Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?

Anbefalte innlegg

Poenget er ikke å dømme alle for hva paven gjorde, poenget er jo at paven ikke klarte å tolke bibelen rett (håper jeg) og da kan du jo ikke si med sannsynlighet at du klarer det! Husk at paven er guds tilstedeværelse på jorda, yndlingsbarnet om du vil :)

Altså er bibelen rimelig utolkbar og da må du pent ta den bokstavelig eller finne en gud du kan være enig med :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget er ikke å dømme alle for hva paven gjorde, poenget er jo at paven ikke klarte å tolke bibelen rett (håper jeg) og da kan du jo ikke si med sannsynlighet at du klarer det! Husk at paven er guds tilstedeværelse på jorda, yndlingsbarnet om du vil :)

Altså er bibelen rimelig utolkbar og da må du pent ta den bokstavelig eller finne en gud du kan være enig med :)

Selv den beste kan gjøre feil.

Lenke til kommentar
Jeg er kristen fordi jeg har opplevd hva gud gjør i mitt liv, og med mine medmennesker. Og jeg har opplevd den enorme kjærligheten han omslutter meg med hver eneste dag.

Denne opplevelsen av kjærlighet, hvordan oppleves den? Hvordan kan du med sikkerhet si at det er gud? Hvis en muslim eller hiduist sier at de føler guds store kjærlighet slik du gjør, er det den samme energien vi snakker om? Er det den følelsen

som er gud, og er det den samme guden dere tror på? Eller mener du at den/de gudene de tror på er djevelen selv som gjør hva han kan for å forlede dem, ved å utgi seg for å være gud? Hva om din gud ikke er den ekte gud, men en som prøver å forlede dere, akkurat som dere mener at andres tro og religion prøver å forlede dem bort fra den virkelige gud og sannhet?

Jeg mediterer mye, og driver med yoga og chi gong jevnlig. Når jeg sitter og mediterer opplever jeg ofte det du forteller. Jeg føler kjærlighet og oppløftende, ren energi (chi) strømme gjennom kroppe. Det gir meg overskudd, balanse og gjør meg glad.

Men siden jeg ikke tror på gud, ikke i den forstand du gjør, er dette noe annet jeg opplever?

Det at Gud har skapt naturlovene, gjør ikke at han ikke kan leve etter dem selv. Det at han er over dem gjør bare at han kan bryte dem hvis han vil.

Senest på Fredag så jeg noen bli helbredet!

De som var ledere på møte hadde bedt på forhånd til Gud om hva de skulle gjøre, så hadde de fått på følelsen at de skulle snakke om helbrednig og at ei jente i grønn og gul t-skjorte skulle bli helbredet.

Akkurat dette sjedde, det var ei jente i grønn og gul t-skjorte der, hun hørte på, og så spurte hun om de kunne helbrede henne, å så ble hun helbredet.

Samme her, var vel forrige fradag, altså den 14.

Har fortalt den før...

Det var ei dame i rullestol, med ødelagte ben... Hun hadde amputert alle tærne, og kunne ikke gå i det hele tatt... Men natur lover eller ei, etter de ba for henne, reiste hun seg, og begynte å labbe rundt.... Utrolig...

Istad var det folk som ikke trodde på meg, noe som jeg godtar... Man omvender seg ikke på grunn av en random kid på nettet, men det som overrasket meg var at noen mente det også kunne være en tilfeldighet...

Plutselig, en dame som ikke kan gå, bena er helt ødelagt, tærne amputert, tilfeldigvis begynner hun å gå igjen?

Nei, jeg tror ikke det var tilfeldig...

Var det på TV du så dette? I såfall regner jeg med du kun har de innvolvertes ord for at det du så var sant.

Menneskets potensiale er enormt stort. Det samme er kraften i suggesjon og massesuggesjon.

Mennesker kan få til de utroligste ting rett og slett fordi det sitter en mengde mennekser og virkelig tror at vedkommende klarer å utføre det. Det finnes flust i eksempler på mennesker som har blitt 'helbredet' etter å ha lidd av tilsynelatende fatale sykdommer og skader, som ikke er kristne.

Lenke til kommentar

Selv den beste kan gjøre feil.

Klart alle kan gjøre feil, men når alle tolker forskjellig så må jo alle untatt en ta feil og da blir det tåpelig å tro at du er den ene som har rett. Altså er det du får ut fra bibelen tilfeldig og da burde du heller følge dine egne moraler og livssyn (som du gjo forsåvidt gjør likevel. Jeg tenker man tolker bibelen (og essay og slikt) omtrent sånn som man vil ha dem, ubevisst).

Så hvorfor følger man bibelen da? :hmm:

Skjønner ikke hvorfor troende absolutt må ha en gud å tro på i det hele tatt..... Er det noen der ute som kan si meg hvorfor du trenger en gud i livet ditt?

Lenke til kommentar

Jeg er kristen ganske enkelt fordi jeg blir beroliget av å ha noe å tro på. Samtidig synes jeg det er viktig å tro på seg selv, og forstå følgene av det man gjør. Man skal ikke gå rundt og tro at Gud tar seg av alt, og aldri ta ansvar selv. For øvrig tror jeg på en kraft, men jeg vet ikke om det er riktig å kalle denne kraften Gud.

Jeg tror ikke på alt som står i Bibelen. Bare billedlig sett. Det finnes mange måter å tolke Bibelen på.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at det er på øy tid noen skriver det nyere testament, eller noe i den duren, slik at de kristne som sliter med å tro på/forsvare mye av det som står i både GT og NT kanskje kan legge litt mer fornuft til grunne for sin tro.

De fleste kristne TROR faktisk at det er bibelen som gir de moral og nestekjærlighet og skjønner ikke at dette er det moralske kompasset vi alle, nesten, har i oss ved hjelp av foreldre og skole og ellers i samfunnet. Bibelen har ikke så mye å si som de hevder, tør jeg påstå. Dette er nok også grunnen til at så mange kristne kaster og bruker og utelukker så voldsomt fra bibelen og at de fleste utelukkende bruker deler som er av det gode, altså som er godkjent i resten av samfunnet. Noen er jo rene gud og jesus friker og utelukker alt annet mens noen faktisk tro på syndeflod og at homofili er synd mens de forkaster evolusjons teorien som til de grader, langt LANGT mer enn bibelen eller andre"hellige" skrifter, er bevis og understøttet og dokumentert. En trenger ikke å lese mye om jordens historie for å se at bibelen ikke har hold i noe av de svada historiene som står skrevet der, men så var det dette med tro igjen da..... De ER jo program forpliktet til å tro på syndeflod, gå på vannet, jorden er 6 tusen år også videre og da er det vel kanskje lettere å la være å lese om dette? Ikke vet jeg. Det jeg derimot vet er at jeg finner slike mennesker litt snodige som ikke evner å se skapelses beretningen i bibelen for hva det er, den er et forsøk på å forklare ting som menneskene på den tiden ikke forsto. I dag VET vi bedre og jeg fastholder at jeg syntes slike mennesker som fremdeles tror på hva som står der som snodige. Spesielt de som slår seg på brystet og sier de er så smarte, flinke og oppegående som scuper over her hevder og FREMDELES tro på dette sludderet. Det forstår ikke jeg at noen klarer, rett og slett fordi de da må lyge til seg selv i ganske store porsjoner for å opprettholde denne troen. Men de om det.

Er veldig glad jeg og mine ikke er kristne, for da slipper vi ihvertfall å gå rundt å lyve til oss selv hele tiden. For det MÅ de gjøre når alle solemerker sier at vi er her ene og alene på grunn av naturlig utvelgelse og vi, som resten av jordens dyr, går mot en sikker utslettelse om noen millioner år. Sånn sett kan det sikkert være deilig å tro at en vil leve evig, men jeg klarer ikke å narre meg selv til å tro dette jeg, ikke når jeg vet det jeg vet i dag.

Vi kan ikke komme fra ingenting sies det, men hvem hevder egentlig det? Vi VET jo ikke hvor universet kommer fra annet enn hypoteser, men å sette en gud over hele den hypotesen gjør det jo bare et hakk vanskeligere for hvor/hvem skapte da gud? Faktum er jo at guds historien er jo enda mer fantastisk enn den naturlige forklaringen og som jeg sa, kan ikke skjønne at folk tror på dette med at gud gjorde ditt og datt lenger jeg... men det er meg da..

:)

Lenke til kommentar
hvis du ser hva jeg quota shipwreck på over her ser du årsaken til det jeg mener er grunnen til at de fleste kristne tror, det og at mange blir født inn i tro, noe som gjøre det vanskelig å gi avkall på en del av personligheten sin senere i livet når man skjønner mer av hvordan ting henger sammen.

Så det og er enig med deg, men jeg finner det fremdeles underlig at folk klarer å legge kritisk sans og sunn fornuft til de grader på hylla når det kommer til gude tro.....

Lenke til kommentar

[quote name='sCuper' date='23/11-2008 : 23:54' post='

Det betyr at den personen sin tid på jorden er over.

Men hvis en person mot odds overlever er bevis for Gud, er ikke det at en helt frisk person som dør helt uten videre bevis for at gud IKKE eksisterer?

Å si at den personens tid på jorden er over er bare tull. Det er da ingen som bestemmer når, hvor og hvordan du dør.

Hvis du da ikke forkaster fri vilje.

Lenke til kommentar
Jeg skal si deg en ting, begge parter er omtrent like trangsynte :p

Jeg var veldig aktiv her på religionsdelen av forumet for ca. et halvt års tid siden. Jeg fikk masse linker om ting jeg burde lese. Jeg er en forholdsvis inteligent gutt som kan mye om vitenskap. Men jeg har også lest hele bibelen.

Jeg kan mye om DNA, RNA, evolusjon, mikro-evolusjon, big bang, logikk osv.

Hele familien min er smarte personer, broren min var den beste i Fysikk OL for noen år siden.

Jeg bare måtte kommentere dette. For det første, så var jeg også aktiv i mange av diskusjonene som du tok del i, og du må ha lært om disse temaene du lister opp i senere tid, fordi når jeg og andre diskuterte med deg, så viste du det motsatte. Det du kunne om temaene var mer eller mindre det som er normalt for kreasjonister. Du trodde at Big Bang var at ingenting ble til noe av seg selv, og så eksploderte uten grunn (dette er selvsagt HELT feil), du trodde at den første cellen måtte ha blitt spontant satt sammen, rent tilfeldig (som også er helt feil), og hvis jeg husker riktig, trodde du ikke på evolusjon, og trodde Jorden var 6000 år gammel. Disse to siste punktene er jeg imidlertid ikke sikker på, så her har du sjansen til å rette på meg.

Uansett, poenget er at det er feil å påstå at du kunne mye om disse feltene på den tiden da du var aktiv i flere tråder her i religionsdelen for et halvt års tid siden, siden det var du ikke. Du dro opp for lengst tilbakeviste argumenter, logiske feilslutninger og før alt annet, antok du at Bibelen var sann (i hvertfall de delene du liker i den), og argumenterte deretter. Du kan tro det du vil, der skal jeg ikke hindre deg, men ikke kom å påstå at det er noe vitenskapelig bevis for troen din. Hvis du mener det, får du sannelig vise til kilder. Og nei, personlige vitnemål teller ikke.

"Vi" er ikke like trangsynte som religiøse nei. Vi tror det vi tror, eller søker etter sannheten, uansett hva denne er, med det sterkeste og mest objektive verktøyet vi har, den vitenskapelige metode.. Alt som vitenskapen ikke enda kan forklare, sier vi at vi rett og slett ikke har et svar, men at det ikke er nødvendig å fylle disse "hullene" med en gud. Dette er forskjellig fra religion, fordi religion har allerede fastslått hva som er rett, ofte det eneste rette, og lar dette stå som "det eneste rette", til tross for at det totalt motstrider med vitenskapen. Det er derfor dere som er trangsynte, siden dere nekter å se utenfor den kristne tro. Vi, da ateister, agnostikere etc., er for så vidt åpen for alt, så lenge det er det som støttes opp av fakta. Hadde dette vært den kristne tro, så hadde i det minste jeg også vært kristen.

At du ser på deg og familien som intelligens, og at din bror var med i fysikk-OL, eller til og med vant, har jeg ingen problemer med. For det første er det viktig å ikke blande intelligens med viten. Du har kanskje den første, men du har tidligere vist at du mangler den andre.

Jeg kjenner også et par som er god i fysikk, som også er kristen. De sier forøvrig at de klarer å få fysikken til å "passe" med deres verdenssyn. Dette kunne jeg tenkt meg en dypere forklaring på, siden det er to motstridende forklaringer, med mindre man tolker Bibelen i hjel, og hvordan skal man da vite hvilken deler man fortsatt skal se bokstavelig på? Men nok om det. Poenget er at fysikk ikke er så vanskelig, og fysikk-OL er egentlig bare matte. Har han tatt seg tid til å gjøre lekser og arbeide i timene, er det ikke rart han er god i fysikk.

De to siste avsnittene her er egentlig bare avstikkere ment for å forklare at jeg ikke angriper din intelligens, eller mener at kristne er uintelligente.

Lenke til kommentar

Gla for å ha deg tilbake Zeke ;)

Jeg synes du er litt vel arogant av og til, men du er en fin motstander.

Jeg har satt meg litt mer inni BB og evolusjonen (som jeg ikke var sikker på om jeg støttet eller ikke for et halvt år siden) men ikke så veldig mye mer. Til gjengjeld så går jeg ikke imot pga. at jeg ikke kan så mye om det.

Gud skapte jorden, samme for meg hvordan, kansje bibelen taler i bilder eller kansje ikke. Jeg vet ikke.

Du er kansje ikke så trangsynt som mange religiøse. Men mange ateister er. Mens andre er som deg, og er åpne.

Vitenen i min familie vil du kansje si er liten pga. at vi er kristne, det synes jeg ikke du kan uttale deg om siden du ikke kjenner min familie.

Personlige vitnemål teller kansje ikke, men hvis du så på Discovery Channel i august en gang tror jeg det var. Så var det et program om at alle menn i verden hadde en helt identisk del i Y-kromosomet, som tydet på at alle stammet fra en og samme mann. Jeg kan desverre ikke si mer nøyaktig når det gikk og hva det het, så det er ikke et veldig godt argument, det kan jeg innrømme. Jeg så også bare halveprogrammet, så det kom sikkert noe mer som sa imot det eller noe.

Og jeg er glad du ikke tror kristne er uintelligent slik jeg har forstått mange ateister mener, dette viser at du er et modent menneske, og kan argumentere for deg.

Men visste du at religion kan defineres som menneskets søken etter Gud, men i følge kristne er kristendommen Guds søken etter mennesket, og derfor ikke en religion?

Lenke til kommentar

Guds søken etter mennesket? her må du utdype for det gir ikke mye mening... Om gud er allvitende så vet han vel allt han vil om mennesket fra før av?

Og for øvrig er det rart at gud gidda å lage universet og mennesket i det hele tatt... Hva skal liksom en allmektig gud med mangelfulle skapninger som oss?

Lenke til kommentar
Og for øvrig er det rart at gud gidda å lage universet og mennesket i det hele tatt... Hva skal liksom en allmektig gud med mangelfulle skapninger som oss?

Det er mulig han driver på med noe mye større, godt utenfor vår rekkevidde, mens vi bare er et prosjekt på si.

Endret av Mikachu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...