Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil ikke dømme noen, men fornuften tvinger meg til å påstå at hun innbilte seg ting der og da. Det betyr naturlivgis ikke at hun er gal i hodet generelt sett.

 

La oss si at hvis en venn av meg hadde sagt at han hørte stemmer i sitt eget hode hadde jeg, som den gode venn jeg er, sagt at han/hun fikk reise å sjekke det hos en kjøtt snekker (lege), da fortrinnsvis hos en hode krymper.....

 

Personlig har jeg aldri, ikke en eneste gang, hørt stemmer inne i mitt eget hode. Det kan såklart være meg det er noe feil med, at det er normalt å høre stemmer i hodet, men så langt har jeg ikke kommet over noe som tilsier at stemmer i hodet er normalen.... :)

 

Ontopic:

 

Har ei venninne som er kristen, hun er personlig kristen (Hva nå enn DET betyr? Betyr det at andre er upersonlige kristne? Hun holder det for seg selv sier hun og det er derfor det er personlig... så jeg lurer på hva de som prakker dette på andre kaller seg? :) ) Hadde en lang diskusjon med henne der det ene punktet etter det andre av hennes grunner for å tro falt for, om ikke eget sverd, så ihvertfall for mitt sverd og hun påsto i etter kant at hun skulle tenke litt nøyere over hvorfor hun fremdeles holdt på troen sin. Det har alltid forundret meg at hun er kristen, for hun er fullt oppegående på evolusjon og annen vitenskap og burde, som jeg sa til henne, ha bedre vett ann å tro på den gamle myten hun tror på...... noe hun faktisk var litt enig i :)

 

Anyway, det som forundrer meg med noen kristne er at de tar så alt for meget av det som står i bibelen for god fisk og kan få seg til å tro på noe de i en hver annen setting ville forkastet som tull, tøys og pølsevev. De har også en enorm respekt for bibelen og blir enten sjokkert eller fryktelig opprørt av at jeg ikke er særlig imponert over bibelen. En annen ting som kom veldig godt frem under samtalen med min venninne er at hun ikke trodde på at jeg ikke tror på et liv etter døden. For som hun sa, hvordan kunne jeg leve med den vissheten at jeg ikke var mer etter døden liksom, at når jeg dør så dør jeg. Hun mente på at dette måtte være tomt og skremmende men jeg kan ikke si at den tanken skremmer meg eller har noe tomt ved seg i det hele tatt. Det får meg bare til å nyte og verdsette det livet jeg har enda mer. Skjønner ikke hvorfor noen skulle syntes at dette på noen måte er tomt, det er sånn verden er og den er sånn helt naturlig. En annen ting hun syntes var rart var at jeg ikke bryr meg om hvor jeg begraves. Faktum er at jeg godt kunne bli begravet på en søppel fylling (jeg bryr meg ikke, jeg er jo død!) og hadde det ikke vært for at de jeg etter later kanskje vil ha et sted å gå til når jeg blir borte hadde jeg gjort det. Ser ingen grunn til at jeg skal ligge å ta opp plass i uttrengsmål. Det værste var at flere der var enige med meg. De hadde faktisk tenkt i samme baner og min stakkars kristne venninne kunne ikke få seg til å tro at vi faktisk mente det, noe ihvertfall jeg gjør.

 

Så for meg er det å være kristen det samme som å tro på en løgn, å lure seg selv og tro at en er mer verdt enn det vi fra naturens side er. Pluss at du må tro på en del latterlige dokriner som ethvert menneske med litt fornuft hadde forkastet i en annen sammenheng.... Jeg skjønner ikke hvorfor folk er kristne. For meg virker all tro som skremsels prpaganda som er funnet på for å styre folk ikke bare fysiskt men også psykisk, det er det mest totaliære styreform mennesker har funnet på noen sinne! Så jeg har ingen problemer med å følge isbits parralell til nazismen. Same shit, new wrapping liksom....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
En annen ting som kom veldig godt frem under samtalen med min venninne er at hun ikke trodde på at jeg ikke tror på et liv etter døden. For som hun sa, hvordan kunne jeg leve med den vissheten at jeg ikke var mer etter døden liksom, at når jeg dør så dør jeg. Hun mente på at dette måtte være tomt og skremmende men jeg kan ikke si at den tanken skremmer meg eller har noe tomt ved seg i det hele tatt. Det får meg bare til å nyte og verdsette det livet jeg har enda mer. Skjønner ikke hvorfor noen skulle syntes at dette på noen måte er tomt, det er sånn verden er og den er sånn helt naturlig. En annen ting hun syntes var rart var at jeg ikke bryr meg om hvor jeg begraves. Faktum er at jeg godt kunne bli begravet på en søppel fylling (jeg bryr meg ikke, jeg er jo død!) og hadde det ikke vært for at de jeg etter later kanskje vil ha et sted å gå til når jeg blir borte hadde jeg gjort det. Ser ingen grunn til at jeg skal ligge å ta opp plass i uttrengsmål.

 

Jeg er ikke redd for at det ikke skal være noe mer etter døden. Hvorfor frykte ingenting? Lol. Jeg hadde vært mer redd om jeg faktisk trodde på evig liv. Hva slags liv ville det være snakk om? Eksistens er ikke nødvendigvis bedre enn ikke-eksistens.

 

Jeg driter også i hvor jeg blir begravet, og det ville jeg blitt selv om jeg trodde på et liv etter døden. Kroppen er uansett dau, uansett hva som skjer med bevisstheten.

 

Når det er sagt, er jeg en noe spesiell ateist, da jeg faktisk er åpen for et liv etter døden. Men jeg ville blitt veldig overrasket.

Lenke til kommentar
Jeg tror selv frykt for døden er en viktig årsak. Mennesket er det eneste dyret som vet at det skal dø.

 

Når en såpass stor % av verdens befolkning tilhører en religion må det da nødvendigvis være mer en kun en årsak? Det finnes sannsynligvis flere grunner, men må man nødvendigvis kunne grunngi hvorfor man tror? Skal det ikke holde å kunne si "jeg tror fordi jeg finner trøst i troen"? Verdiene som kristendommen er bygd på er i seg selv nok grunn til å ville tro.

Og kjennetegnet for en kristen er nettopp det at han tror på Jesus som messias. Så det å si "jeg er kristen fordi jeg tror på Jesus", det er ikke feil. Jødene tror på Jesus som en profet, i likhet med muslimene. Det er kun kristne som tror på Jesus som messias.

Lenke til kommentar
Så det å si "jeg er kristen fordi jeg tror på Jesus", det er ikke feil. Jødene tror på Jesus som en profet, i likhet med muslimene. Det er kun kristne som tror på Jesus som messias.

 

Så det du sier at at dette er riktig for både kristne, jøder og muslimer å fly rundt og sier at de tror på jesus, ikke som messias, men som mannen jesus? Tror du vil få en hard kamp for å få til dette da, men lykke til :)

 

Hvis det er eneste grunn til å tro på gud ser jeg ikke vitsen med det jeg :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg driter også i hvor jeg blir begravet, og det ville jeg blitt selv om jeg trodde på et liv etter døden. Kroppen er uansett dau, uansett hva som skjer med bevisstheten.

 

Når det er sagt, er jeg en noe spesiell ateist, da jeg faktisk er åpen for et liv etter døden. Men jeg ville blitt veldig overrasket.

Lol, skal du bli begravet? Det er jo tragisk, er du død, er du død. Jeg skal kremeres og bidra til global oppvarming, hell yea! Hva er poenget med å føle noe i det hele tatt? Det er dumt, det skaper rom for blandinger. Ja til apatiens gleder.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg er kristen? godt spørsmål igrunn. Jeg har alltid trodd på en høyere makt. Men da jeg var rundt 16-17 følte jeg en slags tiltrekkning mot Gud. Bare Gud som vet hvorfor dette plutselig skjedde. Jeg har en mor som er kristen, men ingen hyperreligiøs fanatiker, og en far som er fulstendig motstander av alt som heter religion.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er kristen pga.

 

- fykt for døden

- du kommer ganske bra ut i forhold til nesten alle de store religionene

- jeg har opplevd bønnesvar

- jeg har mange venner i kirken

- jeg har vokst opp i en kristen familie

- jeg har vært misjonærbarn og har sett hvor mye bedre kristendommen er enn buddismen

- jeg har sett mange som tror, og blitt innspirert

- jeg har selv hørt folk si til meg, det er pga det du sa jeg har blitt kristen. Det hjelper meg til å fortsatt være det.

Lenke til kommentar
Jeg er kristen pga.

 

- fykt for døden

- du kommer ganske bra ut i forhold til nesten alle de store religionene

- jeg har opplevd bønnesvar

- jeg har mange venner i kirken

- jeg har vokst opp i en kristen familie

- jeg har vært misjonærbarn og har sett hvor mye bedre kristendommen er enn buddismen

- jeg har sett mange som tror, og blitt innspirert

- jeg har selv hørt folk si til meg, det er pga det du sa jeg har blitt kristen. Det hjelper meg til å fortsatt være det.

 

Her tror jeg man finner hovedgrunnen til at folk er kristne.

 

Jeg skulle likt å se tall som viser hvor stor andel av folk som anser seg for å være personlig kristne som er vokst opp med kristne foreldre.

 

Det er ikke rart folk mener kristne er hjernevasket.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg var på tur i sommer med Konfirmantgruppen min, på turen ble ca. 10 personer som ikke kom fra kristne familier kristne, nesten hver gang jeg hører en andakt eller et vitensbyrd så er det en som ble kristen uten å komme fra kristen familie som holder det. Men jeg innrømmer at personlig så er det en stor grunn, jeg tenker veldig logisk og hadde det ikke vært for en kristen familie hadde jeg mest sannsynlig vært ekstremt ateistisk.

Lenke til kommentar

Hadde nok motsatt opplevelse da enkelte av oss satte prestene vi hadde til veggs i logikk og ble bedt om å ikke stille spørsmål men høre etter der de gnålte på nestekjærlighet og diverse andre selvfølgligheter en slettes ikke trenger to tusen år gamle dogma for å inneha.

At en allerede i en alder preget av hormonelle forstyrrelser og mer fokus på det annet kjønn enn teologi får kleregiet til å angripe når en påpeker inkonsistensen av det de sier istedet for å vende det andre kinn til og komme med rasjonelle forklaringer på det de påstod sier en del...

Flertallet som konfa seg i kirka der jeg kommer fra i gjorde det nok av rent økonomiske grunner uansett, da en mistenkte eldre slektninger for å knipe igjen pungen på dagen om en ikke gikk inn for overtroen :p

 

-Og slik er det i økende grad, det er ikke mange som konfer seg kristelig lengre der jeg kommer fra. Utsikten fra prekestolen preges av tomme benkerader, kun brutt av sporadiske innslag av blågrå hoder ornamentert med høreaparat som - mest sansynlig - piper i protest mot alt tøvet som fanges opp og sendes videre til slitne trommehinner som ærlig talt hadde hatt bedre av å slappe av etter dagens mas og hyl fra barne og/eller oldebarns evige gnål om is, vafler og annet som en må stappe inn i gapene på de grådige ADHD monstrene for å få et øyeblikks fred.

 

@sCuper

Uansett; å tro fordi en har blitt flasket opp på det er en dårlig grunn.

Det samme er dødsfrykt.

Om du er så logisk som du påstår du er tror jeg imidlertid du har suspendert skeptisismen akkurat når det gjelder å bruke den på religionen, det er nå min erfaring når det gjelder ellers rasjonelle folk som tror på ett eller annet supernaturlig og følgelig kaster all skepsis og fornuft over bord i enkelte saker. Det blir som å si at fysikk og kjemi er kult, men akkurat når det gjelder formasjonen av tunge metaller så tror en på alkymi ;)

Lenke til kommentar
- fykt for døden

- du kommer ganske bra ut i forhold til nesten alle de store religionene

Vil ikke bli overrasket om det er mange som velger sin tro basert på dette, spesielt i forhold til frykt. Som jeg har nevnt tidligere, de abrahamittiske religionene er en av de færre, feige religionene som benytter frykt for å få tilhengere på deres side. Kvalmt.

Lenke til kommentar
- jeg har vært misjonærbarn og har sett hvor mye bedre kristendommen er enn buddismen

hvordan mener du at kristendommen er 'bedre' enn buddhismen?

hadde vært fint om du kunne forklare den litt nærmere :)

 

om du føler at kristendommen er riktig for deg, så skjønner jeg, men hvis man skal se på det fra et mer objektivt perspektiv så er buddhismen desidert den beste religionen vi har her på jorda.

 

ikke en eneste dråpe blod har blitt spilt i buddhismens navn. det er en flott religion/livssyn som i likhet med kristendommen oppfordrer til nestekjærlighet, noe som er dritbra! allikevel så er buddhismen i motsetning til kristendommen åpen for andre kulturer, andre religioner og andre mennesker. den dømmer ingen!

 

i de ti bud står det klart "du skal ikke ha noen andre guder enn meg" - og bryter du med dette skal du brenne i helvette., homofile fortjener å brenne i helvette og man kan krige i guds navn for å konvertere andre.

 

buddhisme ftw

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5fuTpwTc

"Tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser."

(Bibelen.)

 

"Gud er kjærlighet."

(Bibelen, 1.Johannesbrev kapittel 4, vers 16.

 

"Jeg er veien, sannheten og livet. Inger kommer til Faderen uten ved meg.

(Jesus, Johannes-evangliet, kap.14, vers 6.)Den som tror på meg skal leve om han enn dør."

 

 

"Jesus sier til henne:Jeg er oppdtandelsen og livet.Den som tror på meg skal leve om han enn dør."

(Johannes-evangeliet kap. 11,vers 25.)

 

Jesus elsker meg, og han har gitt meg visshet om han er sannheten. Han døde for mine synder på korset. Derfor er jeg Hans.

"Fordi du er dyrebar i mine øyne, aktet høyt og jeg elsker deg." sier Jesus til alle som tror på han.

(Jes. kap.43, vers 4.)

 

HVilken ufattelig kjærlighet han har vist meg ved å ofre sitt liv for meg! Og ikke bare for meg! Det er virkelig en kjærlighet verd å gi videre!!

 

Hør! sier Jesus:

"Og han er en soning for våre synder, og ikke bare for våre, men også for hele verden."

(Biblen.)

 

Ps: for å finne mer ut av hva som står i Bibelen: www.bibelen.no

viss du ike har en Bibel!!

Lenke til kommentar
- jeg har vært misjonærbarn og har sett hvor mye bedre kristendommen er enn buddismen

hvordan mener du at kristendommen er 'bedre' enn buddhismen?

hadde vært fint om du kunne forklare den litt nærmere :)

 

om du føler at kristendommen er riktig for deg, så skjønner jeg, men hvis man skal se på det fra et mer objektivt perspektiv så er buddhismen desidert den beste religionen vi har her på jorda.

 

ikke en eneste dråpe blod har blitt spilt i buddhismens navn. det er en flott religion/livssyn som i likhet med kristendommen oppfordrer til nestekjærlighet, noe som er dritbra! allikevel så er buddhismen i motsetning til kristendommen åpen for andre kulturer, andre religioner og andre mennesker. den dømmer ingen!

 

i de ti bud står det klart "du skal ikke ha noen andre guder enn meg" - og bryter du med dette skal du brenne i helvette., homofile fortjener å brenne i helvette og man kan krige i guds navn for å konvertere andre.

 

buddhisme ftw

Det står også:

"Du skal ikke drepe"

Hvis andre mennesker tidligere i historien har gått imot dette og sagt at det er i Guds navn, har de handlet feil utifra Bibelen, men det var fordi kirken hadde for mye makt og ble maktsyke mennesker, som de fleste av oss ville blitt over lengre tid. Derfor skylder jeg ikke det på kristendommen, men på menneskets svakheter.

 

I Monoglia, hvor jeg bodde, der var det et Buddistisk tempel, med engang du kom inn så du fire store statuer av guder eller demoner. De satt der med fæle fjes og under beina deres stod mange små mennesker og holdt dem oppe.

Dette gav deg følelsen av å ikke være verdt noe som helst, undertrykt og bokstavelig talt tråkket på.

Som buddist så må du leve med tanken at du alltid må leve perfekt for å få det bra i ditt neste liv, slik du gjorde i livet før det du har nå. Dette var det mange som var redd for å ikke greie. Derfor hadde de noen bønnkjeder, det var perle smykker som de telte perler på. siden det var et smykke så varte ringen uendelig og man kunne aldri telle seg ferdig,

det var bare om å gjøre å telle flest perler rett og slett. Jeg så mange stå lenge, lengh e med disse i det desoerate håpet om at deres neste liv skulle i det minste bli litt bra. Jeg syntes dette virket galt.

 

Det er også en av tingene som gjør at jeg er en kristen.

I kristendommen så døde Jesus for oss slik at vi skal få et bedre liv etter døden.

I nesten alle andre religioner så må du gjøre deg fortjent til det selv og det er som regel nesten umulig.

Endret av sCuper
Lenke til kommentar

 

"Tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser."

(Bibelen.)

 

"Gud er kjærlighet."

(Bibelen, 1.Johannesbrev kapittel 4, vers 16.

 

"Jeg er veien, sannheten og livet. Inger kommer til Faderen uten ved meg.

(Jesus, Johannes-evangliet, kap.14, vers 6.)Den som tror på meg skal leve om han enn dør."

 

 

"Jesus sier til henne:Jeg er oppdtandelsen og livet.Den som tror på meg skal leve om han enn dør."

(Johannes-evangeliet kap. 11,vers 25.)

 

Jesus elsker meg, og han har gitt meg visshet om han er sannheten. Han døde for mine synder på korset. Derfor er jeg Hans.

"Fordi du er dyrebar i mine øyne, aktet høyt og jeg elsker deg." sier Jesus til alle som tror på han.

(Jes. kap.43, vers 4.)

 

HVilken ufattelig kjærlighet han har vist meg ved å ofre sitt liv for meg! Og ikke bare for meg! Det er virkelig en kjærlighet verd å gi videre!!

 

Hør! sier Jesus:

"Og han er en soning for våre synder, og ikke bare for våre, men også for hele verden."

(Biblen.)

 

Ps: for å finne mer ut av hva som står i Bibelen: www.bibelen.no

viss du ike har en Bibel!!

 

 

 

Hvis du ikke klarer å argumentere uten å gjenta lamme bibel sitat bør du kanskje la være å argumentere...

 

Eller hvordan ville du likt at jeg smekket opp sitater fra Harry Potter, snehvit og de syv dvergene eller en eller annen eventyr bok som argumentasjon?

 

Bibel sitater er IKKE argumentasjon! Skal du fortsette med det ber jeg deg å besøke denne siden, der driver de med slik idiotisk bibel sitering i den tro at det sier vanlige fornuftige folk noe... :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...