Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er jeg kristen?

(Thought you'd never ask ;) )

Jeg er kristen fordi det er noe i meg som sier at det er rett. Det at jeg er kristen er ikke et resultat av en haug logiske tankerekker, skjønt disse støtter opp, men jeg har fått en indre visshet og følgelig fred av å bekjenne meg som kristen.

 

Videre kan jeg si at Gud har betydd masse i livet mitt. Han har forandret meg innvendig.

En tid brydde jeg meg veldig mye om å være akseptert, kul og aller helst sett opp til. Jeg brukte masse tid og energi på å ta meg godt ut, og henge med de riktige folkene. Jeg var egoistisk og hadde ikke problem med å stenge ute folk, og trykke andre ned for å komme på topp selv. Men så virket Gud i meg og viste meg hvor feil dette var, han gav meg en trang til å forandre meg, og nå selv om jeg ikke alltid klarer det, så ønsker jeg, òg prøver å være et best mulig medmenneske for de rundt meg.

 

Hva mener du med logiske tankeganger som støtter opp for din tro?

 

Med logiske tankerekker som støtter opp for kristendom, mener jeg at jeg har fått svar på mange vanskelige spørsmål om kristendommen og hvorvidt den er sann med å finne logiske svar som støtter kristendommen, og i en del tilfeller også viser til at kristendommen MÅ være sann. Uansett er det en god støtte for meg å ha gode forklaringer, men jeg bygger uansett ikke troen min på dem. Uavhengig av disse tankerekkene så er det som om jeg bare veit at kristendomen må være sann.

 

Håper jeg forklarte det på en forståelig måte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvordan kan han tro når ingen observasjoner tyder på liv? Jeg er fullt klar over antallet stjerner osv osv, men den eneste observasjonen på at liv i det hele tatt skal være mulig er oss selv, og sett fra et statistisk (??) perspektiv så er det for lite til å representere de resterende planetene.

Statistikk er per definisjon ubrukelig i dette tilfellet. Dette tas dessuten opp i utallige andre tråder.

Lenke til kommentar

Enig med deg chokke. Kan forklare hvordan det er for meg da :)

 

Jeg tenker slik at jeg vet at det er mulighet for liv på andre planeter, men jeg vet ikke om det faktisk er der. Jeg vet også med ganske god sikkerhet at sannsynligheten for liv andre plasser er relativt stor.

 

Jeg vet også at jeg ikke kan si at jeg VET med absolutt sannhet at det ikke finnes noen gud, men jeg kan heller ikke si det motsatte. Derimot, sannsynligheten for at det finnes en gud er veldig liten, faktisk så er det jo absolutt ingenting som tyder på at det faktisk finnes en gud. Det er derimot mye som tyder for muligheten for liv på andre planeter, selv om vi kan lite om hvordan livet blir til.

 

Når jeg ser på min innlegg i lang stund tilbake, så koker det hele ned til at jeg "tror" på de tingene som er mest sannsynlig og som kan bevises og etterprøves. Det går også andre veien. Jeg tror ikke på ting som har svært liten sannsynlighet og påstander og hypoteser som ikke har noen beviser, selv om jeg vet at jeg ikke kan forkaste det helt.

 

Men det er en ting jeg vet. Det er at det er ikke lurt av meg å sitte her og poste på diskusjon.no når jeg har prøve i fysikk i morgen i et helt års pensum. Tilbake til boken :)

 

EDIT:

Hvorfor er jeg kristen?

(Thought you'd never ask ;) )

Jeg er kristen fordi det er noe i meg som sier at det er rett. Det at jeg er kristen er ikke et resultat av en haug logiske tankerekker, skjønt disse støtter opp, men jeg har fått en indre visshet og følgelig fred av å bekjenne meg som kristen.

 

Videre kan jeg si at Gud har betydd masse i livet mitt. Han har forandret meg innvendig.

En tid brydde jeg meg veldig mye om å være akseptert, kul og aller helst sett opp til. Jeg brukte masse tid og energi på å ta meg godt ut, og henge med de riktige folkene. Jeg var egoistisk og hadde ikke problem med å stenge ute folk, og trykke andre ned for å komme på topp selv. Men så virket Gud i meg og viste meg hvor feil dette var, han gav meg en trang til å forandre meg, og nå selv om jeg ikke alltid klarer det, så ønsker jeg, òg prøver å være et best mulig medmenneske for de rundt meg.

 

Hva mener du med logiske tankeganger som støtter opp for din tro?

 

Med logiske tankerekker som støtter opp for kristendom, mener jeg at jeg har fått svar på mange vanskelige spørsmål om kristendommen og hvorvidt den er sann med å finne logiske svar som støtter kristendommen, og i en del tilfeller også viser til at kristendommen MÅ være sann. Uansett er det en god støtte for meg å ha gode forklaringer, men jeg bygger uansett ikke troen min på dem. Uavhengig av disse tankerekkene så er det som om jeg bare veit at kristendomen må være sann.

 

Håper jeg forklarte det på en forståelig måte :)

 

 

 

Vel, du kommer ikke med noen av disse logiske svarene som støtter kristendommen, og tilfeller som beviser (eller sier) at kristendommen MÅ være sann. Det er det jeg er interresert i :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Jeg er kristen fordi jeg synes det er digg. Det gir meg noe mer en hva verden ellers har å tilby. Jeg tror på Jesus, jeg tror på at han døde for syndene mine, og jeg tror at vi mennesker trenger Gud. Siden denne tråden ikke tar opp hva jeg tror på, lar jeg det stå ved det. Jeg er kristen fordi jeg tror på Jesus.

Lenke til kommentar
Jeg er kristen fordi jeg synes det er digg. Det gir meg noe mer en hva verden ellers har å tilby. Jeg tror på Jesus, jeg tror på at han døde for syndene mine, og jeg tror at vi mennesker trenger Gud. Siden denne tråden ikke tar opp hva jeg tror på, lar jeg det stå ved det. Jeg er kristen fordi jeg tror på Jesus.

 

Det er feil å si at vi mennesker trenger en Gud, jeg klarer meg faktisk helt utmerket uten en. Hvorfor trenger mennesker egentlig Gud? Historien sier klart og tydelig at kristendommen har påført utrolige lidelser mot mennskeheten mens den har eksistert. Det meste av grusomheten var selvfølgelig i eldre tider når vi fulgte bibelen på ordet, men det gir den ingen unskyldninger.

Lenke til kommentar
Statistikk er per definisjon ubrukelig i dette tilfellet. Dette tas dessuten opp i utallige andre tråder.

Jeg er klar over dette, men det ble likefullt bragt opp og er verdig et par poster siden dette også omhandler tro.

 

Dette intresserer meg :). Det ser ut til at ateister( ihvertfall en del...) sluker ideen om at det må finnes liv på x antall planeter UTEN fnugg av bevis mens de glatt forkaster gude tro, som utrolig nok (?) heller ikke har et fnugg bevis! Hvorfor det? Det er jo i prinsipp samme sak da ingen av delene kan begrunnes med annet enn en tro på det...

 

Er dette fordi de fleste ateister tror på evolusjon og at de i evolusjonens lys "tror" at det samme kan ha skjedd på andre planeter, som deler jordens "lodd" til oppstandelse av liv? Men hvorfor tror så noen kristne på dette? Det river jo ned hele greia med at jorden er guds skapelse (eneste?) og at vi er hans barn hvis han har flere planeter han har laget ting og tang på, ikke sant?

 

Uansett interessant å se hvordan vi definerer "tro" på noe... :D Og hvordan "noen" forklarer det ene som idioti og det andre som noe som er normalt å tro på liksom...

 

The world is a strange place to be, mark my words...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg er kristen fordi jeg synes det er digg. Det gir meg noe mer en hva verden ellers har å tilby. Jeg tror på Jesus, jeg tror på at han døde for syndene mine, og jeg tror at vi mennesker trenger Gud. Siden denne tråden ikke tar opp hva jeg tror på, lar jeg det stå ved det. Jeg er kristen fordi jeg tror på Jesus.

 

Det er feil å si at vi mennesker trenger en Gud, jeg klarer meg faktisk helt utmerket uten en. ....

 

Jeg slenger meg på da jeg også har levd en del år uten engang å ha tenkt på at det må finnes noen gud... Men det jeg tror 316 mener med at vi trenger en gud er vel når vi dør og skal videre inn i evigheten så trenger vi en som skal fortelle oss hvor vi skal i heisen, opp eller ned.... ? er det dette du mener når du sier at vi trenger en gud? Eller mener du at alle trenger en hver dag i det korte livet vi har her? I så fall er det ganske spenstig av 316 å påstå noe slikt, da jeg helt ærlig ikke engang har savnet noen gud de siste 40 årene og ikke tror jeg, satser jeg på da :), at jeg kommer til å trenge en heller....

 

Syntes ikke du at det ville vært ganske dristig av meg å påstå at du ikke trenger noen gud for å klare deg i livet ditt 316? For selv om du ikke ser et liv uten er er det faktisk slik at en del av oss HAR levd et liv uten....

Lenke til kommentar

De fleste ateister mener vel at sannsyneligheten for at det finnes livsformer på andre planeter et sted i universet er ekstremt høy. Det er selvfølgelig et veldig spennende spørsmål som kansje vitenskapen en dag kan gi oss svar på. Med tanke på de utallige galaksene og solsystemene hvor mange har planeter som ligner på vår egen, skal vi faktisk ikke se bort fra det.

Nå vil jeg selvfølgelig ikke si at det finnes andre livsformer ettersom vi ikke har bevist det enda, men jeg blir absolutt ikke overasket hvis vi finner det en gang.

Lenke til kommentar

Kan da forklare mitt forhold til liv i universet og mitt forhold til guder.

Det bryr meg ikke. Jeg lever livet mitt slik min moral tillater det, om det er en gud som styrer det eller ikke driter jeg i, det gjør ingen forskjell for meg og mitt liv. Naturlovene som gjelder ser ikke ut til å slutte med det første for å si de sånn.

Samme med liv på andre planeter. Javel? So what om usdsjasdhdjsgwnadushnscvie lever på PQ-22840 1000000000 lysår unna? Dette interesserer meg ikke annet enn at det hadde vært interesant å skaffe kunnskap om andre planeters raser, ikke rasene i seg selv.

Lenke til kommentar
Men det jeg tror 316 mener med at vi trenger en gud er vel når vi dør og skal videre inn i evigheten så trenger vi en som skal fortelle oss hvor vi skal i heisen,

 

De flotte med å være ateist er at vi vet med størst sannsynelighet at ingenting vil skje når vi dør, det vil være som akuratt før vi ble født. Derfor vil vi utnytte dette ene livet vi har fått fullt ut, til den dagen vi dør.

 

Religiøse derimot må slave etter en oldtidens bok i frykt om dem har vært snille nok til å komme til det evige paradiset eller pines i helvete for alltid. Det at dem tror at det er liv etter døden betyr også at dem kansje ikke vil leve dette livet fullt ut.

Lenke til kommentar
Dette intresserer meg :). Det ser ut til at ateister( ihvertfall en del...) sluker ideen om at det må finnes liv på x antall planeter UTEN fnugg av bevis mens de glatt forkaster gude tro, som utrolig nok (?) heller ikke har et fnugg bevis! Hvorfor det? Det er jo i prinsipp samme sak da ingen av delene kan begrunnes med annet enn en tro på det...

Fort gjort å tro det, men nei.

 

Troen på liv på andre planeter er basert på observasjoner gjort på egen planet.

Det finnes lvi stort sett overalt på planeten vår, i miljøer uten lys og oksygen og ved ekstremt lave eller høye temperaturer.

Den eneste forutsetningen for liv er på denne planeten vann

 

Dette forteller oss at det er en mulighet for liv, selv på planeter som ikke ligner vår egen.

Mars, IO, Callisto og Europa er legemer innen vårt eget solsystem som kan ha en mulig sjanse for liv.

Mars har vann, IO er det mest aktive legemet i solsystemet, og kan ha vann i flytende form. Callisto har noe vann under skorpen, og har dessuten et aktivt indre på grunn av at Jupiter trekker i den hele tiden, Europa ar maaaaaaaaasse vann (is ihvertfall, men en går utifra at den har et aktivt indre, av samme grunn som Callisto og IO)

 

Og som sagt så finnes det planeter utenfor vårt eget solsystem.

Hvis så mange legemer har muligheten for liv i vårt eget solsystem, hvordan er det da i resten av verdensrommet?

 

Så det er ikke basert på tro, men observasjoner.

Lenke til kommentar
Så det er ikke basert på tro, men observasjoner.

Observasjoner for betingelsene for liv på jorden, vi har enda til gode å observere liv andre steder. Unntaket er vel den astroiden som det ble funnet en bakterie på, men det er/var(?) vel noe debatt rundt den. Så tror vi at med de samme betingelsene andre steder, så bør liv kunne oppstå der også.

 

Dette intresserer meg . Det ser ut til at ateister( ihvertfall en del...) sluker ideen om at det må finnes liv på x antall planeter UTEN fnugg av bevis mens de glatt forkaster gude tro, som utrolig nok (?) heller ikke har et fnugg bevis! Hvorfor det? Det er jo i prinsipp samme sak da ingen av delene kan begrunnes med annet enn en tro på det...

Delvis godt poeng, men jeg tror det mer er slik at man tror på muligheten for liv på andre planeter. De som tror på en gud eller guder, er nok nærmere vet at gud/guder eksisterer, enn de som tror på liv på andre planeter. Er vel ikke så mange som sier at det er liv på andre planeter ?

Gud/guder er overnaturlige vesner, mens liv på andre planeter ikke har noe overnaturlig over seg, så helt sammenlignbart er det ikke.

Men du har rett i at det er en (grad av) tro uten bevis (enda).

Lenke til kommentar
Jeg er kristen fordi jeg synes det er digg. Det gir meg noe mer en hva verden ellers har å tilby. Jeg tror på Jesus, jeg tror på at han døde for syndene mine, og jeg tror at vi mennesker trenger Gud. Siden denne tråden ikke tar opp hva jeg tror på, lar jeg det stå ved det. Jeg er kristen fordi jeg tror på Jesus.

 

Det er feil å si at vi mennesker trenger en Gud, jeg klarer meg faktisk helt utmerket uten en. ....

 

Jeg slenger meg på da jeg også har levd en del år uten engang å ha tenkt på at det må finnes noen gud... Men det jeg tror 316 mener med at vi trenger en gud er vel når vi dør og skal videre inn i evigheten så trenger vi en som skal fortelle oss hvor vi skal i heisen, opp eller ned.... ? er det dette du mener når du sier at vi trenger en gud? Eller mener du at alle trenger en hver dag i det korte livet vi har her? I så fall er det ganske spenstig av 316 å påstå noe slikt, da jeg helt ærlig ikke engang har savnet noen gud de siste 40 årene og ikke tror jeg, satser jeg på da :), at jeg kommer til å trenge en heller....

 

Syntes ikke du at det ville vært ganske dristig av meg å påstå at du ikke trenger noen gud for å klare deg i livet ditt 316? For selv om du ikke ser et liv uten er er det faktisk slik at en del av oss HAR levd et liv uten....

 

Jeg tror at vi trenger Gud, fordi i mange tilfeller vil nettopp troen på Gud utgjøre store forskjeller i menneskers liv. Det er også sant som RWS sier at vi trenger Gud for å komme til himmelen. Jeg legger ikke skjul på at det er overtroisk og fantastisk, men jeg tror også på et liv etter døden.

 

Men, jeg er fullt klar over at et liv uten Gud funker helt bra, og man trenger ikke være dårligere av å ikke være kristen. Det fins mange dårlige kristne også. Jeg har ikke vært kristen hele livet, og tok i mot Jesus som 16 åring. Før jeg ble kristen hadde jeg det helt bra, og syntes livet egentlig funka greit, akkurat som du/dere.

 

Men å legge det gamle livet og de gamle vanene bak seg, er fortsatt vanskelig. Men jeg jobber med det. Jeg snakker om usunne holdninger. Jeg har også prøvd å legge tro bak meg, enten fordi jeg blir lei av å være annerledes eller fordi jeg ikke har forstått Gud, men det virker som om jeg ikke får det til. Det blir for meg som å gå på hendene, jeg føler jeg vakler ut i usikkerhet uten.

Endret av 316
Lenke til kommentar
Men å legge det gamle livet og de gamle vanene bak seg, er fortsatt vanskelig. Men jeg jobber med det. Jeg snakker om usunne holdninger. Jeg har også prøvd å legge tro bak meg, enten fordi jeg blir lei av å være annerledes eller fordi jeg ikke har forstått Gud, men det virker som om jeg ikke får det til. Det blir for meg som å gå på hendene, jeg føler jeg vakler ut i usikkerhet uten.

 

Hva slags usunne holdninger er det du sikter til? Tenker du da på holdninger som fx å begjære sin nestes ektemake eller lignende? Eller var du en kjeltring før du ble nyfrelst? :)

 

Selv har jeg faktisk, med hånden på hjertet, aldri stjålet noe fra noen. Det hender at jeg begjærer min nestes kone, men jeg ser på det som menneskelig å gjøre slik, det er slik vi er programmert fra naturen av og det er faktisk langt i fra å se til faktisk å gjøre det, så det er ingen synd i mine øyne ihvertfall, bare for å ta et eksempel... :)

Jeg lyver fælt skjelden, har høy moral over det meste da jeg har godtatt at det er normalt å være forskjellige og skjønner ikke helt hva du mener med å være anderledes..? Er vi ikke alle det på et eller annet vis? Hvorfor ikke se på det som noe positivt isteden? Hvis folk ikke godtar meg som jeg er så gir jeg som regel faan. Jeg har klart meg selv hele livet og trenger ingen til å passe på meg, selv om det er ok med venner, for all del. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du som kristen føler at du mangler noe når du, ihvertfall her i landet, skulle hatt det meste. Men det er alltid lov til å ønske seg mer. Selv var jeg gift med en kone som i det store og hele klarte å ta fra meg mye av det jeg brukte å glede meg over.... men jeg har funnet ei som vet hvordan hun skal glede seg over de små tingene i verden isteden for kun de store og livet er lyst igjen :) Men noen gud har jeg ærlig talt ikke savnet....

Lenke til kommentar
Jeg er kristen fordi jeg synes det er digg. Det gir meg noe mer en hva verden ellers har å tilby. Jeg tror på Jesus, jeg tror på at han døde for syndene mine, og jeg tror at vi mennesker trenger Gud. Siden denne tråden ikke tar opp hva jeg tror på, lar jeg det stå ved det. Jeg er kristen fordi jeg tror på Jesus.

 

Det er feil å si at vi mennesker trenger en Gud, jeg klarer meg faktisk helt utmerket uten en. ....

 

Jeg slenger meg på da jeg også har levd en del år uten engang å ha tenkt på at det må finnes noen gud... Men det jeg tror 316 mener med at vi trenger en gud er vel når vi dør og skal videre inn i evigheten så trenger vi en som skal fortelle oss hvor vi skal i heisen, opp eller ned.... ? er det dette du mener når du sier at vi trenger en gud? Eller mener du at alle trenger en hver dag i det korte livet vi har her? I så fall er det ganske spenstig av 316 å påstå noe slikt, da jeg helt ærlig ikke engang har savnet noen gud de siste 40 årene og ikke tror jeg, satser jeg på da :), at jeg kommer til å trenge en heller....

 

Syntes ikke du at det ville vært ganske dristig av meg å påstå at du ikke trenger noen gud for å klare deg i livet ditt 316? For selv om du ikke ser et liv uten er er det faktisk slik at en del av oss HAR levd et liv uten....

 

Jeg tror at vi trenger Gud, fordi i mange tilfeller vil nettopp troen på Gud utgjøre store forskjeller i menneskers liv. Det er også sant som RWS sier at vi trenger Gud for å komme til himmelen. Jeg legger ikke skjul på at det er overtroisk og fantastisk, men jeg tror også på et liv etter døden.

 

Men, jeg er fullt klar over at et liv uten Gud funker helt bra, og man trenger ikke være dårligere av å ikke være kristen. Det fins mange dårlige kristne også. Jeg har ikke vært kristen hele livet, og tok i mot Jesus som 16 åring. Før jeg ble kristen hadde jeg det helt bra, og syntes livet egentlig funka greit, akkurat som du/dere.

 

Men å legge det gamle livet og de gamle vanene bak seg, er fortsatt vanskelig. Men jeg jobber med det. Jeg snakker om usunne holdninger. Jeg har også prøvd å legge tro bak meg, enten fordi jeg blir lei av å være annerledes eller fordi jeg ikke har forstått Gud, men det virker som om jeg ikke får det til. Det blir for meg som å gå på hendene, jeg føler jeg vakler ut i usikkerhet uten.

 

Når man har disse egenskapene fordi man vet det er riktig er du en person jeg virkelig kan respektere.

Er du en som har disse holdningene fordi en bok befaler deg til å gjøre det, kan jeg ikke si det samme.

 

Husk også at du sier "tror" når du snakker om Jeus. Hvis du var i en rettsak og sa til dommeren at du "tror" den mistenkte var skyldig, uten å ha noen harde bevis, kan du ikke dømme han. Ateister vil ha bevis før vi en gang kan finne på å tro på en overnaturlig deity.

 

Mens vitenskapsmenn søker etter svaret til de store spørsmålene vi ikke har svar på enda, debunker vi flere påstander om guds eksistens på veien. Vi har funnet ut at det ikke finnes et himmelrike bak himmelen, jorden er mye eldre enn 6000 år og det tok mye mer enn syv dager å lage kloden (for å nevne noe).

 

Vitenskap er selvfølgelig kristendommens verste fiende ettersom vi forsetter å debunke guds eksistens mens vi oppdager nye ting. Derfor føler jeg at kristene prøver å stoppe den vitenskapelig utviklingen, så dem kan fortsette å holde tak på mennesker som vil fortsette å tro på dette eventyret.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Syntes denne Den tiende landeplage er fin jeg. Den tar opp en del av det idiotiske i kristendomen og er skrevet av Arnulf Øverland og fremført i 1931, men er like hysterisk morsom den dag i dag som den gangen. Muligens mer, for den gangen var det forbudt å motsi kristendommen her til lands og han ble faktisk anklaget for blasfemi...

 

Men når en leser hvordan denne gudetroen virket på en i 1931 kan en jo tenke seg hvordan den virker på folk i dag, som vi vet at enda mer av den bibelske bløffen... Helt utrolig egentlig at noen, etter å ha lest denne, klarer å ta det alvorlig :D :D :D

 

MÅ LESES!!!!

 

Edit: Rettet link :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest medlem-122769
Jeg er kristen fordi jeg tror på Jesus. Det er ikke til å komme utenom. Hvis jeg hadde sagt at Jesus ikke finnes ville jeg følt det som en løgn og ikke vært i stand til å leve med meg selv. Og hvis jeg ikke hadde trodd tror jeg heller ikke livet mitt hadde vært bedre.

What he said.

 

Jeg er kristen fordi jeg finner det mest naturlig i dette livet. Det å tørre å tro på noe er positivt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...