Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?


Anbefalte innlegg

Det er vell en like stor sannsynelighet at en annen gud som kanskje enda ikke har vist seg for verden står bak alt som at den kristne gud står bak alt.

 

Jeg kan ikke være sikker, men jeg velger og tro at den kristne gud står bak skapelsen.. Det blir i grunn det, det faller ned på..

Hvem har bevist at det er en gud? Det er absolutt ingenting som tilsier at det er et bevisst vesen, det kan også være en kraft.

Å si at det er like stor sannsynlighet fot at det er en gud fremfor en annen gud er et utsagn uten noe som helst grunnlag. Det er ingenting som tilsier hva eller om det faktisk er noe bevisst bak universets skapelse.

Når noen tar et standpunkt for hva som står bak universets skapelse uten noe som hels grunnlag for å faktisk tro dette, så må det være en feil et eller annet sted. Det som gjør at religionene her på jorden er 100% usannsynlige er at de er menneskeskapt. At noe som ble nedskrevet av menn for 2000 år siden skulle være i nærheten av å forklare universets skapelse er så abstrakt usannsynlig.

 

HVORFOR tror du at den kristne Gud står bak? Det er det jeg lurer på.

Hvis du er overbevist om at din gud er det bevisste vesenet bak universets skapelse så kom gjerne med argumenter for at han/hun/den/det faktisk eksisterer.

Men jeg lurer litt på en ting.. Du, er ikke en religiøs person(stemmer ikke det?), føler ikke du av og til at det må være noe mer i livet.. Jeg mener, vi lever og vi dør.. Vi er på en måte bare dyr som kommer og går.. Når jeg tenker slik så skurrer det jussom litt.. For meg må det være noe mer.. vet ikke helt, kanskje det en slags frykt/ett slags håp om at livet ikke ender med graven som gjør at det skurrer så for meg når folk sier at det ikke finnes noe overnaturlig.. :hmm:

Kanskje er det noe mer utenfor vår fatteevne, men å tro at primitive menn visste det er helt usaklig.

Det er absolutt ingenting som hinter til at det er noe som står bak universet.

Religion er en absurd gjettelek som baserer seg på fantasien til primitive menn som levde for noen tusen år siden.

 

EDIT:

Det er fakta at ingen vet hva som skjer etter vi er døde, noen tror men ingen vet.

Jeg sier til meg "det er ingen som vet hva som skjer" så jeg tar det som det kommer.

 

For eksempel det at man ikke skal være opptatt av om vi har en statskirke eller ei fordi jeg uansett ikke tror på jesus, er et eksempel på den arrogansen jeg til stadighet opplever. Kirke og stat, eller religion og politikk, har ingen ting med hverandre å gjøre og burde holdes adskilt. På tross av gjenntatte revisjoner av medlemslistene er det likevel tusener av nordmenn som er medlem i statskirken knapt uten å vite det selv. Statskirken motta pengestøtte pr medlem. Det meget suspekt at de får holde på på denne måten, og rettferdiggjør i høyeste grad

engasjement fra ikke-kristne.

Og det at hver nordmann som fødes automatisk blir registrert som kristen statsborger er bare urettferdig.

Så klart den norske kirke kommer til å kjempe imot likestilling av religioner og livssyn i Norge siden dagens urettferdige opplegg er til deres fordel.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg virker det helt idiotisk at vist vi dør i morgen så er vi bare vekke for alltid..

Det er noe jeg har hørt en del ganger, men som ikke gir så mye mening.

 

Hjernen er en samling nerveceller som kommuniserer ved hjelp av elektriske signaler, ganske likt en cpu (bare mye mer avansert). Du eksisterer som et mønster av disse hjernecellene og signalene. Når du dør slutter cellene å fungere og du slutter å eksistere.

 

Hva er det som er så idotisk/vanskelig å forstå med det? Jeg vet det ikke er så betryggende, men det er hva som skjer (basert på hva vi nå vet). Å tro noe annet endrer ikke det.

 

 

Er jeg ikke flink til å komme med oppløftende innlegg? :p

 

 

 

Når det gjelder å skrive seg ut fra statskirken så er det ikke noe galt i a ha en link til hvor du kan gjøre det i signaturen. Kirken får penger basert på antall medlemmer, jeg ønsker ikke bidra med økonomisk støtte og vil derfor ut av den. Noe jeg burde ha gjort for lenge siden.

Lenke til kommentar
Har ikke lest gjennom dette, har bare lest førsteposten... Vil bare få sagt dette...

 

Hvorfor er folk ateist?

Først lagde gud, som alltid har vært oppe i himmelen, jorda og dyr og mennesker osv på sju dager, og så spiste folk epler, så de ble straffet.

Da måtte de ut av paradis, og på den jorda da ikke alt er fint. Etter laaaang tid, er det to som føder en unge, når de ikka har hatt sex, men ungen er visst guds sønn, og gud selv... Så Jesus er Guds sønn, men Gud selv på samme tid... Han løper rundt og gjør folk kristne og friske, og til slutt blir han hengt opp på et kors, og står opp, og så stikker opp til himmelen, og nå kan alle sende tanker telepatisk til ham, så kan de også til himmelen og ha det bra...

 

Hvem vil tro på slik?

Ikke jeg ihvertfall.... Liker å være skeptisk og søke naturlige forklaringer og har veldig VELDIG vanskelig for å se hvorfor akkurat DIN gud skal være den rette, HVIS det finnes noen guder... Har ikke du? Det som jeg syntes er rart er at en mulim fra bagdad er AKKURAT like sikker som deg på at hans gud er den rette....

 

Jeg er selv kristen, men man kan ikke bevise at kristendom har rett med logikk, man må ta imot Jesus, og føle det...

Som jeg sa, du TROR bare at det du innbiller deg at det du føler er unikt, men dette er kun en forelskelse, du er forelsket i jesus og det er alt denne følelsen er... Rart at dere ikke er i stand til å se dette selv, men kognitiv dissonans er, har jeg oppdaget, veldig flittig brukt i dine krester, det er slik dere overbeviser dere om at dette er sant... hadde du skjønt dette hadde du sett at du lever på en løgn...

 

 

EDIT: Mer å si...

 

Alt jeg har lærer på skolen om kristendom, gjør at de fleste i klassen tenker fælt om religionen... Folk ser på kristendom som kun begrensninger, at blir du kristen, kan du ikke gjøre slik og slik, da er du ikke ordentlig kristen...

 

Det er ikke egentlig slik, tar man imot Jesus, føler man ikke for å synde, man ser på ting annerledes...

Jeg klarer utmerket å la være å synde jeg, helt uten denne jesusen din. :) Det stiller deg i et merkelig lys at du ikke klarer å la være å ta livet av folk, ligge rundt med gifte folk, stjele eller andre gale ting uten den jesusen når jeg klarer det fordi jeg vil være snill, god og grei, syntes ikke du også det?

Lenke til kommentar

RWS, på det siste punktet er du helt usaklig... Det jeg mener er at fok tenkter at når man er kristen, så må man gjøre ditt, og man må gjøre datt... At alt blir et stort ork... Ville si at det ikke er et ork, men man blir ikke frista til å gjøre så mye galt...

 

Og til den følelsen...

 

Har du følt dette selv?

Det er en veldig sterk følelse...

Jeg kan ikke tro at det er noe annet som er sant, når jeg har sett hva slags mirakler han har utført... Det er utrolige ting som skjer...

Endret av Lolli
Lenke til kommentar
RWS, på det siste punktet er du helt usaklig... Det jeg mener er at fok tenkter at når man er kristen, så må man gjøre ditt, og man må gjøre datt... At alt blir et stort ork... Ville si at det ikke er et ork, men man blir ikke frista til å gjøre så mye galt...

 

 

Jeg kan ikke tro at det er noe annet som er sant, når jeg har sett hva slags mirakler han har utført... Det er utrolige ting som skjer...

Hva av disse miraklene har du selv sett?

 

Men tilbake til din kommentar om RWS' inlegg.

RWS er ikke usaklig. Det går an å være moralsk uten å være religiøs.

Å være kristen innebærer at du tilber en skapning basert på en bok full av umoralske regler, lover og historier.

 

Jeg føler ikke at din religion er logisk. Det er ikke logisk å drepe en homofil bare fordi han er homofil

Det er ikke logisk å drepe en hel by hvorav alle innbyggerne er ikke-kristne.

Hvis du tror Jesus var logisk, tenk om igjen:

(dette er hentet fra det NYE TESTAMENTET, ikke det gamle.

Paulus' brev til romerne, 1:25-32

 

25 De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. 26 Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. 27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

28 De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. 29 De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder 30 og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, 31 de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. 32 De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det.

Mener du at det er logisk å si at homofile er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. At de farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige.

 

Føler du at dette er rett å si om homofile?

Lenke til kommentar
Har du følt dette selv?

Det er en veldig sterk følelse...

Det er en sterk følelse og bare det.

 

Kanskje hjernen slipper ut litt ekstra dopamin når du tenker på Jesus eller noe slikt. Kanskje noe annet. Akkurat hva denne følelsen er vet jeg ikke, men en indikasjon på at Jesus/Gud eksisterer er det definitivt ikke.

 

Jeg kan ikke tro at det er noe annet som er sant, når jeg har sett hva slags mirakler han har utført... Det er utrolige ting som skjer...

Du har ikke sett noen mirakler. Du har blitt fortalt av en bok skrevet av mennesker eller blitt fortalt av mennesker som har fått sin informasjon av andre mennesker og en bok skrevet av mennesker at en fyr kalt Jesus gjorde mirakler.

 

Synes det ligner veldig mye på "en venn sa at en fetter hadde fortalt at faren hans sa at han hadde hørt av en annen at ..."

Lenke til kommentar

O3K, jo, det er usaklig... Det jeg mente var egentlig at det ikke er snakk om drap, voldtekt, utroskap og alt det han snakket om... Det er forskjell på de to tingene, det har ikke noe om å kunne styre seg, men at du er nødt til å leve slik hvis man er kristen, men uten kristendom kan man leve annerledes... Det var også dette jeg mente var feil... Det var noe helt annet en det var snakk om, altså usaklig...

Jeg sier ikke at man ikke kan være moralske uten å være kristne... Så klart kan man det!

 

Jeg sier at hvis man ikke er kristen, så tror man ofte at kristendommen ofte bare begrenser hva du kan gjøre...

 

Jeg har heller ikke sagt at vi skal drepe homofile, hvordan kan du komme med den idèen?

 

Og det står ikke at alle homofile er fæle mennesker heller...

29 De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder

Det står at de, men ikka at alle homofile er slik...

 

 

Og så til mirakler...

En dame, som hadde vært i en ulykke, som ikke kunne gå, satt i rullestol, og hadde amputert alle tærne... De ba for henne, så kunne hun plutselig gå?

Vel, er kanskje en tilfeldighet, men jeg tror at det var Gud...

 

EDIT: Såklart forventer jeg ikke at noen tror meg, det høres jo ikke ut som det er mulig... Men for meg, som vet det skjedde, er det et bevis...

Endret av Lolli
Lenke til kommentar
Og så til mirakler...

En dame, som hadde vært i en ulykke, som ikke kunne gå, satt i rullestol, og hadde amputert alle tærne... De ba for henne, så kunne hun plutselig gå?

Vel, er kanskje en tilfeldighet, men jeg tror at det var Gud...

Hvorfor er et overnaturlig, allmektig og aldri observert vesen en mer sannsynlig forklaring en at det var en tilfeldighet?

 

Jeg forstår det ikke så derfor gjorde gud det.

 

EDIT: Såklart forventer jeg ikke at noen tror meg, det høres jo ikke ut som det er mulig... Men for meg, som vet det skjedde, er det et bevis...

Det kan fint ha skjedd, sikkert mer enn en gang, men det er irrelevant.

 

På hvilken måte er det et bevis?

 

Slik skjedde det basert på hvordan du beskrev det:

1. Person X kan ikke gå.

2. Folk ber for person X.

3. Person X kan gå.

 

Hva som ikke skjedde:

3. Person X kan gå fordi noen ba for personen.

 

 

Ser du forskjellen? Det er ikke bevis for noenting fordi det ikke er noen årsakssammenheng.

 

EDIT: Her er et eksempel for å sette det litt i perspektiv:

 

1. Person X kan ikke gå.

2. Person X drikker melk.

3. Person X kan gå.

 

Hva er det bevis for? Svar: ƃuıʇuǝƃuı ʇʇnlosqɐ

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
RWS, på det siste punktet er du helt usaklig... Det jeg mener er at fok tenkter at når man er kristen, så må man gjøre ditt, og man må gjøre datt... At alt blir et stort ork... Ville si at det ikke er et ork, men man blir ikke frista til å gjøre så mye galt...

Alt jeg sa var at jeg aldri har trengt den "følelsen" for å la være å gjøre noe galt, slik du og mange med din tro gjerne liker å hevde. Som du sier i neste setning, du trenger ikke kristendom for å være god, snill og moralsk, men det er allikevel dette du i hovedsak sier at du er kristen for... Er det lettere for deg enn for meg å være god og snill? Tror ikke det, for det er ikke troen din som styrer deg i ditt dagelige liv i det hele tatt, slik du tror, det er hva samfunnet finner akseptabelt som styrer både deg og meg, ikke religionen din og godt er det, for da hadde vi vært ute og fordømt alle som ikke tror på den kristne gud!!

 

Og til den følelsen...

 

Har du følt dette selv?

Det er en veldig sterk følelse...

Jeg kan ikke tro at det er noe annet som er sant, når jeg har sett hva slags mirakler han har utført... Det er utrolige ting som skjer...

 

Den følelsen heter forelskelse, men i motsettning til deg så forelsker jeg meg i kvinner, ikke i figurer i en bok full av motsettninger og logiske brister. Sorry, men som du sikkert har skjønt har jeg og amnge med meg her inne veldig liten tro på disse såkalte miraklene i denne boka da det ikke er repeterbart noe av dette. Du ville forstått dette du også hvis du brydde deg litt mer om å lære ordentlige ting fremfor å bla og tro på noe som står i eventyr boken bibelen.... Men for all del, jeg skal ikke stoppe deg fra å tro hva du vil, men ikke kom til meg og be meg tro på dette, for for meg er dette på samme stadie som ethvert annet eventyr, skjønt blodigere og langt mindre tolerant enn andre eventyr, men et eventyr...

 

Alt som kan påstås uten bevis kan avfeies uten bevis også vet du. Men bevis er vel ikke du som kristen så opptatt av er du vel ? ;) Ikke i din tro men ovenfor alt annet, ikke sant?

Lenke til kommentar

Leser du i det hele tatt det jeg skriver?

 

Jeg ber deg ikke å tro på det samme som meg, men du misforstår helt...

 

Og du sier at jeg sier at man trenger religion for å tenke moralsk... Det sier jeg IKKE... Det er ikke snakk om noe kristne i forhold til ikke kristne, hvis du forstår... Mange tror f. eks. at hvis du er kristen, kan du ikke spille skytespill, eller se på skrekk film osv...

 

Du kan jo det!

Jeg sier så absolutt ikke at kun kristne har moralsk kompass, det har omtrent alle!

 

 

Og hva mente du med det siste der? Jeg forsto ikke helt... Mener du bevis generelt? Eller om kristendom?

Lenke til kommentar
Og så til mirakler...

En dame, som hadde vært i en ulykke, som ikke kunne gå, satt i rullestol, og hadde amputert alle tærne... De ba for henne, så kunne hun plutselig gå?

Vel, er kanskje en tilfeldighet, men jeg tror at det var Gud...

Så hva kaller du det når en helt frisk person bare faller død om?

 

Dessuten tviler jeg sterkt på at hun klarte å gå uten tær, de er der ikke bare til pynt heller.

Lenke til kommentar
Leser du i det hele tatt det jeg skriver?

 

Jeg ber deg ikke å tro på det samme som meg, men du misforstår helt...

 

Og du sier at jeg sier at man trenger religion for å tenke moralsk... Det sier jeg IKKE... Det er ikke snakk om noe kristne i forhold til ikke kristne, hvis du forstår... Mange tror f. eks. at hvis du er kristen, kan du ikke spille skytespill, eller se på skrekk film osv...

 

Du kan jo det!

Jeg sier så absolutt ikke at kun kristne har moralsk kompass, det har omtrent alle!

 

 

Og hva mente du med det siste der? Jeg forsto ikke helt... Mener du bevis generelt? Eller om kristendom?

 

Jeg mente bevis for guder ja.... generelt. Vi har hatt tusenvis av dem og alle var i sin tid akkurat like troverdig som du syntes din gud er i dag, så vi er ALLE ateister ovenfor disse gamle gudene, jeg er bare en gud foran deg... Skjønner? Ingen av de andre gudene, eller din gud, har vi noe som helst bevis for, ikke et! At du har "opplevd" gud er kun din påstand og kan ikke bevises i det hele tatt. Den dagen vi finner bevis for en gud, en eller annen gud eller flere guder, MÅ jeg også tro på denne guden, men inntil da stiller jeg meg tvilende...

 

Hvis du vil leve livet ditt etter den, og du får ha meg unnskyldt når jeg sier det, sinnsvake gamle boken så er det opp til deg, bare ikke forvent at andre opplyste mennesker skal ta deg/dere helt alvorlig, for hvem vet hva annet sinnsvakt dere er villige til å tro på når dere er så "enkle" at dere tror på det som står i bibelen.... Men du tror vel ikke på det som står i bibelen du kanskje, kun på gud og jesus? Skjønner jo på en måte de som forkaster det som står der, for serlig snill eller kjærlig er ikke den boka, men det skal liksom være læreboka til guden deres da?

Lenke til kommentar
Bibelen enkel?

 

Kristendommen er nokså avansert... Men nå har jeg fått nok av trangsynte ateister som ikke kan lese bra nok før de finner en post som prøver å krenke kristendommen på det fulleste...

Såklart du har... Du har sikkert hørt argumentene her før og tenkt skikkelig imellom dem, alle som en, og ikke funnet noe som tilsier at dette ikke er sant.. :roll:

 

Krenke kristendommen? Det HAR den klart fint selv er jeg redd.... :)

 

Det er jo også såklart skikkelig trangsynt å se ting fra flere sider enn en... sier seg selv når en selv sitter på den ypperste sannhet, for det står jo skrevet i ei bok, det er flere millioner som tror på dette og da MÅ det jo være sant, ikke sant? Jeg vet hvem som er trangsynt her det er sikkert! Men det er muølig dere kun er trangsynte når det kommer til tro, for alt jeg vet krever du sikkert bevis hvis noen kom og krevde penger av deg uten bevis... :roll:

 

Men men, greit nok at du ikke vil mer. Har vært mange av dem her inne... :)

Lenke til kommentar
Bibelen enkel?

 

Kristendommen er nokså avansert... Men nå har jeg fått nok av trangsynte ateister som ikke kan lese bra nok før de finner en post som prøver å krenke kristendommen på det fulleste...

Såklart du har... Du har sikkert hørt argumentene her før og tenkt skikkelig imellom dem, alle som en, og ikke funnet noe som tilsier at dette ikke er sant.. :roll:

 

Krenke kristendommen? Det HAR den klart fint selv er jeg redd.... :)

 

Det er jo også såklart skikkelig trangsynt å se ting fra flere sider enn en... sier seg selv når en selv sitter på den ypperste sannhet, for det står jo skrevet i ei bok, det er flere millioner som tror på dette og da MÅ det jo være sant, ikke sant? Jeg vet hvem som er trangsynt her det er sikkert! Men det er muølig dere kun er trangsynte når det kommer til tro, for alt jeg vet krever du sikkert bevis hvis noen kom og krevde penger av deg uten bevis... :roll:

 

Men men, greit nok at du ikke vil mer. Har vært mange av dem her inne... :)

 

Hehe

 

Jeg skal si deg en ting, begge parter er omtrent like trangsynte :p

Jeg var veldig aktiv her på religionsdelen av forumet for ca. et halvt års tid siden. Jeg fikk masse linker om ting jeg burde lese. Jeg er en forholdsvis inteligent gutt som kan mye om vitenskap. Men jeg har også lest hele bibelen.

Jeg kan mye om DNA, RNA, evolusjon, mikro-evolusjon, big bang, logikk osv.

Hele familien min er smarte personer, broren min var den beste i Fysikk OL for noen år siden.

Hele familien min er også kristne.

Jeg er kristen, etter at jeg har satt meg både inn i det vitenskapelige og kristendommen.

Dere kan mene jeg tar feil hvis dere vil, men jeg har tatt et valg, og jeg skal stå for det.

Men jeg er åpen for diskusjon, det er jeg så absolutt. Det gir meg bare en mulighet til å omvende ikke-kristne :D

Husk, alle dere som sier dere ikke er kristne fordi vitenskapen sier ditt og bibelen sier datt, les bibelen selv! Ikke se etter hva andre ateister, agnostikere osv. har sagt. Les selv bibelen før dere sier at andre er trangsynte.

Og til kristne, sett dere inn i vitenskapen før dere klager på at ateister er trangsynte.

Lenke til kommentar
Takk for støtten ;)

 

Jeg er til en viss grad enig me deg. Det er jo Gud som skapte naturlovene, så hvem vett om man kan bevise ham med dem eller ikke.

"Salige er de som tror, men ikke ser" Står det i bibelen.

Kansje det er derfor vi ikke skal bevis ham, fordi det ikke er meningen?

Endelig en som tolker Bibelen på en måte som ikke går til de ateistiskes fordel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...