Gå til innhold

Hvorfor er du kristen?


Anbefalte innlegg

Problemene bygger seg opp når mange her inne argumenterer mot religion, med at religion er ulogisk. Dette henger heller ikke på grep.

Det er ikke vanskelig å argumentere for at en religion eller gud er ulogisk. Jeg kan enkelt argumentere for hvorfor kristendommen er ulogisk ved å gå igjennom dens påstander, jeg kan også si at guden deres er ulogisk basert på påstandene om hans oppførsel/egenskaper. Når en person angriper religion/gud så vil jeg tro at det er rettet mot en viss trosretning, og ikke bare religion som et generelt fenomen. Det sistnevnte vil kanskje havne i det du omtaler, men jeg ser ikke at det skjer her.

 

Hvis man skal argumentere for/imot om gud er ulogisk så er det en rekke andre problemer som må tas opp først, om universet i det hele tatt har blitt skapt eller har eksistert i evighet. Vi kan selvfølgelig ikke gjøre noe annet enn å argumentere med ord. Det blir uansett nyttestløst å bry seg om slike saker, det er like uvesentlig/sannsynlig for meg at eksistensen er skapt av en gud, som det er Matrix eller Truman Show for aliens. Jeg behandler de like usannsynlige/sannsynlige, like uviktige.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke vanskelig å argumentere for at en religion eller gud er ulogisk. Jeg kan enkelt argumentere for hvorfor kristendommen er ulogisk ved å gå igjennom dens påstander, jeg kan også si at guden deres er ulogisk basert på påstandene om hans oppførsel/egenskaper. Når en person angriper religion/gud så vil jeg tro at det er rettet mot en viss trosretning, og ikke bare religion som et generelt fenomen. Det sistnevnte vil kanskje havne i det du omtaler, men jeg ser ikke at det skjer her.

 

Det er selvfølgelig en stor forskjell mellom å argumentere for at religion er ulogisk, enn hva det er å "argumentere" mot religion ved å hevde at det er ulogisk. Det du svarer står nok ikke til innlegget mitt, da det gir kritikk til de som stadig påstår at religion er svada og tullerusk, uten å begrunne sin mening.

 

Man kan gi argumenter for at religion skal være ulogisk, men det å bruke "religion er ulogisk", stående som en påstand, mot religionssyn, er tåpelig.

Lenke til kommentar

Kanskje mest fordi jeg bor like ved en kirke :p

Nja, folk flest jeg kjenner som kristne er hyggelige og ordentlige, slenger ikke med munnen og tøyer ikke til unødvendige ting.

Tror det finnes en Gud, og er fasinert av historien om kristus.

Men kan godt kalle meg moderat-kristen :) Er ikke enig om alt innenfor kristendommen.

Endret av Hypex
Lenke til kommentar

Gud finnes jo for de som tror på han. Jeg tror ikke, så for meg finnes han ikke. Spørsmålet om tro er det umulig å diskutere objektivt. Hvis vi kunne, hadde vi forsåvidt ikke hatt sjalusi her i verden heller. Reliogion er ikke ulogisk. Det er det mest logiske (forutenom mattematikk) vi har her i verden. Det er ikke vits i å diskutere hvorfor man tror/ikke tror. Mennesker trenger noe større enn seg selv, like mye som vi trenger rus. Om det er Gud eller fotball er revnende likegyldig. Man bør heller diskutere hva troen vi har gjør med oss! Blir vi et bedre menneske og hvorfor? Man trenger ikke å tro på Gud for å være et godt menneske, like lite som man er et godt menneske bare om man tror på Gud. Istedenfor å krangle om hva vi tror på, bør vi ikke heller sette oss ned å finne ut hvorfor vi er her?

Trådstarter sier vi er de eneste dyret som vet at vi dør. Jeg vil heller si at vi er det eneste dyret som har en opplevelse av nået! Desverre er det få av oss som faktisk klarer å begripe det, og vi handler som oftest bare som andre dyr - bearbeider fortiden og legger strategier for fremtiden.

 

Når det er sagt skulle jeg gjerne ha satt meg ned med "skaperen" og diskutert etikk. Har nemlig en hel hønsegård å plukke med han!

Lenke til kommentar
Mennesker trenger noe større enn seg selv, like mye som vi trenger rus.

Unnskyld at jeg spør, men hva er du høy på? Hvor har deu det fra at "alle" trenger noe "høyere" enn en selv å tro på? Har personlig ikke trengt noe større å tro på i de siste førti årene av mitt liv, så enten er jeg gal eller så tror du litt for mye bassert på hva du selv syntes du har behov for.....

 

Sorry, men kjenner meg ikke igjen jeg... :) Så jeg tror du antar litt mye her...

Lenke til kommentar

Jeg kan godt skjønne at det finnes mennesker som har lyst å tro på noe i et fellesskap.

Men det som jeg ikke liker er organisert religion.

Du har noen mennesker som sier at deres gud skapte universet, uten som helst noen form for grunnlag for å faktisk tro at dette skulle være sant. I tillegg er det sjukt mye penger involvert.

 

Man kan godt vise sin respekt ovenfor vesenet/kraften som resulterte i skapelsen av universet, men å påstå at han/hun/den/det har et navn, at han/hun/den/det kommanderer at ulike grupper mennesker skal drepes, og at dette vesenets/kraftens ledere krever penger og støtte i hans/huns/dens/dets navn.

Organisert religion er ikke noe annet enn et maktmedium.

 

Men tilbake til trådens utgangspunkt.

I løpet av livet mitt har jeg enda ikke hørt en eneste god grunn fra en eneste religiøs person hvorfor han/hun tror at hans/hennes tro er sant.

Så hvis det er noen religiøse som fortsatt leser denne tråden, skriv gjerne helt konkret hvorfor du tror på din religions gud, slik at vi kan komme til poenget med denne tråden.

Lenke til kommentar
Jeg kan godt skjønne at det finnes mennesker som har lyst å tro på noe i et fellesskap.

Men det som jeg ikke liker er organisert religion.

Du har noen mennesker som sier at deres gud skapte universet, uten som helst noen form for grunnlag for å faktisk tro at dette skulle være sant. I tillegg er det sjukt mye penger involvert.

 

Man kan godt vise sin respekt ovenfor vesenet/kraften som resulterte i skapelsen av universet, men å påstå at han/hun/den/det har et navn, at han/hun/den/det kommanderer at ulike grupper mennesker skal drepes, og at dette vesenets/kraftens ledere krever penger og støtte i hans/huns/dens/dets navn.

Organisert religion er ikke noe annet enn et maktmedium.

 

Men tilbake til trådens utgangspunkt.

I løpet av livet mitt har jeg enda ikke hørt en eneste god grunn fra en eneste religiøs person hvorfor han/hun tror at hans/hennes tro er sant.

Så hvis det er noen religiøse som fortsatt leser denne tråden, skriv gjerne helt konkret hvorfor du tror på din religions gud, slik at vi kan komme til poenget med denne tråden.

 

I signaturen din står det: meld deg ut av den norsk kirke i dag.. Jeg har aldri helt skjønt meg på hvorfor folk som ikke tror på kristendommen, er opptatt av at andre heller ikke skal gjøre det.. Mange som sier pga, de er så lei av at kristne prøver og få de til og bli kristne også.. Men jeg bor tydeligvis på feil plass, jeg har aldri opplevd det.. Og hadde jeg opplevd det så hadde jeg nok tenkt: Det var snilt av han, men jeg har funnet mitt svar allerede også forsatt dagen min og vært rimelig care til det.. men for og svare på det du spør etter.. Jeg tror på min gud på grunn av at den er troverdig i mine øyner.. Jeg føler det er rett.. ikke så mye og si egentlig!

Lenke til kommentar
Jeg kan godt skjønne at det finnes mennesker som har lyst å tro på noe i et fellesskap.

Men det som jeg ikke liker er organisert religion.

Du har noen mennesker som sier at deres gud skapte universet, uten som helst noen form for grunnlag for å faktisk tro at dette skulle være sant. I tillegg er det sjukt mye penger involvert.

 

Man kan godt vise sin respekt ovenfor vesenet/kraften som resulterte i skapelsen av universet, men å påstå at han/hun/den/det har et navn, at han/hun/den/det kommanderer at ulike grupper mennesker skal drepes, og at dette vesenets/kraftens ledere krever penger og støtte i hans/huns/dens/dets navn.

Organisert religion er ikke noe annet enn et maktmedium.

 

Men tilbake til trådens utgangspunkt.

I løpet av livet mitt har jeg enda ikke hørt en eneste god grunn fra en eneste religiøs person hvorfor han/hun tror at hans/hennes tro er sant.

Så hvis det er noen religiøse som fortsatt leser denne tråden, skriv gjerne helt konkret hvorfor du tror på din religions gud, slik at vi kan komme til poenget med denne tråden.

 

I signaturen din står det: meld deg ut av den norsk kirke i dag.. Jeg har aldri helt skjønt meg på hvorfor folk som ikke tror på kristendommen, er opptatt av at andre heller ikke skal gjøre det.. Mange som sier pga, de er så lei av at kristne prøver og få de til og bli kristne også.. Men jeg bor tydeligvis på feil plass, jeg har aldri opplevd det.. Og hadde jeg opplevd det så hadde jeg nok tenkt: Det var snilt av han, men jeg har funnet mitt svar allerede også forsatt dagen min og vært rimelig care til det.. men for og svare på det du spør etter.. Jeg tror på min gud på grunn av at den er troverdig i mine øyner.. Jeg føler det er rett.. ikke så mye og si egentlig!

 

Hvorfor er din gud rett når det står så utrolig mange motsigelser, faktafeil og umuligheter som vitenskapen har avslørt i Bibelen?

Lenke til kommentar
Jeg kan godt skjønne at det finnes mennesker som har lyst å tro på noe i et fellesskap.

Men det som jeg ikke liker er organisert religion.

Du har noen mennesker som sier at deres gud skapte universet, uten som helst noen form for grunnlag for å faktisk tro at dette skulle være sant. I tillegg er det sjukt mye penger involvert.

 

Man kan godt vise sin respekt ovenfor vesenet/kraften som resulterte i skapelsen av universet, men å påstå at han/hun/den/det har et navn, at han/hun/den/det kommanderer at ulike grupper mennesker skal drepes, og at dette vesenets/kraftens ledere krever penger og støtte i hans/huns/dens/dets navn.

Organisert religion er ikke noe annet enn et maktmedium.

 

Men tilbake til trådens utgangspunkt.

I løpet av livet mitt har jeg enda ikke hørt en eneste god grunn fra en eneste religiøs person hvorfor han/hun tror at hans/hennes tro er sant.

Så hvis det er noen religiøse som fortsatt leser denne tråden, skriv gjerne helt konkret hvorfor du tror på din religions gud, slik at vi kan komme til poenget med denne tråden.

 

I signaturen din står det: meld deg ut av den norsk kirke i dag.. Jeg har aldri helt skjønt meg på hvorfor folk som ikke tror på kristendommen, er opptatt av at andre heller ikke skal gjøre det.. Mange som sier pga, de er så lei av at kristne prøver og få de til og bli kristne også.. Men jeg bor tydeligvis på feil plass, jeg har aldri opplevd det.. Og hadde jeg opplevd det så hadde jeg nok tenkt: Det var snilt av han, men jeg har funnet mitt svar allerede også forsatt dagen min og vært rimelig care til det.. men for og svare på det du spør etter.. Jeg tror på min gud på grunn av at den er troverdig i mine øyner.. Jeg føler det er rett.. ikke så mye og si egentlig!

 

Hvorfor er din gud rett når det står så utrolig mange motsigelser, faktafeil og umuligheter som vitenskapen har avslørt i Bibelen?

 

Vitenskapen er litt artig.. Den gir så mange fasit svar her og nå.. men det er rart åssen de forandrer seg etterhvert som vitenskapen utvikler seg.. Alt for mange er så frykelig påståelige når det kommer til vitenskapen.. Også alt for mange kristne er så påståelige motsatt vei..

Tingen er vell bare det at jeg tror på noe mer, jeg tror det finnes mer en det øynet kan se.. For meg virker det helt idiotisk at vist vi dør i morgen så er vi bare vekke for alltid.. Jeg er ikke redd for at det er slik det er, og at jeg finner kristendommen som en trygghet.. Jeg bare tror det er noe mer, jeg tror det er en mening med livet.. Og i noen tilfeller så føler jeg at det finnes noe mer.. Men nå sier de jo at vist du stirrer i en vegg lenge nok så skjer det saker og ting, og det gjør det kanskje vist du tror hardt nok på noe også..

Lenke til kommentar

Det er ikke rart. Vitenskapen har ikke en agenda det er bare en kunnskapskilde som mennesker har bygd opp av matematikk, beregninger og fysiske beviser. Religion har en agenda og det er umulig for oss å forandre på Bibelen, så jo mer kunnskap vi mennesker får om verden, desto mer utdatert vil Bibelen bli og jo flere feil vil vi finne i den. Forstår du ikke hvordan vitenskapen fungerer?

Lenke til kommentar
I signaturen din står det: meld deg ut av den norsk kirke i dag.. Jeg har aldri helt skjønt meg på hvorfor folk som ikke tror på kristendommen, er opptatt av at andre heller ikke skal gjøre det.

Vel hovedsaklig er poenget bak signaturen min at de som ikke er kristne skal melde seg ut.

Det har seg sånn her til lands at du automatisk blir skrevet inn i listen blant kristne landsmenn når du blir født.

Jeg vet ikke med deg, men jeg synes det er urettferdig, hvordan kan man liste opp hvor mange offisielle kristne det er i Norge når mange av dem bare er spedbarn, barn og folk som rett og slett ikke har giddet å melde seg ut, eller som ikke vet hvordan.

 

Vitenskapen er litt artig.. Den gir så mange fasit svar her og nå.. men det er rart åssen de forandrer seg etterhvert som vitenskapen utvikler seg.

Er du klar over hvor mye av bibelen som har blitt forandret, redigert, fjernet og lagt til i årenes løp?

Vitenskap forandrer deg etterhvert som nye kunnskaper kommer fram, bibelen blir redigert for å virke mindre støtende eller fordi de som gjør det bare har lyst til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Det er ikke rart. Vitenskapen har ikke en agenda det er bare en kunnskapskilde som mennesker har bygd opp av matematikk, beregninger og fysiske beviser. Religion har en agenda og det er umulig for oss å forandre på Bibelen, så jo mer kunnskap vi mennesker får om verden, desto mer utdatert vil Bibelen bli og jo flere feil vil vi finne i den. Forstår du ikke hvordan vitenskapen fungerer?

 

jo visst.. provoserte jeg deg med det jeg skrev? føler det var litt holdning over innlegget ditt.. Vil bare ymte frem på at det går ann og være litt åpen andre muligheter selv om vitenskapen til dagsdato fastslår at "slik er det"..

Lenke til kommentar
jo visst.. provoserte jeg deg med det jeg skrev? føler det var litt holdning over innlegget ditt.. Vil bare ymte frem på at det går ann og være litt åpen andre muligheter selv om vitenskapen til dagsdato fastslår at "slik er det"..

Hvis det noe jeg finner provoserende så er det at du ikke argumenterer men bare skriver dine egne personlige tanker.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
jo visst.. provoserte jeg deg med det jeg skrev? føler det var litt holdning over innlegget ditt.. Vil bare ymte frem på at det går ann og være litt åpen andre muligheter selv om vitenskapen til dagsdato fastslår at "slik er det"..

Hvis det noe jeg finner provoserende så er det at du ikke argumenterer men bare skriver dine egne personlige tanker.

 

haha :whistle: oi sann, ja det var ikke meningen.. jeg har ikke noe argumenter og komme med, jeg hadde ikke tenkt og prøve og overtale dere til og tro det samme som meg.. Jeg skriver egentlig bare som du sier, mine egne tanker.. Og her er noen flere av mine tanker.. Det er veldig vanskelig og argumentere når religion i bunn og grunn er bygd opp på tro..

 

Men det sies at bibelen skal tolkes, jeg vet ikke hvor det står.. så det skal jeg finne ut av..

 

Jeg har ett litt anderledes syn på bibelen en de fleste andre.. For det første så tror jeg at gud skapte oss, og han skapte også vitenskapen.. Så jeg tror at vitenskapen vil gi oss en full forklaring en gang i fremtiden på hvordan alt ble skapt.. Jeg tenker litt sånn her: vist gud hadde gitt oss en vitenskapelig forklaring på alt, i den tid bibelen hadde blitt skrevet, så ville det vært totalt umulig og skjønne noe som helst av den siden vitenskapen var så sykt langt i fra der den en gang vil være.. Men for at det skal gå, så må bibelen tolkes.. Så jeg tror i grunn på big bang theory, men tror at gud kanskje var energien som satt i gang hele eksplosjonen.. Siden energi ikke bare oppstå eller forsvinne, men kan bare bytte form(stemmer ikke det?)..

Men jeg er rimelig avhengig av at det faktisk står at bibel skal tolkes..

 

men nå har jeg luftet noen av mine tanker så nå skal jeg trekke meg tilbake og la dere argumentere videre..

Lenke til kommentar
men nå har jeg luftet noen av mine tanker så nå skal jeg trekke meg tilbake og la dere argumentere videre..

Jeg ser helst at du ikke stikker av enda.

Når du først deltar i en diskusjon så kan du ikke bare hoppe av med en gang. Du har et ansvar for å besvare spørsmål angående din(e) post(er) hvis du skal stå for dine synspunkter.

Peters første brev, 3:15

Vær alltid klare til forsvar når noen krever dere til regnskap for det håp dere eier.

 

Så jeg tror i grunn på big bang theory, men tror at gud kanskje var energien som satt i gang hele eksplosjonen.. Siden energi ikke bare oppstå eller forsvinne, men kan bare bytte form(stemmer ikke det?)..

Det kan hende at det er et vesen eller en kraft som satte igang universets skapelse.

Men hva er det som gjør deg så sikker på at vesenet/kraften bak universets skapelse ikke er ukjent?

Hva er det som gjør deg sikker på at det er den kristne Gud?

Lenke til kommentar
men nå har jeg luftet noen av mine tanker så nå skal jeg trekke meg tilbake og la dere argumentere videre..

Jeg ser helst at du ikke stikker av enda.

Når du først deltar i en diskusjon så kan du ikke bare hoppe av med en gang. Du har et ansvar for å besvare spørsmål angående din(e) post(er) hvis du skal stå for dine synspunkter.

Peters første brev, 3:15

Vær alltid klare til forsvar når noen krever dere til regnskap for det håp dere eier.

 

Så jeg tror i grunn på big bang theory, men tror at gud kanskje var energien som satt i gang hele eksplosjonen.. Siden energi ikke bare oppstå eller forsvinne, men kan bare bytte form(stemmer ikke det?)..

Det kan hende at det er et vesen eller en kraft som satte igang universets skapelse.

Men hva er det som gjør deg så sikker på at vesenet/kraften bak universets skapelse ikke er ukjent?

Hva er det som gjør deg sikker på at det er den kristne Gud?

 

Det er vell en like stor sannsynelighet at en annen gud som kanskje enda ikke har vist seg for verden står bak alt som at den kristne gud står bak alt.. det var ett vanskelig spørsmål egentlig.. På en måte kan jeg ikke være sikker men jeg føler meg sikker.. Jeg har fått en slags bekreftelse på at den kristne gud ekisterer gjennom oppveksten og gjennom episoder i livet mitt så langt! Ting som har skjedd som jeg velger selv og tolke som at det står større krefter bak..

 

Jeg kan ikke være sikker, men jeg velger og tro at den kristne gud står bak skapelsen.. Det blir i grunn det, det faller ned på..

 

Men jeg lurer litt på en ting.. Du, er ikke en religiøs person(stemmer ikke det?), føler ikke du av og til at det må være noe mer i livet.. Jeg mener, vi lever og vi dør.. Vi er på en måte bare dyr som kommer og går.. Når jeg tenker slik så skurrer det jussom litt.. For meg må det være noe mer.. vet ikke helt, kanskje det en slags frykt/ett slags håp om at livet ikke ender med graven som gjør at det skurrer så for meg når folk sier at det ikke finnes noe overnaturlig.. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg har fått en slags bekreftelse på at den kristne gud ekisterer gjennom oppvekste og gjennom episoder i livet mitt så langt!

 

Siden du sier at du har fått denne bekreftelsen via oppveksten din, så går jeg utifra at det er din familie som har brakt deg inn i den kristene troen? La oss si at dine foreldre tilhørte en annen religion, hadde du da gitt den guden æren for disse bekreftelsene da? Er det ikke bare tilfeldigheter hvilken religion man blir brakt inn i?

 

Men jeg lurer litt på en ting.. Du, er ikke en religiøs person(stemmer ikke det?), føler ikke du av og til at det må være noe mer i livet.. Jeg mener, vi lever og vi dør.. Vi er på en måte bare dyr som kommer og går.. Når jeg tenker slik så skurrer det jussom litt.. For meg må det være noe mer.. vet ikke helt, kanskje det en slags frykt/ett slags håp om at livet ikke ender med graven som gjør at det skurrer så for meg når folk sier at det ikke finnes noe overnaturlig.. :hmm:

 

Jeg synes vi homo sapiens er veldige flinke til å tro at det er noe ekstra stort med oss og vår art, så vår eksistens må ha en spesiel mening. Sånn er det bare ikke.. Vi er noen latterlige småe skapninger som har utviklet en enorm hjerne via evolusjon ved naturlig utvelgelse. Jeg forstår at mange kan være redde og koker derfor opp sine egene fantastiske historier som en placeboeffekt, så man ikke skal gå rundt redde for det ukjente vi har forståelse for pga vår digre hjerne.

Men jeg derimot har for lenge siden akseptert realiteten og det er at det hverken er himmel eller helvete som venter meg når jeg dør, og det er jeg faktisk glad for så jeg slipper å leve i frykt igjennom mitt korte liv om hvor jeg skal havne.

 

Tenk at vårt enorme univers har eksistert i sirka 13.7 milliarder år, mens vår art ikke så livet før sirka 200 000 år siden. Hvor var vår bevisthet fra the big bang til nå? Det var ingenting, vi eksisterte ikke, når vi dør vil vi heller ikke eksistere, derfor går jeg utifra at det vil være det samme som før vi bli født.

 

Ta en titt på denne videon som viser noen av solene i vår galakse. Forstår du hva jeg mener med latterlige små? Hvorfor vil en allmektig skaper som kan lage noe så enormt gjøre en liten jødisk ørkenstamme til det utvalgte folk for bare 2000 år siden?

 

http://uk.youtube.com/watch?v=z7lHgvGhHo4&...feature=related

 

Du forstår vel at det er noe som ikke stemmer her?

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Som det har blitt nevnt i denne tråden flere ganger, så er dette et tema det er vanskelig å

diskutere. Fordi det finnes ikke noen andre særlig gode argumenter for at man er kristen annet enn at de tror på bibelen, jesus og gud, og at man kanskje har hatt en eller flere personlige opplevelser med disse tingene. Et hvert godt argument for andre synsvinkler og ideèr blir raskt slått ned på som usannheter og blasfemi.

 

Jeg er selv agnostiker; Jeg holder absolutt muligheten åpen for det eksisterer gudommelige krefter som påvirker oss, og til og med kanskje lar seg påvirke av oss mennesker. Jeg ser på det som sannsynlig at det ligger en form for bevisst intelligens bak alt det fantastiske som finnes i verden og universet. Jeg er tolerant, og respekterer i høyeste grad andres rett til å tro det de vil.

Likevel lar meg gang på gang provosere av mange kristnes(og andre religiøses) arrogante holdning til mennesker med en annen tro en deres egen. Jeg forstår at det er lett å gå i forsvar når ens trosystem blir satt på prøve. Spesielt når det eneste man har til sitt forsvar er redigert utgave av en sensurert historie om jesus og hans liv (det ble skrevet hele 12 evangelier, men bare 4 er tatt med i nye testamentet. De andre 8 motsier noen ting, men fyller også ut mange ting som ikke står i nye testamentet). Men denne arrogansen gjør ikke annet enn å undergrave deres egen integritet i forhold til livssynet de har valgt å følge.

 

For eksempel det at man ikke skal være opptatt av om vi har en statskirke eller ei fordi jeg uansett ikke tror på jesus, er et eksempel på den arrogansen jeg til stadighet opplever. Kirke og stat, eller religion og politikk, har ingen ting med hverandre å gjøre og burde holdes adskilt. På tross av gjenntatte revisjoner av medlemslistene er det likevel tusener av nordmenn som er medlem i statskirken knapt uten å vite det selv. Statskirken motta pengestøtte pr medlem. Det meget suspekt at de får holde på på denne måten, og rettferdiggjør i høyeste grad

engasjement fra ikke-kristne.

 

Videre vil jeg påpeke den fundamentale forskjellen mellom vitenskap og religion.

I vitenskapen vet man i utgangspunktet bare det vi kan se og måle. Så legger man frem en teori om hvordan ting fungerer basert på observasjoner. Deretter prøver man etter beste evne og motbevise denne teorien. Lykkes man, forkastes den opprinnelige teorien og man baserer en ny teori på de nye funnene man har gjort. Slik søker man hele tiden etter en dypere forståelse av verden rundt oss.

I religionen tenker man tilsynelatende helt motsatt. Der har dere en bok hvor alt er allerede er opplest og vedtatt i forhold til hvordan ting ble til og verden fungerer. Og det som står her er absolutt korrekt og kan på ingen måte motsies. Prøver noen å argumentere mot dem, så blir man møtt med en arrogant holdning om at "vi vet bedre enn deg, stakkar uopplyste du, som helt sikkert havner et visst varmt sted hvis vi ikke frelser deg" (eller brenner deg, som var mote før).

Kommer det nye opplysninger som rokker ved de fundamentale sannhetene i bibelen, så ignoreres disse, med mindre man klarer å sette det i en sammenheng som passer inn i tros-systemetdet i form av en eller annen dogmatisk løsning.

 

Jeg kan si hvorfor jeg ikke er kristen. Bare det å påstå at den troen man har er den eneste riktige, og at alle andre som tror noe har blitt forledet av ondskapen selv, er bevis nok for meg at deres gud er skapt i deres eget bilde. For meg er det innlysende at alle verdens religioner har oppstått av like grunner; menneskenes behov for svar på det uforklarlige. For å gi mening til livet og døden. Og fordi vi har opplevd disse store tankene i vidt forskjellige klimatiske, geografiske og sosiale forhold, så har disse trosretningene blitt så forskjellig. Der er rett og slett ulike tolkning basert på ulike

naturlige leveforhold på de store spørsmålene vi undrer oss over, som har gitt opphavet til alle de forskjellige toklningene som finnes.

 

Man kan fint finne mening i livet uten å tro på en bestemt gud.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom dette, har bare lest førsteposten... Vil bare få sagt dette...

 

Hvorfor er folk ateist?

Først lagde gud, som alltid har vært oppe i himmelen, jorda og dyr og mennesker osv på sju dager, og så spiste folk epler, så de ble straffet.

Da måtte de ut av paradis, og på den jorda da ikke alt er fint. Etter laaaang tid, er det to som føder en unge, når de ikka har hatt sex, men ungen er visst guds sønn, og gud selv... Så Jesus er Guds sønn, men Gud selv på samme tid... Han løper rundt og gjør folk kristne og friske, og til slutt blir han hengt opp på et kors, og står opp, og så stikker opp til himmelen, og nå kan alle sende tanker telepatisk til ham, så kan de også til himmelen og ha det bra...

 

Hvem vil tro på slik?

 

Jeg er selv kristen, men man kan ikke bevise at kristendom har rett med logikk, man må ta imot Jesus, og føle det...

 

EDIT: Mer å si...

 

Alt jeg har lærer på skolen om kristendom, gjør at de fleste i klassen tenker fælt om religionen... Folk ser på kristendom som kun begrensninger, at blir du kristen, kan du ikke gjøre slik og slik, da er du ikke ordentlig kristen...

 

Det er ikke egentlig slik, tar man imot Jesus, føler man ikke for å synde, man ser på ting annerledes...

Endret av Lolli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...