skifte fokuspunkt til øynene (manuelt er å foretrekke)

Lenke til kommentar
Hei.. Jeg legger ut ett bilde jeg plages litt med. Får det ikke bra, det er som om det ligger en tåke over bildet jeg ikke blir kvitt. Så da legger jeg ut en versjon her for å spørre om tilbakemeldinger på om dere er enige, og hva dette kan skyldes, og om det er mulig å rette det opp i ettertid. Er det bevegelsesuskarphet, eller er fokusområdet rett og slett for snevert? På denne har jeg stilt kontrasten veldig høyt etter å ha lest i en annen tråd at sånn "tåke" kan dempes vha det. Er det for mye kontrast og USM her?

Exif er f/5.0, ISO200, 1/60s, og 200mm. (RAW)

Vel du har brukt et objektiv på 200mm og f/5 og bildet ser ut til å være tatt på veldig kort hold også. Da får du en kort dybdeskarphet (DOF). Om fokus er på hundens snute blir DOF da såpass begrenset at omrisset av hunden vil fremstå som uskarpt. Nettopp fordi den delen av hunden ligger i utenfor dybdeskarpheten i bildet.

Lenke til kommentar

Ja, ja.. nok en tildels mislykket fotografering da. Jeg får vel ta meg noen øvelser i å stille inn riktig blenderåpningen mtp DOF. Bakgrunnen er vanskelig å bytte ut pga de skarpe fargene som er der. Og bildet kan nok ikke tas igjen med annen bskgrunn.. hunden er jo selvfølgelig tilstede, men her var han 7 uker gammel og det er han ikke nå mer. Så da gjenstår det kun å takke for tilbakemeldingene som kom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...