Gå til innhold

4 prossessorer, hvem burde jeg kjøpe? (og hvem kan overklokkes heyest på luft?)


Anbefalte innlegg

Hei så prå prisguiden og så at det lå 4 quad prosessorer ute på markedet som ligger i riktig prisklasse for en 17 åring som meg. Hvem burde jeg velge? Den skal overklokke.

 

Intel Core 2 Quad Q6700

LGA 775, 2667MHz, Firekjerne, Kentsfield

1741,-

 

Hvorfor er denne prosessoren billigere en Intel Core 2 Quad Q9450?

Er den dårlig i ett eller annet som presser prisen ned? Begge er jo på 2,6Gz.

Men prisen ligger 400 fra hverandre? Er denne god til og overklokke?

 

Intel Core 2 Quad Q9300

LGA 775, 2500MHz, Firekjerne

1804,-

 

Intel Xeon X3320

LGA 775, 2500MHz, Firekjerne

1846,-

 

Disse to over ligger helt identisk forhold til pris/ytelse så er disse god til og klokkes?

 

Intel Core 2 Quad Q9450

LGA 775, 2666MHz, Firekjerne

2138,-

 

Denne er den dyreste jeg har råd til og kjøpe, er den noe nevneverdig bedre en de andre 3 jeg har sett på? eller er den bare dyr? Er den god til overklokking?

 

PS: skal kjøpe minne/ram/hovedkort/vifte også så derfor ikke noe av oppsettet mitt er med.

Er det noen som har noen gode opsett og komme med? Disse skal være gode og overklokke. :D

 

PS2: Er en strømforsyning på 500 nokk når jeg skal overklokke? Hvis ikke legg med det også :D

 

Gernia :)

Endret av Gernia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen fasit på spørsmålet ditt. Det er mange som mener at Q6600 er best til OC fordi den har FSB på 1066 MHz mens de Q9XXX har høyere FSB og har dermed større "trinn" å klokke med, dvs mindre fininnstilling. Jeg mener Q6600 er det beste til OC. Den steppingen som er nå er veldig god (G0) Den er lettere å klokke og er kjøligere enn den forrige steppingen, viktig for den som skal kjøle med luft. Du må ha monsterkjøler om du skal klokke i taket men du kommer et godt stykke med en mer ordinær kjøler med G0-stepping på Q6600.

Det er masse om de beste kortene å klokke på forumet om du leter under overklokking generelt. Geil-ram er veldig anerkjent hos klokkerne.

https://prisguiden.no/product.php?productId=56664 De er så billig at de er gitt vekk.

Kjøper du denne prosessoren kan du legge mer penger i et bra kort.

 

Edit: Et par detaljer

Endret av ss1108
Lenke til kommentar

Jeg har en Q6600, og er veldig fornøyd.

Prisen på Q6600 er noe som gjør det vanskelig for de andre quad prosessorne.

Hvis du vil ha en OC vennlig cpu så gå for Q6600, den har 9 multipier, og er lett å overklokke. Jeg har ikke prøvd noen av disse andre quadene, men hadde ikke prisen betyd noe her så ville jeg gått for Q9450 uten tvil.

 

 

 

 

 

-manidress

Lenke til kommentar

De Q6600 G0'ene du får fra nettbutikkene for tiden klokker veldig dårlig, dvs at du ikke kan forvente å klare 3.6Ghz på luft. De trenger mye mer volt enn tidligere G0-prosessorer.

 

Q9xxx bygges på 45nm, og er derfor kaldere enn Q6x00, og vil derfor ofte også klokke bedre på luft enn de eldre modellene. Det er også mer kraft pr Ghz på 45nm-prosessorene.

 

Merk at pga lavere multipler må Q9xxx ha høyere FSB enn Q6x00. Q9xxx er også kjent for å ha FSB-wall, og er derfor vanskelig å få over 450-475FSB, noe som tilsvarer 3.6Ghz-3.8Ghz på Q9450. På Q9300 vil det vel være 3.4-3.5Ghz, men det er vanligvis ikke problem å klare dette med standardkjøler/annen luftkjøler.

 

Når det gjelder hk er det P35 eller X38/X48 som gjelder. Av minne ville jeg valgt enten mushkin, ocz eller crusial ballistix med minst PC8000.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
De Q6600 G0'ene du får fra nettbutikkene for tiden klokker veldig dårlig, dvs at du ikke kan forvente å klare 3.6Ghz på luft. De trenger mye mer volt enn tidligere G0-prosessorer.

 

Q9xxx bygges på 45nm, og er derfor kaldere enn Q6x00, og vil derfor ofte også klokke bedre på luft enn de eldre modellene. Det er også mer kraft pr Ghz på 45nm-prosessorene.

 

Merk at pga lavere multipler må Q9xxx ha høyere FSB enn Q6x00. Q9xxx er også kjent for å ha FSB-wall, og er derfor vanskelig å få over 450-475FSB, noe som tilsvarer 3.6Ghz-3.8Ghz på Q9450. På Q9300 vil det vel være 3.4-3.5Ghz, men det er vanligvis ikke problem å klare dette med standardkjøler/annen luftkjøler.

 

Når det gjelder hk er det P35 eller X38/X48 som gjelder. Av minne ville jeg valgt enten mushkin, ocz eller crusial ballistix med minst PC8000.

 

hadde Crucial BallistiX PC3-12800 2 GB vært et godt kjøp? litt dyre men :D

Ellers blir det nokk https://prisguiden.no/product.php?productId=86381

Da må jeg vel også skaffe meg et 64 bit OC men tenkte på det da jeg skulle ha quad så...

Lenke til kommentar
Da må jeg vel også skaffe meg et 64 bit OC men tenkte på det da jeg skulle ha quad så...

Du mener sikker OS ikke OC. Du trenger ikke 64-bit OS for å bruke 4 kjerner. Dette er kun hvis du skal utnytte mer enn 4 GB minne. Ser at du har tenkt til å kjøpe 8 GB RAM og da er 64-bit tingen ;) .

Lenke til kommentar

Jeg ser veldig mange uklare svar her, så en saksopplysning trenger vi nå:

 

For det første!

X3220 og q9300 er NØYAKTIG SAMME PROSESSOR.

Den har en multiplier på 7.5 og krever meget høy FSB for å klokkes ytterligere.

 

Q6600 og Q9450 er "søsterprosessorer". Begge gir MYE for pengene, 6600 har 9xmuli, 9450 8x, og trenger dermed 450 FSB for å nå f.eks. 3.6 GhZ. Forskjellen er at 6600 er 65nm, og en eldre generasjon, mens 9450 er 45nm og HELT FERSK, virkelig ny, bare en måned på markedet.

 

Jeg har hørt mye rart om både 6600 og 9450. Begge er forholdsvis gode kjøp, men jeg vil insistere på at 9450'en er bedre. Jeg har 9450'en selv og har tittet på forskjellige benchmarks. Så blant annet en fyr som hadde dradd sin 6600 opp i 4ghz og skrøt av å klare 13.3 sekunder i 1M superpi. Akkurat nå klarer jeg 12.890 med min, som er klokket til 3.6.

 

Systemet mitt ellers er ikke nevneverdig overlegent, men det må nevnes at jeg kjører X48 og DDR3 og er passelig fornøyd med hvordan disse samarbeider med 9450'en.

Endret av de_baser
Lenke til kommentar

helt riktig de_baser.

har du penger til det så burde du gå for 9450 eller hvis du ikke har så mye penger så ville jeg anbefalt Q6600 som jeg har selv og er strålende fornøyd med, men den er jo litt dårligere enn 9450 som har 45-nm noe som gjør den kaldere og bedre.

Lenke til kommentar
For det første!

X3220 og q9300 er NØYAKTIG SAMME PROSESSOR.

Den har en multiplier på 7.5 og krever meget høy FSB for å klokkes ytterligere.

 

Har du sjekket at de har samme temperaturspesifikasjoner?

t.d., pleier x å tåle mer varme (laget med høyere kvalitetsterskel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...