Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?


Anbefalte innlegg

Du er kansje ikke så trangsynt som mange religiøse. Men mange ateister er. Mens andre er som deg, og er åpne.

Vitenen i min familie vil du kansje si er liten pga. at vi er kristne, det synes jeg ikke du kan uttale deg om siden du ikke kjenner min familie.

Det jeg mente å påpeke, var at, basert på dine meninger og kanskje din families meninger, gitt at de er enige med deg, på ingen måte betyr at du og din familie er dumme, men at det kan bety at dere er uvitende. Ikke unormalt uvitende, men bare ikke har satt dere skikkelig inn i temaer som evolusjon, abiogenesis, Big Bang etc.

 

Med andre ord, akkurat som de fleste andre, normale nordmenn. ;)

 

Og jeg er glad du ikke tror kristne er uintelligent slik jeg har forstått mange ateister mener, dette viser at du er et modent menneske, og kan argumentere for deg.

Det er i hvertfall bra vi har etablert dette. ;) Å kalle hverandre for dumme og lignende, eller dvs. personangrep er bare tullete, og man kommer ingen vei med det.

 

Men visste du at religion kan defineres som menneskets søken etter Gud, men i følge kristne er kristendommen Guds søken etter mennesket, og derfor ikke en religion?

 

Nei, jeg var ikke klar over akkurat denne definisjonen, men hvis man ser på tilnærmet alle andre definisjoner av religion, så ser man at kristendommen så absolutt passer inn i kategorien religion. Men hvis vi glemmer dette litt, hva vil du egentlig formidle med å fjerne kristendommen fra religionsbåsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

O3K:

Kansje han kjedet seg?

 

_Zeke:

Det å fjerne kristendommne fra båsen religion vil gjøre at den skiller seg ut, dvs. at den ikke er som alle andre religioner. Og det vil jeg si at gjør den mer sannsynlig å være den rette religionen, siden alle de andre er religioner som er menneskeskapte.

Lenke til kommentar
_Zeke:

Det å fjerne kristendommne fra båsen religion vil gjøre at den skiller seg ut, dvs. at den ikke er som alle andre religioner. Og det vil jeg si at gjør den mer sannsynlig å være den rette religionen, siden alle de andre er religioner som er menneskeskapte.

Det var egentlig dette jeg trodde du mente, men før jeg svarte, ville jeg være sikker.

 

Slik manipulasjon kan man gjøre med alle religioner. Se for eksempel på buddhismen. De har ikke engang en gud, og de religiøse skriftene kommer hovedsaklig fra Siddharta selv, og han har kommet frem til det han kom frem til ved selvinnsikt og meditasjon, ikke gjennom kommunikasjon med en overnaturlig, kreativ kraft.

 

Det gjør uansett hverken buddhismen eller kristendommen mer sannsynlig. Bare fordi man putter kristendommen i en annen bås, klister et annet navn på den, så gjør det ikke den noe bedre, mer korrekt eller mer sannsynlig enn de øvrige religionene.

 

 

I tillegg, må jeg nevne at det er helt ulogisk å gå fra en dårlig og løs definisjon av religion som kan tolkes til at kristendommen ikke er en religion, til at kristendommen ikke er menneskeskapt.

 

EDIT:

mitt ord mot ditt,

eller om du vil

Mange sine ord mot mange sine ord...

Vi får bare vente å se til vi er døde å se hvem som har rett. Jeg håper for din del det er deg. For min egen del håper jeg det er meg.

 

Det er faktisk ditt ord, eller manges ord mot fakta. Se for eksempel filmen i min signatur (trykk på den blasfemiske teksten "Do you believe in the Bible?").

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Det at Gud har skapt naturlovene, gjør ikke at han ikke kan leve etter dem selv. Det at han er over dem gjør bare at han kan bryte dem hvis han vil.

Senest på Fredag så jeg noen bli helbredet!

De som var ledere på møte hadde bedt på forhånd til Gud om hva de skulle gjøre, så hadde de fått på følelsen at de skulle snakke om helbrednig og at ei jente i grønn og gul t-skjorte skulle bli helbredet.

Akkurat dette sjedde, det var ei jente i grønn og gul t-skjorte der, hun hørte på, og så spurte hun om de kunne helbrede henne, å så ble hun helbredet.

Samme her, var vel forrige fradag, altså den 14.

 

Har fortalt den før...

 

Det var ei dame i rullestol, med ødelagte ben... Hun hadde amputert alle tærne, og kunne ikke gå i det hele tatt... Men natur lover eller ei, etter de ba for henne, reiste hun seg, og begynte å labbe rundt.... Utrolig...

 

Istad var det folk som ikke trodde på meg, noe som jeg godtar... Man omvender seg ikke på grunn av en random kid på nettet, men det som overrasket meg var at noen mente det også kunne være en tilfeldighet...

 

Plutselig, en dame som ikke kan gå, bena er helt ødelagt, tærne amputert, tilfeldigvis begynner hun å gå igjen?

 

Nei, jeg tror ikke det var tilfeldig...

 

Huff og huff, tenk om gode tryllekunstere eller illusjoniser sa at det var gud som sto bak hva de fikk til? Skulle vi da tro på det fordi det ikke finnes en bedre forklaring? Dere tror på det drittet fordi dere ikke vet bedre, men jeg kan si dere, det finnes alltid en logisk forklaring, spørsmålet er bare om vi kan finne den.

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg har misforstått innlegget ditt, men det virket negativt og frekt. Hadde satt veldig stor pris på om du kunne skrive litt venligere, kansje er du uenig med oss, men du kan gjerne vise litt respekt, takk :)

 

Alt jeg prøver å si er at jeg tror ikke dere inser hvor ulogisk og latterlig det er å tro at sånne hendelser har noe med gud å gjøre. Respekt? Jeg vet at kristne ofte er hyggelige og alt det der, men jeg jeg kan ikke unngå å ikke svare på noe som jeg annser som så latterlig. Det er omtrent på høyde med at en 18 åring skulle kommet å fortelle meg at han forsatt tror på julenissen.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig enig, men det er av og til vanskelig å respektere motparten, når motparten ikke respekterer deg. Med det mener jeg at motparten blindt avviser godt unverbyggede faktaopplysninger med troverdige kilder etc., med blind tro, uvitenhet, altså argumenter som "det tror jeg ikke på", eller "det høres for dumt ut, syntes jeg" eller "Evolusjonsteorien er bare en teori".

 

Nå sier jeg ikke at du gjør alt dette, men dette er noe som gjelder generelt i de fleste debatter mellom religiøse og ikke-religiøse. Kort sagt viser ikke de religiøse noe som helst respekt, men forlanger all respekten i verden tilbake, og begrunner det med at man ikke må "støte" deres religion.

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig enig, men det er av og til vanskelig å respektere motparten, når motparten ikke respekterer deg. Med det mener jeg at motparten blindt avviser godt unverbyggede faktaopplysninger med troverdige kilder etc., med blind tro, uvitenhet, altså argumenter som "det tror jeg ikke på", eller "det høres for dumt ut, syntes jeg" eller "Evolusjonsteorien er bare en teori".

 

Nå sier jeg ikke at du gjør alt dette, men dette er noe som gjelder generelt i de fleste debatter mellom religiøse og ikke-religiøse. Kort sagt viser ikke de religiøse noe som helst respekt, men forlanger all respekten i verden tilbake, og begrunner det med at man ikke må "støte" deres religion.

 

Ja, vi har en tendens til å gå for langt, det er jeg helt klart enig i, jeg har selv sagt alle de tingene. Men da er det et bibelvers du kan slenge opp i trynet våres:

 

 

Matt 7,5 "Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da vil du se klart nok til å ta flisen ut av din brors øye. "

 

Men likevel, jeg mener det er viktig med respekt fra begge sider.

Endret av sCuper
Lenke til kommentar
Godt å høre ;)

Men dere bør bruke det bibelverset jeg gav dere, vi kristne kan jo ikke si så mye imot det, det står jo at Jesus sa det i bibelen

Å ja, jeg vet ikke jeg.... noen kristne vil dette sikkert gå på, men de fleste plukker jo og kaster ting fra bibelen som det passer de har jeg inntrykk av og jeg er sikker på at de da også klarer å kaste vekk det bibelsitatet hvis det passer de. Noen er heller ikke så nøye med å lyge en liten skvett hvis det bare lyges FOR gud... :roll:

 

 

Ellers er jeg enig med deg, det må vises respekt, men da må det vises begge veier. Alt for ofte kommer du over det _Zeke sier noen innlegg over her, der kristne glatt avviser ting som har skikkelige bevis og som er ordentlig underbygget med fakta som de med letthet kan sjekke sannhets gehalten på selv og da klarer jeg ikke å respektere vedkommende lenger, dessverre. Det blir som å nekte plent for at natt kommer etter dag fordi en legger seg før det blir mørkt...

 

Tror dere kristne MÅ lyge ihvertfall "litt" for å støtte opp om det dere tror på da samfunnet i helhet har, eller er på god vei til, (ihvertfall i norge) å innse at det er den vitenskapelige modellen vi må følge og ikke gamle usanne dogmer. Før eller senere, tror jeg, vil dere komme til en korsvei der dere som tror på guder MÅ ta et standpunkt og da er det forferdelig mye som må "feies" under teppet hvis en skal fortsette å tro og dette blir ikke noe lettere i årene som kommer, for vitenskapen jobber fort nå datasamlingene og kalkuleringer er blitt mye bedre...

 

Bottomline er at dere til slutt blir stående på deres egen lille "øy" i samfunnet, med et livssyn som de færreste respekterer og som noen sugar vil le av dere da dette livssynet og troen på dette er så til de grader bak mål å tro på når vi i dag VET bedre!

 

Kristendommen har aldri før stått nærmere utslettelse her i landet i de tusen årene den har vært her oppe og jeg tror den til slutt vil ende som alle de andre gudene som vi en gang har trodd på. Vi trenger ikke religion til å forklare oss noe som helst i dag, hverken hvordan vi kom hit eller moralsk. Dette er fakta, for jeg har selv levd etter samfunnets moral i 26 år og kan ikke si at jeg på noen tidspunkt har savnet de guddommenlige straffene eller gulrøttene i den kristne tro og jeg er sikker på at mange har det på samme måte.

 

For meg er bibelen en eventyr bok og det ER ikke å fornærme noen jeg sier det, for meg ER den det, enkelt og greit! Kan ikke forstå at NOEN trenger dette livssynet i dag, tvert i mot vil jeg gå så langt som å si at jeg ble mye friere etter at gud slapp taket i meg i tretten fjorten års alderen, jeg ble langt sikrere på meg selv da det var opp til MEG og ingen annen å klare meg selv og sist men ikke minst, mine naturlige instinkter var ikke lenger "synd". Det var godt å bassere livet på fakta og ikke dogmer i et tanke fengsel skal jeg si dere. Og nei, jeg sier fremdeles ikke dette for å støte noen, bare for å opplyse om at det går helt fint å leve et godt, moralsk og trygt liv uten noen big-brother inne i hodet, helt fint! :)

Lenke til kommentar

Til RWS:

Takk for at du og synes respekt er bra, og jeg forstår at du er imot at vi alltid forlanger respekt når dere kommer med det dere mener er rett. Men det er litt den andre veien og, når dere kommer og sier at kristendommen bare er tull, da blir kristne krenket, sånn er det.

 

Og det kan godt være at vitenskapen kommer med flere og flere ting som sier imot bibelen. Men så lenge jeg lever er jeg en kristen, det er pga. bønnesvar, bibelen gir trøst, og jeg vil heller finne ut at jeg tar feil som kristen enn som ateist. Dette kunne jeg utdype mer, men jeg har sagt det så mange ganger før at jeg ikke gidder.

 

Til DrPhlux:

Genial tegneserie :D

Men jeg vil at du skal vita at ikke alle kristne er slik :)

Lenke til kommentar
Til RWS:

Men det er litt den andre veien og, når dere kommer og sier at kristendommen bare er tull, da blir kristne krenket, sånn er det.

Men når dere sier at vi skal pines i helvete når vi dør så gir ikke akkurat det et godt inntrykk fra starten av.

"Ja vi er glade i våre ikke-kristne medmennesker, men hvis dere ikke følger vår religiøse boks regler og dogmer så skal dere tortureres i all evighet"

 

Hvis det skjer så finner jeg meg bare en annen gud som ikke vil torturere meg i all evighet, det er jo flere millioner å velge imellom så statistisk sett burde det være minst 1 som ikke dømmer meg til evig tortur.

 

Når dere sier at alle andre enn dere selv skal tortureres i all evighet, eller til de angrer deres synder, eller bare hvis de ikke aksepterer Jesus. ( ganske mange valgmuligheter å velge imellom ), da blir alle andre enn dere selv krenket, sånn er det.

Og det kan godt være at vitenskapen kommer med flere og flere ting som sier imot bibelen. Men så lenge jeg lever er jeg en kristen, det er pga. bønnesvar, bibelen gir trøst, og jeg vil heller finne ut at jeg tar feil som kristen enn som ateist. Dette kunne jeg utdype mer, men jeg har sagt det så mange ganger før at jeg ikke gidder.

Hvis bønn hadde fungert så ville ikke Afrika hatt så mange sultende mennesker, ikke sant?

Ifølge "World Book Encyclopedia" er 130 millioner afrikanere kristne.

Hvis Gud virkelig eksisterer så må han jo være en skikkelig rasist da, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...