Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?


Anbefalte innlegg

I følge bibelen så fortjener du å dø bare du lyger eller ser på en kvinne og får lyst til å ha sex med henne, men du bare fortjener, det står ikke at du skal dø. Gud er barmhjertig, Jesus er god, vi kan be om tilgivelse og få det.

Men det har tydeligvis ikke stoppet Gud tidligere

22 Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom. 23 Du skal aldri ha omgang med dyr; for da blir du uren. Heller ikke skal en kvinne by seg fram til et dyr og pare seg med det. Det er motbydelig. 24 Gjør dere ikke urene med noe slikt! For med alt dette har de gjort seg urene, de folkeslag som jeg vil drive ut for dere. 25 Landet er blitt urent, og jeg vil straffe det for synden.

Tydeligvis er straff fra Gud selv en del av denne historien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I følge bibelen så fortjener du å dø bare du lyger eller ser på en kvinne og får lyst til å ha sex med henne, men du bare fortjener, det står ikke at du skal dø. Gud er barmhjertig, Jesus er god, vi kan be om tilgivelse og få det.

Men det har tydeligvis ikke stoppet Gud tidligere

22 Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom. 23 Du skal aldri ha omgang med dyr; for da blir du uren. Heller ikke skal en kvinne by seg fram til et dyr og pare seg med det. Det er motbydelig. 24 Gjør dere ikke urene med noe slikt! For med alt dette har de gjort seg urene, de folkeslag som jeg vil drive ut for dere. 25 Landet er blitt urent, og jeg vil straffe det for synden.

Tydeligvis er straff fra Gud selv en del av denne historien.

 

Hehe, du har ikke lest hele bibelen, det har jeg.

Det der er ikke en historie, men det er loven.

Hvis du bryter den synder du, og da kommer du til å dø en gang, men alle dør jo en gang.

Lenke til kommentar
Eks. Unicorn er engelsk for enhjørning

altså unicorn oversatt blir enhjørning.

Unicorn og enhjørning er forskjellige ord, men de betyr det samme.

Det er enkelt å se på avviste mytologiske skapninger idag som metaforer.

Men hvis du ser på alle eventyrskapningene igjennom tidene så har de blitt trodd på tidligere.

Hvorfor skulle enhjørninger vært kun metaforiske da som de er nå?

 

UANSETT, jeg har ikke gjort noe spesielt mye research på dette temaet og har aldri fått noen undervisning i det heller.

Hva som er metefor og hva som er riktig oversettelse i denne jungelen er vanskelig å si.

En klassisk misforståelse er at folk tror bibelen tilsier at "gud" skapte verden.

Det står elohim, og ikke gud eller jehova som mange løper rundt og tror.

 

Genesis 1:26 Then the Lord Elohim said, "Let us make man in our image, according to our likeness..."

 

Elohim is a Hebrew word which literally translates to "Gods and Goddesses" or more simply "Deities". The term Elohim occurs in the more ancient versions the Old Testament. Recent interpretations, of which there are many, appear to have completely edited out the term, regarding it as archaic. Understanding the term and where it came from is a key element to understanding the Bible and more importantly the ancient sources from which the Bible was derived.

 

The word Elohim is dominant in the five Books of Moses, generally known as the Pentateuch or as the Elohist Tradition, in which 'Elohim' rather than 'Yahweh' was used to refer to the Creators. In Hebrew, the term 'El', stemming from the Akkadian word "Ilu", was a generic term for a God or Deity, and 'Elohim', being it's plural literally meant 'the gods'.

 

Every place you see the word 'God' in Genesis, replace it with the word Elohim, the original word used. In several cases when the leader of the Elohim is addressing the other 'Gods', it has been rendered in English as "the Lord God"; it should be read as "the Leader of the Gods".

 

The Elohim were also known by the Hebrews as the Anakim, which is a derivative form of the Sumerian word 'Anunnaki'. Anakim was used by the Hebrews exactly as the Sumerians used Anunnaki, when referring, collectively, to the race of Gods. When talking of a specific God the Hebrews used "El" normally in a context such as "El Shaddai", which means God of the mountain or any specific title. In Hebrew Elohim and Anakim are often confused, even by "experts" with the Nephilim. The Nephilim is the term employed to describe the children of a union between people of the race of Anakim and Humans a "Demi-God" if you will.

Lenke til kommentar
Genesis 1:26 Then the Lord Elohim said, "Let us make man in our image, according to our likeness..."

Jeg lurer på hvem han snakket med.

hehe, ja...

 

Ut i fra hva som faktisk står så snakket "the Leader of the Gods" med "Gods and Goddesses" som alle var annunakier (romvesner fra et planet ingen kan påvise eksisterer) Annunaki betyr også "they from heaven come" og skal angivelig se slik ut:

annunaki.jpg

Så poenget er at GT/Torah snakker klart og tydelig om flere guder (utenomjordisk reptil rase) og ikke 1 STK GUD.

 

Videre nevnes demi-guder (Nephilim)

In Hebrew Elohim and Anakim are often confused, even by "experts" with the Nephilim. The Nephilim is the term employed to describe the children of a union between people of the race of Anakim and Human.

 

I følge legendene så var det ikke mulig å at disse 2 rasene å formere seg med hverandre, så Enki/ANU/elohim og gutta brukte avansert genetisk DNA teknoligi (haha). Gravid uten bruk av qk, eller "jomfrufødsel" om du vil :dribble:

 

sumeranu07_02.jpg

 

I følge Torah/GT så skal Moses og sine våpenbrødre ha utryddet Nephilim (eller kjemper som det står i enkelte Norske utgaver)

 

Æsj da!, -Hebreerne utslettet avkommet til sine guder....

Denne historien virker kjent :blush:

Lenke til kommentar
Annunaki betyr også "they from heaven come" og skal angivelig se slik ut:

annunaki.jpg

 

Er det snakk om dyrene fra Johannes Åpenbaring her?

 

Framfor tronen var det som et glasshav, lik krystall. Og i midten, rundt tronen, var det fire skapninger. De var dekket av øyne foran og bak. 7 Den første skapningen lignet en løve, den andre lignet en okse, den tredje hadde ansikt som et menneske, og den fjerde var lik en flygende ørn. 8 Hver av de fire skapningene hadde seks vinger og var dekket av øyne overalt, også under vingene.

 

Jeg kan ikke helt se at den statuen der ligner på noen av beskrivelsene...

Lenke til kommentar

Dette var litt skjipt. Nå forberedte jeg meg på å bruke god tid med TheMads. Være konsist og reflekterende, så fikk jeg noen svar som ikke stod i tråd til det jeg spurte etter, og der forsvant han.

 

Jeg tør ikke å hoppe ut å påstå hvem som er ignorant eller ikke, så jeg prøver å la retorikken gjøre arbeidet for meg.

 

Dersom bare religiøse kunne svare på dette, hadde det vært flott:

- Hva er vitenskap?

- Hva er en teori?

- Hva forteller erkjennelsesteori?

- Hva beskriver Big Bang, i korte trekk.

- Hva er de store og viktige forskjellene mellom en forsker, en vitenskapsmann, og vitenskap?

Lenke til kommentar

Dama maste så mye om Gud, Jesus og alt det der at det til slutt begynte å gi mening. Jeg begynte å forstå tankegangen hennes med at Jesus døde for syndene våre, han var Guds sønn og alt det der. Til slutt måtte jeg spørre rett ut hvorfor jeg ikke kan synde så mye jeg vil fordi Jesus allerede har betalt prisen, men selv det kunne hun svare på. Til slutt gav jeg opp og begynte å tro selv. ;) Selvsagt er det mye av Bibelen jeg ikke tror på, men det er viktig å se forskjellen mellom Gud/Jesus og religion. ;)

Lenke til kommentar
Dama maste så mye om Gud, Jesus og alt det der at det til slutt begynte å gi mening. Jeg begynte å forstå tankegangen hennes med at Jesus døde for syndene våre, han var Guds sønn og alt det der. Til slutt måtte jeg spørre rett ut hvorfor jeg ikke kan synde så mye jeg vil fordi Jesus allerede har betalt prisen, men selv det kunne hun svare på. Til slutt gav jeg opp og begynte å tro selv. ;) Selvsagt er det mye av Bibelen jeg ikke tror på, men det er viktig å se forskjellen mellom Gud/Jesus og religion. ;)

Religion betyr union. Katolsk religion betyr universal union (blandig av flere religioner)

En religiøs er en tilhenger av en slik union.

Du tror altså på gud/jesus produktet, mens du samtidig holder avstand fra religion?

Hvordan er det mulig?

Lenke til kommentar

Dersom man er kristen men driter i om man synder, tror jeg at man har misforstått noe. Å bli kristen handler ikke bare om å ta i mot troen, men også en form for omvendelse. Jesus sa flere ganger til folk som tok i mot hans budskap: gå bort, og synd ikke mere. Som betyr at dersom man virkelig mener noe med det man tror, så skal man virkelig prøve å gjøre det gode også.

 

Men, det er ikke lett å vende vonde vaner. Jesus hadde disipler i 3 år, men de var fortsatt ikke perfekte av den grunn. Og man kan aldri bli perfekt heller. Men man skal hele tiden gjennom selvransakelse og ved hjelp av bibelen søke og streve etter det som er godt, og gjøre det gode i kjærlighet. Jeg har vært kristen i 4 år, men sliter fortsatt med å vende vonde vaner. Forhåpentligvis har jeg et lengre liv foran meg, og mye tid på å prøve å bli et bedre menneske. Heldigvis er Jesus der og hjelper meg når jeg ikke får det til.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke alt som står i bibelen som synd som nødvendigvis er galt.

Jeg har for lenge siden snudd religion ryggen, men skjønner utmerket hva som er galt og hva som er rett uten denne guden, som sier at en hel masse er synd som ikke er det. Vi har noe som heter naturlige instinkter og dette bryter voldsomt med det som liksom skal være synd i bibelen. For å nevne en ting: Å se på ei fin dame er synd. I følge bibelen har du da ikke bare skitnet deg selv til med urene tanker men også gjort dama uren ved å ligge med henne i tankene... Vi ER programmert til å snu oss og se på damer. Det er ikke noe galt i det i det hele tatt, det fremmer en sunn og god seksualitet og betyr slettes ikke det samme som at du omgående må forlyste deg med henne på det groveste. Tvert i mot tror jeg slik "synd" tankegang, der slikt og mer til er synd, fremmer en "skjev" seksualitet og et skakt syn på det naturlige ved kropp og seksualitet.

 

Håper ihvertfall at de fleste kristne gir F i det meste som det står er synd i den boka, hvis ikke ER dere litt skakk kjørte seksuelt og har ikke et naturlig forhold til deres kropper og hvordan i all verden skal dere da ha det til andres kropper?

 

Min teori på hvorfor det er så mange prester som stadig vekk forlyster seg med "menigheten" sin er nettopp det med at de ikke har et naturlig forhold til sin og andres kropp og seksualitet. Den eneste metoden de har for å "leve" ut sine "sider" er nettopp ved å tvinge seg selv på andre. De skjønner ikke at dette kunne vært noe naturlig og at de isteden for å gjøre dette mot folk som ikke vil kunne truffet likesinnede som sikkert mer enn gjerne ville leve ut deres legning... ikke noe galt i det, men det er GALT å prakke dette på andre!!! Og jeg tror at de gjør det ene og alene fordi de er tytet ørene fulle at slikt er synd!!!

Lenke til kommentar
Nå er det ikke alt som står i bibelen som synd som nødvendigvis er galt.

Jeg har for lenge siden snudd religion ryggen, men skjønner utmerket hva som er galt og hva som er rett uten denne guden, som sier at en hel masse er synd som ikke er det. Vi har noe som heter naturlige instinkter og dette bryter voldsomt med det som liksom skal være synd i bibelen. For å nevne en ting: Å se på ei fin dame er synd. I følge bibelen har du da ikke bare skitnet deg selv til med urene tanker men også gjort dama uren ved å ligge med henne i tankene... Vi ER programmert til å snu oss og se på damer. Det er ikke noe galt i det i det hele tatt, det fremmer en sunn og god seksualitet og betyr slettes ikke det samme som at du omgående må forlyste deg med henne på det groveste. Tvert i mot tror jeg slik "synd" tankegang, der slikt og mer til er synd, fremmer en "skjev" seksualitet og et skakt syn på det naturlige ved kropp og seksualitet.

 

Håper ihvertfall at de fleste kristne gir F i det meste som det står er synd i den boka, hvis ikke ER dere litt skakk kjørte seksuelt og har ikke et naturlig forhold til deres kropper og hvordan i all verden skal dere da ha det til andres kropper?

 

Min teori på hvorfor det er så mange prester som stadig vekk forlyster seg med "menigheten" sin er nettopp det med at de ikke har et naturlig forhold til sin og andres kropp og seksualitet. Den eneste metoden de har for å "leve" ut sine "sider" er nettopp ved å tvinge seg selv på andre. De skjønner ikke at dette kunne vært noe naturlig og at de isteden for å gjøre dette mot folk som ikke vil kunne truffet likesinnede som sikkert mer enn gjerne ville leve ut deres legning... ikke noe galt i det, men det er GALT å prakke dette på andre!!! Og jeg tror at de gjør det ene og alene fordi de er tytet ørene fulle at slikt er synd!!!

 

Er du sikker på at du vet hva som er rett måte å leve på og hva som er gal måte? Er du sikker på at samvittigheten din er naturlig? Jeg mener ikke dette for å kritisere deg, og jeg sier ikke at din levemåte er feil. Men siden du virket så skråsikker på at alle hadde klart seg i verden uten regler og normer, så ble jeg interessert.

 

Når det gjelder det gjelder det med å se på en annen kvinne, så synes jeg det virker som om du tar litt hardt i. Det er ikke synd å se på en fin kvinne. Det som er synd er hvis du er gift, men samtidig ser på en annen kvinne med begjær, altså, at du kunne tenke å gjøre en masse greier med henne som du ikke akkurat ville fortalt din kone om. Det handler om respekt for det ekteskapet du har inngått sammen med Gud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...