Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke alt som står i bibelen som synd som nødvendigvis er galt.

Jeg har for lenge siden snudd religion ryggen, men skjønner utmerket hva som er galt og hva som er rett uten denne guden, som sier at en hel masse er synd som ikke er det. Vi har noe som heter naturlige instinkter og dette bryter voldsomt med det som liksom skal være synd i bibelen. For å nevne en ting: Å se på ei fin dame er synd. I følge bibelen har du da ikke bare skitnet deg selv til med urene tanker men også gjort dama uren ved å ligge med henne i tankene... Vi ER programmert til å snu oss og se på damer. Det er ikke noe galt i det i det hele tatt, det fremmer en sunn og god seksualitet og betyr slettes ikke det samme som at du omgående må forlyste deg med henne på det groveste. Tvert i mot tror jeg slik "synd" tankegang, der slikt og mer til er synd, fremmer en "skjev" seksualitet og et skakt syn på det naturlige ved kropp og seksualitet.

 

Håper ihvertfall at de fleste kristne gir F i det meste som det står er synd i den boka, hvis ikke ER dere litt skakk kjørte seksuelt og har ikke et naturlig forhold til deres kropper og hvordan i all verden skal dere da ha det til andres kropper?

 

Min teori på hvorfor det er så mange prester som stadig vekk forlyster seg med "menigheten" sin er nettopp det med at de ikke har et naturlig forhold til sin og andres kropp og seksualitet. Den eneste metoden de har for å "leve" ut sine "sider" er nettopp ved å tvinge seg selv på andre. De skjønner ikke at dette kunne vært noe naturlig og at de isteden for å gjøre dette mot folk som ikke vil kunne truffet likesinnede som sikkert mer enn gjerne ville leve ut deres legning... ikke noe galt i det, men det er GALT å prakke dette på andre!!! Og jeg tror at de gjør det ene og alene fordi de er tytet ørene fulle at slikt er synd!!!

 

Er du sikker på at du vet hva som er rett måte å leve på og hva som er gal måte? Er du sikker på at samvittigheten din er naturlig? Jeg mener ikke dette for å kritisere deg, og jeg sier ikke at din levemåte er feil. Men siden du virket så skråsikker på at alle hadde klart seg i verden uten regler og normer, så ble jeg interessert.

Jeg sa vel ikke uten lover og regler, men uten en gud som hele tiden titter over skulderen min for å se hvor mange synder jeg har...... For det går helt fint uten en gud skal jeg si deg og du vet det, for du har prøvd.... Du også bruker "mage følelsen" når du er ute blandt folk for å bedømme hva som er rett og hva som er galt går jeg ut i fra, jeg mener, du blar vel ikke i bibelen for å finne det ut? Jeg er snill og grei fordi jeg velger å være snill og grei og det gjør du også, ikke fordi du tror at en gud kommer å smikker deg over fingrene når du ikke er det... Eller trenger du et tankefengsel for å være snill og grei? :)

:)

Når det gjelder det gjelder det med å se på en annen kvinne, så synes jeg det virker som om du tar litt hardt i. Det er ikke synd å se på en fin kvinne. Det som er synd er hvis du er gift, men samtidig ser på en annen kvinne med begjær, altså, at du kunne tenke å gjøre en masse greier med henne som du ikke akkurat ville fortalt din kone om. Det handler om respekt for det ekteskapet du har inngått sammen med Gud.

 

Men jeg giftet meg ikke med gud, men med kona mi.. :) He he. Nei, jeg inngikk ekteskap på rådhuset jeg. Det er den mest matnyttige modellen hvis en av oss skulle falle i fra eller lignende, ellers hadde jeg vel fortsatt vært samboer.

 

Og nei, det er ikke synd å se på en annen kvinne, (Eller mann hvis du er kvinne) ikke engang når du tenker på hva slags deilige krumspring du kunne tenkt deg med henne/han. Men samma det, for det jeg ville frem til er at mange av de "syndene" som kristendommen, og andre religioner, forfekter er naturlige ting og derfor ikke synd på noen som helst måte. Det kristendommen gjør er å si rigid at slik og slik er forbudt, det er synd, selv om samfunnet tillater det og godtar det. Bare noe så enkelt som langbukser på kvinner er jo synd hvis en skal ta noe som er helt på trynet ut av bibelen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det ikke alt som står i bibelen som synd som nødvendigvis er galt.

Tenker du på moselovene?

Bibelen generelt, inkludert NT.

 

 

Og det er ting i bibelen som bibelen ikke nevner som synd, men som jeg mener er synd mot en selv.

Matteus 5:40

"Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også."

 

Ved å blant annet være idiot med vilje og ødelegge for deg selv og din familie ved å bevisst tape en rettssak

Rettssaker handler om rettferdighet, ikke å være snill med den som saksøker.

Hvis den som saksøker deg er den som har gjort noe galt eller prøver å lure deg så burde man ikke bevisst gi fra seg sine eiendeler bare for å være snill.

 

Bibelen er politisk ukorrekt og fylt med idioti.

Hvis du er uenig med meg om at Matteus 5:40 er idioti så skal jeg saksøke deg for 100.000 kr, og må Gud straffe deg hvis du ikke gir meg en hel million.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Nå er det ikke alt som står i bibelen som synd som nødvendigvis er galt.

Tenker du på moselovene?

Bibelen generelt, inkludert NT.

 

 

Og det er ting i bibelen som bibelen ikke nevner som synd, men som jeg mener er synd mot en selv.

Matteus 5:40

"Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også."

 

Ved å blant annet være idiot med vilje og ødelegge for deg selv og din familie ved å bevisst tape en rettssak

Rettssaker handler om rettferdighet, ikke å være snill med den som saksøker.

Hvis den som saksøker deg er den som har gjort noe galt eller prøver å lure deg så burde man ikke bevisst gi fra seg sine eiendeler bare for å være snill.

 

Bibelen er politisk ukorrekt og fylt med idioti.

Hvis du er uenig med meg om at Matteus 5:40 er idioti så skal jeg saksøke deg for 100.000 kr, og må Gud straffe deg hvis du ikke gir meg en hel million.

 

Matteus 5:40 er vell mere at du skal gi avkall på alt og offre alt til de som "drifter" religionen.

Ubetinget loyalitet.

Krever de noe, skal du gi mere.

Banker de deg, skal du vende det andre kinnet til.

Snyter de deg for pengen, skal du være likeglad.

 

Hebr 13,05 Vær ikke glad i penger

5 Vær ikke glad i penger, men vær tilfreds med det dere har.

 

Hebr 13,17 Vær lydige mot deres ledere

17 Vær lydige mot deres ledere og rett dere etter dem! For de våker over deres sjeler og skal en gang avlegge regnskap. Sørg for at de kan gjøre det med glede, uten å sukke. Ellers blir det ikke til gagn for dere.

 

Tit 02,09 Slavene skal være lydige mot sine herrer i alle ting

9 Slavene skal være lydige mot sine herrer i alle ting, og rette seg etter dem uten å si dem imot. 10 De må ikke stikke noe til seg, men alltid vise rett troskap, så de i ett og alt kan være en pryd for Guds, vår frelsers lære.

 

Tit 02,12 Hans nåde oppdrar oss til å leve i selvtukt

12 Og hans nåde oppdrar oss til å si fra oss ugudeligheten og de verdslige lyster og leve i selvtukt, rettferd og gudsfrykt i den verden som nå er, 13 mens vi venter på at vårt håp skal få sin salige oppfyllelse, og at vår store Gud og frelser Kristus Jesus skal komme til syne i herligheten.

 

Makan til selvpining :hrm:

Lenke til kommentar
Dama maste så mye om Gud, Jesus og alt det der at det til slutt begynte å gi mening. Jeg begynte å forstå tankegangen hennes med at Jesus døde for syndene våre, han var Guds sønn og alt det der. Til slutt måtte jeg spørre rett ut hvorfor jeg ikke kan synde så mye jeg vil fordi Jesus allerede har betalt prisen, men selv det kunne hun svare på. Til slutt gav jeg opp og begynte å tro selv. ;) Selvsagt er det mye av Bibelen jeg ikke tror på, men det er viktig å se forskjellen mellom Gud/Jesus og religion. ;)

Religion betyr union. Katolsk religion betyr universal union (blandig av flere religioner)

En religiøs er en tilhenger av en slik union.

Du tror altså på gud/jesus produktet, mens du samtidig holder avstand fra religion?

Hvordan er det mulig?

 

Det er fullt mulig fordi Bibelen har blitt omskrevet veldig mange ganger og kan tolkes på enda flere måter. Hvem kan si hvilken versjon som er rett? Gud og Jesus på sin side er derimot alltid de samme. ;)

Lenke til kommentar
*snip*

 

Høres nesten ut som du gav opp fordi dama maste for mye. :p

 

Lurer på hvilket svar hun kom med angående Jesus og de som synder så mye de vil.

 

Ganske enkelt, i grunnen. De fleste lovene inkludert synder kan tolkes på veldig mange måter og strekkes en del. Problemet er at om man strekker de for langt vil man måtte betale prisen. Dette er som regel bot, fengsel og så videre.

 

Jesus døde for syndene våre, så vi kan synde en god del uten at det gjør noe. Problemet er at strekker vi det for langt må vi betale prisen. Det kalles samvittighet. ;)

Lenke til kommentar
***

 

Det kalles samvittighet. ;)

 

Og den har de fleste mennesker. :)

 

Eller sier du at det er kun de som tror på en eller annen gud som kan ha samvittighet? Du er ikke så dum at du tror at moral og gode ting kommer ene og alene ut av bibelen håper jeg?

Eller har dama di hjerne vasket deg grundig, laget deg til kristen robot? :p

 

:) :)

Lenke til kommentar
Dama maste så mye om Gud, Jesus og alt det der at det til slutt begynte å gi mening. Jeg begynte å forstå tankegangen hennes med at Jesus døde for syndene våre, han var Guds sønn og alt det der. Til slutt måtte jeg spørre rett ut hvorfor jeg ikke kan synde så mye jeg vil fordi Jesus allerede har betalt prisen, men selv det kunne hun svare på. Til slutt gav jeg opp og begynte å tro selv. ;) Selvsagt er det mye av Bibelen jeg ikke tror på, men det er viktig å se forskjellen mellom Gud/Jesus og religion. ;)

Religion betyr union. Katolsk religion betyr universal union (blandig av flere religioner)

En religiøs er en tilhenger av en slik union.

Du tror altså på gud/jesus produktet, mens du samtidig holder avstand fra religion?

Hvordan er det mulig?

 

Det er fullt mulig fordi Bibelen har blitt omskrevet veldig mange ganger og kan tolkes på enda flere måter. Hvem kan si hvilken versjon som er rett? Gud og Jesus på sin side er derimot alltid de samme. ;)

Nei. Produktet du kaller "gud" beskrives som flere guder i følge bibelen og disse kan trackes igjennom mange andre religioner og sivilisasjoner igjennom tidene. Ser man derimot på disse skriftene så ser man at "gud" er noe helt annet enn hva som fremlegges i bibelen.

 

Jesus, eller sol solatius (solens frelser) som han het før, er også et produkt av flere guder og legender, bla. Mithraskulten.

Av andre elementer fra Mithraskulten kan vi nevne: i følge legenden ble han født 25. desember i en underjordisk hule av en jomfru, mens noen gjetere var vitne til fødselen og kom med gaver til barnet. Mithras døde ikke, men dro levende opp til himmelen. Han var en solgud og ble følgelig æret på søndagen, som er solens dag. Sentralt i Mithrasdyrkelsen var dåpsritualer og et hellig måltid med brød og vin. Ut fra dette er det forståelig at Konstantin den Store som ble omvendt til kristendommen i år 312, kunne gi ut mynter med bilde av Mithras i år 320 uten motforestillinger, og at det viktigste symbolet i tidlig kristendom ikke var korset, men fisker. Det må tilføyes at esoterisk kristendom ikke ser på Jesus Kristus kun som innlederen av Fiskenes tidsalder, men også som et vendepunktet i menneskehetens utvikling.

http://www.amorc.no/history/Antikken.htm

 

-Så nei, Gud og Jesus på sin side er ikke "de" samme..

Lenke til kommentar
***

 

Det kalles samvittighet. ;)

 

Og den har de fleste mennesker. :)

 

Eller sier du at det er kun de som tror på en eller annen gud som kan ha samvittighet? Du er ikke så dum at du tror at moral og gode ting kommer ene og alene ut av bibelen håper jeg?

Eller har dama di hjerne vasket deg grundig, laget deg til kristen robot? :p

 

:) :)

 

Heh, selvsagt ikke, dette er bare den korte versjonen. Men har du aldri lurt på hvorfor vi har samvittighet? Eller for å si det på en annen måte. Drit i hva som skjer når vi dør og hvor vi kommer fra før vi er født for en stund. Hva om Himmel og Helvete er en følelse?

Lenke til kommentar
***

 

Det kalles samvittighet. ;)

 

Og den har de fleste mennesker. :)

 

Eller sier du at det er kun de som tror på en eller annen gud som kan ha samvittighet? Du er ikke så dum at du tror at moral og gode ting kommer ene og alene ut av bibelen håper jeg?

Eller har dama di hjerne vasket deg grundig, laget deg til kristen robot? :p

 

:) :)

 

 

Heh, selvsagt ikke, dette er bare den korte versjonen. Men har du aldri lurt på hvorfor vi har samvittighet? Eller for å si det på en annen måte. Drit i hva som skjer når vi dør og hvor vi kommer fra før vi er født for en stund. Hva om Himmel og Helvete er en følelse?

 

Samvittighet kommer ikke fra bibelen, hvis du tror det. Himmel og helvette er en følelse? Utdyp gjerne.... :)

Lenke til kommentar

Dette er som sagt den korte versjonen. Den lange ville tatt minst hele natten og store deler av neste dag. Det viktige er ikke å forstå, men å prøve å forstå. Religion er viktig for dama, så jeg prøver så godt jeg kan å sette meg inn i alt sammen og forstå det. Er det viktig for henne er det viktig for meg. ;)

 

Med at Himmel og Helvete er en følelse mener jeg blandt annet samvittighet. "Synder" du for mye kan du slite med dårlig samvittighet, og går man langt nok (drepe noen, ødelegge alt man har ved å misbruke narkotika og/eller alkohol osv) kan man havne i en dyp depresjon og fortvilelse man aldri kommer seg ut av. Man vil lide i evig pine for resten av livet - akkurat som om man var i Helvete. På motsatt side kan man oppleve enorm lykke, for eksempel når man er nyforelsket. Man blir veldig glad når han/hun går inn i rommet, dagen blir litt lettere når man hører stemmen hans/hennes og så videre. Man glemmer alle problemene man har og tenker kun på de bra sidene. Alt er bare velstand - som om man var i Himmelen. ;)

 

Dette har selvsagt ikke noe med Himmel og Helvete på "den andre siden" å gjøre. Skal man først snakke om dem kan man jo begynne med det fakta at den opprinnelige versjonen av Helvete var stedet Lucifer og de som fulgte han ble sendt for å pines. Med andre ord er Helvete mer eller mindre som man har trodd opp gjennom årene med evig fortappelse og alt, men for demonene, djevelene og de der, og ikke for menneskene. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Og det er akkurat det nyfrelste føler, en forelskelse i jesus! :)

 

Er det rart noen av de sliter litt med homofobi somme tider... :p

 

Du må nå være forsiktig nå da så du ikke ender opp som en rævdilter av den kristne dama di nå da... :p:no:

 

Personlig syntes jeg det er en rar måte å bli kristen på, men du er ikke den første. Traff på en fra JV for noen år siden som ble helt perpleks da jeg rett ut spurte om han hadde gått inn i JV kun for å komme i buksa på dama han kom sammen med... Han kunne ikke en dritt om noe som helst og hadde tydelig ikke tenkt over hva slags dommedags kult han hadde meldt seg inn i.... han heller ;) Men alt er ikke det man ser i første øyekast, så hvem er jeg til å spinne tanker...

 

Vel, ha en god dag, eller kanskje jeg skulle si natt! :)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært interessert i mysterier, og religion er et av de største vi har. Vi kan sitte hele natten og diskutere hvorfor man har religion og hva religion er, men det er ikke viktig i denne sammenhengen. Det som er viktig er at jeg er interessert i å lære om alle mulige religioner og har studert alt fra satanisme til islam og wicca på egenhånd for å lære så mye som mulig. Det er veldig mye som går igjen i alle sammen, så selv om jeg regner meg som kristen tror jeg ikke at det er "den eneste rette" religionen og alt det der. Jeg har alltid trodd på en eller annen Gud, og den kristne er like bra som noen. Vel, like bra som alle andre snille, i hvertfall. ;)

 

Kanskje er det er "rar" måte å bli kristen på å la dama mase så mye om det at det begynner å gi mening, men er det bedre å bli tvunget på en religion i skolen eller dratt med i kirken av familien i jula?

 

Ikke er jeg "rævdilter" heller. Grunnen til hvorfor jeg lar henne mase om religion er fordi det er veldig viktig for henne, men vi vet begge at gjensidig respekt og lojalitet er svært viktig for ethvert forhold, så vi inngikk et kompromiss. Jeg går i kirken med henne i jula, hun prøver guitar hero. ;) Jeg lar henne høre på Celine Dion, hun lar meg høre på Dimmu Borgir. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Vel, jeg anbefaler at du plukker opp etpar bøker om kognitiv og evolusjonær psykologi så finner du fort tråder å nøste i hva moral - hvor samvittighet også sorterer under - kommer av.

Til å begyne med; 'Kluge' av Gary Marcus, meget lettlest, ikke for lang og underholdende bok.

Steven Pinker utdyper videre i 'How The Mind Works', 'The Blank Slate' og 'The Stuff of Thought'.

For å få det hele fra et mer nevrobiologisk standpunkt anbefaler jeg David J Lindens 'The Accidental Mind'.

 

Det finnes mange andre bøker som er innom emnet i enkelte kapitler, samt referanser i de som er nevnt til litteratur som går nærmere inn på enkeltsubjekter.

 

En kan ikke si mye om vårt tankegods før en har sett litt på hvordan vår hjerne og psyke virker - eller rettere sagt ikke virker og oppbygningen av det hele gjennom mange års tilfeldig utvikling ;)

Lenke til kommentar
Jeg har alltid trodd på en eller annen Gud, og den kristne er like bra som noen. Vel, like bra som alle andre snille, i hvertfall. ;)

 

Men den kristne gud er jo ikke snill.

Joda, han er det for plukk og kast kristne.... ;) De bruker jo som kjent kun det som fremstiller gud som en likandes snill, god og kjærlig gud og kaster alt det som omhandler den bloddryppende, sykelige sjalu og tilbedelsessyke guden.... egentlig rart de kaller seg kristne i det hele tatt spør du meg...

 

På tide å skrive Det Neste Testamentet mon tro? Der kun den gode guden deres blir fremstillet? De bruker jo omtrent ingenting fra de to de har i dag, kun utdrag fra GT og NT og for liksom å samle dritten og gjøre det mindre opp til hvordan hver enkelt tolker "det gode" hadde det jo vært lurt å skrevet et nytt testament.... sånn at alle hadde samme rettningslinjer liksom?

 

:)

Lenke til kommentar
Hvordan? I GT dreper han 2 000 000

Hvor mange døde i tiden GT er fra?

Mange, mange flere

Forstår ikke helt logikken her. Fordi det døde mange flere i perioden som GT spenner over, så er det helt greit at Gud drepte over 2 millioner?

 

Det er som å si at Hitler eller Stalin eller andre er onde mennesker, eller ikke har gjort noe ondt, siden det døde mange flere i de samme periodene, av andre grunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...